Er der andre som strikker og hækler? :)

Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 26. okt 2018, 18:24

Mani skrev:^Hvis det er af hensynet til miljøet man laver bomuldsklude er det værd at overveje hvordan garnet er farvet.

Jeg strikker julekugler og en trøje fra Egostrik pt.


Og uanset hvad bør man vælge økologisk bomuld.

Bomuldsproduktion forbruger enormt meget vand og der bruges uendeligt mange pesticider. Det er en af de mest forurenende produktioner overhovedet.

Der er ikke så meget at vinde på at lave sine klude selv hvis materialet ikke er miljøvenligt også.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 27. okt 2018, 14:43

Her er mine mundservietter. Det er work in progress så jeg har ikke hæftet ender endnu. Jeg mangler to hvide - så er der 12. Overvejer dog om jeg skal lave tre mere i en anden farve så der er 15 i alt - det giver nok meget god mening til en familie på fem. :gruble: :lol:

De er ca. 20x22cm. Garnet er ret god kvalitet økologisk bomuld. Det var lidt dyrt, men godt givet ud hvis servietterne holder et par årtier.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 3. dec 2018, 10:02

Nogle der har evner til at hjælpe med en engelsk strikkeopskrift? Det er på en fingerdukke, så den er ikke særlig lang, men der er et par ting jeg ikke lige forstår. Har markeret det jeg ikke forstår med fed.

Pug Finger Puppet
by Janet McMahon


With beige DK yarn and 3.25 DPNs, cast on 12 sts.
Knit 16 rounds without shaping.
17th round - k2tog to end (6 sts)
Break off yarn, leaving a long end. Thread this through the 6 remaining
stitches and pull up tight. Fasten off.

For the ears I used dark brown DK yarn and 3.25 straight needles.
Cast on 2 sts.
Knit 1 row.
Purl 1 row.
k2 tog.

Fasten off.
Attach these to the side of the head - catching the ends down to form the
curled ears.
For the face, use dark brown to embroider the snout with satin stitch and
then sew on two small black beads for the eyes.
The tail is made by using beige DK yarn to form a small twisted cord.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Buffy » 3. dec 2018, 11:40

:)
Pandesteg skrev:Nogle der har evner til at hjælpe med en engelsk strikkeopskrift? Det er på en fingerdukke, så den er ikke særlig lang, men der er et par ting jeg ikke lige forstår. Har markeret det jeg ikke forstår med fed.

Pug Finger Puppet
by Janet McMahon


With beige DK yarn and 3.25 DPNs, cast on 12 sts.
Knit 16 rounds without shaping.
17th round - k2tog to end (6 sts) 2 ret sammen til enden (6 masker)
Break off yarn, leaving a long end. Thread this through the 6 remaining
stitches and pull up tight. Fasten off.

For the ears I used dark brown DK yarn and 3.25 straight needles.
Cast on 2 sts.
Knit 1 row.[b] En pind ret
Purl 1 row. En pind vrang
k2 tog.[/b] 2 ret sammen
Fasten off.
Attach these to the side of the head - catching the ends down to form the
curled ears.
For the face, use dark brown to embroider the snout with satin stitch and
then sew on two small black beads for the eyes.
The tail is made by using beige DK yarn to form a small twisted cord.
1
Thesen
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:07
Kort karma: 19
Likede indlæg: 254

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Thesen » 29. dec 2018, 21:12

Jeg har en lille baby-pige på vej til sommer, og har af forskellige årsager holdt mere eller mindre ufrivillig strikkepause i et par år...
Nu vil jeg imidlertid rigtig gerne i gang igen, men har helt mistet overblikket over, hvor der er fine strikkeopskrifter til baby og børn.

Vil I dele jeres bedste tips, opskrifter, sider mm.?

På forhånd tak :lun:
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Kattefjæs » 29. dec 2018, 22:21

Thesen skrev:Jeg har en lille baby-pige på vej til sommer, og har af forskellige årsager holdt mere eller mindre ufrivillig strikkepause i et par år...
Nu vil jeg imidlertid rigtig gerne i gang igen, men har helt mistet overblikket over, hvor der er fine strikkeopskrifter til baby og børn.

Vil I dele jeres bedste tips, opskrifter, sider mm.?

På forhånd tak :lun:


Der er en meget populær babyvest fra Farmorfabrikken som jeg selv lavede som forholdsvis ny strikker. Den er ret nem. Jeg lavede den i noget garn som voksede med baby, og den passede stadig da han var halvandet år :lol:

Det ser ud til at Farmorfabrikken er lukket, men der er en opskrift her:

http://haandkraft.bloggersdelight.dk/20 ... -babyvest/
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Alphilia » 1. jan 2019, 14:08

Lene Holm-Samsøe har lavet flere strikkehæfter med opskrifter til baby + småbørn - opskrifterne er ret nemme at gå til.
Klompe Lompe har også mange gode gennemarbejdede opskrifter (primært bogform)
Petite Knit har også en del til de små (net)
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf StripesAddict » 8. aug 2019, 09:54

Er der nogen, der kender til en strikkeopskrift, der minder om Kristianes bølgegenser, men lidt kortere og smallere i modellen?
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Daybreak » 9. okt 2019, 13:55

Bouje skrev:Der er ikke så meget liv i den her tråd mere, men nu prøver jeg alligevel. Jeg er begyndt at hækle og har indtil videre styr på det mest grundlæggende som luft-, fast, stang- og kædemasker. Jeg har prøvet at hækle rundt med fastmasker og jeg er ved at have styr på mønsteret grums, som er skiftevis fast- og stangmasker. Så langt så godt. Men jeg døjer med lidt ting, bl.a. at min bund bliver strammere end resten af hækleriet og at siderne ikke bliver lige. Det første kan vist afhjælpes ved at bruge en lidt større nål til luftmaskerne, så det skal jeg havde prøvet, men det andet synes jeg tager lidt tid at få styr på. Det er ikke så pænt, når siderne ikke er lige. Er der et fif til at få dem lige eller er det bare øvelse gør mester?

Og hvilket garn kan I anbefale til hækling? Lige nu får jeg garn af min mor, som er frivillig i en genbrugsbutik og har bomuldsgarn i overflod, så jeg har rigeligt at øve mig i og til karklude, men jeg vil jo nok gerne lave noget på et tidspunkt, hvor jeg selv bestemmer farven. Jeg oplever at noget af det garn, jeg bruger, er træls at arbejde med, fordi det mister den drejning om sig selv, det har, mens jeg hækler, og derfor løser de små tråde sig, så det er sværere at få tråden i sin helhed igennem løkkerne. Men det er ikke til at se på forhånd hvilke garn, der gør det, så derfor vil jeg gerne høre hvilke mærker er gode at arbejde med :)


Ift. det med den stramme bund. Jeg hækler også ret fast, som det lyder til at du gør, så jeg slår tit luftmasker op på en nål i et større nummer - det synes jeg hjælper meget. De lige kanter er meget et spørgsmål om øvelse, og at være helt sikker på at man lige får den sidste maske med, som tit er lidt stram og sidder anderledes end de andre. Og så generelt får jeg lige kanter ved kun at vende på 2 luftmasker i stedet for de 3 der tit står i opskriften. Vender jeg på 3 buler kanten, på 2 bliver den snorlige. Jeg afslutter tit med en kant hele vejen rundt, og så ses buler i siderne ikke helt så meget.

Garn afhænger lidt af hvad du skal hækle. Uld er tit lidt sværere, fordi trådene deler sig nemt - til gengæld er det lidt mere elastisk at arbejde med. Hvis du gerne vil hækle klude, små bamser osv er bomuldsgarn fra Søstrene Grene efter min mening ret nemt at arbejde med, og priserne meget overkommelige.
Skal man ud i at garnet skal være i ‘finere’ eller blødere kvaliteter har jeg god erfaring med blomsterfrø, tror jeg det hedder. Men ellers helt generelt foretrækker jeg at købe garn et sted hvor jeg kn mærke på det, for det er netop så svært at regne kvaliteten ud, når man bare læser om det.
1
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Daybreak » 9. okt 2019, 20:21

Bouje skrev:
Tak for svar :)

Nu prøvede jeg at lave luftmasker i str. 4 og grums i str. 3 og det gik bedre med bunden, så det må være vejen frem. Jeg prøvede tidligere at lave to luftmasker at vende på i grums, men syntes det blev noget ujævnt i siden, så prøvede med en og det er blevet lidt bedre, men stadig lidt "rundt". Men godt at vide, at man kan prøve med et andet antal luftmasker end hvad opskriften siger.

Jeg prøvede også lige en magisk ring, hvilket gik fint. Jeg har kun prøvet at hækle rundt ved at lave en luftmaskering og det syntes jeg var lidt noget bøvl. Lav 4 luftmasker og luk med en kædemaske og så 6 fastmasker i næste omgang og så var det ikke til at se forskel på maskerne i den mikro-ring, jeg havde. Så det blev ikke helt, som det skulle, men eftersom jeg kom længere ud, så det fint nok ud alligevel. Men jeg endte med et forkert antal masker. Så det var godt at prøve den magiske ring, som jo var magisk let sammenlignet med det andet :lol2:

Jeg var i Søstrene Grene i dag for at kigge på deres garn, men de havde desværre ikke særlig mange farver. Det var dog fine farver, men jeg købte ikke noget, da jeg stadig bruger rester til at øve mig i. Men nogle af resterne er godt nok trælse, når de små tråde u-twister undervejs og de derfor nemt deler sig. Jeg ved ikke om det er den måde, jeg sidder med det på, som gør det, men da det ikke sker ved alle garnrester, så tror jeg det ikke.

Jeg har kigget på diverse hæklede tøjdyr og jeg er allerede spændt på at komme i gang med sådan noget sjovt noget :klap:


Ja, det er super irriterende når garnet deler sig. Tror ikke det har noget at gøre med hvordan du sidder, noget garn gør det bare.

Jeg kender ikke lige grums-mønstret, men jeg tror lige jeg vil prøve et stykke i morgen ift det med de lige kanter, det må kunne lade sig gøre.

Den magiske ring kommer du til at bruge meget til smådyr osv, der er det helt uundværligt. Jeg kan nu bedst lide at hækle i luftmaskering, for jeg hader at tælle omgange, som man gør med den magiske. Men jeg hækler så heller ikke rigtigt bamser og den slags.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2142
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4971

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Anne Droid » 10. okt 2019, 04:39

Bouje skrev:
Daybreak skrev:Ja, det er super irriterende når garnet deler sig. Tror ikke det har noget at gøre med hvordan du sidder, noget garn gør det bare.

Jeg kender ikke lige grums-mønstret, men jeg tror lige jeg vil prøve et stykke i morgen ift det med de lige kanter, det må kunne lade sig gøre.

Den magiske ring kommer du til at bruge meget til smådyr osv, der er det helt uundværligt. Jeg kan nu bedst lide at hækle i luftmaskering, for jeg hader at tælle omgange, som man gør med den magiske. Men jeg hækler så heller ikke rigtigt bamser og den slags.


Ja, det er rigtigt, at det er lidt tydeligere i luftmaskeringen, når man starter en ny omgang. Jeg syntes bare at det var så svært at se hvad jeg egentligt lavede. Jeg skulle lave fire luftmasker og lukke med en kædemaske i den første luftmaske og i næste omgang lave 6 fastmasker, men synes jo kun, at jeg havde de tre masker at arbejde i, så det blev noget juks. Men måske jeg skal prøve igen. Jeg har fundet en opskrift på en pose/kurv, som jeg gerne vil lave, som jeg kan bruge til at opbevare mit hækletøj, som starter med luftmaskering :)

Ved du hvad forskellen er på de to ringe, når man bruger den ene frem for den anden?

Jeg har fundet en opskrift på en simpel kanin, som er med magisk ring, så det vil jeg snart forsøge mig med :)

Hvad betyder det egentligt, når noget bomuldsgarn er 8/4 eller 8/8?


8/4 og 8/8 er antal tråde i garnet, så 8/8 er dobbelt så tykt som 8/4. 8/8 kan erstattes af to tråde 8/4.

Når du bruger magic ring, kan du få et mindre hul end når du laver luftmaskering. Ved nogle ting er det pænere med den ene, frem for den anden. Jeg bruger næsten altid magic ring (de få ting jeg finder på at hækle. Jeg strikker hellere)
0
Klimatosse
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Myresluger » 10. okt 2019, 19:34

Jeg har lige bestilt garn til et zigzag tørklæde jeg planlægger at hækle til min mor i julegave. Jeg laver det i tencel/bambus garn - det er virkelig lækkert, nærmest silkeagtigt.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Rapfisk » 3. nov 2019, 22:34

Thesen skrev:Jeg har en lille baby-pige på vej til sommer, og har af forskellige årsager holdt mere eller mindre ufrivillig strikkepause i et par år...
Nu vil jeg imidlertid rigtig gerne i gang igen, men har helt mistet overblikket over, hvor der er fine strikkeopskrifter til baby og børn.

Vil I dele jeres bedste tips, opskrifter, sider mm.?

På forhånd tak :lun:

Okay, det her er et temmelig gammelt indlæg, men jeg har lige fået “Selmas sovedragt” til min datter, og den er SÅ fin og lækker. Mønsteret er fra Petite Knit (de har vildt mange fine ting, i øvrigt).
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Afskylia » 4. nov 2019, 06:23

Jeg hækler og har fået 100 små 8/4 garnruller i gave, i alle tænkelige farver ala det her https://hobbii.dk/garn/mayflower-garn/cotton-8-4-junior

Hvad skal jeg finde på at hækle med det? først tænkte jeg påske æg, men så mange påskeæg er måske lige i overkanten:-)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Er der andre som strikker og hækler? :)

Indlægaf Pandesteg » 4. nov 2019, 06:34

Afskylia skrev:Jeg hækler og har fået 100 små 8/4 garnruller i gave, i alle tænkelige farver ala det her https://hobbii.dk/garn/mayflower-garn/cotton-8-4-junior

Hvad skal jeg finde på at hækle med det? først tænkte jeg påske æg, men så mange påskeæg er måske lige i overkanten:-)


Julepynt er da oplagt nu i hvert fald :) Ellers små klude eller køkkenhåndklæder.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Hobby"