Spejlrefleks eller kompakt kamera?

Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 97
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2172

Spejlrefleks eller kompakt kamera?

Indlægaf Alkaia » 12. jul 2017, 14:55

Jeg skal ud på en større rejse i Asien ( 5½ måned), og vil i den forbindelse gerne tage nogle gode billeder.

Jeg har et gammelt (og godt) analogt kamera med flere objektiver, men vil gerne skifte til digitalt. Jeg har også et lille digitalt Sony Cybershot kamera fra januar 2011, det er okay, men ikke fantastisk.

Hvad har I af anbefalinger?
Jeg kan maks bruge 5000 kroner på det (og det må gerne være brugt).
Det skal være forholdvis let at betjene, og samtidig også let at bære.

Min far anbefaler et kompakt kamera, da han er meget glad for sit, men jeg er ikke sikker på kvaliteten i forbindelse med f.eks. optisk zoom.
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2758
Likede indlæg: 17382

Re: Spejlrefleks eller kompakt kamera?

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2017, 15:17

Alkaia skrev:Jeg skal ud på en større rejse i Asien ( 5½ måned), og vil i den forbindelse gerne tage nogle gode billeder.

Jeg har et gammelt (og godt) analogt kamera med flere objektiver, men vil gerne skifte til digitalt. Jeg har også et lille digitalt Sony Cybershot kamera fra januar 2011, det er okay, men ikke fantastisk.

Min far anbefaler et kompakt kamera, da han er meget glad for sit, men jeg er ikke sikker på kvaliteten i forbindelse med f.eks. optisk zoom.

Hvor meget Zoom har du brug for? Hvor stort / tungt et kamera kan du leve med, og er du villig til at have flere objektiver/linser med?

Der er ingen tvivl om at et spejlrefleks tager de bedste billeder, med en god fotograf bag linsen. Men de er store og tunge af have med om halsen, eller i en taske, og så tager man jo bare ikke lige et hurtigt billede.

Jeg købte dette kamera i USA sidste år, og har været meget glad for hvor nemt og hurtigt det tager gode billeder.
http://www.panasonic.com/dk/consumer/vi ... 100eg.html

Det har en stor chip, ikke så stor som et spejlrefleks, men større end normale kompakt kamera, og dermed også bedre billedkvalitet, og det har en ok 10x zoom, så man har også god alsidighed der. Og så laver det rigtig god video i 4k.

Vi har også et godt Spejlrefleks, men vi tog flere billeder med det lille, end med det store kamera, for det er bare meget nemmere når man bare lige kan have det i bukselommen.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 12. jul 2017, 15:45

Wizzze skrev:Hvor meget Zoom har du brug for? Hvor stort / tungt et kamera kan du leve med, og er du villig til at have flere objektiver/linser med?

Der er ingen tvivl om at et spejlrefleks tager de bedste billeder, med en god fotograf bag linsen. Men de er store og tunge af have med om halsen, eller i en taske, og så tager man jo bare ikke lige et hurtigt billede.

Jeg købte dette kamera i USA sidste år, og har været meget glad for hvor nemt og hurtigt det tager gode billeder.

Det har en stor chip, ikke så stor som et spejlrefleks, men større end normale kompakt kamera, og dermed også bedre billedkvalitet, og det har en ok 10x zoom, så man har også god alsidighed der. Og så laver det rigtig god video i 4k.

Vi har også et godt Spejlrefleks, men vi tog flere billeder med det lille, end med det store kamera, for det er bare meget nemmere når man bare lige kan have det i bukselommen.

Jeg har omkring 0% forstand på digitale kameraer af nogen art. Jeg ved faktisk ikke hvor megen zoom der er godt. :genert: :fløjt:

Som jeg skrev i indlægget skal det være let at betjene, og let at bære. Jeg har ikke noget imod at have ekstra objektiver med. Jeg er ikke typen der tager et hurtigt billede, og bruger gerne lang tid på at tage et enkelt godt billede.
Det må gerne være i stand til at tage et hurtigt billede, men det er ikke noget jeg vægter højt. Ligesom jeg også sjældent tager videoer (og det sker som regel med min smartphone).

Det Panasonic ser ret lækkert ud, det vil jeg skrive på min liste.
0
Chichu
Kort karma: 17
Likede indlæg: 613

Indlægaf Chichu » 12. jul 2017, 16:43

Jeg har skiftet mit store spejlrefleks ud med et kompaktkamera. Dét troede jeg aldrig, at jeg ville gøre, for jeg elsker at tage billeder og går ret meget op i, at udstyret skal være godt. Men da mit dyre objektiv til spejlrefleks gik i stykker, vidste jeg, at jeg ville have et mindre kamera. Da jeg ikke havde råd til det helt rigtige systemkamera, blev det et kompaktkamera. Efter en del research faldt valget på et Sony RX100-iii. Et af de bedste kompaktkameraer på markedet (nu er de vidst nået til version V (5)). Og jeg har været vildt glad for det. Det tager super flotte billeder, der er god zoom, objektivet har høj blænde, jeg kan rode med alle indstillingerne eller bruger gode autofunktioner, jeg kan filme med det, jeg kan tage diskrete billeder (fx street photography) pga. størrelsen og vippeskærmen. Når dagen er omme bruger jeg Sonys app til med NFC at overføre billederne som backup til enten ipad eller iphone. Og noget af det allerbedste: mit kameraudstyr fylder ikke længere halvdelen af min dagtursrygsæk. Så en stor anbefaling til den løsning herfra.

Ps. jeg læste rigtig mange anmeldelser rundt omkring på nettet og supplerede med DP forum, fx : https://www.dpreview.com/forums/1009
1
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2017, 16:53

Angelina skrev:
Wizzze skrev:
Alkaia skrev:Jeg skal ud på en større rejse i Asien ( 5½ måned), og vil i den forbindelse gerne tage nogle gode billeder.

Hvor meget Zoom har du brug for? Hvor stort / tungt et kamera kan du leve med, og er du villig til at have flere objektiver/linser med?

Denne påstand er ikke længere sand, de små handy "systemkameraer" har faktisk overhalet langt de fleste spejlreflekskameraer - og kan fås med udskiftelige objektiver. Med mindre man skal arbejde med det professionelt, er der absolut ingen grund til at investere i et spejlreflekskamera (heck, ikke engang som professionel er der mange grunde til det længere).

Sony og Fuji er blandt de førende på markedet inden for hybrider/systemkamera. (jeg ønsker mig herremeget et fuji!)

Jeg kiggede på Sony A-serie, inden jeg købte det andet, og jeg synes meget hurtigt det blev meget stort og tung, med objektiv, og så var der ikke meget forskel i forhold til det spejlrefleks jeg allerede havde, og er ret dyre i forhold til hvad man får, tror det var omkring 1500$ de ville have sidste år :shock:
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 12. jul 2017, 20:03

Angelina skrev:Denne påstand er ikke længere sand, de små handy "systemkameraer" har faktisk overhalet langt de fleste spejlreflekskameraer - og kan fås med udskiftelige objektiver. Med mindre man skal arbejde med det professionelt, er der absolut ingen grund til at investere i et spejlreflekskamera (heck, ikke engang som professionel er der mange grunde til det længere).

Sony og Fuji er blandt de førende på markedet inden for hybrider/systemkamera. (jeg ønsker mig herremeget et fuji!)

Jeg har faktisk kig på et Fujifilm X70 kompaktkamera. Kender du noget til det?
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 12. jul 2017, 20:07

Chichu skrev:Jeg har skiftet mit store spejlrefleks ud med et kompaktkamera. Dét troede jeg aldrig, at jeg ville gøre, for jeg elsker at tage billeder og går ret meget op i, at udstyret skal være godt. Men da mit dyre objektiv til spejlrefleks gik i stykker, vidste jeg, at jeg ville have et mindre kamera. Da jeg ikke havde råd til det helt rigtige systemkamera, blev det et kompaktkamera. Efter en del research faldt valget på et Sony RX100-iii. Et af de bedste kompaktkameraer på markedet (nu er de vidst nået til version V (5)). Og jeg har været vildt glad for det. Det tager super flotte billeder, der er god zoom, objektivet har høj blænde, jeg kan rode med alle indstillingerne eller bruger gode autofunktioner, jeg kan filme med det, jeg kan tage diskrete billeder (fx street photography) pga. størrelsen og vippeskærmen. Når dagen er omme bruger jeg Sonys app til med NFC at overføre billederne som backup til enten ipad eller iphone. Og noget af det allerbedste: mit kameraudstyr fylder ikke længere halvdelen af min dagtursrygsæk. Så en stor anbefaling til den løsning herfra.

Ps. jeg læste rigtig mange anmeldelser rundt omkring på nettet og supplerede med DP forum, fx : https://www.dpreview.com/forums/1009

Det har jeg også haft kig på. Og prisen ser også okay ud.
1
Brugeravatar
Wizzze

Indlægaf Wizzze » 12. jul 2017, 20:44

Angelina skrev:
Wizzze skrev:
Angelina skrev:
Wizzze skrev:

Denne påstand er ikke længere sand, de små handy "systemkameraer" har faktisk overhalet langt de fleste spejlreflekskameraer - og kan fås med udskiftelige objektiver. Med mindre man skal arbejde med det professionelt, er der absolut ingen grund til at investere i et spejlreflekskamera (heck, ikke engang som professionel er der mange grunde til det længere).

Jeg kiggede på Sony A-serie, inden jeg købte det andet, og jeg synes meget hurtigt det blev meget stort og tung, med objektiv, og så var der ikke meget forskel i forhold til det spejlrefleks jeg allerede havde, og er ret dyre i forhold til hvad man får, tror det var omkring 1500$ de ville have sidste år :shock:

Så du har canons eller nikons professionelle serie? For ellers er der en verden til forskel, du får MEGET mere for de 1500$ end du får spejlrefleks for - blandt andet latterlig god iso-håndtering.

semi-pro vil jeg sige, første generation Canon 6D, dejlig stor chip, men stort, tungt og ikke så moderne mere, men til super flottet og forberedte billeder er det perfekt. Men som sagt synes jeg bare et systemkamera hurtigt blev lige så store/tunge som EOS´en, og prisen var meget som det jeg gav for EOS´en et par år før. Så det blev Lumix kameraet i stedet. Ja ikke så avanceret en chip, og en fast linse, men med gode egenskaber og dejlig kompakt størrelse, og til en tredjedel af prisen.
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 12. jul 2017, 22:35

Spørgsmålet er om jeg skal vente med at købe kamera til jeg er i Japan? Det er vel egentligt nok for dyrt. :gruble:
Jeg har lige bestilt en Samsung Galaxy S7 (halv pris af S8), så jeg vil have et rimeligt kamera til de første dage. Hvis det nu var.
0
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 13. jul 2017, 08:30

Angelina skrev:
Alkaia skrev:
Angelina skrev:Denne påstand er ikke længere sand, de små handy "systemkameraer" har faktisk overhalet langt de fleste spejlreflekskameraer - og kan fås med udskiftelige objektiver. Med mindre man skal arbejde med det professionelt, er der absolut ingen grund til at investere i et spejlreflekskamera (heck, ikke engang som professionel er der mange grunde til det længere).

Jeg har faktisk kig på et Fujifilm X70 kompaktkamera. Kender du noget til det?

Udviklingen inden for kompakt og systemkamera går SÅ stærkt så jeg kan ikke følge med længere sådan ned i de specifikke serier. De der var THE STUFF sidste år, er overgået i år.

Men der er en test af det her: http://www.lydogbillede.dk/test/foto-vi ... ifilm-x70/

Ja, den anmeldelse har jeg allerede læst. :)
0
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 758
Likede indlæg: 4326

Indlægaf Planten » 13. jul 2017, 10:11

Jeg har to kompakt kameraer, og jeg bruger så det ene mest. Det kan det, jeg skal bruge nu, hvor jeg øver mig i at finde motiver. Det er et Olympus sh-2. Og hvis/når jeg får et andet med udskiftelige linser, kommer jeg til at blive ved med at bruge det, for det er godt til makro. Mit andet er et Sony wx350. Det var mit første kompakt kamera efter jeg ellers var gået over til kun at bruge mobilen. Jeg ville ønske, jeg dengang havde valgt et af dem, der havde udskiftelige linser. Men man lærer jo hele livet :) hvis jeg var dig, ville jeg gå efter et kompakt med udskiftelige linser.
1
Brugeravatar
Alkaia

Indlægaf Alkaia » 19. jul 2017, 14:27

Tak for svar, gutter. Regner med at det bliver dette kamera: http://www.lydogbillede.dk/test/foto-vi ... umix-tz80/
0

Tilbage til "Hobby"