Boremaskine?

Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Boremaskine?

Indlægaf Chanel » 26. nov 2017, 16:04

Jeg skal finde en boremaskine til min mor og kan ikke finde ud af hvilken der er bedst til prisen.
Facts:
Den skal kun bruges på husbehov
Skal kunne klare seje betonvægge
Må ikke være for stor og tung og helst ikke med 2 håndtag.

Jeg kan læse der både er borehammer og slag maskine. Slag skulle ikke være så kraftig til beton men borehammeren skulle være stor og dum til fx murstenvægge?
Hvad søren skal jeg vælge, det skal ikke være en akku og har fået anbefalet en makita
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Boremaskine?

Indlægaf ajnaM » 28. nov 2017, 16:05

Chanel skrev:Jeg skal finde en boremaskine til min mor og kan ikke finde ud af hvilken der er bedst til prisen.
Facts:
Den skal kun bruges på husbehov
Skal kunne klare seje betonvægge
Må ikke være for stor og tung og helst ikke med 2 håndtag.

Jeg kan læse der både er borehammer og slag maskine. Slag skulle ikke være så kraftig til beton men borehammeren skulle være stor og dum til fx murstenvægge?
Hvad søren skal jeg vælge, det skal ikke være en akku og har fået anbefalet en makita


Akku er mig bekendt bare en batteridrevet boremaskine uden ledning. :genert: Det vil jeg klart anbefale, at det er, med mindre hun har brug for et meget kraftigt slagbor. Jeg har efterhånden være igennem et par stykker og har været lige begejstret for Bosch og DeWalt.

Og så kan man sige, at hvis hun skal bore i beton eller mursten, så skal hun have et slagbor. Jeg ville så vælge en lille model med flere gear, hvis den både skulle kunne gå som almindelig skruemaskine og slagbor.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Boremaskine?

Indlægaf ajnaM » 28. nov 2017, 16:06

Og for at blive mere konkret kunne det eksempelvis være sådan en her: https://www.prishammeren.dk/shop/dewalt ... gKT4_D_BwE
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Generalen
Indlæg: 49
Tilmeldt: 14. aug 2015, 18:10
Kort karma: 1
Likede indlæg: 21

Re: Boremaskine?

Indlægaf Generalen » 28. nov 2017, 16:34

Skal du bore i hårdt beton, kommer du længst med en borhammer.
Jeg har selv boet et sted med betonvægge, hvor min boremaskine med slag kom til kort, hvorimod en borhammer gik gennem det som smør (næsten :) ).
0
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Boremaskine?

Indlægaf Lykke » 28. nov 2017, 17:31

Vi købte bare et særlig bor til betonvægge. Så duede slagboremaskinen fint.

Tror den kostede 800kr vores slagboremaskine. Nu efter vi ca har boret det vi skal, er det så en som bliver lånt ud til familie og venner.
1
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Boremaskine?

Indlægaf Chanel » 28. nov 2017, 18:26

Okay jeg troede akku var med skrue maskine i også og det er ikke nødvendigt. Vil helst ud i en hammer, men de er bare så store :( Synes virkelig det er svært
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Boremaskine?

Indlægaf Artem » 28. nov 2017, 20:19

Du skal have en borehammer på 230 volt. De kan også fåes som Accu, men hvis der går måneder og halve år i mellem den skal bruges ligger batterier bare og går til ved ikke at blive brugt.

Mærket er ikke så afgørende, men er klart at foretrækker en mærkevarme som Dewalt. AEG, Bosch, Hitachi, eller Makita som du selv er inde på.
https://www.xl-byg.dk/produkter/elvaerk ... -230-v.htm
De gode mærker skriver slagenergien og den bør være mellem 2-2,5 Joule. Som er passende i hård beton med en 6-12 mm bor.

Du skal forvente en pris omkring de 1000 kr for de gode mærker.
Men hvis den skal bruges sjældent kan man også købe en billig som den her.
https://www.harald-nyborg.dk/p5701/ford ... jselhammer
Den bliver bare hurtigere slidt op og man skal generelt forvente en kortere levetid, og slagenergien er måske ikke så høj i virkeligheden som de skriver.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Boremaskine?

Indlægaf musling » 29. nov 2017, 13:52

Makita er et fint mærke.
Jeg kan dog varmt anbefale DeWalt - og ja. Ledningsfri og med batteri = akku, er langt det nemmeste at betjene og komme rundt med.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Boremaskine?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 29. nov 2017, 14:04

Når du skriver at den skal kunne klare seje betonvægge, så ville jeg vælge borehammer for at være på den sikre side,
Men det er nu ikke altid nødvendigt med en borehammer til beton. Der kan være stor forskel på beton. Ofte er typen af bor faktisk ligeså vigtigt.
Men jeg har altså en Makita borehammer som ikke er hverken specielt meget større eller tungere end en almindelig slagboremaskine.

Jeg ville dog ikke prioriterer ledningsfri hvis det bare er til husbehov. De er ofte noget dyrere og egentlig kun en fordel hvis du er håndværker der kravler rundt på tage eller større områder hvor der ikke lige er strøm tilgængeligt.
0
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Boremaskine?

Indlægaf Chanel » 29. nov 2017, 20:07

Okay mange tak. Hvilken makita er der tale om hvis den ikke er større? Synes jeg har kigget rundt.. Der er ikke nogen ulempe med hammeren i forhold til at bore i blødere vægge end beton?
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Boremaskine?

Indlægaf Artem » 29. nov 2017, 20:30

Chanel skrev:Okay mange tak. Hvilken makita er der tale om hvis den ikke er større? Synes jeg har kigget rundt.. Der er ikke nogen ulempe med hammeren i forhold til at bore i blødere vægge end beton?

Man kan slå slagfunktionen fra, så du sagtens kan bore i mere bløde ting.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Boremaskine?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 30. nov 2017, 13:52

Jeg kom lige til at tænke på den her: https://www.bygxtra.dk/produkt/Bosch-Un ... h-batteri/

Jeg tænkte egentlig at det var lidt af en "hobbymaskine" da jeg så den første gang. Men da jeg skulle hænge noget op hos min svigerinde og hun havde sådan en fyr her, så måtte jeg faktisk indrømme at den var ret fiks og havde power nok til at bore i både sten og beton.
Den vejer intet i forhold til en "rigtig" borehammer, og den kan bruges både som skrue- og boremaskine/borehammer.
2
Brugeravatar
Chanel
Indlæg: 371
Tilmeldt: 7. maj 2016, 11:59
Kort karma: 17
Likede indlæg: 139

Re: Boremaskine?

Indlægaf Chanel » 8. dec 2017, 22:26

0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Re: Boremaskine?

Indlægaf Artem » 8. dec 2017, 23:04

Chanel skrev:https://www.prishammeren.dk/shop/makita-dhp482-18v-5981p.html?gclid=CjwKCAiAjanRBRByEiwAKGyjZQiJvnlqIZuc4JJ0QVDGUxfPyfKNNmYb_IJXReJuJufLYwkKznzIWRoC_A4QAvD_BwE

Hvad med denne?

Den er uegnet til beton. Det skal være en borehammer.
Ud over det så er der tale om en maskine uden batteri og lader.

Spørgsmålet er hvor tit din mor skal bruge sådan en maskine?
For det værste man kan udsætte en Accu maskine for er kun at bruge den med halve års mellemrum. For når du så vil bruge den efter at den har lagt stille i et halvt år, så er der ikke længere strøm på batteriet, og man står og skal vente på at den er ladet op, ja og batteriet har altså ikke godt af at ligge på den måde, hvor det nemt kan ende med at gå død efter nogle få år fordi det ikke bliver brugt, og 2 nye batterier koster det samme som en ny maskine med 2 batterier.
Er derfor jeg anbefaler en borehammer med ledning, som er klart det bedst til en som kun sjældent har brug for at bore i beton.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Boremaskine?

Indlægaf vibbsen » 9. dec 2017, 08:37

Chanel skrev:Okay jeg troede akku var med skrue maskine i også og det er ikke nødvendigt. Vil helst ud i en hammer, men de er bare så store :( Synes virkelig det er svært


Hint : Gå ned i det nærmeste XL byggecenter og spørg en af de flinke mænd der arbejder der....

Seriøst, de vil hellere end gerne hjælpe...Og især hvis du siger at du overvejer noget Makita....Så ved de at du er en seriøs kunde som ikke bare skal have noget billigt skrald...

Vi boede et sted hvor viceværten havde en makita hammerbor maskine....Den tog de der latterlige betonvægge som byggeriet bestod af som om de var lavet af smør :klap:
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Hobby"