Køb på nettet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Indlæg: 12148
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34183

Re: Køb på nettet

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2023, 20:12

fisken80 skrev:
Fra Joynips, der trods alt er jurist og har arbejdet med forbrugerrettigheder.

Og: https://www.forbrug.dk/emner/nethandel- ... -levering/
"Du har også ansvaret for pakken under returnering, hvis du fortryder købet. Hvis der skulle ske en skade på varen under transporten retur til webshoppen, er det dig, der har ansvaret."


Jeg vil faktisk gerne modificere mit svar, for jeg havde læst det som at den var leveret til TS med modtagerflex. Når den aldrig er afhentet af TS i pakkeshoppen er den heller ikke leveret, for leveringen sker først ved udlevering (ligeså begynder fristen for at kunne fortryde også først at løbe når varen afhentes) og når den ikke er leveret er risikoen ikke overgået til TS (ligesom det i øvrigt vil være vanskeligt at afgøre, om der var sket skader på varen under fremsendelsen eller returforsendelsen).

Mit svar er derfor korrekt, men ukorrekt i det konkrete tilfælde. Har man afhentet sin vare bærer man risikoen for returforsendelsen, men i dette tilfælde er risikoen aldrig overgået til TS.
(Dermed ikke sagt, at jeg vil anbefale at man undlader at afhente varer, man har fortrudt købet af for at undgå at bære risikoen, for det er en ukorrekt måde at fortryde på.)
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Hewlett
Indlæg: 1461
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4389

Re: Køb på nettet

Indlægaf Hewlett » 15. mar 2023, 22:42

DenBruneMunk skrev:
Hewlett skrev:
DenBruneMunk skrev:
Kedimifu skrev:Men firmaet skriver af hvis de ikke får erstatning fra postnord så skal jeg også betalen for varen.

1. Du går til banken og gør indsigelse, da de aldrig har leveret varen.
2. Du kan aldrig blive ansvarlig for en pakke som du aldrig har fået, eller postnord har haft i pakkeshop og ikke udleveret. Det ansvar og sag ligger mellem sælger og postnord.


Men firmaet har jo leveret varen og dermed overholdt deres del af aftalen.

Som med al anden returforsendelse ligger ansvaret hos afsender (i dette tilfælde TS). Så ja, det er en sag mellem TS og postnord, vil jeg mene.

Den er ALDRIG leveret, før du modtager den i hånden, derfor gælder returret heller ikke før du modtager varen og kan teste den.
Så afvises den på posthus, så har forhandler stadig ansvar for forsendelse, de kan dog stadig vælge at tage penge for at modtage den igen, oveni den fragt som du betalte for at modtage, det er så en anden sag. varen skal du have 100% tilbagebetalt, og du er ikke ansvarlig for postnord's fejl.

Ved ikke hvorfra du får returing til at være TS når varen slet ikke er modtaget eller underskrevet for modtagelse? Den holder ikke.

edit: Det er da ikke for sjov, postnord forsøger at dokumentere sig ud af leveringer, med foto,underskrift og krav til modtagelse i pakkshops.
De har ansvaret for transport begge veje, og forhandler kan ikke klandre køber for dette. Det lyder godt men vrøvl og tomme trusler.


Og jeg ved ikke hvorfra du får idéen om at TS skal gøre indsigelse i banken. Indsigelse for hvad, helt præcist?
0
Kedimifu
Indlæg: 316
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 22
Likede indlæg: 381

Re: Køb på nettet

Indlægaf Kedimifu » 16. mar 2023, 05:58

Tusind tak for de mange svar.

Jeg svarede i går, men kan se at det ikke er kommet med.

Jeg har jo modtaget en mail da pakken dlev sendt, der må jeg kunne se sælgers oplysninger om retur adresse. Det tjekker jeg i dag.

Som jeg forstår det det skrives, så bør sælger returnere beløbet for varen, minus retur fragt, idet jeg ikke har overtaget ansvaret fordi jeg ikke har modtaget varen.

Det er den første pakke , i mit eller meget aktive online shopping liv, som jeg ikke har fået hentet.
Jeg har altid troet at pakker lå 14 dage til afhentning. Det står selvfølgelig i sms med info til afhentning, men så langt plejer jeg ikke læse.

Tak for svar :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Køb på nettet

Indlægaf DenBruneMunk » 16. mar 2023, 07:52

fisken80 skrev:
DenBruneMunk skrev:
Hewlett skrev:
DenBruneMunk skrev:
Kedimifu skrev:Men firmaet skriver af hvis de ikke får erstatning fra postnord så skal jeg også betalen for varen.

1. Du går til banken og gør indsigelse, da de aldrig har leveret varen.
2. Du kan aldrig blive ansvarlig for en pakke som du aldrig har fået, eller postnord har haft i pakkeshop og ikke udleveret. Det ansvar og sag ligger mellem sælger og postnord.


Men firmaet har jo leveret varen og dermed overholdt deres del af aftalen.

Som med al anden returforsendelse ligger ansvaret hos afsender (i dette tilfælde TS). Så ja, det er en sag mellem TS og postnord, vil jeg mene.

Den er ALDRIG leveret, før du modtager den i hånden, derfor gælder returret heller ikke før du modtager varen og kan teste den.
Så afvises den på posthus, så har forhandler stadig ansvar for forsendelse, de kan dog stadig vælge at tage penge for at modtage den igen, oveni den fragt som du betalte for at modtage, det er så en anden sag. varen skal du have 100% tilbagebetalt, og du er ikke ansvarlig for postnord's fejl.

Ved ikke hvorfra du får returing til at være TS når varen slet ikke er modtaget eller underskrevet for modtagelse? Den holder ikke.

edit: Det er da ikke for sjov, postnord forsøger at dokumentere sig ud af leveringer, med foto,underskrift og krav til modtagelse i pakkshops.
De har ansvaret for transport begge veje, og forhandler kan ikke klandre køber for dette. Det lyder godt men vrøvl og tomme trusler.


Fra Joynips, der trods alt er jurist og har arbejdet med forbrugerrettigheder.

Og: https://www.forbrug.dk/emner/nethandel- ... -levering/
"Du har også ansvaret for pakken under returnering, hvis du fortryder købet. Hvis der skulle ske en skade på varen under transporten retur til webshoppen, er det dig, der har ansvaret."

Du har vist nuppet det ud af kontekst, der kunne stå det var en kasse bananer som det gælder for , eller kun i Afrika.

Hvis din tekst nu skrev "Varen var UDLEVERET og kunden fortrød købet og sendte det retur" , så er det fint.

fra samme side du henviser til

Du overtager ansvaret for varen, når du modtager pakken. Det er derfor webshoppens ansvar, hvis pakken fx forsvinder under fragten eller går i stykker.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Køb på nettet

Indlægaf DenBruneMunk » 16. mar 2023, 07:55

Hewlett skrev:
DenBruneMunk skrev:
Hewlett skrev:
DenBruneMunk skrev:
Kedimifu skrev:Men firmaet skriver af hvis de ikke får erstatning fra postnord så skal jeg også betalen for varen.

1. Du går til banken og gør indsigelse, da de aldrig har leveret varen.
2. Du kan aldrig blive ansvarlig for en pakke som du aldrig har fået, eller postnord har haft i pakkeshop og ikke udleveret. Det ansvar og sag ligger mellem sælger og postnord.


Men firmaet har jo leveret varen og dermed overholdt deres del af aftalen.

Som med al anden returforsendelse ligger ansvaret hos afsender (i dette tilfælde TS). Så ja, det er en sag mellem TS og postnord, vil jeg mene.

Den er ALDRIG leveret, før du modtager den i hånden, derfor gælder returret heller ikke før du modtager varen og kan teste den.
Så afvises den på posthus, så har forhandler stadig ansvar for forsendelse, de kan dog stadig vælge at tage penge for at modtage den igen, oveni den fragt som du betalte for at modtage, det er så en anden sag. varen skal du have 100% tilbagebetalt, og du er ikke ansvarlig for postnord's fejl.

Ved ikke hvorfra du får returing til at være TS når varen slet ikke er modtaget eller underskrevet for modtagelse? Den holder ikke.

edit: Det er da ikke for sjov, postnord forsøger at dokumentere sig ud af leveringer, med foto,underskrift og krav til modtagelse i pakkshops.
De har ansvaret for transport begge veje, og forhandler kan ikke klandre køber for dette. Det lyder godt men vrøvl og tomme trusler.


Og jeg ved ikke hvorfra du får idéen om at TS skal gøre indsigelse i banken. Indsigelse for hvad, helt præcist?

Vælger firma IKKE at tilbage betale pengene, kan køber gøre indsigelse i banken, for denne handling.
0
Neverkont
Indlæg: 1928
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 3011

Re: Køb på nettet

Indlægaf Neverkont » 16. mar 2023, 09:23

Kedimifu skrev:Jeg har jo modtaget en mail da pakken dlev sendt, der må jeg kunne se sælgers oplysninger om retur adresse. Det tjekker jeg i dag.


Du kan kontakte postnord, for at få opklaret, om retur-adressen var skrevet korrekt på pakken. De har sandsynligvis taget et billede af oplysningerne på pakken.
0
Kedimifu
Indlæg: 316
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 22
Likede indlæg: 381

Re: Køb på nettet

Indlægaf Kedimifu » 16. mar 2023, 10:57

Neverkont skrev:
Kedimifu skrev:Jeg har jo modtaget en mail da pakken dlev sendt, der må jeg kunne se sælgers oplysninger om retur adresse. Det tjekker jeg i dag.


Du kan kontakte postnord, for at få opklaret, om retur-adressen var skrevet korrekt på pakken. De har sandsynligvis taget et billede af oplysningerne på pakken.


Tak.

Jeg har tjekket de mails jeg fik, men der står netop ikke hvad der er udfyldt.
Jeg skriver fluks til postnord.
1
Kedimifu
Indlæg: 316
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 22
Likede indlæg: 381

Re: Køb på nettet

Indlægaf Kedimifu » 23. mar 2023, 15:33

Sælger lavede en klage til Post Nord. Post Nord afviste den med at de havde afleveret korrekt. Sælger skrev det var midt tab.
Jeg skrev, som I nævnte, at jeg ikke har ansvaret da jeg ikke havde modtaget varen, at jeg ikke var afsender igen fordi jeg ikke havde modtaget varen.
Hun syntes det var uretfærdigt at hun havde ansvaret og tabet. Men hun endte med at overføre pengene til mig. Så det gik jo som det skulle.

Så tak for hjælpen :blomst:
3

Tilbage til "Livets forhold"