JoyNips skrev:Jeg ville være forsigtig ifht lån. Det du vil kunne forhandle dig til ved ansættelse i det offentlige (når du om minimum 8 år har kandidaten i hus) vil typisk være at springe det første år på løntrin 4 over. Og så er lønnen altså ikke voldsomt prangende, slet ikke når man har børn og fast ejendom og bil/er. Så har I levet på en sten i 8+ år og skal fortsætte med det mens du betaler lånet af. Og så er børnene flyttet hjemmefra.
Jeg vil anbefale at arbejde fuldtids ved siden af. Eller, jeg anbefaler det ikke, for jeg havde selv fuldtidsjob hele vejen gennen jurastudiet (jeg tog så studiet som almindeligt fuldtidsstudie, men det var også før børn, så døgnet havde flere timer), men af lån eller fuldtidsjob synes jeg det er det bedste valg. Dit dilemma bliver så, at du ikke får tid til at have et studiejob og det kan betyde alverden efter studiet. Måske knap så meget i provinsen, men i Kbh er du temmelig fucked hvis du ikke har haft studiejob.
Jeg er i øvrigt også lidt skeptisk overfor dit regnestykke. Jeg ved hvad jeg har brugt på studiebøger. Det kan næsten ikke passe at 8 års studier kun koster noget der ligner 35.000.
Jeg skriver vidst ikke, at jeg kun regner med 35.000? Jeg skriver 75.000 for bacheloren i startindlægget (det er så i virkeligheden snarere 81.000), men jeg er godt med på, at der også er udgifter til bøger, som kommer oveni.
Nej, løntrin 4 er ikke noget at skrive hjem om. Og hvis realiteten er, at jeg skal ned på løntrin fire, så skyder jeg en hvid pind efter hele projektet, for så holder det jo ikke. Min tanke er bare, at jeg er lidt i samme felt allerede, da jeg lige nu også er ansat på DJØFs overenskomst og beskæftiger mig med jurarelaterede problemstillinger til daglig, hvorfor jeg antog, at jeg selvfølgelig byggede ovenpå og beholdt min anciennitet.
Min plan er også at have fuldtidsjob mens jeg studerer, ellers kan det slet ikke hænge sammen for os, men det er jo også tanken i og med, at det er et deltidsstudie. Og jeg forestiller mig selvfølgelig også, at det pågældende job skal være relevant, så jeg ikke "spilder" fem/otte år på CV'et på noget ufaglært. Men det er muligvis naivt, jeg ved det ikke.