Finansiering af langt studie som voksen - hvad ville I gøre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
AFK
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5371

Re: Finansiering af langt studie som voksen - hvad ville I gøre?

Indlægaf AFK » 20. jul 2023, 12:31

Rapfisk skrev:Det er svært at spå om et fremtidigt arbejdsmarked, men med en bachelor i jura er det bestemt muligt at få ansættelse i juridiske stillinger pga. mangel på kandidater.

OP har kun talt om at tage en bachelor. Ikke nødvendigvis også en kandidat. Hvilke juridiske stillinger mener du det er muligt at få med en bachelor, når vi taler om permanent (kun) at have en bachelor, og ikke kun midlertidigt i de par år, det tager at læse videre på en kandidat?
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
pixienic
Kort karma: 24
Likede indlæg: 482

Indlægaf pixienic » 20. jul 2023, 12:50

1234 skrev:
pixienic skrev:
Madam Pomfrey skrev:Ville din nuværende arbejdsplads få glæde af dit studie hen af vejen, vil det eller kan det komme i spil?

Så ville jeg forhandle med arbejdsgiver om evt. Betaling af moduler/semestre, og reduceret arbejdstid til samme løn.
Hvis det kan hænge sammen tidsmæssigt?

Meget relevant input, men den lange afstand kommer i vejen. Jeg ved, min arbejdsplads ville finde det meget attraktivt med jura, men afstanden gør det, desværre, for uholdbart. Jeg har været der i snart 3 år, og kørslen hænger mig langt ud af halsen. Hertil kommer, at min nærmeste chef ikke rigtig ser potentialet i mig, hvilket jeg mærker ved diverse mikro-aggressioner, fagligt ustimulerende opgaver og lignende. Jeg vil ikke bruge mere tid på dem, hvis jeg kan undgå det.

Man kan også forhandle ved nye jobs. Kender jeg et på stykker der har gjort og 75.000 kr. er jo ingenting for dem. Jeg har fået efteruddannelse for 30.000 kr. på 5 år og har ikke søgt om så meget som jeg kunne.

Fedt, det vil jeg have in mente.
0
pixienic

Indlægaf pixienic » 20. jul 2023, 12:55

AFK skrev:
pixienic skrev:
Jeg er blevet optaget på jura (deltid, fjernstudie) og er virkelig glad for det.

Uddannelsen er sammensat, så man har tid til at arbejde fuld tid mens man studerer på deltid. Jeg skal selv betale hele gildet, da jeg i forvejen har en lang videregående uddannelse. Jeg har et arbejde, men jeg pendler meget langt og har to små børn, så det har faktisk længe været min mening at sige op og søge noget tættere på. For at kunne klare både uddannelse og arbejde, skal jeg nu virkelig finde noget tættere på, da jeg ikke kan spilde al den tid med kørsel mens jeg studerer, og offentlig transport kan ikke lade sig gøre.

Uddannelsen koster 75.000 fordelt over 5 år, dvs ca 15.000 årligt/ca. 7.000 pr semester.

Jeg har virkelig brug for input til det her. Hvad ville I gøre?
Hvis noget er uklart, så spørg endelig. Og beklager det lange indlæg, men følte der var mange detaljer som skulle med.

Er du sikker på at du har regnet det hele med? En bachelor er normeret til 3 år på fuldtid, og 5 år på deltid. Så jeg går ud fra at det kun er bacheloren, du har medregnet? En bachelor i jura er som godt som ubrugelig i sig selv. Du kan nærmest kun få studiejobs - især fordi du ikke er jurist efter bacheloren, men først efter kandidaten. Hvis du vil arbejde med jura i praksis, skal du nok regne med at skulle have en kandidat i jura på deltid også. Den er normeret til 2 år på fuldtid, og 3 år på deltid.

På SDU fylder en bachelor 180 ECTS (5 år på deltid) og en kandidat fylder 120 ECTS (3 år på deltid). Prisen for uddannelsen er 450 kr. pr. ECTS-point. Altså 81.000 kroner for bacheloren og 54.000 for kandidaten = 135.000 kroner og 8 års deltidsstudier.

Hertil kommer bøgerne. Jeg gav selv 5.000-7.000 kroner pr. år! Altså 25.000-35.000 kroner i alt for bachelor og kandidat. Og det er EFTER DJØF- og studierabatter er indregnet! (På KU skriver de selv: "Du skal regne med at bruge omkring 3.500 kr. på bøger hvert semester"). De har det med at skrive nyeste udgave på pensumlisten, og de har det med at udgive en ny udgave hvert eller hvert andet år på mange af fagene. Så det betyder at det både er dyrt i indkøb, hvis du vil have nyeste version, og at det er tæt på umuligt at sælge dem igen bagefter, fordi de hurtigt er forældede for den nye årgang af studerende. Du kan vælge at købe en ældre udgave, men du risikerer dels at der er kommet ny og vitalt vigtige ændringer, fx som følge af en ny domspraksis, og dels er det bare irriterende, når sidetallet underviseren henviser til, ikke matcher sidetallet i din ældre udgave.

Hvis du ansættes i det offentlige som jurist, så bliver du indplaceret efter din anciennitet målt fra hvornår du har afsluttet din kandidatuddannelse. Der står i DJØFs overenskomst:

" Kandidater uden optjent anciennitet indplaceres normalt på løntrin 4 ved ansættelsen. Ved nyansættelse kan ansættelsesmyndigheden i ganske særlige tilfælde forhøje lønancienniteten. Man rykker et løntrin op ad lønskalaen én gang årligt eller hver gang, man har optjent 12 måneders lønanciennitet, dog ikke på trin 4 som er to-årigt.
Lønancienniteten regnes fra den 1. i ansættelsesmåneden, dog tidligst fra udgangen af den måned, i hvilken uddannelsen er afsluttet, og regnes altid i hele måneder. Oprykningen til et nyt løntrin vil derfor altid ske den 1. i en måned"

Der er op til trin 8, og du kommer kun højere, hvis du bliver special- eller chefkonsulent eller chef. Du skal nok ikke satse på at få merit eller højere indplacering, fordi du har en tidligere videregående uddannelse. Det er den fagrelevante uddannelse, der regnes fra.

I startindlægget har jeg kun medtaget bacheloren, og jeg huskede det som 75.000, men OK. Det gør ikke den store forskel i det store billede. Det er klart, at jeg også gerne vil have en kandidat på sigt, men nu starter jeg lige med at se fem år frem i tiden. Jeg var egentlig af den opfattelse, at en bachelor i jura også ville være en "overbygning" på mine nuværende kompetencer og derfor ville gøre mig mere attraktiv, men den opfattelse må jeg så justere lidt.

Lige nu er jeg på trin 8. Det ville komme noget bag på mig, hvis jeg ligefrem ville skulle nedskalere på den anden side af jurastudiet, da jeg i forvejen beskæftiger mig meget med jura i mit daglige arbejde. Men jeg må tale med DJØF om det.
0
pixienic

Indlægaf pixienic » 20. jul 2023, 13:04

JoyNips skrev:Jeg ville være forsigtig ifht lån. Det du vil kunne forhandle dig til ved ansættelse i det offentlige (når du om minimum 8 år har kandidaten i hus) vil typisk være at springe det første år på løntrin 4 over. Og så er lønnen altså ikke voldsomt prangende, slet ikke når man har børn og fast ejendom og bil/er. Så har I levet på en sten i 8+ år og skal fortsætte med det mens du betaler lånet af. Og så er børnene flyttet hjemmefra.

Jeg vil anbefale at arbejde fuldtids ved siden af. Eller, jeg anbefaler det ikke, for jeg havde selv fuldtidsjob hele vejen gennen jurastudiet (jeg tog så studiet som almindeligt fuldtidsstudie, men det var også før børn, så døgnet havde flere timer), men af lån eller fuldtidsjob synes jeg det er det bedste valg. Dit dilemma bliver så, at du ikke får tid til at have et studiejob og det kan betyde alverden efter studiet. Måske knap så meget i provinsen, men i Kbh er du temmelig fucked hvis du ikke har haft studiejob.

Jeg er i øvrigt også lidt skeptisk overfor dit regnestykke. Jeg ved hvad jeg har brugt på studiebøger. Det kan næsten ikke passe at 8 års studier kun koster noget der ligner 35.000.

Jeg skriver vidst ikke, at jeg kun regner med 35.000? Jeg skriver 75.000 for bacheloren i startindlægget (det er så i virkeligheden snarere 81.000), men jeg er godt med på, at der også er udgifter til bøger, som kommer oveni.

Nej, løntrin 4 er ikke noget at skrive hjem om. Og hvis realiteten er, at jeg skal ned på løntrin fire, så skyder jeg en hvid pind efter hele projektet, for så holder det jo ikke. Min tanke er bare, at jeg er lidt i samme felt allerede, da jeg lige nu også er ansat på DJØFs overenskomst og beskæftiger mig med jurarelaterede problemstillinger til daglig, hvorfor jeg antog, at jeg selvfølgelig byggede ovenpå og beholdt min anciennitet.

Min plan er også at have fuldtidsjob mens jeg studerer, ellers kan det slet ikke hænge sammen for os, men det er jo også tanken i og med, at det er et deltidsstudie. Og jeg forestiller mig selvfølgelig også, at det pågældende job skal være relevant, så jeg ikke "spilder" fem/otte år på CV'et på noget ufaglært. Men det er muligvis naivt, jeg ved det ikke.
Senest rettet af pixienic 20. jul 2023, 13:15, rettet i alt 1 gang.
0
pixienic

Indlægaf pixienic » 20. jul 2023, 13:09

AFK skrev:
Rapfisk skrev:Det er svært at spå om et fremtidigt arbejdsmarked, men med en bachelor i jura er det bestemt muligt at få ansættelse i juridiske stillinger pga. mangel på kandidater.

OP har kun talt om at tage en bachelor. Ikke nødvendigvis også en kandidat. Hvilke juridiske stillinger mener du det er muligt at få med en bachelor, når vi taler om permanent (kun) at have en bachelor, og ikke kun midlertidigt i de par år, det tager at læse videre på en kandidat?

Jeg har nu tilføjet, at jeg også gerne vil tage kandidaten.
0
pixienic

Indlægaf pixienic » 20. jul 2023, 13:10

Rapfisk skrev:Det er svært at spå om et fremtidigt arbejdsmarked, men med en bachelor i jura er det bestemt muligt at få ansættelse i juridiske stillinger pga. mangel på kandidater. Man kan evt. tage kandidatuddannelsen som erhvervskandidat, den ordning bliver efter alt at dømme udbygget med den kommende uddannelsesreform.

I det offentlige ansættes bachelorer på trin 4, men der er altid mulighed for at forhandle kvalifikationstillæg, hvilket i øjeblikket heller ikke er svært for jurister. Endeligt bliver mindst ⅓ jo ansat i det private, og selv om stillingerne som advokatfuldmægtig kræver kandidatgraden, vil der formodentlig også i fremtiden være gode muligheder efter endt bachelor (evt. kombineret med deltidsstudium). Og når kandidatgraden er i hus, behøver man bestemt ikke at tage til takke med mindstelønnen på den offentlige overenskomst (forudsat at der ikke sker store ændringer på arbejdsmarkedet).

Tak for input. Det svarer meget præcist til det, jeg kan oplever på mit nuværende arbejde. De higer efter jurister og har svært ved at få besat stillingerne. Men der kan selvfølgelig ske meget på 5-8 år...
0
JoyNips
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 35059

Indlægaf JoyNips » 20. jul 2023, 14:43

pixienic skrev:
JoyNips skrev:Jeg ville være forsigtig ifht lån. Det du vil kunne forhandle dig til ved ansættelse i det offentlige (når du om minimum 8 år har kandidaten i hus) vil typisk være at springe det første år på løntrin 4 over. Og så er lønnen altså ikke voldsomt prangende, slet ikke når man har børn og fast ejendom og bil/er. Så har I levet på en sten i 8+ år og skal fortsætte med det mens du betaler lånet af. Og så er børnene flyttet hjemmefra.

Jeg vil anbefale at arbejde fuldtids ved siden af. Eller, jeg anbefaler det ikke, for jeg havde selv fuldtidsjob hele vejen gennen jurastudiet (jeg tog så studiet som almindeligt fuldtidsstudie, men det var også før børn, så døgnet havde flere timer), men af lån eller fuldtidsjob synes jeg det er det bedste valg. Dit dilemma bliver så, at du ikke får tid til at have et studiejob og det kan betyde alverden efter studiet. Måske knap så meget i provinsen, men i Kbh er du temmelig fucked hvis du ikke har haft studiejob.

Jeg er i øvrigt også lidt skeptisk overfor dit regnestykke. Jeg ved hvad jeg har brugt på studiebøger. Det kan næsten ikke passe at 8 års studier kun koster noget der ligner 35.000.

Jeg skriver vidst ikke, at jeg kun regner med 35.000? Jeg skriver 75.000 for bacheloren i startindlægget (det er så i virkeligheden snarere 81.000), men jeg er godt med på, at der også er udgifter til bøger, som kommer oveni.

Nej, løntrin 4 er ikke noget at skrive hjem om. Og hvis realiteten er, at jeg skal ned på løntrin fire, så skyder jeg en hvid pind efter hele projektet, for så holder det jo ikke. Min tanke er bare, at jeg er lidt i samme felt allerede, da jeg lige nu også er ansat på DJØFs overenskomst og beskæftiger mig med jurarelaterede problemstillinger til daglig, hvorfor jeg antog, at jeg selvfølgelig byggede ovenpå og beholdt min anciennitet.

Min plan er også at have fuldtidsjob mens jeg studerer, ellers kan det slet ikke hænge sammen for os, men det er jo også tanken i og med, at det er et deltidsstudie. Og jeg forestiller mig selvfølgelig også, at det pågældende job skal være relevant, så jeg ikke "spilder" fem/otte år på CV'et på noget ufaglært. Men det er muligvis naivt, jeg ved det ikke.

Sorry, jeg forstod det som at bøger var med i regnestykket. Men så taler vi jo så 170.000-ish, du skal finde. For en uddannelse, der faktisk ikke stiller dig så meget bedre? Hvis jeg forstår dine indlæg rigtigt er du allerede nu på samme overenskomst som du ville kunne komme på som jurist og på løntrin 8. Så skulle det jo være for at blive advokat at du læser jura i stedet for bare at holde snuden i rillen?

Det er ikke for at afskrække dig (selvom jeg personligt hader at være jurist og ville vælge om uden at blinke hvis jeg kunne skrue tiden tilbage), jeg tænker bare at gevinsten ved studiet, hvis der er nogen, ligger meget langt ude i fremtiden.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
pixienic

Indlægaf pixienic » 20. jul 2023, 14:56

JoyNips skrev:
pixienic skrev:

Sorry, jeg forstod det som at bøger var med i regnestykket. Men så taler vi jo så 170.000-ish, du skal finde. For en uddannelse, der faktisk ikke stiller dig så meget bedre? Hvis jeg forstår dine indlæg rigtigt er du allerede nu på samme overenskomst som du ville kunne komme på som jurist og på løntrin 8. Så skulle det jo være for at blive advokat at du læser jura i stedet for bare at holde snuden i rillen?

Det er ikke for at afskrække dig (selvom jeg personligt hader at være jurist og ville vælge om uden at blinke hvis jeg kunne skrue tiden tilbage), jeg tænker bare at gevinsten ved studiet, hvis der er nogen, ligger meget langt ude i fremtiden.

Jeg vil potentielt gerne være advokat, men altså, topkarakterer er måske lidt urealistisk at gå efter, nu hvor jeg ikke bare kan køre solo-show, men har en hel familie at drive samtidig.

Men ja. Jeg tænkte bare, at jura ville åbne en del flere døre jobmæssigt på sigt, og kunne give et ordentligt løn-hop. Det er jo er langt arbejdsliv.

Hvorfor hader du at være jurist? :deer:
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1441
Likede indlæg: 13513

Indlægaf Rapfisk » 20. jul 2023, 19:08

Man kan også godt blive advokat uden et højt snit, dog måske ikke hos de store firmaer. Og man kan sagtens få en god og vellønnet karriere som jurist uden at være advokat.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Feline
Kort karma: 10
Likede indlæg: 329

Indlægaf Feline » 20. jul 2023, 20:16

Måske et long shot, men har du undersøgt om du kan få det over bruttolønsordning (google evt. uddannelse+bruttolønsordning)?

Det vil høvle en god del af betalingen.
2
To be known is an ache, that never goes away.
Brugeravatar
AFK
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5371

Indlægaf AFK » 20. jul 2023, 22:54

Rapfisk skrev:Man kan også godt blive advokat uden et højt snit, dog måske ikke hos de store firmaer. Og man kan sagtens få en god og vellønnet karriere som jurist uden at være advokat.

Omvendt er det yderligere 3 år oveni de 8.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 879
Likede indlæg: 19347

Indlægaf Æble » 21. jul 2023, 04:50

Min veninde har taget samme uddannelse under to forskellige jobs og er nu igang med advoktuddannelsen, og begge steder har betalt det for hende. Så lad være at opgive den tanke uden at have prøvet.
1
Fruity
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Indlægaf Fruity » 21. jul 2023, 07:48

Æble skrev:Min veninde har taget samme uddannelse under to forskellige jobs og er nu igang med advoktuddannelsen, og begge steder har betalt det for hende. Så lad være at opgive den tanke uden at have prøvet.

Jeg ville helt klart også gå meget aktivt efter et af de jobs, der betaler studiet og bøger.

Bruttolønsordning og betalte bøger til nøds. Det er virkeligt mange penge at betale selv!

Er det en kandidatuddannelse, du allerede har? (Aka: Er du helt sikker på, du ikke kan blive optaget på det almindelige studie uden selvbetaling?)
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1441
Likede indlæg: 13513

Indlægaf Rapfisk » 21. jul 2023, 08:23

AFK skrev:
Rapfisk skrev:Man kan også godt blive advokat uden et højt snit, dog måske ikke hos de store firmaer. Og man kan sagtens få en god og vellønnet karriere som jurist uden at være advokat.

Ja, men der er man trods alt fuldtidsansat.
1
Livslinjen: 70 201 201
Fruity
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7267

Indlægaf Fruity » 21. jul 2023, 20:07

Rapfisk skrev:
AFK skrev:

Ja, men der er man trods alt fuldtidsansat.

Det vil hun jo være under hele studiet?
1

Tilbage til "Livets forhold"