Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Moxy-lady » 16. jan 2018, 22:08

Nå, jeg står med en masse følelser og frustrationer jeg prøver at sortere i. I bund og grund handler det om at gøre andre menneskers velvære til mit ansvar - på bekostning af mit eget. At nedprioritere mine egne behov hvis de er på bekostning af andres. Konstant dårlig samvittighed over at sige fra og en følelse af at jeg *skal * hjælpe andre, for ellers så (...?)

Jeg har hos en psykiater, men han siger at det er en psykologs gebet. At det er godt at jeg arbejder med det og er bevidst om det - og så må jeg jo lade være med at tage det ansvar på mig, som det er. Det kan han have ret i, men jeg ved ikke hvordan. Jeg har åbnet lidt op overfor andre, og det hjalp lidt i starten, men nu bliver jeg nødt til at finde nogle redskaber og briller til at deale med de her følelser.

Så, hvilken bog sjal jeg læse, for at lære mig selv at jeg skal prioritere mig selv og mit velvære først? Hvordan lærer jeg at sætte de rigtige grænser og at stå ved dem? Hvordan kommer jeg af med noget af den forbaskede dårlige samvittighed? Hilfen!
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Moxy-lady » 16. jan 2018, 22:09

Læssevis af Autocorrect, men gider ikke rette :rulle:
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Rapfisk » 16. jan 2018, 22:31

Travle kvinders guide til mere tid. Det tager ikke fat i svære problemstillinger, men har masser af redskaber til at få styr på prioriteringer og tanker i det hele taget.

Ellers har jeg ikke gjort det i selvhjælpsbøger, hvis man trækker slankebøger fra.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf missme » 16. jan 2018, 22:46

Har ikke nogen ide til litteratur. Men timer hos en god psykolog vil sikkert været godt i arbejdet.
Jeg har selv været i en proces hvor jeg har øvet mig i at sige fra, og ikke gøre andres problemer til noget som bliver mit ansvar. For jeg blev opmærksom på at det netop er noget jeg gør. Jeg vælger at involvere mig meget. Jeg tilbyder at hjælpe. Jeg siger ikke fra. Ansvaret ligger hos mig.
Så derfor: Jeg skal sige fra. Jeg skal mærke efter, hvornår jeg ikke passer ordentlig på mig selv. Ideen om at de har brug for min hjælp er jo i virkeligheden lidt for store tanker at have om mig selv. De klarer jo nok deres problemer, selvom jeg kun tilbyder alm støtte og vejledning.

Men jeg må da sige, at omgivelserne lige skal vænne sig til det. Men Jeg er ret åben om, at jeg for at forblive ved sundt helbred, er nødt til at prioritere mig selv lidt mere, og det forstår folk jo udmærket.

God vind i dit personlige arbejde i de næste måneder.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf vibbsen » 17. jan 2018, 00:22

Papmache Reglen af Hella Joof.

Generelt så er jeg ikke til selvhjælpsbøger. Overhovedet. Men hun har altså en del fede pointer........

Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden..
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22964

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Aragorn » 17. jan 2018, 00:49

Adfærdsterapi. Du skal finde en psykolog med speciale i adfærdsterapi.

Du kan ikke sige nej og sige fra. Det skal læres, og kan kun læres ved at gøre det lidt efter lidt. En adfærdsterapeut kan hjælpe med at finde ting der er akkurat så små, at du kan gøre det, men så store at du lære lidt mere om hvordan du skal gøre, hver gang du gør det - og når du engang har sagt nej 100 gange, er du god til at sige nej, og bedre til at håndtere konflikter.

Jeg har ikke læst selvhjælpsbøger, så jeg kan ikke anbefale nogen. Men jeg kan sige dette: Det er muligt du har noget at sige, der er konfrontatorisk, ubehageligt og grimt. Det gør ikke nødvendigvis det du har at sige forkert.

Den er vigtig at huske.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16942
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3549
Likede indlæg: 41157

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf LaMariposa » 17. jan 2018, 05:14

Ved godt, at du spørger til en bog, men jeg har faktisk aldrig læst en selvhjælpsbog. Har fået anbefalet "slip bekymringerne" (se link nederst) til når jeg forsøger at give mig selv ansvar for hele verdens velvære, men når jeg har haft det svært, har jeg sjældent orket at sætte mig ned og læse side og op med om, hvordan jeg løser det. Det kan selvfølgelig være anderledes for dig.

Har i stedet en "huspsykolog", som hjalp mig igennem en krise for en del år siden. Hende tjekker jeg stadig ind hos i ny og næ, hvis der er noget, der roder for meget rundt. Hun kender mig og ved, hvilke problemtyper jeg oftest bakser med, så vi behøver ikke starte forfra hver gang. Det er rigtig rart at vide, hvor man kan få en opfølgning, hvis der er brug for det.

https://www.bog-ide.dk/produkt/slip-bek ... j4QAvD_BwE
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf LaScrooge » 17. jan 2018, 05:54

Jeg har ikke læst mange selvhjælpsbøger, men en jeg læste, da jeg var yngre, og som har fæstnet sig med gode redskaber, er The Work af Byron Katie. Den giver nogle rigtig gode redskaber til at forholde sig til sine tanker og de følelser, der følger med den, på en måde så man kan skille tingene ad og blive hos sig selv, i stedet for at være ovre i andre mennesker. Det er en forholdsvis simpel men meget effektiv metode.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf dgd2007 » 17. jan 2018, 06:05

Det må nok være denne her: http://www.belurmath.org/gospel/
Den er i hvert fald anderledes! :cool:
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7454
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1758
Likede indlæg: 24344

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Moxy-lady » 17. jan 2018, 06:44

Tusind tak for alle jeres tips og gode råd, jeg læser det hele. Grunden til at jeg efterspørger en selvhjælpsbog er egentlig fordi at det har jeg ikke prøvet før. Jeg har gået i terapi et utal af gange, men har aldrig rigtigt fået løst de her problematikker, selvom jeg dog heller ikke selv har været bevidst om alvoren i før nu. Så jeg tænkte at jeg kunne prøve det her i første omgang og se om jeg kunne få nogle redskaber til at få det hele på plads i mit hoved, og lære at prioritere min energi og mit engagement i andre. Jeg er blevet meget bevidst om at jeg bruger helt vildt meget energi på at skærme/hjælpe/støtte andre, også når jeg har det skidt, og at det ofte fører til en del stress fordi jeg så ikke kan overskue mit eget. For det er af en eller anden årsag altid mit eget der kommer på sidstepladsen. Og jeg er også blevet klar over at jeg gør det ved mig selv, tit og ofte. Jeg bliver ikke bedt om de her ting, jeg gør det af mig selv, og så bliver jeg frustreret og irriteret på den person jeg tager hensyn til.

Jeg har sat mig selv i en rolle som en slags mor for alle. Den empatiske, omsorgsfulde og stærke der hjælper folk til at fikse deres problemer. Og jeg kan godt lide den rolle, jeg synes at det er det jeg er god til, det er mig. Men jeg har også låst mig selv fast i den forestilling af mig selv, og nu er jeg ved at kaste op over at være der.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Æble » 17. jan 2018, 08:23

En rigtig klassiker: Steven Coveys 7 gode vaner.

Det er ret omstændigt hvis man skal følge alle de trin. Men det handler om at man får nogle metoder til at finde ud af hvad der er vigtigt for ens liv. Og så langsomt bygger man et system op der gør at man får sorteret uvigtige ting fra og kun bruger tid og tankekraft på det der støtter op om ens "mission". Ret nørdet og man skal kunne lide systemer og lister og den slags, men man får også masser ud af principperne uden at gøre alle de ting man skal.
1
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Den bedste selvhjælpsbog du har læst!

Indlægaf Xnaiv » 25. jan 2018, 21:44

7 gode vaner og superwoman er en følelse :)
0

Tilbage til "Livets forhold"