Atletik umoderne?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8698
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7172

Atletik umoderne?

Indlægaf Artem » 12. aug 2018, 21:37

Der har lige været atletik EM i Berlin hvilket har fået mig til at tænke på hvor lidt atletik fylder her hjemme i dag? :gruble:

Som barn kunne jeg selv godt lidt atletik i skolen. Ikke at jeg var specielt god, men synes det var sjovt.

Vi havde også en atletik klub i byen den gang. I dag findes den ikke mere, og bor selv ved siden af det gamle stadion med løbebanen rundt om, som jeg nogle gange intervaltræner på.
Så her kan man ikke en gang gå til atletik mere hvis man skulle få lyst.

Der har jo aldrig rigtigt været voksne der har dyrket atletik, og specielt i dag er det jo motionscenter, løb og cykling de fleste gør i. Men prøver børn ikke længere atletik i skolen? Ja eller hvad er der gået galt? er det simpelthen bare gået hen og blevet umoderne, hvor der er så mange andre ting at gå til? Og hvad er det børn dyrker i stedet i dag?
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Wizzze » 12. aug 2018, 21:52

Artem skrev:Der har lige været atletik EM i Berlin hvilket har fået mig til at tænke på hvor lidt atletik fylder her hjemme i dag? :gruble:

Som barn kunne jeg selv godt lidt atletik i skolen. Ikke at jeg var specielt god, men synes det var sjovt.

Vi havde også en atletik klub i byen den gang. I dag findes den ikke mere, og bor selv ved siden af det gamle stadion med løbebanen rundt om, som jeg nogle gange intervaltræner på.
Så her kan man ikke en gang gå til atletik mere hvis man skulle få lyst.

Der har jo aldrig rigtigt været voksne der har dyrket atletik, og specielt i dah er det jo motionscenter, løb og cykling de fleste gør i. Men prøver børn ikke længere atletik i skolen? Ja eller hvad er der gået galt? er det simpelthen bare gået hen og blevet umoderne, hvor der er så mange andre ting at gå til? Og hvad er det børn dyrker i stedet i dag?


Jeg tror en stor del af problematikken er manglende faciliteter, man skoler har ikke pladsen, og så er atletik måske kun noget en elev møder 1-2 gange på et skoleår, hvor de kommer til et lokalt stadion :gruble:

Jeg gik selv på en skole med stor plæne og anlæg til både længde- og højdespring, så vi havde tit atletik på skemaet. (at være den første på højdemåtten efter et regnvejr kan ikke anbefales :D ) Kun løbebaner havde vi ikke. Men mange skoler har ikke de faciliteter mere, og nye skoler bygges ikke med dem. Tror heller ikke der er bygget mange offentlige atletikstadions de sidste mange år? :gruble:
Senest rettet af Wizzze 12. aug 2018, 21:53, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Myresluger » 12. aug 2018, 21:53

Atletik har ikke været stort i min tid. Da jeg var barn var der en mikroskopisk atletik klub. Jeg ved ikke om den stadig eksisterer. Vi blev tvunget til at lave atletik i skolen. Jeg var faktisk ret god - fik et skræmmende godt atletikmærke da vi tog det. Det var det bedste der blev uddelt på skolen og jeg gik i 5. Specielt var jeg god til 800m løb - og jeg har altid hadet at løbe :lol:
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3750
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8167

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Anilara » 12. aug 2018, 22:18

Det går først op for mig nu, at mange der har gået i skole i større byer, ikke har haft en kæmpe sportsplads ved skolen. Eller en hal?
Vi dyrkede en hel del atletik, da jeg gik i folkeskole fra 1996-2004. Der var masser af plads til spydkast, løb, højdespring, længdespring mv. Selv kuglestød blev vi udsat for. Jeg mindes ikke nogen pådrog sig skader.

Faktisk husker jeg, at jeg fik skolerekorden i 100m for piger, haha. Var også god til længdespring.
Senere da jeg gik på efterskole, deltog vi i atletikstævner bl.a i Kolding.

Men jeg kender og kendte ingen der gik til atletik i fritiden.
Jeg ved ikke om det er umoderne. Jeg har selv set en lille smule fra EM, men det blev afviklet mens jeg var på ferie.
2
HerErJeg
Indlæg: 4184
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5012

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf HerErJeg » 13. aug 2018, 04:51

Et dumt spørgsmål, men løber man overhovedet i idrætstimerne? Jeg er da vokset op med 400, 800 m. løb og deslige, nogen skulle jo komme sidst. Jeg bor tæt ved en skole med masser af plads, men synes aldrig jeg ser eller hører nogen som er ude at løbe.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Maoam » 13. aug 2018, 05:26

HerErJeg skrev:Et dumt spørgsmål, men løber man overhovedet i idrætstimerne? Jeg er da vokset op med 400, 800 m. løb og deslige, nogen skulle jo komme sidst. Jeg bor tæt ved en skole med masser af plads, men synes aldrig jeg ser eller hører nogen som er ude at løbe.


Vi gjorde på min skole i '97-'05, og jeg hadede det. Vi løb både til atletik og lange turer på flere km uden om byen hvert år. Min idætslærer skældte mig ud, da jeg i 2. klasse fik sidestik og stoppede op. Jeg fik senere konstateret astma. Hadede at skulle løbe 10 km i regnvejr til skolernes motionsdag.

Jeg synes atletik og løb er dødkedeligt og var bange for stangen i højdespring efter jeg rev den ned og slog ryggen.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Lykke » 13. aug 2018, 05:59

Vi brugte det meget i min folkeskole og gymnasiet. Så trænede vi op til forskellige skolestævner. Husker det som sjovt, for her var man sin egen konkurrent, agtigt, og man behøvede ikke blive skubbet eller på anden måde fysisk ubehageligheder i volley eller fodbold fx af de andre elever.
0
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Maoam » 13. aug 2018, 06:15

Mavis skrev:Jeg blev nødt til at google hvad atletik helt præcist var. :genert:

Jeg tror muligvis vi har gjort det til en enkelt motionsdag, men ellers nej. Vi har så heller ikke rigtig nogen kæmpe sportsplads, fordi vi er inde i byen, selvom vi har store legepladser med forholdsvis store fodboldbaner. Men vi løber rundt om Søerne. Altså hvis man gider at løbe, det tjekker de ikke rigtigt. :genert:

Jeg synes jeres skoleidræt lyder meget kompetetivt? Jeg tror da aldrig der er nogen der har styr på hvem der eventuelt skulle have en "skolerekord". Skoleidræt er sådan noget med at ens lærer stikker én en bold og så sidder han og holder øje med at folk ikke river hovederne af hinanden.

Til hvad børn dyrker i dag... I dunno, jeg kan forestille mig skating ikke var ligeså stort i 70'erne, men what do I know. Badminton, fodbold, kampsport, svømning, de gængse. Og så tror jeg generelt folk går til færre ting, skolereformen og SFO og alt det der.


Min skole havde en stor sportsplads, stor gymnastiksal og byens hal og forboldbaner lå rundt om hjørnet. Vi deltog i skoleatletik hvert år, hvor man samlede point til diplomer og bronze, sølv eller guld mærker. Jeg kan også huske, at vi har været til stævne i atletik, svømning og basketball. Muligvis også floorball.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 754
Likede indlæg: 12359

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Joe » 13. aug 2018, 06:24

Atletik spillede nok cirka hovedrollen i mit liv fra jeg var 12 til 18, og var udøver, og en birolle fire års tid frem, hvor jeg var udelukkende træner.
Jeg startede dog ikke pga skolen, som så mange andre havde vi på ingen måde ordentlige faciliteter i nærheden. Jeg tog turen ind til det store atletikstadion fordi jeg vidste gennem mine søskende og min far, at det var her det skete.

Da jeg var træner, stod jeg for de yngste børn. Min oplevelse var ofte at det var et barn der startede, fx pga forældres tilknytning, og så derefter hev søskende og venner med. Tilstrømningen skete lidt med word of mouth.

Jeg tror dog det er ved at blive bedre. Talentmassen virker i hvert fald større end i min tid. Det at Danmark har kunnet stille til EM med et stafethold i 4x100 for kvinder denne uge, synes jeg er stort.
1
Brugeravatar
Little_Woman
Indlæg: 3391
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:53
Kort karma: 923
Likede indlæg: 10539

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Little_Woman » 13. aug 2018, 08:46

Jeg kender flere børn på 6-8 år der går til atletik her i København.

Vi havde det også i skolen fra 90-00; jeg hadede det!
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf ajnaM » 13. aug 2018, 10:03

Jeg har intet forhold til atletik. Vi havde lidt af det, da jeg gik i folkeskole i Jylland i 0. og 1. klasse i slut 80'erne. Så flyttede vi til København, og der var ikke faciliteter. Det blev heller ikke prioriteret.

Jeg har i øvrigt altid hadet idræt. Holdsport er ikke mig, og bevægelse skal være noget, jeg gør på eget initiativ, før jeg skal synes, det er rart. Få ting er værre end, at folk dikterer, hvad jeg skal gøre af fysiske udøvelser. Får helt kuldegysninger bare af at tænke på det.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22022
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51946

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf fisken80 » 13. aug 2018, 11:01

Confucius skrev:Bortset fra det, har jeg altid synes godt om Atletik, og det er must see tv under ol. Jeg elskede når vi havde det til idræt i skolen, om end jeg er klart mere til field-delen end track-delen. Jeg har aldrig brudt mig om at løbe - udover tilløb - men jeg foretrækker at træne op til eksempelvis Coopertest på en atletikbane, så jeg hele tiden har en idé om hvor langt jeg er.


Jeg er totalt med dig her. OL starter først for alvor når atletik-konkurrencer begynder.
Jeg havde det også i folkeskolen og modsat meget andet idræt så var jeg faktisk ret vild med atletik. I de mindre klasser elskede jeg løb, især 800 meteren, hvor jeg faktisk havde en ret ok tid. Da jeg blev ældre kunne jeg godt lide højde- og længdespring.

Vi kunne tage atletikmærker, hvor man samlede point og så kunne man få bronze, sølv, sølv med emalje og guld. Jeg har både et bronze, et sølv og et sølv med emalje. Det var fedt at konkurrere mod sig selv på den måde.

Men jeg har så heller aldrig rigtig været til holdsport.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3625

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf Petrix » 13. aug 2018, 12:27

Måske er det en af årsagerne til at verdensrekorden i længdespring har stået urørt i mere end 20 år :(
0
27102021
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf kidkomb » 13. aug 2018, 13:16

V havde atletik kan jeg huske.
Jeg synes at det var virkelig sjovt at prøve længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast.
Løb har jeg aldrig været så meget til.
Redskabsgymnastik var også rigtig sjovt.
De gjorde vist i det hele taget meget ud af præsentere os for forskellige slags sport i idræt.
Vi var meget aktive i fritiden og mødtes og spillede rundbold, basket, fodbold osv.
Men jeg gik også på en rigtig god skole sådan i det hele taget.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Atletik umoderne?

Indlægaf hotlips » 21. aug 2018, 09:23

Vi skulle tage bronze og så sølvmærket i skolen, jeg fik aldrig nogen af dem for jeg kunne ikke løbe hurtigt nok på 60 meteren men der var en årlig atletik dag hvor alle kommunens skoler konkurrerede, vi vandt.
Da jeg var blevet voksen og gik på hf lykkedes det mig faktisk at komme under de der 50 sekunder jeg mener det er, men det er ikke noget jeg nogensinde har overvejet at bruge et kvart sekund på hvis jeg kunne blive fri.

Jeg gider altid godt at røre mig hvis jeg kan, jeg ser da også lidt sport, mest ishockey og lidt fodbold, men det der med at måle alt på centimeter og millisekunder, det synes jeg er dræbende både at udøve og at se på.

Jeg har mig bekendt aldrig kendt en eneste der dyrkede det som deres egen sport så jeg tror ikke det er særligt udbredt, men det er måske også en sportsgren der ligger lidt under for at det jo er et punkt hvor man ser mange gå op i hvad der nu er moderne, så var det thai chi, så blev det zumba, så var det spinning og nu ved jeg ikke hvad der er, men måske kunne det vinde lidt hvis det blev markedsført så de mest støvede associationer blev taget op til overvejelse blandt de mange forældre på min alder der slet ikke får det som en mulig sportsgren når vi taler med poderne om hvad de måske ville synes om at gå til.
0

Tilbage til "Livets forhold"