Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Nicolait
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1931

Re: Stavnsbånd for skilsmisseforældre?

Indlægaf Nicolait » 19. sep 2018, 06:03

Det er da godt nok et tåbeligt forslag. Det er bestemt ikke noget staten skal blande sig.

Et lige så tåbeligt forslag, som kunne foregribe problemet var at forbyde skilsmisse.
5
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
1234
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1829

Indlægaf 1234 » 19. sep 2018, 06:22

abcd skrev:
1234 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:Jeg synes det er en dårlig idé hvis man flytter sit barn på tværs af landet hvis det ellers trives hvor det er, bare fordi man har fundet en ny kærlighed. Der må man lige holde fokus på noget vigtigere end sig selv.

Men ligefrem at gøre det forbudt synes jeg er i overkanten.

Men nu kan man vel også vælge at flytte på grund af job og jobmuligheder?

Ja, enig, og jeg synes ikke det skal være forbudt at flytte med sine børn, der kan være en masse afvejninger som forældrene må foretage.

Men hvis man hiver barnet fra den ene ende af landet til den anden udelukkende fordi man har mødt Mr./Miss Right, synes jeg ikke man har styr på sine prioriteter. Og det var vist situationen i det Anette Heick-blog-indlæg som startede debatten.

Men hvad nu hvis man har været langdistancekæreste i flere år og venter til barnet fx alligevel skal skifte fx fra børnehave til skole?

Nej. Det dur ikke at flytte barnet langt væk fra den anden forælder for kærlighedens skyld. Det er en meget stor ændring i barnets liv, og en forælders nye kæreste er bare ikke en god nok grund i mine øjne. Find en anden kæreste eller lev med at det er langdistance.

Ja okay. Det er jeg så uenig i, men jeg er så heller ikke enig i, at børn nærmest aldrig må flyttes og at skifte nødvendigvis er skadeligt for børn.
5
Akehurst2
Kort karma: 580
Likede indlæg: 12344

Indlægaf Akehurst2 » 19. sep 2018, 06:23

Nicolait skrev:Det er da godt nok et tåbeligt forslag. Det er bestemt ikke noget staten skal blande sig.

Et lige så tåbeligt forslag, som kunne foregribe problemet var at forbyde skilsmisse.

Så skulle man jo som Sursødsovs påpeger også gøre det forbudt for gifte forældre at bo hver for sig.
3
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 87
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1514

Indlægaf thomassneum » 19. sep 2018, 06:27

Naturligvis skal vi ikke have regler for hvor folk må bo, og hvor langt fra hinanden. Det er himmelråbende dumt.
Familier er forskellige, og der er sikkert et hav af familier som fint klarer en afstand imellem forældrene. Vi kunne ligevel stillet et krav til at forældre SKAL kunne sammenarbejde hehe..

Personligt mener jeg at fraflytter i en familie, må være den som giver afkald - det er dig som indfører ændringer i familien (med mindre at det er en fælles beslutning). Men jeg kan ikke se at det skal nedfældes ved lov. Du bliver ikke gode venner, forældre ved lov.
3
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 137
Likede indlæg: 901

Indlægaf Maanii » 19. sep 2018, 06:36

Jeg kan ikke se det fungerer rent praktisk.

Jeg tror ikke lovmæssigt man kan tvinge nogen til at blive boende et specifikt sted, så jeg forestiller mig at loven ville blive i form af noget konsekvens. Fratagelse af forældrerettigheder, adgang til samvær osv.

Jeg tror helt ærligt det bare ville stille samværsbørn ringere og skabe større kløfter mellem barn og forældre.
2
Put egg on my house, I kill what you love!
Brugeravatar
ExCoastal
Kort karma: 191
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 3776

Indlægaf ExCoastal » 19. sep 2018, 06:49

Det er tåbeligt, der kan være mange grunde til, at folk må flytte. Er der nogen, der spørger faren, hvis han flytter for et nyt job?

Jeg hadede, at min kone måtte flytte med vores søn, men jeg kan sagtens se, at det er umuligt at betale husleje for en anstændig bolig her. Vi har så nogle andre weekender sammen, fordi jeg bor på hotel, men det fungerer fint.
1
JoyNips
Kort karma: 589
Likede indlæg: 9181

Indlægaf JoyNips » 19. sep 2018, 07:21

Jeg er splittet her. For der er for mig ingen tvivl om, at det (generally speaking) er i barnets tarv at have begge forældre tæt på. Men jeg synes samtidig ikke, at man kan stavnsbinde folk på den måde. Jeg mener dog - og jeg tror heldigvis også at de fleste forældre tænker sådan - at man nøje skal overveje en flytning, der vil resultere i stor afstand.
Min egen kæreste er opvokset i sønderjylland med sin biologiske far bosat i nordjylland, og de sås sjældent. Idag har de ingen kontakt, ligesom han ikke har kontakt med sin halvsøskende på farens side. Han følte i sin opvækst ikke, at faren var der og betragter sin papfar som sin far, for det var ham, han havde hverdagen med og ham, der lavede far-ting med ham.

I Mascha Vangs tilfælde forstår jeg det i øvrigt sådan, at Kiesa er i Jylland jævnligt og datteren i den forbindelse også vil kunne se ham, ligesom Mascha Vang grundet sit virke ofte er i København, hvor datteren ligeledes vil kunne medbringes og se sin far. Det finder jeg er en god løsning frem til skolealderen, hvor hun selvfølgelig ikke bare vil kunne medbringes på hverdage på samme måde.
1
bluetof1
Kort karma: 674
Likede indlæg: 4322

Indlægaf bluetof1 » 19. sep 2018, 07:39

Kunne forældre måske bare opføre sig som voksne mennesker?
Min mand og jeg bor i hver sin ende af landet. Vi kunne da sagtens flytte sammen, men ingen af os vil gøre det fordi det vil gå ud over børnene. Derudover er det rimelig vigtigt at tænke på at det er den voksne, der har valgt den nye kæreste, ikke børnene. Det betyder naturligvis ikke at de ikke kan være glade for mors/fars nye kæreste, men børnene har ikke været indblandet i i valget og får derfor trukket ned over hovedet.
Jeg har lovet mine børn at der ikke flytter en ny voksen ind her mens de er små. Det har været vigtigt for dem at jeg lovede dem det fordi deres far flyttede sammen med en ny den dag jeg flyttede ud. Det har været rigtig svært for dem og er det stadig og det bliver der ikke taget det mindste hensyn til hos deres far. Det kan sagtens være at jeg ikke skal tage ansvar for deres fars valg, men jeg har ansvar for mine børns trivsel og det betyder at handlinger og forhold i deres fars hjem har indflydelse på handlinger og forhold i mit hjem.
Der skal ikke lovgives om det specifikt, men den nuværende lovgivning på området skal saneres, opdateres og i det hele taget gøre det sværere for bopælsforældre at styre relationen børn og samværsforældre i mellem. Delt bopæl skal f.eks. være udgangspunktet og ikke noget man skal være enige om, alle beslutninger fra fritidsinteresser til institutionsvalg skal være fælles så bopælsforælderen er tvunget til at samarbejde, der skal være markant nemmere adgang til ændringer i forhold til bopæl/forældremyndighed/børnebidrag end nu osv. osv. Forældreskabet skal med andre ord køre uafhængigt af om forældrene er kærester.
Utopi, men det skal i hvert fald være målet.

Mit indlæg bærer i ret høj grad præg af at jeg ikke er bopælsforælder fordi min eks skred fra alle aftaler da vi gik fra hinanden og at han bruger det som pressionsmiddel.
Havde jeg vidst hvad jeg ved i dag, så var jeg aldrig blevet skilt. Aldrig.
3
Har lige barberet ben for første gang i meget, meget lang tid. Min bodyoil kunne ikke længere fugte min hud. Til gengæld havde jeg virkelig blank pels.
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 410
Likede indlæg: 4833

Indlægaf Zinde » 19. sep 2018, 07:43

Går forslaget seriøst på 30 km som grænse?! Det må være en københavner, der har fået den tanke, 30 km er da ingenting :stoned:

Og derudover: nej, selvfølgelig skal der ikke lovgives om, hvor i landet man må bosætte sig med barnets tarv som argument (disclaimer: eller i det hele taget). Så skulle vi også forbyde ved lov, at forældre pga arbejde rejser ud af landet i måneder eller halve år. Det er nemlig også synd for barnet.
8
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 802
Likede indlæg: 11429

Indlægaf dgd2007 » 19. sep 2018, 07:48

Jeg kender ikke de nuværende regler for om "fælles forældremyndighed" automatisk er noget man får eller hvordan.
Men man kan vel ikke sige at man har fælles forældremyndighed - og så samtidig bo i hver sin ende af landet?
Så må man vel finde en anden løsning. :gruble:
1
Bergen
Kort karma: 12
Likede indlæg: 606

Indlægaf Bergen » 19. sep 2018, 07:55

dgd2007 skrev:Jeg kender ikke de nuværende regler for om "fælles forældremyndighed" automatisk er noget man får eller hvordan.
Men man kan vel ikke sige at man har fælles forældremyndighed - og så samtidig bo i hver sin ende af landet?
Så må man vel finde en anden løsning. :gruble:

Det er udgangspunktet med fælles - også når man bor i hver sin ende af landet.

Hvis flytning med børnene gav fuld forældremyndighed forudser jeg endnu flere konflikter.
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 802
Likede indlæg: 11429

Indlægaf dgd2007 » 19. sep 2018, 08:13

Bergen skrev:Det er udgangspunktet med fælles - også når man bor i hver sin ende af landet.

Hvis flytning med børnene gav fuld forældremyndighed forudser jeg endnu flere konflikter.

OK, tak. Jeg er ikke selv skilt, og mine egne forældre blev skilt i 1959, så jeg er ikke helt opdateret mht. de gældende regler på området. ;) Dengang tror jeg faktisk slet ikke der var noget der hed "fælles".
0
Nemon.
Kort karma: 8
Likede indlæg: 98

Indlægaf Nemon. » 19. sep 2018, 08:20

Man skal have lov til at flytte hvor hen man vil, men vælger man at flytte til en anden landsdel, skal man være tvunget til at betale for udgifterne i forbindelse med transporten .
Man kan ikke både snuppe noget af den anden parts samværs tid og også påligge (?) vedkommende ekstra udgifter.

- jeg aner ikke om reglerne er sådan i forvejen
2
Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1426

Indlægaf lulu-p » 19. sep 2018, 08:39

Jeg synes ikke man skal lovgive på området. Det må være op til det enkelte forældrepar at tage en beslutning som begge kan være enige og trives i.

Men lang afstand giver et problem når børnene starter i skole. Fleksibiliteten forsvinder (hvis man gjorde brug af fleksibiliteten ved at have børnehavebørn). Og man skal da overveje nøje om det er i barnets tarv at gøre transporttid til en del af samværsweekenden. Det æder af tiden med barnet og mandag morgen starter skolen igen..man kan ikke lige forlænge samværsweekenden til mandag morgen.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1358

Indlægaf Stars » 19. sep 2018, 09:57

Nemon. skrev:Man skal have lov til at flytte hvor hen man vil, men vælger man at flytte til en anden landsdel, skal man være tvunget til at betale for udgifterne i forbindelse med transporten .
Man kan ikke både snuppe noget af den anden parts samværs tid og også påligge (?) vedkommende ekstra udgifter.

- jeg aner ikke om reglerne er sådan i forvejen

Ikke altid tvunget til at betale, men det bør være en faktor i beregningen.

+ Man skal være villig til at afgive bopælen ... forudsat naturligvis at den anden forælder er egnet til at være bopælsforælder.
2

Tilbage til "Livets forhold"