Firedages arbejdsuge?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Artem » 6. jan 2018, 13:59

Hvad siger i til ideen om en 4 dages arbejdsuge?

Der er flere private firmaer som eksperimenterer med det, med god succes, og nu overvejer Odsherred Kommune at indføre det, da de på den måde kan udvide deres åbningstid, og det kan give mere tilfredse medarbejdere.
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2018-01-06 ... arbejdsuge

Personligt er jeg meget tiltalt af ideen. Elskede selv mit tidligere vagtholdsjob med aften/nattevagter på 16 timer og dagvagter på 9 timer (vi havde en halv times overlap i hver ende. For med de lange vagter skulle jeg i snit kun arbejde 3 dage om ugen, som gav meget mere tid til alle mulige andre ting i min fritid, og hvor det var en stor fordel altid mindst et par dage om uden at have fri på hverdage.

Som jeg forstår ideen ved Odsherred Kommune handler det om at de på den måde kan have åbent fra 8 til 17 hver dag fra mandag til fredag, hvor medarbejderne skal have en forskellig ugentlige fridag.
Jeg kan sagtens se det for mig, endda også med 3 dags uger. Hvor man arbejder 12 timer om dagen, for så arbejder og sover man nærmest kun de dage, og har så 4 dage fri. For virkeligheden er jo at mange ikke har tid og overskud til ret meget andet på en almindelig dag alligevel.

Jeg er dog godt klar over at det nok vil blive et problem i forhold til småbørnsfamilier med pasning osv. Men tænker at det mest handler om at man skal have valgfriheden til at køre normal 5 dags uge eller 4 dags, og hvis der er to forældre og den ene har mere almindelige arbejdstider bør det jo sagtens kunne lade sig gøre for den anden, hvis ønsket er der.

Men hvad tænker i andre, vil det være lykken med en 4 dags uge med 9 timer hver dag?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Lumin » 6. jan 2018, 14:13

Jeg arbejder ofte i 12 timers vagter og det er skide hårdt. Hvis jeg har dem flere dage i træk har jeg intet liv udover arbejde
Jeg er total zombie når jeg kommer hjem, og får måske lige siddet i to timer. Der skal også handles og laves mad og hele det læs ligger hos min mand.
Og ja jeg får da fri en anden dag, men der trænger jeg så også i allerhøjeste grad til at koble maks af.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Juki » 6. jan 2018, 14:32

Jeg har i perioder arbejdet 12 timer i træk. Ikke fordi vagterne var så lange, men pga. sygdom eller mangel på personale og vikarer fx.

For mig fungerede det rigtig fint, men der var selvfølgelig både fordele og ulemper ved det.

Fordelene var helt sikkert at jeg havde flere fridage i de perioder. For mig gjorde det ikke så meget om jeg arbejdede fra 7-15 eller 7-19, fordi det var sammenhængende timer. Jeg synes ikke jeg gik glip af noget i forhold til aftaler/samvær med venner og familie. Tværtimod havde jeg mere energi fordi jeg havde fri de dage, i stedet for at jeg havde lagt al min energi i at være på arbejde.

Jeg var dog i starten af 20'erne dengang og havde mere energi osv., og så var jeg rigtig glad for jobbet, så selvom det var hårdt at arbejde i 12 timer pga. de fysiske arbejdsopgaver og at det til tider var presset med tid, så gik det jo.

Men havde jeg været ældre end i starten af 20'erne og fx havde familie eller lignende forpligtelser, så ville jeg næppe kunne holde til det i længden. Det kommer også an på hvilken type job det er selvfølgelig og hvornår på døgnet timerne ligger, om det fx skifter mellem dag og nat.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Summer » 6. jan 2018, 14:35

Idéen tiltaler mig slet ikke. Jeg vil hellere arbejde 5 dage i ugen - også i færre timer.
Min kæreste arbejder selv 4 dage i ugen, hvor han skal op kl.05 om morgenen og først er hjemme kl.17:00. Dét synes jeg godt nok er en lang dag, og jeg ville være helt smadret og slet ikke have overskud til noget, når jeg kom hjem. Jeg kan godt mærke på min kæreste, at det er nogle lange dage, og han har heller ikke overskud til andet end at slappe af for så derefter at gå i seng nogle få timer efter at han er kommet hjem. Og fredagen bliver som regel brugt på at komme til kræfter igen. Så kan det for mit vedkommende være ligemeget med den ekstra fridag.

Jeg misunder ham ihvertfald ikke at han har fri om fredagen, for de andre dage møder jeg to timer senere end han gør, og jeg har tidligere fri samt at jeg har overskud til at lave andre ting når min arbejdsdag er forbi.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf HappyPaww » 6. jan 2018, 15:27

Jeg ville elske det, og arbejdede sådan i mit første job for mange år siden.
0
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Neverkont » 6. jan 2018, 15:30

Artem skrev:Som jeg forstår ideen ved Odsherred Kommune handler det om at de på den måde kan have åbent fra 8 til 17 hver dag fra mandag til fredag, hvor medarbejderne skal have en forskellig ugentlige fridag.


Af det jeg har hørt i radioen har jeg fået opfattelse af, at de vil holde helt lukket om fredagen.

Det står også her: https://www.dr.dk/nyheder/indland/kommu ... arbejdsuge
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Rapfisk » 6. jan 2018, 15:40

Jeg ville gerne have en firedagesuge, men hvis vi havde børn, ville det ikke kunne hænge sammen - i hvert fald ikke, hvis vi begge to skulle arbejde på den måde.
0
Livslinjen: 70 201 201
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf avdotja » 6. jan 2018, 15:46

Jeg ville hellere arbejde færre timer, 5 dage om ugen.

For 10 år siden havde jeg valgt den ekstra fridag, men i dag har jeg så mange andre ting efter arbejde hver dag, som jeg gerne vil have overskud til. Det kan ikke klumpes sammen på en ekstra fridag.

EDIT: Altså; jeg kunne nok godt overtales til kombinationen 4 dages arbejdsuge og 6 timers arbejdsdag - det skal skam ikke hedde sig at jeg er vanskelig :D
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Tux » 6. jan 2018, 15:57

Nej tak! Jeg vil også gerne i hverdagen have tid til at se min datter!

I øvrigt lidt spøjst at de henviser til '' erfaringer i det private '' - de forsøg jeg har set drejer sig ikke om en længere arbejdsdag - bare færre timer mere koncentreret.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Slettet bruger » 6. jan 2018, 16:08

Jeg er joblønnet, dvs. ingen overtidsbetaling. Normeringen er 40 timer om ugen, men det sker jævnligt at jeg arbejder 50+ timer om ugen. Jeg kan ikke realistisk arbejde mere end 10 timer om dagen på fast basis og samtidig have familietid, så hvis fredag blev weekend, ville det reelt betyde at jeg bare gik en dag ned i tid, for jeg når meget ofte normeringen om torsdagen alligevel.

Så ja tak herfra.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Slettet bruger » 6. jan 2018, 16:10

I øvrigt samarbejdede jeg engang med et firma i USA hvor de holdt hver anden fredag fri og fordelte den fredags timer ud over de 9 andre arbejdsdage. De var meget begejstrede for det. Så der er mere moderate muligheder end at skære hele dage væk.
4
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Bøtte » 6. jan 2018, 16:18

Min mand har 4 dags uge nu og det er virkelig ikle sjovt for mig, der er ladt alene med børnene. Han arbejder dog også mere end 37 timer ugentligt.

Jeg står med børnene alene om morgenen, de fleste eftermiddage og ind i mellem til sengetid. Der er dage hvor de ikke ser deres far (det er dog ikke så slemt som det har været).

Efter knapt 1,5 år på den måde (og i alt 5 år med skiftende arbejdstider) har vi taget konsekvensen og min mand har fundet et andet job med 5 dages arbejdsuge og ‘almindelige’ arbejdstider fra 7-15.
Og jeg glæder mig til at prøve at være to om tingene.
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Muspel » 6. jan 2018, 16:38

Jeg har fire-dages arbejdsuge nu med hver fredag fri. Det ‘betaler’ jeg med arbejde 8-23 hver anden torsdag plus nogle weekendvagter (kostskole)

Det passer mig fremragende. Men. Den fredag der kommer efter aftenvagten - den får jeg altså ikke ret meget ud af. Er typisk helt kvæstet.
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf cola » 6. jan 2018, 17:05

Jeg vil langt hellere arbejde hver dag og så i færre timer pr dag, pt arbejder jeg fra 7-15.30 dejligt at få tidligt fri og tidligt på arbejde, for jeg undgår myldretiden.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Firedages arbejdsuge?

Indlægaf Sangius » 6. jan 2018, 17:31

Det ville være noget rod for mig...

Uforeneligt med et liv med børn og en mand med meget skiftendw arbejdstider.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Livets forhold"