Når ens forældre er gamle...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Zombie » 10. jan 2018, 12:50

Jeg mener, vi har haft sådan en tråd, men efter 20 minutters søgning blev jeg ikke klogere. :gruble:

Jeg skriver dette fra regionaltoget fra Roskilde til København. Min mor er 70 år gammel. Hun har en kronisk sygdom og har haft 2 blodpropper, den seneste i hjertet med stent til følge.

Hun har været syg et par dage, og i formiddags sendte hun to helt sorte sms'er med et kvarters mellemrum. Hun svarer ikke smser eller opkald.

Så her to timer efter, sidder jeg i toget for at tjekke til hende, inden jeg skal på arbejde. Jeg har orienteret min nærmeste kollega i tilfælde af forsinkelse eller at jeg må afspadsere.

Min søster bor i Odense og er klar til at komme til Kbh.

Det er sket engang før. Der manglede min mor bare væske, uden det var kritisk.

Hun er hverken hjemmepleje- eller plejehjemsmoden, og bor allerede i en meget ældrevenlig bolig i en ejendom, hvor der primært bor ældre.
Så det handler bare om, at hun er gammel og ikke helt frisk.

Nu er jeg på Valby station...

Det påvirker også mine fremtidsplaner. Jeg ville egentlig gerne flytte til Odense, men det er betinget af, min mor mente det alvorligt, da hun snakkede om at flytte med. Ikke langt fra min søster er der nogle ældrevenlige boliger, hvor de også er meget skrive med udflugter osv. Min søster faldt over det tilfældigt, men vi har skrevet os det bag øret, hvis min mor af egen vilje og lyst (!!!) bliver mere interesseret.

Mine forældre er skilt og har et godt forhold til hinanden, men min far har ikke tiden eller ressourcerne til at deale med de her ting.
Og min mors venner er dels også ældre, dels er min mor alt for stolt og stædig til, at de skal indblandes.

Så her er jeg så. I en bus. Jeg har ikke fået frokost, men har to klementiner i tasken og er min mor okay, kan jeg handle for hende og købe mad til at spise på vej til arbejde.

Jeg ved, det er mit liv nu... at det her sker engang imellem og nok kun hyppigere herfra. Jeg er ikke engang 32 endnu.

Bare lidt tanker fra bus 4A. Her lugter af hvidløg.
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2663

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Venus222 » 10. jan 2018, 13:30

Mine forældre er midt i 60´erne og jeg oplever dem ikke som værende "gamle" og de er begge sund og i ret god form, hvis man kan sige det sådan. Men det bliver de (forhåbentlig) og jeg har da også tænkt tanken om hvad pokker der så skal ske. De bor på Lolland og både min søster og jeg bor på Sjælland (jeg i KBH og hun i Slagelse).
Min moster derimod er gammel og skrantende, på trods af at hun ikke er meget ældre end min mor. Og min kusine er enebarn, så jeg forventer at jeg også kommer for at stå for en del der. Mht. min moster er jeg egentlig ret frustreret, for det hun fejler kunne være undgået hvis hun havde passet ordenligt på sig selv. Hun har diabetes 2 og en del af de senkomplikationer der følger med, når man ikke passer det ordenligt. Og nej, det må man ikke sige.... :blush:
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Spjaerten » 10. jan 2018, 13:34

Min far døde for 2.5 år siden, cancer ellers var han jo total frisk.

Min mor har lige rundet de 70, imorgen flyver hun på hendes første oversøiske rejse med en veninde. En rundrejse på næsten 3 uger arrangeret af en veninde bosat i det land de flyver til.
Derudover arbejder hun 1-2 dage om ugen. Har næsten flere venner og aftaler end mig.
Hun er frisk som en havørn!
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8938
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18166

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Mi55y » 10. jan 2018, 13:43

Jeg har ret unge forældre på trods af, at jeg er den ældste i søskendeflokken. Jeg er lige blevet 34, og min mor bliver 56 i år. Så det her med gamle forældre har aldrig været en del af mit liv. Før jeg mødte min kæreste.

Hans forældre er midt i 60'erne. Hans mor er fit for fight og har sin mand. Men hos hans far, som mistede sin kone forrige år, begynder alderen at trykke lidt. Han er nu stadig i fin fysisk form, men han bliver mere og mere sær og hørelsen er også blevet markant dårligere alene de få år, jeg har kendt ham. Og han nægter selvfølgelig at få høreapparat. Min svoger bor i den anden ende af landet og svigerfar er efternøler, så jeg forudser, at vi kommer til at "hænge" på den. Min svigerfar fylder enormt meget og er ikke særlig lydhør overfor andres input. Min kæreste bliver nemt irriteret på ham, og de har heller ikke altid haft det nemmeste forhold. Så jeg prøver jævnligt at huske på svigerfar og foreslå middag, aktiviteter etc., men jeg ved faktisk ikke, hvad der skal ske, når fysikken begynder at svigte ham, og han ikke længere kan bo i den store villa.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Charly » 10. jan 2018, 13:54

Jeg håber din mor er ok.

*kram*
4
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Aima » 10. jan 2018, 13:56

Jeg synes det lyder hårdt, Zombs.

Jeg har ikke selv erfaring, men jeg var i sagens natur ret tæt på, da min mormor og morfar blev gamle og svagelige og min mor stod ret alene med både bekymringer og praktik når det brændte på. De var i de første år også ret stolte og stædige, men det var jo i virkeligheden bare et misforstået hensyn, som besværliggjorde alting yderligere. Min mor satte hårdt mod hårdt på et tidspunkt og krævede, at de begyndte at tænke i salg af hus og kolonihave, for de blev simpelthen nødt til at indse, de var nødt til at imødekomme nogle praktiske forandringer, hvis det på sigt skulle være overkommeligt både at være dem og deres nærmeste pårørende.

Selvfølgelig skal man for så vidt muligt efterkomme den pågældendes ønsker, men den der stolthed der ofte går igen, når mennesker bliver ældre og ikke helt kan det samme som de kunne engang, har bare sjældent kommet nogle tilgode, tror jeg. Måske kunne du stille og roligt tage fat om det og over en process vende det med din mor? Det er dig der har et helt, langt liv foran dig, så det ville jo give menig at din mor på sigt var villig til at tilpasse sig dine forhold og ønsker i det omfang det er muligt.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Zombie » 10. jan 2018, 14:17

Vi er i en ambulance. Min mor kan godt snakke, men snøvler og mangler ord. Er dog ok relevant. Hun har været faldet på badeværelset og slået hovedet, havde svært ved at komme op. Nok faldet pga feber og væskemangel.

Der er ikke noget at se eller mærke på hovedet, men jeg vil insistere på en CT scanning alligevel.

Min søster kommer med lyntoget fra Odense og jeg afspadserer fra arbejdet.
Min kæreste er klar til at gå med hunden hvis der bliver behov.

Jeg er i praktisk-mode, er følelsesløs. Ting skal gøres.
0
aka Forbies

:gammel:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2018, 14:18

Jeg har ikke selv prøvet at have gamle forældre, da de gik bort før de blev gamle, men oplevelsen var meget den samme det sidste år af min fars liv, hvor han var syg og svækket, nylig enkemand og boede alene langt ude på landet. Det var så hårdt at skulle stå stand-by og hele tiden vente på endnu et opkald om at "far er blevet indlagt igen" og skiftes til at køre ned til ham.

Nu har jeg gamle svigerforældre, og især min svigerfar er fysisk ret svag og i ret ringe erkendelse af at det er sådan, og mest af alt i total fornægtelse af, at det i vidt omfang skyldes hans livsstil. Så vi skal alle sammen hjælpe til at holde facaden, når han fx ikke længere kan følge med på skiferie, fordi han aldrig nogensinde får det mindste motion og primært lever af vin. Og hvor jeg har masser af forståelse for at min svigermor ikke kan det, hun kunne en gang, selvom hun ellers holder sig i gang og lever fornuftigt, så er det bare noget andet, når hele familien forventes at rotere om en mand, der ikke vil indrømme, at hans form ganske enkelt er elendig.

Det er virkelig gennemgående det med ikke at ville erkende, at man er blevet gammel og har brug for hjælp.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2018, 14:20

Zombie skrev:Vi er i en ambulance. Min mor kan godt snakke, men snøvler og mangler ord. Er dog ok relevant. Hun har været faldet på badeværelset og slået hovedet, havde svært ved at komme op. Nok faldet pga feber og væskemangel.

Der er ikke noget at se eller mærke på hovedet, men jeg vil insistere på en CT scanning alligevel.

Min søster kommer med lyntoget fra Odense og jeg afspadserer fra arbejdet.
Min kæreste er klar til at gå med hunden hvis der bliver behov.

Jeg er i praktisk-mode, er følelsesløs. Ting skal gøres.


Hvor er det godt, du er hos hende!

Varme tanker :ae:
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf sigge » 10. jan 2018, 14:35

Åh, Zombie, det er jeg ked af at høre. Men hvor var det godt, du reagerede på din mavefornemmelse og tog afsted.

Jeg krydser fingre for, at din mor ikke har slået hovedet alvorligt i sit fald og, at hun frisker op, når de får noget væske i hende.

:kram:
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Charly » 10. jan 2018, 15:27

God karma og positive tanker til din mor - og dig.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Rapfisk » 10. jan 2018, 15:31

Varme tanker, Zombie-ven :kram:

Mine forældre er også ved at blive gamle (72 og 75). Det påvirker dem meget forskelligt, men det påvirker mig på den måde, du skriver. Jeg skal ikke flytte langt væk fra dem, og jeg er mere bekymret for deres velbefindende. Det er rigtig hårdt, men jeg føler også, at det er det bedste for mig, som situationen er nu. Måske kunne jeg fx godt tænke mig at flytte til udlandet på et tidspunkt, men det tidspunkt er ikke nu, for jeg vil meget hellere være der for mine forældre. Måske er det ærgerligt, at det skal være sådan, men det giver også nogle fine oplevelser.

Sorrig og glæde de vandre til hobe - og den ene forstærkes tit af den anden.

Jeg håber, din mor er i gode hænder.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Juki » 10. jan 2018, 17:07

God bedring til din mor!

Det må være ualmindelig hårdt at opleve ens forældre pludselig blive dårlige :ae:

Min mor er i slutningen af 60'erne og selvom hun er frisk og rørig så kan det jo hurtigt vende. Jeg har ikke kontakt til min far, eller den side af "familien", så det gør det jo også ekstra sårbart hvis der skulle ske noget. Især fordi hun er min nærmeste pårørende og bedste støtte i forhold til nærmest alt i livet.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig/jer eller om det overhovedet er relevant for jer, men jeg vil alligevel råde jer til at forberede og planlægge så meget som muligt af det I kan, nu før det måske bliver aktuelt. Hvad end det så skulle blive aktuelt om et år, 10 år eller måske aldrig.

Jeg ved som sagt ikke om det kan være relevant for jer, men personligt synes jeg det hjælper mig i svære situationer at jeg ved at der er en plan. Så har jeg det at forholde mig til. Så behøver jeg ikke også bruge energi på om det er mit ønske/behov, andre familiemedlemmers eller vedkommende det drejer sig om.

Jeg håber ikke det virker for upassende eller grænseoverskridende at jeg nævner det. Som skrevet er det hvad jeg har erfaring med kan hjælpe :)

Tanker herfra.. :kram:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2018, 17:35

Varme tanker. Og god bedring til din mor.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Når ens forældre er gamle...

Indlægaf Studsgaard » 10. jan 2018, 17:35

Varme tanker. Og god bedring til din mor.
1

Tilbage til "Livets forhold"