Erfaringer med medicin/depression?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Måne
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Erfaringer med medicin/depression?

Indlægaf Måne » 10. jan 2018, 20:35

Er her nogen her som har erfaring med nyere antidepressiv?

Jeg har ikke taget antidepressiv i over 10 år nu.
Lige nu går det bare skidt og tænker om der er kommet noget nyt siden dengang.
Jeg har prøvet alt jeg overhovedet kan komme i tanker om af antidepressiver over en periode på nok 8 år.
Lægerne opgav til sidst at finde noget jeg kunne tåle og sagde vi måtte droppe det.
Problemet er at jeg er helt ekstremt sensitiv, især med medicin. Lægerne måtte altid give mig den laveste dosis af alt og selv den måtte knækkes over og alligevel fik jeg ekstremt mange bivirkninger så jeg endte med at få det værre end udgangspunktet.

Udover havde jeg problemer med at medicinen gjorde mig så træt at jeg intet overskud havde overhovede og sov det meste af tiden. jeg var også træt pga depressionen men medicinen gjorde jeg intet kunne foretage mig.
og så tog jeg på, hvilket heller ikke duede for mit i forvejen ekstremt lave selvværd og så fik jeg smadret mine tænder, flere af dem smuldrede simpelthen.

Så det fungerer ikke for mig med medicin der gør mig så træt jeg intet kan og heller ikke medicin der gør mig tyk og heller ikke medicin der ødelægger tænder da kommunen afviser tilskud af nogen art og jeg simpelthen ikke har råd til at gå til tandlægen hele tiden.
Da de ting samlet set vil gøre at jeg har det værre end nu.

Jeg har også prøvet perikon/modigen dog uden effekt.

Er her nogen som ved om der er kommet noget ny medicin uden disse bivirkninger og som kan fortælle om deres erfaringer?
Vil hellere høre fra folk der har prøvet det, da jeg altid synes at lægen siger de samme ting (at man ik blir tyk, at man bare må finde sig i ødelagte tænder og at det er bedre at sove konstant end at være deprimeret.

(Helst ikke quote)
0
pige1987
Kort karma: 6
Likede indlæg: 122

Re: Erfaringer med medicin/depression?

Indlægaf pige1987 » 10. jan 2018, 20:50

Hvad med anden form for hjælp som samtaleterapi?
1
Brugeravatar
Måne
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Indlægaf Måne » 10. jan 2018, 20:56

Det ville jeg også rigtig gerne, jeg bliver bare afvist i distriktpsykiatrien, fordi de mener der ikke er noget at kunne hjælpe mig med når jeg er kronisk syg. og jeg hører ikke rigtig under nogle af de regler man skal for at få en henvisning, så det vil være så dyrt og det kniber med økonomien lige nu. Jeg har været i forskelligt terapi i mange år af mit liv men var først sidste år jeg fandt noget der virkede, det var dog imens jeg boede i jylland og bor på sjælland nu og det var også noget jeg havde sparet sammen til længe. Så ved ikke hvor jeg ellers skulle finde noget pt.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 519
Likede indlæg: 6652

Indlægaf Zombie » 10. jan 2018, 20:59

Jeg er vildt glad for min medicin. Har kvalme en halv times tid, så tager dem efter morgenmad. De kvikker lidt op, så tager dem om morgenen fremfor aften.

Nå ja, så er min libido faldet, men det er stadig najs når vi først er i gang og jeg kan godt få orgasme, det kræver bare lidt mere.

Bivirkningerne ved depression overstiger LANGT bivirkningerne ved min medicin og jeg er rigtig glad for den. Aaaaaahhh.
1
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 10. jan 2018, 21:00

I øvrigt har jeg ikke behov for terapi af den grund, da min depression skyldes dårlig kemi i hjernen. Jo, jeg kan finde på alt mulig der er træls, men det er lige så megrt min depression som skaber den dårlige spiral
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 474
Likede indlæg: 8825

Indlægaf Juki » 10. jan 2018, 21:02

Får du nogen form for hjælp med behandling/støtte/vejledning i forhold til at kunne håndtere en depression og måske dagligdagen, livet og hårde perioder generelt?

Jeg har fået Sertralin i noget der føles nær altid(10-12 år gætter jeg på) så jeg kan nok ikke være behjælpelig med noget konkret medicin, men jeg vil bare sige at for mig er det lige så vigtigt at jeg passer på mig selv ved siden af eller udover kun at tage medicin.

Jeg har været igennem forskellige behandlere og metoder, nogle med bedre resultat end andet, men uanset hvad så er det vigtigste for mig at "rammerne" er i orden. Fx at jeg giver mig lov til at sove hele dagen, hvis det er det jeg har brug for, jeg får noget ordentligt at spise, jeg holder fast i ting der glæder og gavner, men måske på et lavere niveau og ikke mindst at jeg skærer de ting fra der påvirker mig negativt(mennesker, vaner, fritidsaktiviteter..)

Jeg ved ikke om det er noget der giver mening i din situation eller om du er opmærksom på det. I så fald så bare se bort fra det her indlæg.
0
Forarget kan man altid blive
Roses are red
Violets are blue
Garlic bread
Blink 182
Brugeravatar
paint
Kort karma: 260
Likede indlæg: 9832

Indlægaf paint » 11. jan 2018, 10:24

Jeg har ikke selv taget antidepressiv medicin, men kender en del til præparaterne (er psykolog). Så vidt jeg ved, at der i den 10-års periode, der er gået siden du (iflg. dit indlæg) sidt har taget antidepressiver, kommet ét præparat på markedet, nemlig Cipralex, som er en videreudvikling af den tidligere Cipramil.

Det skulle angiveligt være en forbedring af Cipramil (hurtigere virkning) og færre (små) bivirkninger. Cipralex tilhører gruppen af disse præparater, som kun påvirker Serotonin-systemet, derfor har de generelt færre bivirkninger end f.eks de præparater som har indflydelse på både Serotonin og Dopamin-systemet (kort fortalt), hvilket en hel del af de præparater som er på markedet i dag har.

Det er naturligvis noget du skal tale med din læge/psykiater om. Det er desværre ikke alle læger, der har den store erfaring med antidepressiver, så måske ville en henvisning til en psykiater være bedre. De er trods alt Speciallæger i lige netop dette felt.

Det er vigtigt at være opmærksom på forskellen mellem Cipramil/Cipralex præparaterne og de andre 'dobbeltvirkende' (Serotonin/Dopamin). Sidstnævnte, har flere bivirkninger og kan hos nogle mennesker føles som en forværring af deres tilstand, når de begynder på dem. Dette ser man ikke ved Cipralex.

Tænk lidt over det og tal med din læge, om at få en henvisning til en psykiater.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 1808
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 17027

Indlægaf kidkomb » 11. jan 2018, 10:44

Ved du om du har d-vitamin-mangel?
0
Walk tall and cry with dignity.
Lord Bendtner og Kong Christian :sol:
pige1987
Kort karma: 6
Likede indlæg: 122

Indlægaf pige1987 » 11. jan 2018, 14:01

kidkomb skrev:Ved du om du har d-vitamin-mangel?

Ja er du tjekket igennem mht vitaminer og mineraler? Det er også en god ide at få tjekket sine stofskiftetal da de kan udlæse depression.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Kort karma: 373
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 5334

Indlægaf Studsgaard » 11. jan 2018, 21:29

Jeg følger lige med her - hvis mine prøver fra idag er fine så skal jeg prøve at have noget antidepressiv.
0
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 180
Geografisk sted: Randers SØ
Likede indlæg: 2915

Indlægaf Tanten » 11. jan 2018, 23:51

paint skrev:Jeg har ikke selv taget antidepressiv medicin, men kender en del til præparaterne (er psykolog). Så vidt jeg ved, at der i den 10-års periode, der er gået siden du (iflg. dit indlæg) sidt har taget antidepressiver, kommet ét præparat på markedet, nemlig Cipralex, som er en videreudvikling af den tidligere Cipramil.

Det skulle angiveligt være en forbedring af Cipramil (hurtigere virkning) og færre (små) bivirkninger. Cipralex tilhører gruppen af disse præparater, som kun påvirker Serotonin-systemet, derfor har de generelt færre bivirkninger end f.eks de præparater som har indflydelse på både Serotonin og Dopamin-systemet (kort fortalt), hvilket en hel del af de præparater som er på markedet i dag har.

Det er naturligvis noget du skal tale med din læge/psykiater om. Det er desværre ikke alle læger, der har den store erfaring med antidepressiver, så måske ville en henvisning til en psykiater være bedre. De er trods alt Speciallæger i lige netop dette felt.

Det er vigtigt at være opmærksom på forskellen mellem Cipramil/Cipralex præparaterne og de andre 'dobbeltvirkende' (Serotonin/Dopamin). Sidstnævnte, har flere bivirkninger og kan hos nogle mennesker føles som en forværring af deres tilstand, når de begynder på dem. Dette ser man ikke ved Cipralex.

Tænk lidt over det og tal med din læge, om at få en henvisning til en psykiater.

Jeg fik Cipralex i mange år og var meget glad for det - jeg oplevede ikke de store bivirkninger og god effekt mod depression. Så skete der et eller andet med patentet, så prisen steg, og jeg gik over til Cipramil. Jeg har ikke oplevet nogen forskel i effekten.

Jeg har tidligere fået andre typer SSRI, der havde mange bivirkinger, fx manglende lyst til sex og evne til orgasme, og SSNRI, som jeg ikke kunne tåle.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 260
Likede indlæg: 9832

Indlægaf paint » 12. jan 2018, 00:04

Tanten skrev:
paint skrev:Jeg har ikke selv taget antidepressiv medicin, men kender en del til præparaterne (er psykolog). Så vidt jeg ved, at der i den 10-års periode, der er gået siden du (iflg. dit indlæg) sidt har taget antidepressiver, kommet ét præparat på markedet, nemlig Cipralex, som er en videreudvikling af den tidligere Cipramil.

Jeg fik Cipralex i mange år og var meget glad for det - jeg oplevede ikke de store bivirkninger og god effekt mod depression. Så skete der et eller andet med patentet, så prisen steg, og jeg gik over til Cipramil. Jeg har ikke oplevet nogen forskel i effekten.

Jeg har tidligere fået andre typer SSRI, der havde mange bivirkinger, fx manglende lyst til sex og evne til orgasme, og SSNRI, som jeg ikke kunne tåle.

I dag, er prisen på Cipralex-kopiprodukterne som indeholder det samme aktive stof som i Cipralex (Escitalopram), nede på et meget lavt prisniveau - vist nok det samme som Cipramil (kopiprodukter)

Men der er forskere, der ikke mener at der er den store forskel på de to produkter (hvis nogen). Det har nok primært handlet om at forlænge et patent, ved at kalde det noget andet og ændre en lille smule i den kemiske sammensætning.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Brugeravatar
Zombie

Indlægaf Zombie » 13. jan 2018, 09:30

Jeg er meget glad for cipralex og betalte ikke vildt meget for det, som jeg husker det.
0

Tilbage til "Livets forhold"