Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf LaMariposa » 13. jan 2018, 22:16

AgentPixie skrev:Jeg synes man skal melde ud, uanset om det er omgangssyge eller forkølelse. Det synes jeg især, efter vi har fået et barn.
Man kan selvfølgelig blive smittet i bussen, på arbejdet osv, men jeg vil gerne have muligheden for ikke aktivt at opsøge sygdom :deer:


Det var lige præcis min tanke. I mit tidligere job havde jeg også kolleger, der da godt lige kunne spise i buffeten i kantinen, selvom de lige havde haft omgangssyge. Øh, nej...
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf LaMariposa » 13. jan 2018, 22:17

Dikus skrev:
Myresluger skrev:Jeg ville ikke forvente besked ved en forkølelse - men omgangssyge tager man ikke til og har heller ikke gæster, det smitter helt vildt!


Så skal man bare oade være med altid at kalde sygdom ved børn omgangssyge eller influenza


Hvad skal man ellers kalde opkast uden feber, hvis ikke omgangssyge, når der oven i købet er noget i omløb på skolen?
Senest rettet af LaMariposa 13. jan 2018, 22:17, rettet i alt 1 gang.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2018, 22:17

Det, synes jeg, må bero på et skøn af smittefaren kontra gæsterne.

Jeg ville selv tage smittefare alvorligt og informere de inviterede eller måske endda aflyse, men jeg ville ikke automatisk tillægge minimal eller hypotetisk smittefare samme betydning, fordi det kunne tænkes, at nogen havde lavt immunforsvar, var angste for at kaste op eller andet usædvanligt. Det ville jeg til gengæld tage hensyn til, hvis jeg vidste, at det forholdt sig sådan for konkrete gæster.
0
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Skinkehunden » 14. jan 2018, 01:59

Nu ligger vi så halvdøde efter en gang roskildesyge der slog til torsdag aften og hyggede sig gevaldigt med os alle 4 hele natten til fredag, så jeg ville eddermame blive tosset hvis jeg ikke havde fået oplyst at der var bræksyge i huset FØR jeg ankom :sur: :boo:

SÅ morsomt er det sgu heller ikke at vende vrangen ud på sig selv og efterflg føles helt influenzaagtig med diarre der fortsætter!! :deer:
3
Formerly known as Gerbilwoman :)
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Annione » 14. jan 2018, 02:33

avdotja skrev:Men omgangssyge smitter da ikke, så længe hygiejnen er i orden, gør det?


Omgangssyge er typisk en norovirus. Det smitter helt vanvittigt. Et aftryk af en hånd er rigeligt til at smitte.
Det eneste, der får kål på lortet (!) er klor og rigelige mængder sæbe.

Når det er sagt, så har jeg undgået at få rotavirus (norovirus’s lede storebror) selvom min kæreste sad på lokum 15+ gange om dagen i 6 dage. Men jeg vaskede også lokum med klor, hver gang jeg skulle tisse.

Anyways. Hvis jeg skulle hjem til nogen, der havde kastet mavesækken op i 1 døgn, så ville jeg have det at vide - i så fald ville jeg ikke komme. Det smitter 48 timer efter symptomophør - i den periode ville jeg bare holde mig langt væk!
Har nogen snotnæse og hoste, så komme jeg gerne med suppe.
Snot kan jeg klare. Norovirus giver mig lyst til at dø hurtigt.
12
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4869

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Kaffe » 14. jan 2018, 13:03

Jeg ville advare folk, fordi jeg ved, at nogle går op i det. Personligt synes jeg, det er for meget at gå og være bange for at blive syg. Jeg ville ikke selv blive væk fra noget, fordi nogen i huset var syge.
I institutioner i dag er der meget strenge krav til hygiejne omkring mad. Det betyder, at man nogle steder ikke vil have, at forældre f.eks kommer med hjemmebagt kage. Det passer fint sammen med hvordan de fleste har det i tråden her. Altså at man er bange for smitte. Jeg ved ikke, hvorfor det har ændret sig. Måske fordi det er blevet mere svært at balancere hjem og arbejde sådan at forhold i hjemmet helst ikke må gribe ind i hverdagens uendelige gøremål.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9628

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Tanten » 14. jan 2018, 13:17

avdotja skrev:Det har jeg aldrig tænkt over skulle være et problem. Jeg besøger glad og gerne folk, selv om en i husstanden er/havde været syg for nyligt.

Nu bor jeg alene, så hvis jeg var meget syg ville det give sig selv at jeg aflyste. Men selv hvis vi antog at min hypotetiske sambo lå/havde været syg, så ville tanken om at aflyse eller sende besked til gæsterne i forvejen, aldrig være faldet mig ind. Måske hvis jeg havde en ekstrem svækket 95-årig bedstemor; men at normale, voksne mennesker kunne finde på at melde fra på den baggrund, ville jeg aldrig have troet var en mulighed (før jeg læste den her tråd).

Jeg mindes heller ikke at en fest/fødselsdag/komsammen på noget tidspunkt er blevet aflyst, og jeg har trods alt været til en del - både som barn og voksen. Så det er tydeligvis heller ikke standarden ikke i min familie/omgangskreds.


Enig. Da min far var syg med lungecancer og fik kemo og derfor havde nedsat immunforsvar, varslede vi, hvis vi var småsyge, så han havde mulighed for, selv at vælge, om han ville komme eller have os på besøg.

Med små børn, hvor det er svært at finde pasning ved sygdom, ville jeg måske også gerne vide, om jeg vader ind i en omgangssyge eller skoldkopper.

Men mht. almindelige, raske voksne mennesker, så synes jeg, det er lidt overkill.
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Summer » 14. jan 2018, 13:18

Hvis det er en forkølelse, så forventer jeg ikke at folk aflyser. Men jeg forventer stadig, at vedkommende lige fortæller mig det og er bevidst om ikke lige at hoste mig i hovedet eller noget i den dur.

Derudover synes jeg at det er normalt, at hvis man fx ligger med omgangssyge eller lige er ved at komme lidt ovenpå, så siger man det til folk i god tid, også kan man selv vurdere, om man vil aflyse eller ej. Jeg har prøvet mange gange at få nogle gæster på weekend overnatning, hvor den ene så er syg men har valgt ikke at sige noget. Og det er simpelthen så irriterende - for jeg gider sgu ikke smittes (som jeg er blevet nogle af gangene).
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf ajnaM » 14. jan 2018, 20:21

Annione skrev:
avdotja skrev:Men omgangssyge smitter da ikke, så længe hygiejnen er i orden, gør det?


Omgangssyge er typisk en norovirus. Det smitter helt vanvittigt. Et aftryk af en hånd er rigeligt til at smitte.
Det eneste, der får kål på lortet (!) er klor og rigelige mængder sæbe.

Når det er sagt, så har jeg undgået at få rotavirus (norovirus’s lede storebror) selvom min kæreste sad på lokum 15+ gange om dagen i 6 dage. Men jeg vaskede også lokum med klor, hver gang jeg skulle tisse.


Anyways. Hvis jeg skulle hjem til nogen, der havde kastet mavesækken op i 1 døgn, så ville jeg have det at vide - i så fald ville jeg ikke komme. Det smitter 48 timer efter symptomophør - i den periode ville jeg bare holde mig langt væk!
Har nogen snotnæse og hoste, så komme jeg gerne med suppe.
Snot kan jeg klare. Norovirus giver mig lyst til at dø hurtigt.


Åh, det minder om dengang, min yngste var 14 dage, far havde første dag tilbage på arbejdet - og den store pludselig kaster op. Og får diarré... og jeg har 5 dage hjemme, mandag til fredag, hvor jeg havde to formål i livet: 1) Sørge for at begge børn var bare nogenlunde okay og 2) Sørge for, at jeg selv og babyen ikke blev smittet.

Vi havde sådan en klam, klam håndsprit, der lugtede af syntetisk vandmelon, og jeg får stadig helt koldsved af at tænke på den lugt. :tie:

Det lykkedes i øvrigt, utroligt nok, at undgå videre smitte. Men det krævede seriøse mængder sæbe og sprit - jeg havde endda gummihandsker til det værste - og så kørte kogevasken i øvrigt nærmest i døgndrift. Mine hænder var helt sprukne og tørre til sidst. :D
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf bluetof1 » 14. jan 2018, 23:40

Forkølelse er jeg ligeglad med. Det rager man til sig bare ved at trække vejret på denne årstid.
Bræksyge, derimod... Det smitter fuldstændig sindssygt og når man har været igennem bræksyge i en familie med fire børn så får man en sund og naturlig respekt for det.
For en måned siden lå vi fem mennesker på skift fra natten til torsdag til mandag eftermiddag og brækkede os i lårfede stråler. To børn var endda igennem to runder. Jeg var heldigvis den sidste, der blev ramt. Thank God for small favours!
Den omgang kan vi takke en pædagog i børnehaven for. Hun syntes ikke hun havde råd til flere sygedage så hun var kommet på arbejde selvom hun havde kastet op om natten. Jeg har ingen ide om hvor meget hun var værd den dag, men jeg tænker at det ikke var meget.
En uge senere var 70% af børnene syge og halvdelen af personalet.
Jeg mistede 3,5 dags omsætning, min yngste, der døjer med lungerne pga. præmaturitet er stadig ikke helt ovre den lungebetændelse han scorede pga. bræksygen, min ældste, der er 144 cm. høj og vejer 28 kg. og dermed ikke kan tåle at tabe sig, tabte knap 3 kg før han var færdig med at skide sig selv halvt ihjel og jeg har aldrig i mit liv haft så mange så rene dyner, puder, lagner, stofbleer, gulvklude, håndklæder osv. Hvilket siger en del når man har fire børn hvoraf de tre har lidt af refluks.

Har man bræksyge eller har man lige haft det så siger man det.
11
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15292
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Delfin » 15. jan 2018, 01:27

Jeg vil sætte pris på, at der bliver meldt ud. Særligt fordi jeg er i behandling med medicin, som dæmper immunforsvaret, så en banal infektion kan hurtigt udvikle sig til noget værre, men selv hvis det ikke var tilfældet, ville jeg da være træt af at overtage en maveinfektion.
0
14 11 14
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf LaMariposa » 15. jan 2018, 06:17

Rikke skrev:
Tanten skrev:
avdotja skrev:Det har jeg aldrig tænkt over skulle være et problem. Jeg besøger glad og gerne folk, selv om en i husstanden er/havde været syg for nyligt.

Nu bor jeg alene, så hvis jeg var meget syg ville det give sig selv at jeg aflyste. Men selv hvis vi antog at min hypotetiske sambo lå/havde været syg, så ville tanken om at aflyse eller sende besked til gæsterne i forvejen, aldrig være faldet mig ind. Måske hvis jeg havde en ekstrem svækket 95-årig bedstemor; men at normale, voksne mennesker kunne finde på at melde fra på den baggrund, ville jeg aldrig have troet var en mulighed (før jeg læste den her tråd).

Jeg mindes heller ikke at en fest/fødselsdag/komsammen på noget tidspunkt er blevet aflyst, og jeg har trods alt været til en del - både som barn og voksen. Så det er tydeligvis heller ikke standarden ikke i min familie/omgangskreds.


Enig. Da min far var syg med lungecancer og fik kemo og derfor havde nedsat immunforsvar, varslede vi, hvis vi var småsyge, så han havde mulighed for, selv at vælge, om han ville komme eller have os på besøg.

Med små børn, hvor det er svært at finde pasning ved sygdom, ville jeg måske også gerne vide, om jeg vader ind i en omgangssyge eller skoldkopper.

Men mht. almindelige, raske voksne mennesker, så synes jeg, det er lidt overkill.


Man kan jo altså stadig have deadlines på jobbet eller andre planer i ugen, der kommer, som vil blive ødelagt af en smitsom omgangssyge.


Lige præcis. I denne her uge skal jeg levere noget, som får et helt projekt til at gå i stå, hvis jeg ikke bliver færdig. Det er jo ikke fordi, at virksomheden går neden om og hjem, hvis jeg ikke når det, men det gør mange ting meget besværligt for en masser mennesker, hvis jeg misser den deadline.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Zombie » 15. jan 2018, 12:06

Min mor er indlagt med en temmelig aggressiv og meget smitsom lungebetændelse, OG en influenza oven i hatten. Min søster og jeg har allerede været udsat for smitte, og vi har fået (sammen med min kæreste) antibiotika forebyggende. Sygeplejerskerne og lægen var i forklæde, handsker og maske, bare de trådte ind på den isolerede stue.

Det er klart, at jeg selv har aflyst aftaler og har isoleret mig selv en anelse, men inden vi vidste, hvor slemt det stod til, havde jeg faktisk en aftale med en veninde, som er i begyndelsen af anden termin af sin graviditet.
Hende snakkede jeg da med og fortalte om smitten, så hun selv kunne træffe et valg - og hun valgte at sige nej, da hun netop har haft en slem omgang opkast ifm. sin graviditet og nok ikke er helt ovenpå nu.

Jeg er meget glad for, vores aftale ikke blev til noget - og HAVDE jeg udsat hende for smitte, er jeg glad for, det havde været hendes valg. Der har hele tiden været tale om en lungebetændelse som smittede, også inden vi vidste, at det var en særlig nederen en. Godt, jeg ikke havde det på samvittigheden.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf LaMariposa » 15. jan 2018, 19:35

Zombie skrev:Min mor er indlagt med en temmelig aggressiv og meget smitsom lungebetændelse, OG en influenza oven i hatten. Min søster og jeg har allerede været udsat for smitte, og vi har fået (sammen med min kæreste) antibiotika forebyggende. Sygeplejerskerne og lægen var i forklæde, handsker og maske, bare de trådte ind på den isolerede stue.

Det er klart, at jeg selv har aflyst aftaler og har isoleret mig selv en anelse, men inden vi vidste, hvor slemt det stod til, havde jeg faktisk en aftale med en veninde, som er i begyndelsen af anden termin af sin graviditet.
Hende snakkede jeg da med og fortalte om smitten, så hun selv kunne træffe et valg - og hun valgte at sige nej, da hun netop har haft en slem omgang opkast ifm. sin graviditet og nok ikke er helt ovenpå nu.

Jeg er meget glad for, vores aftale ikke blev til noget - og HAVDE jeg udsat hende for smitte, er jeg glad for, det havde været hendes valg. Der har hele tiden været tale om en lungebetændelse som smittede, også inden vi vidste, at det var en særlig nederen en. Godt, jeg ikke havde det på samvittigheden.


Vi har også haft et par tilfælde af alvorlig sygdom i familien (har også en veninde med et barn med en kronisk sygdom), hvor selv forkølelse kan blive rigtig slemt, så jeg har altid været vant til, at man skal tænke sig om, hvis man er syg og skal besøge nogen eller have besøg, så siger man lige til, hvis det er noget, det smitter.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Melde ud omkring sygdom? Hvad er fair...?

Indlægaf Annione » 15. jan 2018, 21:26

Jeg synes det er noget pjat, at der skal være særlige omstændigheder, hvis nogen gerne vil advares mod roskildesyge.
Jeg lå i 13 timer og kastede op. Flere gange måtte jeg kaste op i håndvasken, fordi jeg sad på lokum. Jeg overvejede seriøst at skide i bukserne, fordi jeg var så udmattet, at jeg næsten ikke orkede at kravle fra gulvet (umiddelbart foran toilettet) for at gøre det... og så var jeg ellers udmattet til døden i 24 timer. Og måtte ikke arbejde før efter 48 timer.

Hvis nogen synes det er “at være bange for at blive syg” så ja - jeg er rædselsslagen. Jeg havde lyst til at hænge mig selv!
Hvis nogen ville tage det lort (!) i stiv arm, så vær min gæst - men det er ikke okay at forvente af mig! Nå!
5

Tilbage til "Livets forhold"