Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Rullegardinia » 28. jan 2018, 16:34

Lige nu raser der en hidsig debat i feministiske kredse.

Det er lidt svært at definere, hvad essensen i debatten egentlig er, fordi den ene fløj beskylder den anden for at være nogle transhadende røvhuller (såkaldte TERF's) og den anden fløj halvhjertet forsøger at forsvare sig. Det var kort baggrunden for mit oplæg.

Sagen er den, at jeg simpelthen ikke ved, hvad ben jeg skal stå på. Jeg har ikke lyst til at være et usympatisk menneske, men jeg har virkelig svært ved at følge logikken bag, at køn er noget du definerer dig som. For mig sidder mit køn i mine kønskendetegn, kromosomer, bryster og skede. Det er ikke en identitet, jeg har taget på mig. Det er en biologisk realitet, jeg er født ind i.

Man taler i feministkredse om, at man bliver 'assigned a gender at birth'. Hvilket vel er korrekt i den forstand, at med en læges konstatering af, at du er en dreng eller en pige, så følger der et sæt forventninger, men du bliver jo ikke tildelt et KØN ved det, men en kønsrolle?

Jeg synes, for at sige det som det er, at denne her diskussion er dybt forvirrende. Men den er også toprelevant, måske ikke så meget i Danmark lige pt., men det skal nok komme. I Canada er det nu ulovligt at benævne folk ved det forkerte køn og i USA er der megen snak om bathroom bills, om det, at transkønnede skal kunne benytte toilettet for det køn, de identificerer sig som. En amerikansk transkønnet youtubeblogger har lavet en video om, at lesbiske bør overveje transkvinder som sexpartnere.

Hvad mener debatten? Er jeres køn noget I 'identificerer sig som' (og hvad betyder det for jer?) eller er det biologi?
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Animi » 28. jan 2018, 16:43

Kønnet sidder også i hjernen. Ellers ville det jo være muligt at opdrage børn til at være det andet køn, så længe man ændrede de ydre kønstegn. Det er prøvet, og det fejlede. Drenge der blev opdraget som piger, og fik fortalt at de var piger, og opereret til at have det kvindelige kønsdele, identificerede sig stadigvæk med det mandlige køn

Nogen gange stemmer kønnet i hjernen så ikke overens med det biologiske køn. Og det er så derfor, der findes transkønnede. Fordi der simpelthen er sket en fejl i fosterudviklingen.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Animi » 28. jan 2018, 16:45

Rullegardinia skrev:Man taler i feministkredse om, at man bliver 'assigned a gender at birth'. Hvilket vel er korrekt i den forstand, at med en læges konstatering af, at du er en dreng eller en pige, så følger der et sæt forventninger, men du bliver jo ikke tildelt et KØN ved det, men en kønsrolle??


Gender betyder også kønsrolle :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Rullegardinia » 28. jan 2018, 16:48

Animi skrev:Kønnet sidder også i hjernen. Ellers ville det jo være muligt at opdrage børn til at være det andet køn, så længe man ændrede de ydre kønstegn. Det er prøvet, og det fejlede. Drenge der blev opdraget som piger, og fik fortalt at de var piger, og opereret til at have det kvindelige kønsdele, identificerede sig stadigvæk med det mandlige køn

Nogen gange stemmer kønnet i hjernen så ikke overens med det biologiske køn. Og det er så derfor, der findes transkønnede. Fordi der simpelthen er sket en fejl i fosterudviklingen.


Jeg forstår det stadig ikke. Er vi ude i, at 'mænd er mere aggressive' og 'kvinder er mere omsorgsfulde'-det sidder i hjernen-noget? Eller hvad betyder det, at kønnet sidder i hjernen? Jeg forstår det oprigtigt ikke, hvordan det føles at FØLE sig som sit køn.

Og hvad med dem, der er 'non-binære'? Er det også en fejl i fosterudviklingen, at de ikke føler, de har et køn? Eller dem, der føler sig som et køn én dag og et andet køn den anden dag?
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Rullegardinia » 28. jan 2018, 16:50

Animi skrev:
Rullegardinia skrev:Man taler i feministkredse om, at man bliver 'assigned a gender at birth'. Hvilket vel er korrekt i den forstand, at med en læges konstatering af, at du er en dreng eller en pige, så følger der et sæt forventninger, men du bliver jo ikke tildelt et KØN ved det, men en kønsrolle??


Gender betyder også kønsrolle :)


Ja? Men sex og gender er jo ikke det samme. Du tildeles ikke 'sex' ved fødslen. Det er en objektiv konstatering. Du kan tildeles 'gender', men det er mere at tildele en kønsrolle, med en kassefuld forventninger. Det har ikke noget med biologisk køn at gøre.
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Rullegardinia » 28. jan 2018, 16:55

AstaPasta skrev:Jeg er biologisk kvinde.
Som identitet er jeg bare person. Det er ikke noget, jeg spekulerer vanvittigt meget over. Jeg er vokset op og lever med de forventninger til og reaktioner på mig, der generelt er til piger/kvinder, men de er jo internaliseret i en grad, så det er sjældent, jeg bemærker dem.

Generelt tror jeg, at verden bliver er bedre sted, hvis vi alle sammen dømte mindre på køn. Jeg er fan af høn (eller er det hen?). Hvis biologisk køn ikke er relevant for en sætning, er jeg med på at indrette sproget, så man kan udelade det.


'Hen'.

Og jeg er enig i mange af dine betragtninger. Dog ville jeg ikke være pjattet med, at vi skulle til at tale 'gravide mennesker' i stedet for gravide kvinder og 'personer, der menstruerer' for ikke at ekskludere nogen.
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4426
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7303

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Neenah » 28. jan 2018, 16:56

Mit køn er helt sikkert noget jeg identificerer mig som (og som jeg ikke identificerede mig ret meget som, da jeg var lille) men jeg tror i høj grad at dem, der IKKE identificerer sig med deres køn er dem, der mærker det. Jeg har en veninde, der, da jeg mødte hende, var en fyr. Hun var die hard footballfan, havde skæg og opførte sig på ingen måde "feminint". Det var lidt et chok, da hun sprang ud, men hendes glæde ved ting som at have bryster, at have langt hår, at blive opfattet som hunkøn er nok til at overbevise mig om at det var helt forkert at hun blev født i en mandekrop.

Jeg tror virkelig ikke det er noget man forstår medmindre man har oplevet det på egen krop.

Jeg følte mig tit malplaceret som barn fordi jeg havde meget "drengede" interesser og kun legede med drenge, men det er ikke i nærheden af den følelse af forkerthed, som jeg tror mange transpersoner oplever. Det må være sådan en grundlæggende følelse af ikke at føle sig hjemme i den krop, man har fået.
6
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Slettet bruger » 28. jan 2018, 16:57

Hvad skal det bruges til? Det biologiske køn har at gøre med kromosomer, det kan ingen feminist argumentere sig ud af. Men vi kan godt beslutte at mænd der vil være kvinder, kan få CPR-nummer og pas til at lege legen. Det ændrer ikke deres biologiske køn, men det er vel fint at have et valgt køn ved siden af det biologiske.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Animi » 28. jan 2018, 17:01

Rullegardinia skrev:
Animi skrev:Kønnet sidder også i hjernen. Ellers ville det jo være muligt at opdrage børn til at være det andet køn, så længe man ændrede de ydre kønstegn. Det er prøvet, og det fejlede. Drenge der blev opdraget som piger, og fik fortalt at de var piger, og opereret til at have det kvindelige kønsdele, identificerede sig stadigvæk med det mandlige køn

Nogen gange stemmer kønnet i hjernen så ikke overens med det biologiske køn. Og det er så derfor, der findes transkønnede. Fordi der simpelthen er sket en fejl i fosterudviklingen.


Jeg forstår det stadig ikke. Er vi ude i, at 'mænd er mere aggressive' og 'kvinder er mere omsorgsfulde'-det sidder i hjernen-noget? Eller hvad betyder det, at kønnet sidder i hjernen? Jeg forstår det oprigtigt ikke, hvordan det føles at FØLE sig som sit køn.

Og hvad med dem, der er 'non-binære'? Er det også en fejl i fosterudviklingen, at de ikke føler, de har et køn? Eller dem, der føler sig som et køn én dag og et andet køn den anden dag?


Jeg har ikke selv super meget forstand på emnet, så du får nok mere ud af at læse videnskabelige artikler om det :) Ift at føle sig som sit køn - eller nærmere sagt, føle sig som det andet køn, er det også svært for mig at sætte mig ind i det. Fordi mit biologiske køn stemmer overens med det psykiske, derfor tager jeg ligesom mit køn for givet. Lidt ligesom at jeg heller ikke kan forstå folk med fantomsmerter, for når jeg ikke selv har prøvet det, virker det mærkeligt for mig at have smerter i noget der ikke er der.

Jeg kan anbefale at læse om David Reimer og hans eksperimenter på det her område. Og ift at føle sig som sit køn/andet køn, tror jeg man kan få meget ud af at læse om transkønnedes erfaringer. For der er deres biologiske og psykiske køn jo meget adskilt, og de kan bedre forklare hvordan man føler sig som et køn, man ikke er biologisk.

Rullegardinia skrev:
Animi skrev:
Rullegardinia skrev:Man taler i feministkredse om, at man bliver 'assigned a gender at birth'. Hvilket vel er korrekt i den forstand, at med en læges konstatering af, at du er en dreng eller en pige, så følger der et sæt forventninger, men du bliver jo ikke tildelt et KØN ved det, men en kønsrolle??


Gender betyder også kønsrolle :)


Ja? Men sex og gender er jo ikke det samme. Du tildeles ikke 'sex' ved fødslen. Det er en objektiv konstatering. Du kan tildeles 'gender', men det er mere at tildele en kønsrolle, med en kassefuld forventninger. Det har ikke noget med biologisk køn at gøre.


Men det du skriver, er jo også præcis det "assigned a gender at birth" betyder :) Så ved jeg ikke helt om jeg forstår hvad du mener, for det virker som om du er uenig i noget, selvom du mener præcis det samme som der står?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Rullegardinia » 28. jan 2018, 17:04

abcd skrev:Hvad skal det bruges til? Det biologiske køn har at gøre med kromosomer, det kan ingen feminist argumentere sig ud af. Men vi kan godt beslutte at mænd der vil være kvinder, kan få CPR-nummer og pas til at lege legen. Det ændrer ikke deres biologiske køn, men det er vel fint at have et valgt køn ved siden af det biologiske.


'Legen' kan få ret vidtgående konsekvenser. Skal ikke-opererede transkvinder ind i kvindernes omklædningsrum? Dyste i kvindernes sportskategorier? På kvinders herberger og krisecentre? Ind i kvindefængsler? Hvad er risikoen ved det?

Personligt ville jeg ikke finde det fedt at skulle se på diller, mens jeg stod og klædte om inde ved damerne. Så kan man kalde mig nok så ekskluderende og transfobisk, men ligeså vel som de mennesker måske FØLER sig som kvinder, lige så vel har jeg en reel følelse af, at det er ubehageligt, de er i det, der skulle være et lukket kvinderum.
1
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2018, 17:10

Mit køn sidder mest af alt i fissen. Så helt klart biologi.

Jeg tænker nærmest aldrig over mit køn, udover fire dage om måneden hvor jeg forbander det langt væk. Men ellers er det ikke noget jeg har stærke følelser omkring, hverken positivt eller negativt.
Jeg har veninder der nogen gange føler sig så meget som en kvinde, sådan helt ned til tæerne og det kan de have det for vildt over, den følelse kender overhovedet ikke.
Jeg er temmelig ligeglad med mit køn, andres køn interesserer mig sådan set heller ikke.

Men jeg vil gerne anerkende at andre har det anderledes, jeg anerkender at folk f.eks. godt kan være født i en forkert krop. Jeg forstår det ikke, men det behøver jeg jo heller ikke for at tro på at folk har det som de siger at de har det.
0
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Slettet bruger » 28. jan 2018, 17:11

Rullegardinia skrev:
abcd skrev:Hvad skal det bruges til? Det biologiske køn har at gøre med kromosomer, det kan ingen feminist argumentere sig ud af. Men vi kan godt beslutte at mænd der vil være kvinder, kan få CPR-nummer og pas til at lege legen. Det ændrer ikke deres biologiske køn, men det er vel fint at have et valgt køn ved siden af det biologiske.


'Legen' kan få ret vidtgående konsekvenser. Skal ikke-opererede transkvinder ind i kvindernes omklædningsrum? Dyste i kvindernes sportskategorier? På kvinders herberger og krisecentre? Ind i kvindefængsler? Hvad er risikoen ved det?

Personligt ville jeg ikke finde det fedt at skulle se på diller, mens jeg stod og klædte om inde ved damerne. Så kan man kalde mig nok så ekskluderende og transfobisk, men ligeså vel som de mennesker måske FØLER sig som kvinder, lige så vel har jeg en reel følelse af, at det er ubehageligt, de er i det, der skulle være et lukket kvinderum.


I omklædningsrummet synes jeg hensynet til andre mennesker vejer tungere, så der er det fair at sige at det ene rum er for biologiske mænd og det andet for biologiske kvinder.
1
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Rullegardinia » 28. jan 2018, 17:12

Animi skrev:
Rullegardinia skrev:
Animi skrev:Kønnet sidder også i hjernen. Ellers ville det jo være muligt at opdrage børn til at være det andet køn, så længe man ændrede de ydre kønstegn. Det er prøvet, og det fejlede. Drenge der blev opdraget som piger, og fik fortalt at de var piger, og opereret til at have det kvindelige kønsdele, identificerede sig stadigvæk med det mandlige køn

Nogen gange stemmer kønnet i hjernen så ikke overens med det biologiske køn. Og det er så derfor, der findes transkønnede. Fordi der simpelthen er sket en fejl i fosterudviklingen.


Jeg forstår det stadig ikke. Er vi ude i, at 'mænd er mere aggressive' og 'kvinder er mere omsorgsfulde'-det sidder i hjernen-noget? Eller hvad betyder det, at kønnet sidder i hjernen? Jeg forstår det oprigtigt ikke, hvordan det føles at FØLE sig som sit køn.

Og hvad med dem, der er 'non-binære'? Er det også en fejl i fosterudviklingen, at de ikke føler, de har et køn? Eller dem, der føler sig som et køn én dag og et andet køn den anden dag?


Jeg har ikke selv super meget forstand på emnet, så du får nok mere ud af at læse videnskabelige artikler om det :) Ift at føle sig som sit køn - eller nærmere sagt, føle sig som det andet køn, er det også svært for mig at sætte mig ind i det. Fordi mit biologiske køn stemmer overens med det psykiske, derfor tager jeg ligesom mit køn for givet. Lidt ligesom at jeg heller ikke kan forstå folk med fantomsmerter, for når jeg ikke selv har prøvet det, virker det mærkeligt for mig at have smerter i noget der ikke er der.

Jeg kan anbefale at læse om David Reimer og hans eksperimenter på det her område. Og ift at føle sig som sit køn/andet køn, tror jeg man kan få meget ud af at læse om transkønnedes erfaringer. For der er deres biologiske og psykiske køn jo meget adskilt, og de kan bedre forklare hvordan man føler sig som et køn, man ikke er biologisk.

Rullegardinia skrev:
Animi skrev:
Rullegardinia skrev:Man taler i feministkredse om, at man bliver 'assigned a gender at birth'. Hvilket vel er korrekt i den forstand, at med en læges konstatering af, at du er en dreng eller en pige, så følger der et sæt forventninger, men du bliver jo ikke tildelt et KØN ved det, men en kønsrolle??


Gender betyder også kønsrolle :)


Ja? Men sex og gender er jo ikke det samme. Du tildeles ikke 'sex' ved fødslen. Det er en objektiv konstatering. Du kan tildeles 'gender', men det er mere at tildele en kønsrolle, med en kassefuld forventninger. Det har ikke noget med biologisk køn at gøre.


Men det du skriver, er jo også præcis det "assigned a gender at birth" betyder :) Så ved jeg ikke helt om jeg forstår hvad du mener, for det virker som om du er uenig i noget, selvom du mener præcis det samme som der står?


Jeg har studeret emner ret indgående, for jeg har, ærlig talt, følt mig som en elefant i en glasbutik i feministkredse, fordi andre tilsyneladende forstår dette her, mens jeg ikke gør. Men jeg forstår det ikke. Jeg forstår, at jeg bør anerkende, at folk, der siger de er kvinder ER kvinder, uanset om deres genitalier og kromosomer siger mand. Og jeg kan jo sådan set være ligeglad, men det kan jeg så alligevel ikke, når diskussionen begynder at gå på, om det er ekskluderende at tale om gravide kvinder og insistere på, at kun biologiske kvinder skal ind i damernes omklædningsrum. Og så er det, at det bliver væsentligt at tale om, hvad køn så er, og hvordan det opfattes/bør opfattes.

Til det sidste kan det godt være det er mig, der kører ud af et lidt indforstået spor. Sådan kan det gå, når man har diskuteret i lukkede kredse for længe. Den intersekstionelle feminisme mener køn er flydende. Så de anerkender dermed ikke, at du kan have et biologisk køn, som gør dig til kvinde eller mand. Det er det, de taler om, når de taler om, at du bliver 'assigned gender at birth'. Ikke kønsrolle, men køn, og det er deri min uenighed består, for du tildeles en kønsrolle, men du kan, efter min opfattelse, ikke tildeles noget, der er en biologisk realitet.

Giver det mening?
0
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf Animi » 28. jan 2018, 17:21

Rullegardinia skrev:
Animi skrev:
Rullegardinia skrev:
Animi skrev:Kønnet sidder også i hjernen. Ellers ville det jo være muligt at opdrage børn til at være det andet køn, så længe man ændrede de ydre kønstegn. Det er prøvet, og det fejlede. Drenge der blev opdraget som piger, og fik fortalt at de var piger, og opereret til at have det kvindelige kønsdele, identificerede sig stadigvæk med det mandlige køn

Nogen gange stemmer kønnet i hjernen så ikke overens med det biologiske køn. Og det er så derfor, der findes transkønnede. Fordi der simpelthen er sket en fejl i fosterudviklingen.


Jeg forstår det stadig ikke. Er vi ude i, at 'mænd er mere aggressive' og 'kvinder er mere omsorgsfulde'-det sidder i hjernen-noget? Eller hvad betyder det, at kønnet sidder i hjernen? Jeg forstår det oprigtigt ikke, hvordan det føles at FØLE sig som sit køn.

Og hvad med dem, der er 'non-binære'? Er det også en fejl i fosterudviklingen, at de ikke føler, de har et køn? Eller dem, der føler sig som et køn én dag og et andet køn den anden dag?


Jeg har ikke selv super meget forstand på emnet, så du får nok mere ud af at læse videnskabelige artikler om det :) Ift at føle sig som sit køn - eller nærmere sagt, føle sig som det andet køn, er det også svært for mig at sætte mig ind i det. Fordi mit biologiske køn stemmer overens med det psykiske, derfor tager jeg ligesom mit køn for givet. Lidt ligesom at jeg heller ikke kan forstå folk med fantomsmerter, for når jeg ikke selv har prøvet det, virker det mærkeligt for mig at have smerter i noget der ikke er der.

Jeg kan anbefale at læse om David Reimer og hans eksperimenter på det her område. Og ift at føle sig som sit køn/andet køn, tror jeg man kan få meget ud af at læse om transkønnedes erfaringer. For der er deres biologiske og psykiske køn jo meget adskilt, og de kan bedre forklare hvordan man føler sig som et køn, man ikke er biologisk.

Rullegardinia skrev:
Animi skrev:
Rullegardinia skrev:Man taler i feministkredse om, at man bliver 'assigned a gender at birth'. Hvilket vel er korrekt i den forstand, at med en læges konstatering af, at du er en dreng eller en pige, så følger der et sæt forventninger, men du bliver jo ikke tildelt et KØN ved det, men en kønsrolle??


Gender betyder også kønsrolle :)


Ja? Men sex og gender er jo ikke det samme. Du tildeles ikke 'sex' ved fødslen. Det er en objektiv konstatering. Du kan tildeles 'gender', men det er mere at tildele en kønsrolle, med en kassefuld forventninger. Det har ikke noget med biologisk køn at gøre.


Men det du skriver, er jo også præcis det "assigned a gender at birth" betyder :) Så ved jeg ikke helt om jeg forstår hvad du mener, for det virker som om du er uenig i noget, selvom du mener præcis det samme som der står?


Jeg har studeret emner ret indgående, for jeg har, ærlig talt, følt mig som en elefant i en glasbutik i feministkredse, fordi andre tilsyneladende forstår dette her, mens jeg ikke gør. Men jeg forstår det ikke. Jeg forstår, at jeg bør anerkende, at folk, der siger de er kvinder ER kvinder, uanset om deres genitalier og kromosomer siger mand. Og jeg kan jo sådan set være ligeglad, men det kan jeg så alligevel ikke, når diskussionen begynder at gå på, om det er ekskluderende at tale om gravide kvinder og insistere på, at kun biologiske kvinder skal ind i damernes omklædningsrum. Og så er det, at det bliver væsentligt at tale om, hvad køn så er, og hvordan det opfattes/bør opfattes.

Til det sidste kan det godt være det er mig, der kører ud af et lidt indforstået spor. Sådan kan det gå, når man har diskuteret i lukkede kredse for længe. Den intersekstionelle feminisme mener køn er flydende. Så de anerkender dermed ikke, at du kan have et biologisk køn, som gør dig til kvinde eller mand. Det er det, de taler om, når de taler om, at du bliver 'assigned gender at birth'. Ikke kønsrolle, men køn, og det er deri min uenighed består, for du tildeles en kønsrolle, men du kan, efter min opfattelse, ikke tildeles noget, der er en biologisk realitet.

Giver det mening?


Ja, det giver mening. Men du har ret, det er ikke de kredse jeg selv er kommet i, eller en opfattelse jeg har mødt nogen steder, så der kan jeg ikke sige andet, end at jeg er enig med dig :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3663
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1200
Likede indlæg: 12121

Re: Hvor sidder kønnet (ifølge debatten?)

Indlægaf achillaxedprune » 28. jan 2018, 17:38

Hvorfor bevæger du dig ikke bare ud af de kredse, TS?
...Det lyder mildst talt langhåret og træls.

Men jeg mener, at kønnet sidder i hjernen mere end kønsdelene. Jeg tror på, at nogen føler sig født i den forkerte krop, og de dermed ønsker at ændre kroppen til at matche hjernen. De er i min optik det køn, som de føler sig som.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Livets forhold"