Om ekser og familie

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 08:29

Dilemmaet er enkelt.

Vi har en skilsmisse og et par D og S, der efterfølgende har en ret dårlig kommunikation med beskyldninger og vrede fra den forladte S.
S har et barn, D har forældre og en søster med 3 børn.
Vil det være fint, at D's søster inviterer S's barn med til D's forældre. Begrundelsen er, at børnene føler sig som kusiner, og derfor skal have lov at bibeholde deres relation. Børnene er 5-7 år gamle.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Om ekser og familie

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2018, 08:32

MissDitte skrev:Dilemmaet er enkelt.

Vi har en skilsmisse og et par D og S, der efterfølgende har en ret dårlig kommunikation med beskyldninger og vrede fra den forladte S.
S har et barn, D har forældre og en søster med 3 børn.
Vil det være fint, at D's søster inviterer S's barn med til D's forældre. Begrundelsen er, at børnene føler sig som kusiner, og derfor skal have lov at bibeholde deres relation. Børnene er 5-7 år gamle.

Eftersom barnet ikke er D's og invitationen derfor må komme til S, så står det vel S frit for bare at sige nej, hvis hun ikke synes om det.
Det vil nok glide ud uanset tænker jeg.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Om ekser og familie

Indlægaf icelady » 1. feb 2018, 09:22

Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne invitere.


Så er det jo op til S at beslutte om barnet må komme med.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 09:27

S vil rigtig gerne beholde sin familie. D vil rigtig gerne adskille tingene.

Jeg selv tænker, at familien måske i højere grad ville respektere skilsmissen og "deres" part i den, ved ikke at invitere til samvær. Men det ser ikke ud til, at I er helt enige.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Om ekser og familie

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2018, 09:31

MissDitte skrev:S vil rigtig gerne beholde sin familie. D vil rigtig gerne adskille tingene.

Jeg selv tænker, at familien måske i højere grad ville respektere skilsmissen og "deres" part i den, ved ikke at invitere til samvær. Men det ser ikke ud til, at I er helt enige.

Ah, så D's søster vil gerne invitere, men D synes det er en dårlig idé?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 09:39

Jeg kan ikke se problemet. Eller jo, jeg kan godt se, at det kan være problematisk for D, i og med at hun ikke ønsker det, men for mig at se er det en "voksenfølelse", hun må håndtere -evt ved at tale med de andre om det. Alle kan jo forhåbentlig forstå, hvor det kommer fra, men det betyde ikke, at det nødvendigvis skal have magt over, om børnene kan have en relation.

Til sammenligning har jeg i efterhånden en del år ikke set min ene mosters sønner, selvom vi på trods af aldersforskel og afstand var ret tæt, da vi voksede op. Det handlede om "de voksnes" følelser, og i dag er jeg oprigtigt ked af, at det gik sådan. Havde de været i stand til at håndtere ders issues uden at lade det påvirke os (og evt blot erkende, at de var uløselige men at vi andre godt kunne ses), havdesituationen set anderledes ud i dag.

Det jeg prøver at sige er; det er forståeligt, at der ifm skilsmisse er udfordringer mellem D og S, men jeg synes, de begge skylder resten af familien at tage hensyn til deres relationer og lade dem ses. Der er jo ingen, der kræver, at de alle skal deltage som en stor happy family, og det synes jeg faktisk, søsters forslag tager fint hensyn til.
6
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 09:43

Skilsmisser ER bare noget hø, fordi det for det involverede par er et brud, man ikke ønsker (i teorien er det jo meningen, at man vil blive sammen) men er tvunget ud i. For familien, der ikke er en del af den interne parrelation, er skilsmissen derimod en udefrakommende ting, man ikke har indflydelse på, og som "stjæler" en del af familien. Selvom man sagtens kan forstå, hvorfor parret ikke kan/skal være et par, kan det virke uforståeligt, at bruddet også skal bryde resten af de familiære bånd.

Som sædvanlig tager jeg debatforbehold for situationer, der er så ekstreme, at alle kan forstå, at der er loyalitetshensyn. Vold, misbrug etc. er selvsagt i den gruppe.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 09:45

Kidkomb: Præcis.

Krølle: Her er der ingen reelle familiebånd. Ingen biologisk samhørighed. Gør det ingen forskel?
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Stars » 1. feb 2018, 09:51

MissDitte skrev:S vil rigtig gerne beholde sin familie. D vil rigtig gerne adskille tingene.

Jeg selv tænker, at familien måske i højere grad ville respektere skilsmissen og "deres" part i den, ved ikke at invitere til samvær. Men det ser ikke ud til, at I er helt enige.


Men skilsmissen er mellem D og S.

Medmindre nogen i D's familie har været medvirkende til skilsmissen, har de ikke nogen part i den.
Men i og med at D og S's forhold er konfliktfyldt, kunne løsningen være, at D's søster i videst muligt omfang nøjes med at invitere S's barn, når D ikke er der.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 09:52

MissDitte skrev:Kidkomb: Præcis.

Krølle: Her er der ingen reelle familiebånd. Ingen biologisk samhørighed. Gør det ingen forskel?


Hvis børnene er tætte, gør det ingen forskel for mig. Man kan aldrig få for mange menneskers at dele sin historie med - for mig at se er det en gave som voksen at have folk i sit liv, som har været med hele vejen, og det ville vægte meget for mig at støtte op om sådanne bånd.

Jeg ved selvsagt ikke, hvordan relationen mellem børnene er, men jeg tror, jeg vil vende spørgsmålet på hovedet; hvis ungerne er tætte, hvad betyder det så, om de reelt er blodsbeslægtede? Hvis min mosters børn havde været hendes stedbørn, havde vi heller ikke været blodsbeslægtede, men det betyder ikke, at jeg af den grund ikke ville være trist over udviklingen i vores familie.
4
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 09:55

Jeg er dog helt med på, at vel nærmest er lige så mange måder at gøre ting på, som der er skilsmisser. Min pointe er bare, at man - selvom det på papiret "bare" er parret, der skilles - meget ofte ender med at ofre vigtige relationer på "skilsmissebålet", fordi det i situationen virker mest behageligt at fjerne alle spor af eksen fra ens liv.

Hvad er det, D frygter ved at lade ungerne ses? Handler det om en følelse af manglende loyalitet og støtten op om beslutningen om at bryde?
3
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 09:56

Men børnene er også tætte med deres klassekammerater. Og hvis man flytter får man nogle nye. Man kan jo ikke beholde kontakt til alle, som børnene har en god relation til.
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 09:58

MissDitte skrev:Men børnene er også tætte med deres klassekammerater. Og hvis man flytter får man nogle nye. Man kan jo ikke beholde kontakt til alle, som børnene har en god relation til.


Netop derfor synes jeg, man skal forsøge at gøre det, hvis det er muligt. Der sker ændringer nok undervejs i børns liv, som man ikke kan undgå - hvis man kan hjælpe dem til at bibeholde varige relationer ved selv at give lidt på den følelsesmæssige konto, er det for mig et stort plus.
4
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 10:06

Krølle skrev:Jeg er dog helt med på, at vel nærmest er lige så mange måder at gøre ting på, som der er skilsmisser. Min pointe er bare, at man - selvom det på papiret "bare" er parret, der skilles - meget ofte ender med at ofre vigtige relationer på "skilsmissebålet", fordi det i situationen virker mest behageligt at fjerne alle spor af eksen fra ens liv.

Hvad er det, D frygter ved at lade ungerne ses? Handler det om en følelse af manglende loyalitet og støtten op om beslutningen om at bryde?


Ja - det er den ene del. Den anden del er, at S spiller alle ud mod D. Også D's familie og D's venner. Jeg (D) ved godt, at mine mennesker er på min side, men synes det er problematisk at S tror, at enhver invitation fra dem, betyder at hun og de står sammen mod mig.

Men altså - jeg lytter til hvad I siger, for jeg ved jo også godt, at jeg er enormt farvet af situationen.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 10:07

Jeg ER altså også blevet sær med årene. Havde du spurgt mig for tiår siden, er det ikke sikkert, jeg ville være lige så føle-føle-arbejd-med-dig-selv-og-støt-andres-relationer-agtig. Jeg tror bare, det med alderen er gået op for mig, at de grimme følelser ofte handler om mig selv og ikke eksterne faktorer.

Overført til dennkonkrete situation; ved at nægte ungerne at ses, ville jeg ikke få det bedre eller få en bedre relation til min eks (det ville jeg derimod måske ved at lade relationen fortsætte, hvis eks ved, at jeg gør det for ungernes skyld og dermed "ofrer" noget for dem). Det giver derfor ikke mening at ofre deres potentielt store fordele ved at have en relation for at jeg selv kunne undgå at blive mindet om min eks.

Derudover tænker jeg faktisk, at alle unger kan lære noget vigtigt af det her: en skilsmisse behøver ikke være verdens ende. Den involverer kun de voksne og ændrer ikke væsentligt på deres verden, fordi de voksne håndterer deres udfordringer uden at lade det påvirke børnene. Det ville jeg - uanset genetik - gerne give videre til mine børn, hvis jeg var D og S.

PS: jeg kan lyde ret bastant i mine udmeldinger. Det er bare min måde at skrive på, når det går lidt stærkt - ingen siger, det er den endegyldige sandhed.
Senest rettet af Krølle 1. feb 2018, 14:04, rettet i alt 1 gang.
3

Tilbage til "Livets forhold"