Om ekser og familie

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 10:11

MissDitte skrev:
Krølle skrev:Jeg er dog helt med på, at vel nærmest er lige så mange måder at gøre ting på, som der er skilsmisser. Min pointe er bare, at man - selvom det på papiret "bare" er parret, der skilles - meget ofte ender med at ofre vigtige relationer på "skilsmissebålet", fordi det i situationen virker mest behageligt at fjerne alle spor af eksen fra ens liv.

Hvad er det, D frygter ved at lade ungerne ses? Handler det om en følelse af manglende loyalitet og støtten op om beslutningen om at bryde?


Ja - det er den ene del. Den anden del er, at S spiller alle ud mod D. Også D's familie og D's venner. Jeg (D) ved godt, at mine mennesker er på min side, men synes det er problematisk at S tror, at enhver invitation fra dem, betyder at hun og de står sammen mod mig.

Men altså - jeg lytter til hvad I siger, for jeg ved jo også godt, at jeg er enormt farvet af situationen.


Åh, det er så svært, når man på den måde føler sig trængt op i en krog. Jeg kan virkelig (virkelig!) godt forstå, at det trækker veksler på dig ikke bare at råbe røv og kyle S ud af dit liv på røv og albuer, men (der er altid et men :genert:) ser din familie ikke, hvad der sker?

Hvis de ikke gør, ville selv tante rummelig her have det svært med at være large og støtte op om fortsatte relationer ungerne imellem. Hvis de derimod gør, ville jeg sørge for at taaaaale med dem om det og hvorfor du gør som du gør (uanset din beslutning). Det kan måske give dig ro i maven omkring at de ser dig, forstår dig og støtter dig, selvom de også bidrager til at bibeholde børnenes forhold.

En løsning kunne måske være at S aldrig er med, når ungerne ses? Du skal jo som jeg forstår det heller ikke være der, og ved at holde det til rene "børnedates" kan man bibeholde relationen uden at validere S' forsøg på at "stjæle din familie"?
2
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Krølle » 1. feb 2018, 10:13

Nomine skrev:
MissDitte skrev:
Krølle skrev:Jeg er dog helt med på, at vel nærmest er lige så mange måder at gøre ting på, som der er skilsmisser. Min pointe er bare, at man - selvom det på papiret "bare" er parret, der skilles - meget ofte ender med at ofre vigtige relationer på "skilsmissebålet", fordi det i situationen virker mest behageligt at fjerne alle spor af eksen fra ens liv.

Hvad er det, D frygter ved at lade ungerne ses? Handler det om en følelse af manglende loyalitet og støtten op om beslutningen om at bryde?


Ja - det er den ene del. Den anden del er, at S spiller alle ud mod D. Også D's familie og D's venner. Jeg (D) ved godt, at mine mennesker er på min side, men synes det er problematisk at S tror, at enhver invitation fra dem, betyder at hun og de står sammen mod mig.

Men altså - jeg lytter til hvad I siger, for jeg ved jo også godt, at jeg er enormt farvet af situationen.



Er det muligt at inviterer børnene den at S er inviteret? For jeg forstår godt at du ikke synes det er fedt at have en ex som en del af familien hvis hun aktivt ‘modarbejder’ (i manglen af bedre ord) dig.

Ellers så ville jeg bede familien om hjælp til at få det stoppet. Altså bede dem om at stoppe samtalen og meget klart sige fra overfor hende når hun begynder på det.


Typisk. Jeg skribler og skribler og hælder vand ud af ørerne, og så kan det egentlig siges ret kort.

Jeg må lære at droppe alle mine utallige mellemregninger og bare skrive resultatet :stoned: :genert:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Om ekser og familie

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2018, 10:13

MissDitte skrev:Kidkomb: Præcis.

Krølle: Her er der ingen reelle familiebånd. Ingen biologisk samhørighed. Gør det ingen forskel?

Ja, så forstår jeg bedre, det er unægteligt lidt mere broget så.

Hm, D's søster vil jo i så fald bliver uvenner med D, ikke?
Det er et svært dilemma, især hvis børnene er glade for hinanden.
Er der ingen chance for at D kommer til at køle lidt ned med tiden?
Eller vil S blive ved at komme med beskyldninger og ondt blod og derved holde konflikten ved lige?

EDIT: Det er lige gået op for mig at du er D :stoned:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 10:30

Det gør ikke noget, at I ikke var klar over at jeg var den ene part. Jeg vil jo netop gerne høre jeres mening uanset hvem af parterne jeg er :)

Min familie ved ikke helt hvad der er foregået. Fordi jeg har ville holde facaden og netop ikke stille S i et dårligt lys. Men jeg havde måske ikke lige forestillet mig, at de ville fortsætte med at ses.

Jeg bliver ikke uvenner med min søster uanset hvad der sker.

Og jeg er glad for alle dine tanker Krølle. Det giver mig noget at tænke over :)

Lige nu er S ked og såret og derfor enormt vred. Jeg håber det vil aftage med tiden, men jeg vil ikke stå model til beskyldningerne.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Ficus » 1. feb 2018, 10:45

Jeg ville fortælle søster og din familie lidt om hvordan situationen og noget mere om hvad der foregår. Det burde i mine øjne automatisk gøre at de også vælger S’ barn fra, når S bliver valgt fra. Ja, det er da synd for børnene, men på den anden side synes jeg ikke der er så stor forskel på andre tætte mennesker, som af andre grunde pludselig ikke er i ens liv.

Da jeg slog op med en ekskæreste, luftede min far kort efter en ide om at invitere ham ud og se fodbold. Min reaktion var rimelig skarp, hvis de ville se ham og hans familie, så kunne de ikke os se mig. Måske det er barnligt og ikke særlig konfliktnedtrappende, men jeg var, og er, ærlig talt fuldstændig ligeglad. Han havde et lille familiemedlem, som jeg passede en del og som helt sikkert har spurgt til mig efterfølgende, men der ser jeg det som deres ansvar at hun får det forklaret på en måde, der giver mening for et barn. Og det håber jeg da os at de har, for ønsker da selvfølgelig ikke for noget barn, andet skal være mere ked af det end højest nødvendigt.
4
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Om ekser og familie

Indlægaf kidkomb » 1. feb 2018, 10:48

Enig med Ficus.
Snak med din søster.
Måske sig det i plenum i familien på en afvæbnende og ikke pege-fingre-måde at S er meget såret og kommer med en masse beskyldninger lige nu som simpelthen ikke passer.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 1. feb 2018, 12:06

Jeg må tale med min familie og fortælle lidt mere. Og hvis de holder fast på at bibeholde relation til barnet, så må de gøre det og så må jeg fortælle, at som tingene er nu, vil jeg ikke være der på samme tid.
Vi har en årlig familie-hyttetur med alle søskende og vores børn og forældre. De spurgte om S og barnet skulle med, og jeg svarede nej. Det vil simpelthen være for sært. Og det respekterede de med det samme :)
4
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Hunkat » 1. feb 2018, 12:14

Jeg tror også du skal gøre din familie klart at de ikke gør S nogen tjeneste lige nu ved at opretholde en venlig kontakt. S er såret og føler sig helt uretfærdigt behandlet og ser som du selv beskriver en udstrakt hånd (også selvom den ikke er til S men til S's barn) som en bekræftelse i de sårede følelser. S får ikke ro på før h*n har haft tid til at accepterer det der er sket og så længe S udleder at kontakt = jeg har ret så sker den forsoning med tingenes tilstand ikke.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Om ekser og familie

Indlægaf LadyFox » 1. feb 2018, 13:10

Jeg er selv papbarn, og halvdelen af min familie er altså ikke min biologiske. Jeg ville nok aldrig komme til at tilgive min mor helt hvis jeg stadig var barn da de gik fra hinanden og hun ekskluderede mig fra den del af familien der ikke er biologisk. Omvendt ville jeg også føle mig enormt svigtet hvis min papfamilie stoppede med at inviterer mig, og pludselig ikke ville kendes ved mig og anerkende mig som familie.

Når man som enlig forælder finder en kæreste og introducere barnet, så tager man et valg på barnets vegne, om at være familie med de her mennesker - det er i virkeligheden en ret stor ting at bede om. Så jeg synes man skylder sit barn at at tage det alvorligt, at barnet altså også knytter bånd, og danner dybe relationer, som man altså ikke bare bryder op igen uden videre.

Jeg synes i skal fortsætte med at inviterer de her børn, og så må det være op til forældrene hvad de vil gøre med invitationen. Jeg synes ikke hensynet til forældrenes skilsmisse vejer højere end forsat at forsøge at holde en relation til nogle børn der altså ikke har andel i noget af det.
8
...
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 2. feb 2018, 09:07

Jeg ser os primært som mors kærestes familie. Alle bliver feks nævnt ved navn og ikke den familiære tilknytning (moster mv). Barnet er meget bevidst om, at det er mine børns mormor og morfar og at hun har sin egen.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. feb 2018, 09:29

MissDitte skrev:Men børnene er også tætte med deres klassekammerater. Og hvis man flytter får man nogle nye. Man kan jo ikke beholde kontakt til alle, som børnene har en god relation til.


Og dem man har nogle rigtig stærke bånd til holder man fast i....
2 af mine drenge har stadig nogle gamle venner de har meget stærke bånd til, og dem har vi holdt fast i, da de betyder noget. Og de er stærke nok til at bevares, til at bære distancen, og den lavere frekvens af samvær.


Jeg synes det er både fair, rimeligt og ordentligt at D's søster inviterer barn og evt. S til socialt samvær. Og jeg forstår godt at S også vil holde fast. En ting er at tingene ikke kunne fungere imellem D og S, sådan er livet, men det behøver jo ikke betyde et endegyldigt farvel, en direkte amputering af familie man havde, og nu åbenbart ikke har ret til mere.
Det er ikke op til D at bestemme om dette er ok, det må være op til de øvrige parter om relationen skal bevares, og den kan bevares så længe den ikke kun bæres på det faktum at D og S er i et forhold. Den kamel må D bare æde.

Jeg har stadig en form for kontakt til mine børns faster, og jeg ville godt nok have det stramt med hvis eksmand synes det ikke var ok. lige så vel som jeg synes det er helt fint at han ringer til min far og spørger om råd og hjælp til praktiske ting.
Mine ældste børn vil ikke se far, men det skal da ikke forhindre at jeg f.x inviterer faster og co. til fejring af fødselsdage og mærkedage.

Man ejer ikke mennesker og relationer!
4
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Ficus » 2. feb 2018, 10:23

Jeg synes det gør en kæmpe forskel at S ikke bare “findes”, men at familien bliver blandet ind i bruddet og tvinges til at forholde sig til S’ beskyldninger og (hvad der jo så må være) løgne om D.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Akehurst2 » 2. feb 2018, 10:37

Ficus skrev:Jeg synes det gør en kæmpe forskel at S ikke bare “findes”, men at familien bliver blandet ind i bruddet og tvinges til at forholde sig til S’ beskyldninger og (hvad der jo så må være) løgne om D.


Helt enig, men det er så der, fokus skal være på at ændre noget. S skal lade være med at blande sine sårede følselser ind i relationerne til Ds familie. Det er meget vigtigere end at symptombehandle ved at afskære børnene fra deres relationer.
2
hyben
Indlæg: 379
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Om ekser og familie

Indlægaf hyben » 2. feb 2018, 10:58

Jeg synes du skal gøre din familie klart, at du ikke bryder dig om at de inviterer. Det er din familie og du må godt sige din mening. Du kan ikke bestemme om de inviterer, men du kan i hvert fald give udtryk for, hvad du mener. Men jeg håber, at din familie vil lytte til dig og dine ønsker.

Jeg er mest til klare brud. De gange jeg har brudt med en kæreste eller mand har jeg tænkt, at der røg også en svigermor eller faster med i købet. Min loyalitet har været på min eks-mand og de situationer, som han kunne komme i, hvis jeg fortsat var på vennefod eller fødselsdagsinvitationsfod med svigermor eller faster. Det har gjort ondt ind i mellem, men det har været et bevidst valg. Jeg ved positivt, at min eks-mands nye kone har været super glad for at jeg ikke "fyldte" i hans familie. Hun ville have haft svært ved at finde sin plads, hvis jeg (plus et par fælles børn) deltog i fødselsdage og juleaftener.

Jeg tror det skaber mere splid end godt er, at man bare skal klø på med de gode relationer trods det, at man sårer andre. Ind i mellem er nødt til at vælge noget fra - skønt det er svært.

Jeg tror sagtens at børnene her finder nye kammerater og at alle er bedst tjent med at døren lukkes. Og jeg synes din familie bør være loyal overfor dig og ikke overfor S eller S's barn.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 2. feb 2018, 11:07

Jeg er egentlig glad for, at der er lidt delte meninger. Så er det ikke så sært, at jeg synes det er svært.

Jeg tror lidt at S forsøger lidt krampagtigt at holde fast i at skulle være familie. Og lægger den over på barnet. Men omvendt skal barnet ikke bøde for vores dumheder.
0

Tilbage til "Livets forhold"