Om ekser og familie

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 561
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1302

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MissDitte » 2. feb 2018, 11:07

Jeg er egentlig glad for, at der er lidt delte meninger. Så er det ikke så sært, at jeg synes det er svært.

Jeg tror lidt at S forsøger lidt krampagtigt at holde fast i at skulle være familie. Og lægger den over på barnet. Men omvendt skal barnet ikke bøde for vores dumheder.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Om ekser og familie

Indlægaf hotlips » 2. feb 2018, 12:16

Hvis jeg lukker folk ind i mit og mit barns liv så har jeg en forventning om at de tager det alvorligt og hvis dem vi får med i dealen som ekstra familie vil se min dreng selvom jeg og manden gik fra hinanden så ville jeg forvente at han i det mindste blandede sig udenom det når han ikke selv syntes han gad bruge tid på at bibeholde et forhold.

Det er helt sikkert ikke fedt men når man er den der forlader så er man bare i en lidt bedre situation og man kan jo sige at eftersom at gøre ingenting ikke kræver noget så kunne man godt lade være med at lade en flok helt uskyldige børn betale for hvad man nu synes en anden voksen laver af dumheder, den der vrede og sårethed køler vel også af, det bliver hurtigt anstrengende for de fleste og så holder det op med at fylde så meget at der var et brud, men for børnene er det relationer der kan vare livet ud.
Uanset om man har blod til fælles eller ej så er det der med at møde folk man trives med og hvad der gør det jo meget kompliceret og hvis de unger trives sammen så er det for mig at se en god ting at lade være kommet ud af det forhold i sidste ende.
4
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Om ekser og familie

Indlægaf vibbsen » 2. feb 2018, 16:21

Jeg må indrømme at jeg bliver lidt trist over den her tråd. For mig er det noget helt naturligt at den slags relationer får lov til at bestå. Ene og alene fordi jeg ikke mener at børn skal bøde for at de voksne ikke kan finde ud af det.

At D's nevøer/niecer får lov til at bevare en "kusine"relation med S' datter selvom S & D ikke længere er et par, behøver jo ikke nødvendigvis betyde noget i forhold til S´s status som "D´s eks" i forhold til den voksne "del" af D´s familie.

Enhver so kan bedst lide sine egne grise. Og Fanden hytter sine. Og blod er tykkere end vand. Så med mindre ens familie er DYBT dysfuntionel (Hvilket jeg ikke har indtrykket er tilfældet her) så vil de jo altid tage ens parti. At den anden part så har en anden opfattelse af tingene. Det er en misforståelse som familien må rette. Hvilket jeg faktisk har indtrykket at langt de fleste familier sagtens kan tackle. I min familie har vi haft et par temmelig højspændte skilsmisser hvor fronterne i kortere eller længere perioder har været trukket "ret kraftigt op" (sagt på diplomatisk vis). Og her har det sagtens kunnet lade sig gøre.
6
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5875
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 828
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14615

Re: Om ekser og familie

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 2. feb 2018, 16:40

Jeg har været skilsmissebarn x 2. Mine forældre gik fra hinanden da jeg var baby. Min far blev gift igen og skilt fra hende også. Det ville have fuldkommen knust mit hjerte, hvis jeg ikke kunne se min bonusmor eller været en del af hendes familie, fordi at vi ikke var biologisk relateret. Hun er stadig en af de første jeg laver en aftale med når jeg kommer tilbage til Danmark. Hendes mor stikker stadig hovedet ind for at sige hej og spørge hvordan det går.

Jeg kan heller ikke se hvorfor det skal gå udover børnene at det ikke er gået galt mellem forældrene. Hvorfor ikke invitere barnet og undlade at invitere forælderen? Hvis altså barnet har en alder, hvor de kan være uden forælderen i den tid begivenheden varer. Derved kan børnene få lov til at bevare relationen og man behøver ikke skulle konfronteres med sin ekspartner midt i det hele.
8
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Muuh » 2. feb 2018, 17:41

Min mand og jeg har næsten lige stået i den situation, hvor vi havde skilsmisse oppe at vende. Faktisk havde vi besluttes at vi skulle skilles men trak så i land.

Men vi nåede at fortælle vores børn og familier, at vi skulle skilles og i den forbindelse havde jeg en meget vigtig samtale med min mands eks og mor til hans datter, for hun ville gerne sikre sig, at selvom vi nu skulle skilles, så var hendes datter stadig velkommen i min familie, for min familie betyder utrolig meget for min mands datter og selvom de ikke er familie af blod, så betragter min mands datter min familie som hendes familie, lige så vel som min familie betrager min mand datter som familie på lige fod med vores fælles børn.

Nogen gange er vi som menneske bare nød til at se udover os selv og tænke på børnene. De kan ikke gøre for at de står midt i det hele.
9
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Buffy » 2. feb 2018, 18:15

Jeg er som udgangspunkt enig i, at selvfølgelig skal S’s datter stadig være en del af D’s familie, hvis hun ønsker det. Det er bare ikke kun D’s og hendes families ansvar, det er mindst, hvis ikke mere S’s ansvar, hvis hun ønsker at hendes datter stadig er en del af D’s familie, må hun bide sin smerte i sig omkring datteren og D’s familie.
Det er ikke mit indtryk at D’s har noget imod datteren eller at hun kommer i hendes familie, det er S der er problemet.
2
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MOGA » 3. feb 2018, 12:08

Min eksmand og jeg har været skilt i snart et årti. Vi har børn sammen, men ingen af os ser ham. I aften skal vi til børnenes farmors fødselsdag, ligesom vi også er med til julefrokoster, påskefrokoster og ses “bare fordi”. Bedsteforældrene kommer også her til fødselsdage, er med til skolearrangementer osv. Hvorfor skulle mine børn undvære bedsteforældre? Jeg er med fordi børnene i starten var for små til at komme alene af sted, nu føles det bare naturligt.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Ficus » 3. feb 2018, 12:46

^ men formoder så heller ikke at du sidder hos børnenes bedsteforældre og fortæller løgne om deres søn?
0
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MOGA » 3. feb 2018, 13:50

Ficus skrev:^ men formoder så heller ikke at du sidder hos børnenes bedsteforældre og fortæller løgne om deres søn?


Nej. Min pointe var nærmere, at der er mange hensyn at tage. Børnenes fx. Jeg sad der jo ikke, hvis de ikke gjorde.
0
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MOGA » 3. feb 2018, 15:04

Maanii skrev:
MOGA skrev:Min eksmand og jeg har været skilt i snart et årti. Vi har børn sammen, men ingen af os ser ham. I aften skal vi til børnenes farmors fødselsdag, ligesom vi også er med til julefrokoster, påskefrokoster og ses “bare fordi”. Bedsteforældrene kommer også her til fødselsdage, er med til skolearrangementer osv. Hvorfor skulle mine børn undvære bedsteforældre? Jeg er med fordi børnene i starten var for små til at komme alene af sted, nu føles det bare naturligt.


Jeg har virkelig prøvet, men jeg kan vitterligt ikke se det er tilnærmelsesvis en sammenlignelig situation?


Du kender selvfølgelig ikke omstændighederne i min situation, men faktum er, at jeg har slugt nogle alvorlige kameler for at sidde her. Langt, langt ude over, at nogle taler grimt om en. Jeg sad her ikke, hvis det ikke var for mine børn. Det vigtigste for mig var, at mine børn havde bedsteforældre. Så må mine sårede følelser og foragt for andre mennesker komme i anden række.
5
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Om ekser og familie

Indlægaf godtnavn » 3. feb 2018, 21:24

Da jeg var barn fik min far en kæreste der var gravid, indeni hendes mave lå verdens bedste lillesøster, som jeg jo biologisk intet havde tilfælles med. Deres forhold holdt dog ikke og de gik fra hinanden, men min far blev ved at se min søster og var fortsat hendes far, og hun erfortsat min søster. Hun er verdens bedste søster, så jeg er en af dem der mener biologien er underordnet, føler mig sig som familie, og lever man som familie, så er man familie, også selvom der sker en skilsmisse.

Så jeg synes du skal lade børnene bibeholde deres fætter-kusine forhold og være den voksne og bide dine følelser i dig. Hvad er du bange for der sker ved at de har et forhold? Din eks sviner dig næppe til overfor familien, og går hun mon ikke så din familie vil være på din side?
6
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MOGA » 4. feb 2018, 08:48

Maanii skrev:
MOGA skrev:
Maanii skrev:
MOGA skrev:Min eksmand og jeg har været skilt i snart et årti. Vi har børn sammen, men ingen af os ser ham. I aften skal vi til børnenes farmors fødselsdag, ligesom vi også er med til julefrokoster, påskefrokoster og ses “bare fordi”. Bedsteforældrene kommer også her til fødselsdage, er med til skolearrangementer osv. Hvorfor skulle mine børn undvære bedsteforældre? Jeg er med fordi børnene i starten var for små til at komme alene af sted, nu føles det bare naturligt.


Jeg har virkelig prøvet, men jeg kan vitterligt ikke se det er tilnærmelsesvis en sammenlignelig situation?


Du kender selvfølgelig ikke omstændighederne i min situation, men faktum er, at jeg har slugt nogle alvorlige kameler for at sidde her. Langt, langt ude over, at nogle taler grimt om en. Jeg sad her ikke, hvis det ikke var for mine børn. Det vigtigste for mig var, at mine børn havde bedsteforældre. Så må mine sårede følelser og foragt for andre mennesker komme i anden række.


Men havde du siddet der for at nogle andres børn kunne bibevare kontakten til legekammerater?

Jeg kan slet ikke se at det at holde kontakten til sine egne børns biologiske ophav er det samme.


Det er jo ikke en tilfældig legekammerat, lad være med at forklejne situationen.

Det er et barn hvis mor man valgte at indgå i en familie med. Det ønsker man ikke længere. Barnet valgte ikke at indgå i konstellationen i første omgang, det gjorde de voksne. Skal de voksne så ikke også forsøge at begrænse skaderne mest muligt?
5
Undtagelsen
Indlæg: 2235
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 219
Likede indlæg: 4556

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Undtagelsen » 4. feb 2018, 08:58

Dikus skrev:
MOGA skrev:
Maanii skrev:
MOGA skrev:
Maanii skrev:
MOGA skrev:Min eksmand og jeg har været skilt i snart et årti. Vi har børn sammen, men ingen af os ser ham. I aften skal vi til børnenes farmors fødselsdag, ligesom vi også er med til julefrokoster, påskefrokoster og ses “bare fordi”. Bedsteforældrene kommer også her til fødselsdage, er med til skolearrangementer osv. Hvorfor skulle mine børn undvære bedsteforældre? Jeg er med fordi børnene i starten var for små til at komme alene af sted, nu føles det bare naturligt.


Jeg har virkelig prøvet, men jeg kan vitterligt ikke se det er tilnærmelsesvis en sammenlignelig situation?


Du kender selvfølgelig ikke omstændighederne i min situation, men faktum er, at jeg har slugt nogle alvorlige kameler for at sidde her. Langt, langt ude over, at nogle taler grimt om en. Jeg sad her ikke, hvis det ikke var for mine børn. Det vigtigste for mig var, at mine børn havde bedsteforældre. Så må mine sårede følelser og foragt for andre mennesker komme i anden række.


Men havde du siddet der for at nogle andres børn kunne bibevare kontakten til legekammerater?

Jeg kan slet ikke se at det at holde kontakten til sine egne børns biologiske ophav er det samme.


Det er jo ikke en tilfældig legekammerat, lad være med at forklejne situationen.

Det er et barn hvis mor man valgte at indgå i en familie med. Det ønsker man ikke længere. Barnet valgte ikke at indgå i konstellationen i første omgang, det gjorde de voksne. Skal de voksne så ikke også forsøge at begrænse skaderne mest muligt?


Har D ikke sagt, de ikke var kærester så længe, så de blev familie?


Såvidt jeg husker, var de gift.

Jeg synes det afhænger ret meget af børnenes indbyrdes forhold.
Har de været nært knyttet og haft et familiært forhold, må der ædes nogle kameler.
Såfremt eksen virkelig sidder ved sin tidligere svigerfamilie og fortæller usandheder om bruddet og om D, så skal der tages en snak med både S og også familien.
1
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Om ekser og familie

Indlægaf Muuh » 4. feb 2018, 09:38

Maanii skrev:
MOGA skrev:
Maanii skrev:
MOGA skrev:Min eksmand og jeg har været skilt i snart et årti. Vi har børn sammen, men ingen af os ser ham. I aften skal vi til børnenes farmors fødselsdag, ligesom vi også er med til julefrokoster, påskefrokoster og ses “bare fordi”. Bedsteforældrene kommer også her til fødselsdage, er med til skolearrangementer osv. Hvorfor skulle mine børn undvære bedsteforældre? Jeg er med fordi børnene i starten var for små til at komme alene af sted, nu føles det bare naturligt.


Jeg har virkelig prøvet, men jeg kan vitterligt ikke se det er tilnærmelsesvis en sammenlignelig situation?


Du kender selvfølgelig ikke omstændighederne i min situation, men faktum er, at jeg har slugt nogle alvorlige kameler for at sidde her. Langt, langt ude over, at nogle taler grimt om en. Jeg sad her ikke, hvis det ikke var for mine børn. Det vigtigste for mig var, at mine børn havde bedsteforældre. Så må mine sårede følelser og foragt for andre mennesker komme i anden række.


Men havde du siddet der for at nogle andres børn kunne bibevare kontakten til legekammerater?

Jeg kan slet ikke se at det at holde kontakten til sine egne børns biologiske ophav er det samme.


Nu er der jo ikke tale om tilfældige legekammerater, TS skriver jo selv, at børnene ser hinanden som fætter/kusiner.

Var det min brors børn, der gerne ville bevare fætter/kusine båndet med min mands datter, efter vi var gået fra hinanden, havde jeg uden tvivl set udover min egen situation og tænkt på børnene.

Børnene er nu engang blevet introduceret for hinanden og har skabt en relation, hvor de føler sig i familie. Det ophører jo ikke bare fordi D og S er gået fra hinanden. Børnene ser jo stadig hinanden som familie, så hvorfor fratage dem det
4
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
MOGA
Indlæg: 4024
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7348

Re: Om ekser og familie

Indlægaf MOGA » 4. feb 2018, 09:52

Maanii skrev:
MOGA skrev:
Maanii skrev:
MOGA skrev:
Maanii skrev:
MOGA skrev:Min eksmand og jeg har været skilt i snart et årti. Vi har børn sammen, men ingen af os ser ham. I aften skal vi til børnenes farmors fødselsdag, ligesom vi også er med til julefrokoster, påskefrokoster og ses “bare fordi”. Bedsteforældrene kommer også her til fødselsdage, er med til skolearrangementer osv. Hvorfor skulle mine børn undvære bedsteforældre? Jeg er med fordi børnene i starten var for små til at komme alene af sted, nu føles det bare naturligt.


Jeg har virkelig prøvet, men jeg kan vitterligt ikke se det er tilnærmelsesvis en sammenlignelig situation?


Du kender selvfølgelig ikke omstændighederne i min situation, men faktum er, at jeg har slugt nogle alvorlige kameler for at sidde her. Langt, langt ude over, at nogle taler grimt om en. Jeg sad her ikke, hvis det ikke var for mine børn. Det vigtigste for mig var, at mine børn havde bedsteforældre. Så må mine sårede følelser og foragt for andre mennesker komme i anden række.


Men havde du siddet der for at nogle andres børn kunne bibevare kontakten til legekammerater?

Jeg kan slet ikke se at det at holde kontakten til sine egne børns biologiske ophav er det samme.


Det er jo ikke en tilfældig legekammerat, lad være med at forklejne situationen.

Det er et barn hvis mor man valgte at indgå i en familie med. Det ønsker man ikke længere. Barnet valgte ikke at indgå i konstellationen i første omgang, det gjorde de voksne. Skal de voksne så ikke også forsøge at begrænse skaderne mest muligt?


Såvidt jeg har forstået det handler det om et forhold på er par år. Jeg vil væde min højre hånd på den relation ikke holder livet ud uanset.

Mennesker kommer og går hele livet ud. Nogle relationer er foreviget og andre er for en periode – Om så det er legekammerater, yndlings pædagoger eller mors exkærestes søsters børn.

Det er lidt et livsvilkår ingen dør af at lære.


Når vi ligger så langt fra hinanden, må vist bare konstatere, at vi ikke bliver enige. Men jeg synes virkelig TS bør se ud over sin egen næsetip, tænke sig godt om og tage konsekvensen af sine valg.
4

Tilbage til "Livets forhold"