Ulovlige stoffer normalt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Slettet bruger » 18. feb 2018, 11:35

LaScrooge skrev:Hvordan kan information nogensinde være en dårlig ting? En del af informationen kunne jo være, at man skal være varsom med at tage det, man tror er en fuld dosis, fordi stoffet kan være blandet op eller det psykoaktive stof subsidieret. Det fornuftige er, at man starter i det små og ser hvordan man reagerer på det og venter 2 timer med at tage resten. En anden fornuftig idé er at have tests man anvender på stoffet inden man tager det, for at tjekke renheden. De kan købes over nettet.

Kunne man forestille sig en pragmatisk tilgang i skolerne, hvor man informerede om de forskellige stoffer, ud fra en simpel erkendelse af, at nogle af de unge vil prøve dem eller få dem tilbudt og at de i de tilfælde er bedre tjent med at have en idé om hvad der sker? "Sådan virker stoffet på din krop, dette vil du mærke fysisk og psykisk, du skal undgå det hvis du har én eller flere af disse lidelser eller tager denne medicin fordi X og Y kan ske, sådan doserer du, du skal huske at gøre X og Y, vær bevidst om at stoffer kan blive solgt som andet, end de er, og derfor skal du aldrig tage en fuld dosis til at begynde med" - etcetera?

Mangel på information slår folk ihjel. I dette tilfælde kunne en doseringsguide og en ansvarlig tilgang til det fra resten af samfundet faktisk måske have reddet de to. Det er svært at sige, fordi de informationer VI får om hændelserne, er yderst sparsomme.


Information kan give falsk tryghed og virke som en slags accept af adfærden. Og bør vi så ikke også informere om en masse andre ting? Skal de unge have information om hvordan man bedst fyrer ulovlige kanonslag af? Skal de have at vide hvordan man bedst kører 200 km/t på offentlig vej? Hvordan man undgår graviditet hvis man ikke bruger prævention? Jeg synes nogle ting skal de bare have at vide er farlige, folk kommer galt af sted med det, lad være at gøre det. Lad være at fyre kanonslag af, lad være at tage stoffer, lad være at køre 200 km/t og lad være at have tilfældig sex uden kondom. Information må bestå i at de får at vide hvad farerne er, jeg synes ikke det er nødvendigt med en guide til hvordan man måske kan begrænse farerne.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2018, 12:43

abcd skrev:
LaScrooge skrev:Hvordan kan information nogensinde være en dårlig ting? En del af informationen kunne jo være, at man skal være varsom med at tage det, man tror er en fuld dosis, fordi stoffet kan være blandet op eller det psykoaktive stof subsidieret. Det fornuftige er, at man starter i det små og ser hvordan man reagerer på det og venter 2 timer med at tage resten. En anden fornuftig idé er at have tests man anvender på stoffet inden man tager det, for at tjekke renheden. De kan købes over nettet.

Kunne man forestille sig en pragmatisk tilgang i skolerne, hvor man informerede om de forskellige stoffer, ud fra en simpel erkendelse af, at nogle af de unge vil prøve dem eller få dem tilbudt og at de i de tilfælde er bedre tjent med at have en idé om hvad der sker? "Sådan virker stoffet på din krop, dette vil du mærke fysisk og psykisk, du skal undgå det hvis du har én eller flere af disse lidelser eller tager denne medicin fordi X og Y kan ske, sådan doserer du, du skal huske at gøre X og Y, vær bevidst om at stoffer kan blive solgt som andet, end de er, og derfor skal du aldrig tage en fuld dosis til at begynde med" - etcetera?

Mangel på information slår folk ihjel. I dette tilfælde kunne en doseringsguide og en ansvarlig tilgang til det fra resten af samfundet faktisk måske have reddet de to. Det er svært at sige, fordi de informationer VI får om hændelserne, er yderst sparsomme.


Information kan give falsk tryghed og virke som en slags accept af adfærden. Og bør vi så ikke også informere om en masse andre ting? Skal de unge have information om hvordan man bedst fyrer ulovlige kanonslag af? Skal de have at vide hvordan man bedst kører 200 km/t på offentlig vej? Hvordan man undgår graviditet hvis man ikke bruger prævention? Jeg synes nogle ting skal de bare have at vide er farlige, folk kommer galt af sted med det, lad være at gøre det. Lad være at fyre kanonslag af, lad være at tage stoffer, lad være at køre 200 km/t og lad være at have tilfældig sex uden kondom. Information må bestå i at de får at vide hvad farerne er, jeg synes ikke det er nødvendigt med en guide til hvordan man måske kan begrænse farerne.


Ja til det hele. Informér om, hvad det er der sker med en bils vejgreb og bremselængden, når man kører 200 km i timen. Informer om hvordan man minimerer risikoen for graviditet, hvis man havde ubeskyttet sex. Sikker affyring af fyrværkeri er der allerede information om. Jeg er fundamentalt uenig med dig i, at informations giver en falsk følelse af tryghed og kontrol med information ud fra en betragtning om, at det virker tilskyndende for adfærden, betragter jeg som umyndiggørende paternalisme. Jeg vil aldrig se information som noget forkert. Hvis man har den, skal man dele den, så andre har de bedste forudsætninger for at træffe informerede valg.
1
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Slettet bruger » 18. feb 2018, 12:52

LaScrooge skrev:Ja til det hele. Informér om, hvad det er der sker med en bils vejgreb og bremselængden, når man kører 200 km i timen. Informer om hvordan man minimerer risikoen for graviditet, hvis man havde ubeskyttet sex. Sikker affyring af fyrværkeri er der allerede information om. Jeg er fundamentalt uenig med dig i, at informations giver en falsk følelse af tryghed og kontrol med information ud fra en betragtning om, at det virker tilskyndende for adfærden, betragter jeg som umyndiggørende paternalisme. Jeg vil aldrig se information som noget forkert. Hvis man har den, skal man dele den, så andre har de bedste forudsætninger for at træffe informerede valg.


Der er ikke information om hvordan man bedst bygger en rør-bombe - det fik jeg i hvert fald ikke i skolen. Og jeg er helt sikker på at hvis man giver unge drenge den information, vil de i højere grad bygge rør-bomber end de gør i forvejen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf LaScrooge » 18. feb 2018, 13:00

abcd skrev:
LaScrooge skrev:Ja til det hele. Informér om, hvad det er der sker med en bils vejgreb og bremselængden, når man kører 200 km i timen. Informer om hvordan man minimerer risikoen for graviditet, hvis man havde ubeskyttet sex. Sikker affyring af fyrværkeri er der allerede information om. Jeg er fundamentalt uenig med dig i, at informations giver en falsk følelse af tryghed og kontrol med information ud fra en betragtning om, at det virker tilskyndende for adfærden, betragter jeg som umyndiggørende paternalisme. Jeg vil aldrig se information som noget forkert. Hvis man har den, skal man dele den, så andre har de bedste forudsætninger for at træffe informerede valg.


Der er ikke information om hvordan man bedst bygger en rør-bombe - det fik jeg i hvert fald ikke i skolen. Og jeg er helt sikker på at hvis man giver unge drenge den information, vil de i højere grad bygge rør-bomber end de gør i forvejen.


Nu griber du efter halmstrå. Vi diskuterer ikke om børnene skal lære at lave deres egne stoffer i kemi, så de kan sikre sig at det er rent det de tager, vel?
0
And we both know: I will be delicious
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Slettet bruger » 18. feb 2018, 13:13

LaScrooge skrev:Nu griber du efter halmstrå. Vi diskuterer ikke om børnene skal lære at lave deres egne stoffer i kemi, så de kan sikre sig at det er rent det de tager, vel?


Der er mange unge drenge der laver rørbomber. Der er nok ikke så mange der forsøger sig med at lave deres egne stoffer. Derfor sammenligningen. Det ville vel give mening at fortælle de unge drenge hvordan de undgår at bomben eksploderer i hovedet på dem når de nu laver den alligevel.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf JoyNips » 18. feb 2018, 14:50

LaScrooge skrev:
Der er ingen, der forsvarer at børn dør, men hvad vil du gøre ved det, Joynips? Det er allerede forbudt, så hvad er din løsning? - at gøre det endnu mere forbudt?


Jeg siger ikke, at der skal ændres noget omkring stoffers lovlighed? Jeg har blot postet links til lidt aktuelle historier om, at mdma ikke er så ufarligt endda. :)

Og jo, jeg synes faktisk at nacaw forsvarer at der dør lidt børn, når han (?) kalder det et "lille problem" og prøver at argumentere med "nå ja, så dør der lidt folk hist og pist når de tager stoffer, men der er jo også unge som må til udpumpning når de drikker øl"...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Nacaw
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Nacaw » 21. feb 2018, 01:26

JoyNips skrev:
LaScrooge skrev:
Der er ingen, der forsvarer at børn dør, men hvad vil du gøre ved det, Joynips? Det er allerede forbudt, så hvad er din løsning? - at gøre det endnu mere forbudt?


Jeg siger ikke, at der skal ændres noget omkring stoffers lovlighed? Jeg har blot postet links til lidt aktuelle historier om, at mdma ikke er så ufarligt endda. :)

Og jo, jeg synes faktisk at nacaw forsvarer at der dør lidt børn, når han (?) kalder det et "lille problem" og prøver at argumentere med "nå ja, så dør der lidt folk hist og pist når de tager stoffer, men der er jo også unge som må til udpumpning når de drikker øl"...

Stoffer, her eksemplificeret ved MDMA, er et forholdsvist (hvor mange forbehold har du brug for, hallo?) lille problem, i forhold til hvor man unge skader sig selv og andre i forbindelse med indtag af alkohol. 3 døde på 3 år? Og mindst en på totalt fejldosering? Et problem, ja, og et problem oplysning kunne være med til at løse før det bliver større.

Forøvrigt, det er fint at være uenig og bringe modargumenter på banen, men at svine med en stråmand er fuldstændigt uacceptabelt. Hvis det forekommer igen, vil dine indlæg blive ignoreret.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf JoyNips » 21. feb 2018, 03:58

Nacaw skrev:Hvis det forekommer igen, vil dine indlæg blive ignoreret.


Det skal du være mere end velkommen til. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2018, 10:58

vulpesVelox skrev:
abcd skrev:
LaScrooge skrev:Ja til det hele. Informér om, hvad det er der sker med en bils vejgreb og bremselængden, når man kører 200 km i timen. Informer om hvordan man minimerer risikoen for graviditet, hvis man havde ubeskyttet sex. Sikker affyring af fyrværkeri er der allerede information om. Jeg er fundamentalt uenig med dig i, at informations giver en falsk følelse af tryghed og kontrol med information ud fra en betragtning om, at det virker tilskyndende for adfærden, betragter jeg som umyndiggørende paternalisme. Jeg vil aldrig se information som noget forkert. Hvis man har den, skal man dele den, så andre har de bedste forudsætninger for at træffe informerede valg.


Der er ikke information om hvordan man bedst bygger en rør-bombe - det fik jeg i hvert fald ikke i skolen. Og jeg er helt sikker på at hvis man giver unge drenge den information, vil de i højere grad bygge rør-bomber end de gør i forvejen.

Det, din logiske fejlslutning antager, er, at man underviser elever i at fremstille syntetisk narkotika som fx. amfetamin i kemitimerne. Det gør man ikke; man underviser dem i at fremstille acetylsalicylsyre.

Info != manual.


Jeg forstår det sådan at de unge skal have en manual til at tage indtage stoffer på den mest forsvarlige måde. Det synes jeg svarer til en manual til at bygge en rørbombe. At byg af rørbombe er en fremstillingsvejledning og indtagelse af stoffer er en brugsvejledning, synes jeg ikke rigtigt er relevant, pointen er at informationen kan give en falsk tryghed for at man kan udføre aktiviteten sikkert. Jeg kan sagtens forestille mig at flere unge ville turde tage stoffer hvis de sad med en udførlig doseringsvejledning fra skolen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2018, 11:39

vulpesVelox skrev:Fidusen er så, at man netop ikke deler doseringsvejledninger ud, men informerer om virkning og risici. Man informerer undertiden udfra et perspektiv, der bygger på skalaforhold:
x = euforiserende dosis; y = dødelig dosis; y = 3,3*x
Man undgår i formlen behændigt at tilføje: x = 23*10^-4 g

Altså, som sagt: Der bliver ikke delt konkrete manualer ud, lidt på samme måde som kørelæreren siger: "du skal passe på ikke at køre andre mennesker ned med denne 1T tunge maskine. Især de små skal man holde godt øje med." fremfor at sige: "Nu skal jeg vise dig hvordan man rammer de andre trafikanter mest effektivt og ved den, for strækningen, højest mulige hastighed".


Ah o.k. - den type information er jeg helt med på. Det er muligt jeg bare har misforstået intentionen. Jeg forestillede mig en helt konkret vejledning.
0

Tilbage til "Livets forhold"