Ulovlige stoffer normalt?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4856

Re: Ulovlige stoffer normalt?

Indlægaf abcd » 15. feb 2018, 13:23

LaScrooge skrev:
JoyNips skrev:MDMA er jo et helt harmløst stof... https://www.bt.dk/danmark/15-aarig-dren ... af-stoffer

Alt kan være skadeligt hvis det indtages forkert og relativt uskadeligt hvis det indtages rigtigt. Der er en ung mand der for nylig er død af alkoholforgiftning efter at have drukket 18 drinks indenfor 90 minutter til en Fraternity-indvielse på et amerikansk universitet. Han fik det dårligt og lagde sig til at sove og der gik mange timer inden nogen reagerede på, at han ikke havde det godt. Hans dødsfald kan således siges at skyldes et sammenfald mellem hændelser: mængden han har indtaget og at ingen reagerede på forgiftningen før det var for sent. Eller vil du på det grundlag sige, at alkohol er skadeligt i sig selv, på samme måde som du konkluderer, at MDMA er skadeligt i sig selv?

I den nyhed du linker til, står det intet om mængden den unge mand har taget, hvilket er afgørende for hvordan hans krop har reageret på det.

Det er muligt at det er selektiv hukommelse, men jeg synes det er sjældent at vi hører om unge mennesker der dør af alkoholforgiftning i Danmark. Når de dør af alkohol, er det som regel fordi de er så fulde at de falder i vandet et sted. Men jeg synes rimelig tit vi hører om unge mennesker der dør af en overdosis stoffer. Og det giver vel god mening, der skal en del alkohol til at slå et menneske ihjel, man kommer ikke bare lige til at drikke sig ihjel. Hvis man holder sig til øl og tilsvarende styrke, er det vel stort set umuligt at drikke nok. Med stofferne regner man i mængder der kan ligge på en lillefingernegl, så jeg synes det er ret indlysende at det er noget farligere at rode med.
1
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 558
Likede indlæg: 9444

Indlægaf Lemonella » 15. feb 2018, 13:26

JoyNips skrev:MDMA er jo et helt harmløst stof... https://www.bt.dk/danmark/15-aarig-dren ... af-stoffer

Såvidt jeg har læst, var det en meget stærk udgave af stoffet. Måske derfor han døde af det.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
JoyNips
Kort karma: 606
Likede indlæg: 9860

Indlægaf JoyNips » 15. feb 2018, 13:32

Lemonella skrev:

Såvidt jeg har læst, var det en meget stærk udgave af stoffet. Måske derfor han døde af det.

Men det gør jo absolut ikke stoffet mindre farligt at man kan risikere at støde ind i noget pissestærkt stads...
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 15. feb 2018, 13:45

JoyNips skrev:
Lemonella skrev:

Men det gør jo absolut ikke stoffet mindre farligt at man kan risikere at støde ind i noget pissestærkt stads...

Jamen det er jeg skam godt klar over. Du skriver bare der, hvor du poster linket at “MDMA er jo et helt harmløst stof” og jeg kunne ikke umiddelbart læse mig til om du var ironisk... sorry.
0
I'm supposed to be me.
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 15. feb 2018, 14:26

LaScrooge skrev:

Alt kan være skadeligt hvis det indtages forkert og relativt uskadeligt hvis det indtages rigtigt. Der er en ung mand der for nylig er død af alkoholforgiftning efter at have drukket 18 drinks indenfor 90 minutter til en Fraternity-indvielse på et amerikansk universitet. Han fik det dårligt og lagde sig til at sove og der gik mange timer inden nogen reagerede på, at han ikke havde det godt. Hans dødsfald kan således siges at skyldes et sammenfald mellem hændelser: mængden han har indtaget og at ingen reagerede på forgiftningen før det var for sent. Eller vil du på det grundlag sige, at alkohol er skadeligt i sig selv, på samme måde som du konkluderer, at MDMA er skadeligt i sig selv?

I den nyhed du linker til, står det intet om mængden den unge mand har taget, hvilket er afgørende for hvordan hans krop har reageret på det.

Alkohol ER skadeligt i sig selv.

Og det er jo ikke et argument for ulovlige stoffer at noget andet også er skadeligt...
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 15. feb 2018, 14:29

Lemonella skrev:
JoyNips skrev:
Lemonella skrev:

Jamen det er jeg skam godt klar over. Du skriver bare der, hvor du poster linket at “MDMA er jo et helt harmløst stof” og jeg kunne ikke umiddelbart læse mig til om du var ironisk... sorry.

Jeg poster et link til en artikel om en der dør af mdma og skriver “mdma er jo helt harmløst...”
Ironien burde være åbenbar.
1
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 15. feb 2018, 14:31

JoyNips skrev:
Lemonella skrev:
JoyNips skrev:
Lemonella skrev:

Jeg poster et link til en artikel om en der dør af mdma og skriver “mdma er jo helt harmløst...”
Ironien burde være åbenbar.

Det burde det ja. Bare ikke for mig så. Beklager min manglende indsigt i brug af ironi.
0
I'm supposed to be me.
LaScrooge
Kort karma: 877
Likede indlæg: 8939

Indlægaf LaScrooge » 15. feb 2018, 16:05

JoyNips skrev:
LaScrooge skrev:

Alkohol ER skadeligt i sig selv.

Og det er jo ikke et argument for ulovlige stoffer at noget andet også er skadeligt...

Det er ikke dét, der er pointen. Pointen er, at man kan overdosere alt og tage skade deraf.

Og jo, måske er det et argument. For hvorfor skal man ikke kunne tage forskellige euforiserende stoffer, egentlig? HVis argumentet er, at det er fordi de er skadelige, så bør alt, der er skadeligt, ulovliggøres. Såfremt, altså, at man ikke ønsker arbitrær lovgivning baseret på smag.
2
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 673
Likede indlæg: 9050

Indlægaf Zombie » 15. feb 2018, 16:25

Noget er bare nemmere at dosere end andet. Får jeg en teske for meget øl, dør jeg ikke af det. En halv teske for meget MDMA og så er jeg færdig.

Det samme med smøger og i nogen grad joints, omend en hashpsykose kan komme ud af det blå.
Men et hiv for meget sender mig ikke i koma.

Og man kan jo ikke rigtig forhåndsdosere stoffer, hvis man skulle sælge det i butikkerne eller på apoteket, for det kommer jo an på vægt, hvornår har man sidst spist, har man også drukket osv.

Hvis man kunne udvikle, let's say, noget MDMA med samme påvirknings-optrapning som f.eks. øl og hvor en teske i overkanten bare gjorde folk halvsløje fremfor at sende dem i koma - tja, så kunne det vel overvejes. Men en del af trippet er vel, at det virker hurtigt og har en kraftig effekt som kan mærkes, og så er det jo omsonst at overveje, hvis folk ville tage det ulovlige MDMA alligevel.
2
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 15. feb 2018, 16:53

Zombie skrev:Noget er bare nemmere at dosere end andet. Får jeg en teske for meget øl, dør jeg ikke af det. En halv teske for meget MDMA og så er jeg færdig.

Det samme med smøger og i nogen grad joints, omend en hashpsykose kan komme ud af det blå.
Men et hiv for meget sender mig ikke i koma.

Og man kan jo ikke rigtig forhåndsdosere stoffer, hvis man skulle sælge det i butikkerne eller på apoteket, for det kommer jo an på vægt, hvornår har man sidst spist, har man også drukket osv.

Hvis man kunne udvikle, let's say, noget MDMA med samme påvirknings-optrapning som f.eks. øl og hvor en teske i overkanten bare gjorde folk halvsløje fremfor at sende dem i koma - tja, så kunne det vel overvejes. Men en del af trippet er vel, at det virker hurtigt og har en kraftig effekt som kan mærkes, og så er det jo omsonst at overveje, hvis folk ville tage det ulovlige MDMA alligevel.

"En halv teske for meget mdma" - man skal aldrig på noget tidspunkt have dét der svarer til en halv teske MDMA.

Jeg kan læse, at du ikke rigtig ved noget om MDMA. Der sker ikke bare det, at hvis man tager 20 mikrogram mere end man burde i forhold til sin kropsvægt, så ryger man direkte i koma. Man kan få effekt af så lidt som 50 mikrogram og have en max-dosis ifht kropsvægt på 200, så der er immervæk et spænd. Og skulle man tage 250 ville man stadig ikke dø af det, med mindre man havde en hjertefejl, blandede med noget andet stimulerende og/eller noget bedøvende, altså kontra-effekter, ikke havde sovet og spist i 3 døgn, og lignende.

MDMA skal afvejes i forhold til ens kropsvægt på en vægt, som kan måle i mikrogram. Både krystaller og piller kan knuses så man kan dosere korrekt. Og det skal man selvfølgelig, ellers er man en klovn.
0
LaScrooge

Indlægaf LaScrooge » 15. feb 2018, 17:06

abcd skrev:
LaScrooge skrev:

Det er muligt at det er selektiv hukommelse, men jeg synes det er sjældent at vi hører om unge mennesker der dør af alkoholforgiftning i Danmark. Når de dør af alkohol, er det som regel fordi de er så fulde at de falder i vandet et sted. Men jeg synes rimelig tit vi hører om unge mennesker der dør af en overdosis stoffer. Og det giver vel god mening, der skal en del alkohol til at slå et menneske ihjel, man kommer ikke bare lige til at drikke sig ihjel. Hvis man holder sig til øl og tilsvarende styrke, er det vel stort set umuligt at drikke nok. Med stofferne regner man i mængder der kan ligge på en lillefingernegl, så jeg synes det er ret indlysende at det er noget farligere at rode med.

Det er muligt, at det er selektivt, - jeg kan pt kun huske én sag om en der er død af et narkotisk stof (ikke medtalt alle narkomanerne), og det er den unge fyr Joynips linker til.

Og klart, man kan komme til skade, hvis man ikke kan finde ud af at dosere ordentligt. Derfor er det faktisk også vanvittigt, at man ikke nemt kan få brugbar information om det fra troværdige kilder. Hvorfor oplyser sundhedsstyrelsen fx ikke om korrekt dosering? Laver noget vejledninger unge mennesker kan bruge til noget? Det er da uansvarligt! Stofferne er ulovlige nu, men det forhindrer ikke folk i at tage dem - hverken voksne eller ufornuftige unge - så måske ville den pragmatiske - og måske livsreddende - tilgang være at sørge for at der er ordentlig information.
0
Lykke
Kort karma: 160
Likede indlæg: 3624

Indlægaf Lykke » 15. feb 2018, 17:26

Men godt at vi har en lovgivning hvor sådan nogle stoffer er ulovlige. Tænk hvad der ville ske hvis det var lovligt? Måske der ligefrem kunne være oplysning i forbindelse med køb? Og måske sådan en dreng havde indtaget en mængde stof så han havde løbet rundt i Kongens have og krammet mennesker, istedet for at dø.
2
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1419

Indlægaf Pølsemix » 15. feb 2018, 18:02

Hvis mulig afhængighed og påvirkning af sind/virkelighedsopfattelsen også bliver inddraget i ligningen, så er der ikke noget der taler for at lovliggøre stoffer.
1
Lykke
Kort karma: 160
Likede indlæg: 3624

Indlægaf Lykke » 15. feb 2018, 18:09

Pølsemix skrev:Hvis mulig afhængighed og påvirkning af sind/virkelighedsopfattelsen også bliver inddraget i ligningen, så er der ikke noget der taler for at lovliggøre stoffer.

Hvorfor er fastfood, smøger, alkohol så lovligt?
1
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 50
Likede indlæg: 1419

Indlægaf Pølsemix » 15. feb 2018, 18:14

Lykke skrev:
Hvorfor er fastfood, smøger, alkohol så lovligt?

En burger eller øl er ikke ligeså afhængighedsskabende som stoffer, og man tror heller ikke at man kan flyve efter indtagelsen af en hotdog.
0

Tilbage til "Livets forhold"