Prins Henrik er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Wizzze » 14. feb 2018, 10:29

paint skrev:
Hunkat skrev:
paint skrev:
Hunkat skrev:
paint skrev:Hans begravelse, skal åbenbart finde sted d. 20 Februar. Men der er intet om, hvor han skal begraves. Jeg gætter på Fredensborg slotshave.


Du fik ret.

"Det har været prinsens ønske, at halvdelen af hans aske skal spredes ud over de danske farvande. Den anden halvdel skal sænkes ned i en urne i Fredensborg Slotshave."


Han elskede jo også den have, og var også selv med til at indrette den flotte barokhave - samtidigt er han tæt på familien - så jeg syntes det virkede logisk. Det med asken i havet, havde jeg nok ikke gættet på.


Var han ikke meget glad for sejlsport? På den måde kan jeg godt se at det giver mening for ham at få en "søbegravelse" om man så kan sige.


Jo, han var jo en passioneret sejlsportsmand, så det virker også ret logisk. Det er der dog ikke noget specielt royalt over. Men det er vel en konsekvens af Margrethes meget rigide holdning til kongelige titler. Anders Fogh Rasmussen har været ude og tilkendegive, at det var dronningens beslutning, at han ikke fik titlen majestæt. Folketinget, havde sagt god for at han fik titlen. Men hun var åbenbart imod - forstå det hvem som kan.


Havet omkranser jo også DK, så det er en måde at komme ud til hele landet på, samtidig med at familien får et privat sted de kan besøge, god løsning.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 10:32

Ja. Hvil i fred. Requiescat In Pace (hvis det også skal være på latin)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 10:40

Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Pølsemix » 14. feb 2018, 10:42

paint skrev: Anders Fogh Rasmussen har været ude og tilkendegive, at det var dronningens beslutning, at han ikke fik titlen majestæt. Folketinget, havde sagt god for at han fik titlen. Men hun var åbenbart imod - forstå det hvem som kan.

Hvor har Fogh sagt det henne?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 10:49

Pølsemix skrev:
paint skrev: Anders Fogh Rasmussen har været ude og tilkendegive, at det var dronningens beslutning, at han ikke fik titlen majestæt. Folketinget, havde sagt god for at han fik titlen. Men hun var åbenbart imod - forstå det hvem som kan.

Hvor har Fogh sagt det henne?


Det han har sagt var, at det var dronningens beslutning. Det har han udtalt til en avis, jeg ved ikke hvilken. Jeg hørte det refereret.
Men han har lige siddet på TV2News og agiteret for, at der blev fuld ligestilling i Kongehuset, således at regentens mand/kone (også ikke-kongelige), ville få titlen Majestæt. Det gav for mange forviklinger som det er nu, mente han.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Wizzze » 14. feb 2018, 10:52

Fogh har også lige været i studiet hos News og reelt sige det samme
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 10:54

DetSorteCirkus skrev:Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.


Men det har jo helt åbenlyst ikke være Henriks forventning, at det skulle ende sådan. Sarkofagen som er blevet lavet i Roskilde, har han jo selv set blive lavet og godkendt - formentlig i en forventning om at han ville få titlen majestæt. Det fik han så ikke, og så synes jeg også at den aktuelle løsning, giver god mening.

Men jeg synes altså også at Margrethe, er for stiv i betrækket. Hun kunne have givet ham titlen.

Og lur mig om ikke Henriks humor/ironi, har spillet en rolle ved hans ønske om at blive begravet i haven. Mange mennesker, begraver deres afdøde hunde i haven. Det har man også gjort i kongehuset, for Henriks hunde ligger netop begravet i Fredensborg Slotshave. Det ligner (måske overfortolker jeg) en begmand til Margrethe, at han vil begraves som familiens hund (når hun nu ikke ville gøre ham til Majestæt) Man/jeg, kan i hvert fald let få tanken :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Skralde » 14. feb 2018, 11:07

icelady skrev:Kongehuset har lagt en billedrække ud på deres hjemmeside.

http://kongehuset.dk/foto-video/oejebliksbilleder

Det sidste er fra Egypten.

Billede


Han ser glad ud.

Hvil i fred Prins Henrik.
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 11:15

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.


Men det har jo helt åbenlyst ikke være Henriks forventning, at det skulle ende sådan. Sarkofagen som er blevet lavet i Roskilde, har han jo selv set blive lavet og godkendt - formentlig i en forventning om at han ville få titlen majestæt. Det fik han så ikke, og så synes jeg også at den aktuelle løsning, giver god mening.

Men jeg synes altså også at Margrethe, er for stiv i betrækket. Hun kunne have givet ham titlen.

Og lur mig om ikke Henriks humor/ironi, har spillet en rolle ved hans ønske om at blive begravet i haven. Mange mennesker, begraver deres afdøde hunde i haven. Det har man også gjort i kongehuset, for Henriks hunde ligger netop begravet i Fredensborg Slotshave. Det ligner (måske overfortolker jeg) en begmand til Margrethe, at han vil begraves som familiens hund (når hun nu ikke ville gøre ham til Majestæt) Man/jeg, kan i hvert fald let få tanken :gruble:


Vi er sådan set enige i det første, bortset fra at jeg havde foretrukket, at han havde sat foden ned forud for sarkofagen, hvis det i forhold til fælles begravelse var altafgørende for ham at blive majestæt.

Jeg håber og tror, du overfortolker. Jeg ser intet ønske om perfiditet i den valgte løsning, og jeg bryder mig egentlig ikke om, at man, selv efter at mandens er død og ikke kan forsvare sig, bliver ved med at tillægge ham den slags motiver. Det får ham til at virke smålig og ukærlig, og hvor han ret sikkert var bitter på dronningen, altså institutionen, så var han det næppe på sin hustru.

Jeg kan heller ikke personligt forstå, at dronningen ikke ville gøre ham til majestæt, ikke at forveksle med konge. Et bud kunne være, at hun allerede syntes, at hun havde afveget nok fra traditionen ved ikke at gifte sig fyrsteligt.
12
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Daine » 14. feb 2018, 11:20

paint skrev:
Pølsemix skrev:
paint skrev: Anders Fogh Rasmussen har været ude og tilkendegive, at det var dronningens beslutning, at han ikke fik titlen majestæt. Folketinget, havde sagt god for at han fik titlen. Men hun var åbenbart imod - forstå det hvem som kan.

Hvor har Fogh sagt det henne?


Det han har sagt var, at det var dronningens beslutning. Det har han udtalt til en avis, jeg ved ikke hvilken. Jeg hørte det refereret.
Men han har lige siddet på TV2News og agiteret for, at der blev fuld ligestilling i Kongehuset, således at regentens mand/kone (også ikke-kongelige), ville få titlen Majestæt. Det gav for mange forviklinger som det er nu, mente han.

Jeg synes det er fint, at han var prinsgemal. Jeg gætter på at dronningen har skelet til England da hun skulle beslutte det. Og at AFR udtaler sig om det nu (igen) er på en billig baggrund, eftersom det først bliver aktuelt med den eventuelle ligestilling, hvis Christians førstefødte er en pige. Der kan snildt gå 50 år eller mere (før Christians barn skal overtage tronen).
Senest rettet af Daine 14. feb 2018, 11:21, rettet i alt 1 gang.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Aima » 14. feb 2018, 11:20

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.


Men det har jo helt åbenlyst ikke være Henriks forventning, at det skulle ende sådan. Sarkofagen som er blevet lavet i Roskilde, har han jo selv set blive lavet og godkendt - formentlig i en forventning om at han ville få titlen majestæt. Det fik han så ikke, og så synes jeg også at den aktuelle løsning, giver god mening.

Men jeg synes altså også at Margrethe, er for stiv i betrækket. Hun kunne have givet ham titlen.

Og lur mig om ikke Henriks humor/ironi, har spillet en rolle ved hans ønske om at blive begravet i haven. Mange mennesker, begraver deres afdøde hunde i haven. Det har man også gjort i kongehuset, for Henriks hunde ligger netop begravet i Fredensborg Slotshave. Det ligner (måske overfortolker jeg) en begmand til Margrethe, at han vil begraves som familiens hund (når hun nu ikke ville gøre ham til Majestæt) Man/jeg, kan i hvert fald let få tanken :gruble:


Begraves som familiens hund? Virkelig? En hustru har lige mistet sin mand...

Og uanset hvor rigidt Margrethes valg kan have virket udefra, har der jo været flere nuancer, end at hun med et fingerknips kunne gøre sin mand til konge, men nærmest bare ikke gad.

Dronningen har altid taget sin position meget alvorlig, og det kunne jo, blandt andet, være den høje ansvarsfølelse, der har afholdt hende fra at ændre på noget. Henrik har sgu altid, også før han begyndte at ytre ønske om at blive konge, været et superkontroversielt emne hos den danske befolkning (ja, altså lige indtil i dag hvor alle altid har elsket ham), han har aldrig nogensinde opnået samme folkelige anerkendelse som fx. Mary, og at gøre ham til majestæt, ville udsende et klart signal fra dronningen om, at hun vægter egne og nærmestes behov og ønsker over folkets.

Jeg tror, hun mere end en gang har følt sig splittet, men jeg tror, hun har (fra)valgt, som hun har, grundet sin særdeles høje følelse af forpligtelse til sit folk og sin position.
22
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Aima » 14. feb 2018, 11:24

DetSorteCirkus skrev:(...) og hvor han ret sikkert var bitter på dronningen, altså institutionen, så var han det næppe på sin hustru.


Dét her er så fint beskrevet. Jeg tror, du har ret.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 11:24

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.


Men det har jo helt åbenlyst ikke være Henriks forventning, at det skulle ende sådan. Sarkofagen som er blevet lavet i Roskilde, har han jo selv set blive lavet og godkendt - formentlig i en forventning om at han ville få titlen majestæt. Det fik han så ikke, og så synes jeg også at den aktuelle løsning, giver god mening.

Men jeg synes altså også at Margrethe, er for stiv i betrækket. Hun kunne have givet ham titlen.

Og lur mig om ikke Henriks humor/ironi, har spillet en rolle ved hans ønske om at blive begravet i haven. Mange mennesker, begraver deres afdøde hunde i haven. Det har man også gjort i kongehuset, for Henriks hunde ligger netop begravet i Fredensborg Slotshave. Det ligner (måske overfortolker jeg) en begmand til Margrethe, at han vil begraves som familiens hund (når hun nu ikke ville gøre ham til Majestæt) Man/jeg, kan i hvert fald let få tanken :gruble:


Vi er sådan set enige i det første, bortset fra at jeg havde foretrukket, at han havde sat foden ned forud for sarkofagen, hvis det i forhold til fælles begravelse var altafgørende for ham at blive majestæt.

Jeg håber og tror, du overfortolker. Jeg ser intet ønske om perfiditet i den valgte løsning, og jeg bryder mig egentlig ikke om, at man, selv efter at mandens er død og ikke kan forsvare sig, bliver ved med at tillægge ham den slags motiver. Det får ham til at virke smålig og ukærlig, og hvor han ret sikkert var bitter på dronningen, altså institutionen, så var han det næppe på sin hustru.

Jeg kan heller ikke personligt forstå, at dronningen ikke ville gøre ham til majestæt, ikke at forveksle med konge. Et bud kunne være, at hun allerede syntes, at hun havde afveget nok fra traditionen ved ikke at gifte sig fyrsteligt.


Jeg tillægger ikke Henrik nogle dårlige motiver. Jeg synes han var en rar og hyggelig fyr, og måske den mest sympatiske i Kongefamilien. Hvis jeg tillægger nogen nogle kedelige motiver eller handlemåder, er det Margrethe. Hun havde muligheden for at give ham den titel som ville have betydet så meget for ham. Hun har endda forespurgt Folketinget om dette var muligt, og fik grønt lys (viser en aktindsigt). Hvad hun så valgte, på trods af Henriks ønske, er åbenlyst for enhver.
Jeg synes at han havde fortjent en Statsbegravelse. Og selv om jeg ikke er specielt royalt anlagt, så har jeg da mistet en hel del for Margrethe.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf billiebean » 14. feb 2018, 11:25

Den franske ambassadør i Danmark har udtalt at "Han var den mest franske blandt danskerne, og den mest danske blandt franskmændene".

Og Svend Brinkman har skrevet at "Prins Henrik lærte os, at uanset hvor fastlagt en rolle, man forventes at spille, kan man holde fast i sig selv."

Det synes jeg, rammer Henriks esprit meget fint egentlig.
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Daine » 14. feb 2018, 11:27

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.


Men det har jo helt åbenlyst ikke være Henriks forventning, at det skulle ende sådan. Sarkofagen som er blevet lavet i Roskilde, har han jo selv set blive lavet og godkendt - formentlig i en forventning om at han ville få titlen majestæt. Det fik han så ikke, og så synes jeg også at den aktuelle løsning, giver god mening.

Men jeg synes altså også at Margrethe, er for stiv i betrækket. Hun kunne have givet ham titlen.

Og lur mig om ikke Henriks humor/ironi, har spillet en rolle ved hans ønske om at blive begravet i haven. Mange mennesker, begraver deres afdøde hunde i haven. Det har man også gjort i kongehuset, for Henriks hunde ligger netop begravet i Fredensborg Slotshave. Det ligner (måske overfortolker jeg) en begmand til Margrethe, at han vil begraves som familiens hund (når hun nu ikke ville gøre ham til Majestæt) Man/jeg, kan i hvert fald let få tanken :gruble:


Vi er sådan set enige i det første, bortset fra at jeg havde foretrukket, at han havde sat foden ned forud for sarkofagen, hvis det i forhold til fælles begravelse var altafgørende for ham at blive majestæt.

Jeg håber og tror, du overfortolker. Jeg ser intet ønske om perfiditet i den valgte løsning, og jeg bryder mig egentlig ikke om, at man, selv efter at mandens er død og ikke kan forsvare sig, bliver ved med at tillægge ham den slags motiver. Det får ham til at virke smålig og ukærlig, og hvor han ret sikkert var bitter på dronningen, altså institutionen, så var han det næppe på sin hustru.

Jeg kan heller ikke personligt forstå, at dronningen ikke ville gøre ham til majestæt, ikke at forveksle med konge. Et bud kunne være, at hun allerede syntes, at hun havde afveget nok fra traditionen ved ikke at gifte sig fyrsteligt.


Jeg tillægger ikke Henrik nogle dårlige motiver. Jeg synes han var en rar og hyggelig fyr, og måske den mest sympatiske i Kongefamilien. Hvis jeg tillægger nogen nogle kedelige motiver eller handlemåder, er det Margrethe. Hun havde muligheden for at give ham den titel som ville have betydet så meget for ham. Hun har endda forespurgt Folketinget om dette var muligt, og fik grønt lys (viser en aktindsigt). Hvad hun så valgte, på trods af Henriks ønske, er åbenlyst for enhver.
Jeg synes at han havde fortjent en Statsbegravelse. Og selv om jeg ikke er specielt royalt anlagt, så har jeg da mistet en hel del for Margrethe.

Jeg tvivler på, han ønskede en statsbegravelse. Havde han ønsket det, er jeg sikker på de ville have givet ham det.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Livets forhold"