Prins Henrik er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 11:29

paint skrev:Jeg tillægger ikke Henrik nogle dårlige motiver. Jeg synes han var en rar og hyggelig fyr, og måske den mest sympatiske i Kongefamilien. Hvis jeg tillægger nogen nogle kedelige motiver eller handlemåder, er det Margrethe. Hun havde muligheden for at give ham den titel som ville have betydet så meget for ham. Hun har endda forespurgt Folketinget om dette var muligt, og fik grønt lys (viser en aktindsigt). Hvad hun så valgte, på trods af Henriks ønske, er åbenlyst for enhver.
Jeg synes at han havde fortjent en Statsbegravelse. Og selv om jeg ikke er specielt royalt anlagt, så har jeg da mistet en hel del for Margrethe.


Men det er da blevet præsenteret, som om de følger hans ønske ved ikke at foranstalte en statsbegravelse.
Jeg tror godt, du kan være sikker på, at Margrethe ville have foretrukket det hele så traditionelt som muligt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Wizzze » 14. feb 2018, 11:30

Hvem skal revyerne nu lave gas med :gruble:
Henrik har jo været et klassisk offer, hvis ikke der var andre skandaler at lave sjov med, siden starter af 80´erne.



0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Daine » 14. feb 2018, 11:33

Wizzze skrev:Hvem skal revyerne nu lave gas med :gruble:
Henrik har jo været et klassisk offer, hvis ikke der var andre skandaler at lave sjov med, siden starter af 80´erne.




Jeg gætter på det bliver Frederik og hans “taleproblemer” og kejtethed i offentligheden. Eller også kaster de ‘kærligheden’ på endnu en politiker.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 11:35

Aima skrev:Begraves som familiens hund? Virkelig? En hustru har lige mistet sin mand...

Og uanset hvor rigidt Margrethes valg kan have virket udefra, har der jo været flere nuancer, end at hun med et fingerknips kunne gøre sin mand til konge, men nærmest bare ikke gad.

Dronningen har altid taget sin position meget alvorlig, og det kunne jo, blandt andet, være den høje ansvarsfølelse, der har afholdt hende fra at ændre på noget. Henrik har sgu altid, også før han begyndte at ytre ønske om at blive konge, været et superkontroversielt emne hos den danske befolkning (ja, altså lige indtil i dag hvor alle altid har elsket ham), han har aldrig nogensinde opnået samme folkelige anerkendelse som fx. Mary, og at gøre ham til majestæt, ville udsende et klart signal fra dronningen om, at hun vægter egne og nærmestes behov og ønsker over folkets.

Jeg tror, hun mere end en gang har følt sig splittet, men jeg tror, hun har (fra)valgt, som hun har, grundet sin særdeles høje følelse af forpligtelse til sit folk og sin position.


Jeg tror, du har ret, og at man i den forbindelse fx. kan inddrage, at begge Margrethes søstre giftede sig fyrsteligt.
Ægteskabet med Henrik var usædvanligt i forhold til traditionen, og det har givetvis fyldt hos Margrethe pga. de værdier, hun voksede op med. Det kan andre så mene, er noget fis og snobberi, men ikke desto mindre har det haft betydning for hende.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43771

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 11:38

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Jeg tillægger ikke Henrik nogle dårlige motiver. Jeg synes han var en rar og hyggelig fyr, og måske den mest sympatiske i Kongefamilien. Hvis jeg tillægger nogen nogle kedelige motiver eller handlemåder, er det Margrethe. Hun havde muligheden for at give ham den titel som ville have betydet så meget for ham. Hun har endda forespurgt Folketinget om dette var muligt, og fik grønt lys (viser en aktindsigt). Hvad hun så valgte, på trods af Henriks ønske, er åbenlyst for enhver.
Jeg synes at han havde fortjent en Statsbegravelse. Og selv om jeg ikke er specielt royalt anlagt, så har jeg da mistet en hel del for Margrethe.


Men det er da blevet præsenteret, som om de følger hans ønske ved ikke at foranstalte en statsbegravelse.
Jeg tror godt, du kan være sikker på, at Margrethe ville have foretrukket det hele så traditionelt som muligt.


Præcis. Han udtalte jo selv, at han ikke var Majestæt og derfor ikke skulle begraves som en Majestæt. Nu bliver han så bisat privat. Jeg ser det som hans understregning af, at han ikke var kongelig/Majestæt. Men ikke med hans gode vilje. Faktisk mod hans ønske.
Og som Fogh sad og sagde på News; det er jo ikke ligestilling, når Mary (som er en helt almindelig australsk borger) allerede nu, har titlen Majestæt fordi hun er gift med Frederik. Henrik var gift med Margrethe, men kunne ikke få titlen.

Derfor opfordrede Fogh også til at man reviderede loven, så man ikke kom ud i dén slags forviklinger i fremtiden. Dvs regentens mand/kone (uanset køn) er automatisk også Majestæt, men ikke Konge (hvis det er en mand). Sidstnævnte ville skabe nogle forfatningsmæssige problemer.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 11:42

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Jeg tillægger ikke Henrik nogle dårlige motiver. Jeg synes han var en rar og hyggelig fyr, og måske den mest sympatiske i Kongefamilien. Hvis jeg tillægger nogen nogle kedelige motiver eller handlemåder, er det Margrethe. Hun havde muligheden for at give ham den titel som ville have betydet så meget for ham. Hun har endda forespurgt Folketinget om dette var muligt, og fik grønt lys (viser en aktindsigt). Hvad hun så valgte, på trods af Henriks ønske, er åbenlyst for enhver.
Jeg synes at han havde fortjent en Statsbegravelse. Og selv om jeg ikke er specielt royalt anlagt, så har jeg da mistet en hel del for Margrethe.


Men det er da blevet præsenteret, som om de følger hans ønske ved ikke at foranstalte en statsbegravelse.
Jeg tror godt, du kan være sikker på, at Margrethe ville have foretrukket det hele så traditionelt som muligt.


Præcis. Han udtalte jo selv, at han ikke var Majestæt og derfor ikke skulle begraves som en Majestæt. Nu bliver han så bisat privat. Jeg ser det som hans understregning af, at han ikke var kongelig/Majestæt. Men ikke med hans gode vilje. Faktisk mod hans ønske.
Og som Fogh sad og sagde på News; det er jo ikke ligestilling, når Mary (som er en helt almindelig australsk borger) allerede nu, har titlen Majestæt fordi hun er gift med Frederik. Henrik var gift med Margrethe, men kunne ikke få titlen.

Derfor opfordrede Fogh også til at man reviderede loven, så man ikke kom ud i dén slags forviklinger i fremtiden. Dvs regentens mand/kone (uanset køn) er automatisk også Majestæt, men ikke Konge (hvis det er en mand). Sidstnævnte ville skabe nogle forfatningsmæssige problemer.


Jeg tror ikke, der bliver brug for nogen ændring. Den skal nok komme af sig selv.
Som sagt mener jeg, at Margrethe har valgt at tage reformerne i etaper. Med Henrik blev der åbnet op for at gifte sig ikke-fyrsteligt; med Mary at den ikke-fyrstelige ægtefælle kunne blive majestæt.
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2276

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf computermus » 14. feb 2018, 11:45

Arh paint, der er da vist noget du har misforstået. Kronprinsesse Mary har ikke titlen" Majestæt" , det har da kun den regerende monark.
Kronprinsessen har titlen " Hendes Kongelige Højhed " .
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43771

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 11:54

computermus skrev:Arh paint, der er da vist noget du har misforstået. Kronprinsesse Mary har ikke titlen" Majestæt" , det har da kun den regerende monark.
Kronprinsessen har titlen " Hendes Kongelige Højhed " .


Når Kronprinsen, bliver konge får Mary titlen: Hendes Majestæt Dronning Mary af Danmark,
Kronprinsen bliver Hans Majestæt Kong Frederik af Danmark.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf vibbsen » 14. feb 2018, 11:56

Ære være hans minde.

Jeg er en af dem som synes at den "hetz" som Prins Henrik var udsat for - især i de seneste år - var decideret pinlig. Og ekstremt respektløst overfor både ham, men også overfor Margrethe. Hvor må det have været pinefuldt at se sin ægtefælle, livsledsager og store kærlighed omtalt på den måde. Her snakker jeg ikke om dronningens stilling som Monark. Men om hendes rolle som ægtefælle og menneske. Som Monark kunne man måske godt have forestillet sig at hun af og til har tænkt "Årh, så hold dog din kæft, din fede idiot". Men derfor har det jo helt sikkert være pinefuld som menneske at se den man elsker blive behandlet på den måde.

Men jeg har måske altid godt kunne forstå hvad det var Prins Henrik mente. For jeg har aldrig forstået hvorfor titlen Konge har været "beskyttet" og forbeholdt regenten. Når titlen Dronning IKKE var det. Dronning Ingrid var jo ikke regent. Men havde dronninge titlen alligevel. Det gav ikke lige så meget mening for mig. Hvis man kan have en Dronning uden regent-ret som ægtefælle til en Konge som var regent, hvorfor kunne man så ikke have en Konge uden regent-ret som ægtefælle til en dronning som var regent....

Men hey...Det var Dronningen valg.Det var det valg hun traf som Monark. Og det har jeg respekt for. Havde hun villet det anderledes så er jeg faktisk ret sikker på at det var blevet sådan. Og heldigvis så er vi ihvertfald sikre på at den ballade ikke opstår de næste 2 generationer hvor den førstfødte jo heldigvis er en mand og dermed bliver Konge.

Jeg synes at Henriks død er et tab. Jeg er dybt royal. Og når en af de royale dør. Så påvirker det mig. Jeg synes Prins Henrik var vildt sej. Og folkelig på en hel anden utvungen måde end både Alexandra, Mary og Marie nogensinde var/er/kommer til at blive. Jeg synes det var fedt at han var sin egen. Og ikke bare regentens vedhæng. Og så synes jeg det er synd for Margrethe. Hun har været gift med ham i 50 år. I 50 år har de været hinandens nærmeste og fortrolige. Det er dælme hårdt at miste sin ægtefælle og livsledsager efter så mange år. Uanset om man er dronning eller ej. Hendes sorg er ikke anderledes end når andre mennesker mister deres ægtefælle efter så mange års samliv. Den er nøjagtig ligeså smertelig....
9
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Wizzze » 14. feb 2018, 11:57

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Begraves som familiens hund? Virkelig? En hustru har lige mistet sin mand...

Og uanset hvor rigidt Margrethes valg kan have virket udefra, har der jo været flere nuancer, end at hun med et fingerknips kunne gøre sin mand til konge, men nærmest bare ikke gad.

Dronningen har altid taget sin position meget alvorlig, og det kunne jo, blandt andet, være den høje ansvarsfølelse, der har afholdt hende fra at ændre på noget. Henrik har sgu altid, også før han begyndte at ytre ønske om at blive konge, været et superkontroversielt emne hos den danske befolkning (ja, altså lige indtil i dag hvor alle altid har elsket ham), han har aldrig nogensinde opnået samme folkelige anerkendelse som fx. Mary, og at gøre ham til majestæt, ville udsende et klart signal fra dronningen om, at hun vægter egne og nærmestes behov og ønsker over folkets.

Jeg tror, hun mere end en gang har følt sig splittet, men jeg tror, hun har (fra)valgt, som hun har, grundet sin særdeles høje følelse af forpligtelse til sit folk og sin position.


Jeg tror, du har ret, og at man i den forbindelse fx. kan inddrage, at begge Margrethes søstre giftede sig fyrsteligt.
Ægteskabet med Henrik var usædvanligt i forhold til traditionen, og det har givetvis fyldt hos Margrethe pga. de værdier, hun voksede op med. Det kan andre så mene, er noget fis og snobberi, men ikke desto mindre har det haft betydning for hende.


Jeg tror i den grad at Margrethe er sin fars datter, men med Ingrids moral, og så skal man også huske at hun de første 13år ikke stod til at være monark, det var i høj grad mor og fars arbejde der resulterede i at hun endte som Dronning, og hun er i høj grad præget af dem, og med ikke at skuffe/falde igennem, hun skulle ihvertfald nok sørge for ikke at skuffe folket og deres valg af hende. Og så har Anne Maries bryllup med en konge, nok også stillet hende friere i valg af mand. Husk også at der ikke var mange europæiske fyrstehuse tilbage i 60´erne, så hendes muligheder der var også begrænset i forhold til tidligere generationer. Og en helt borgerlig i ´67? :gruble: Bare se hvor svært det var for nordmænd og svenskere år senere, så tror jeg at Henrik og Margrethe var noget nær det perfekte match for deres tid, og de har jo udviklet sig og fulgt ret godt med tiden. Man kan endda sige at Henrik på mange punkter har været forud, men at befolkningen indhentede ham, og det hjalp meget på accepten.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2276

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf computermus » 14. feb 2018, 12:05

paint skrev:
computermus skrev:Arh paint, der er da vist noget du har misforstået. Kronprinsesse Mary har ikke titlen" Majestæt" , det har da kun den regerende monark.
Kronprinsessen har titlen " Hendes Kongelige Højhed " .


Når Kronprinsen, bliver konge får Mary titlen: Hendes Majestæt Dronning Mary af Danmark,
Kronprinsen bliver Hans Majestæt Kong Frederik af Danmark.

Den er jeg helt med på, men du skrev og jeg citerer " Mary har allerede nu titlen " Majestæt " fordi hun er gift med Frederik" . Det er det jeg reagerer lidt på.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Wizzze » 14. feb 2018, 12:05

paint skrev:
computermus skrev:Arh paint, der er da vist noget du har misforstået. Kronprinsesse Mary har ikke titlen" Majestæt" , det har da kun den regerende monark.
Kronprinsessen har titlen " Hendes Kongelige Højhed " .


Når Kronprinsen, bliver konge får Mary titlen: Hendes Majestæt Dronning Mary af Danmark,
Kronprinsen bliver Hans Majestæt Kong Frederik af Danmark.


Husk at Ingrid også var majestæt, og at hun trods hun ikke indgik i tronfølgen, flere gange var rigsforstander.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 12:09

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Begraves som familiens hund? Virkelig? En hustru har lige mistet sin mand...

Og uanset hvor rigidt Margrethes valg kan have virket udefra, har der jo været flere nuancer, end at hun med et fingerknips kunne gøre sin mand til konge, men nærmest bare ikke gad.

Dronningen har altid taget sin position meget alvorlig, og det kunne jo, blandt andet, være den høje ansvarsfølelse, der har afholdt hende fra at ændre på noget. Henrik har sgu altid, også før han begyndte at ytre ønske om at blive konge, været et superkontroversielt emne hos den danske befolkning (ja, altså lige indtil i dag hvor alle altid har elsket ham), han har aldrig nogensinde opnået samme folkelige anerkendelse som fx. Mary, og at gøre ham til majestæt, ville udsende et klart signal fra dronningen om, at hun vægter egne og nærmestes behov og ønsker over folkets.

Jeg tror, hun mere end en gang har følt sig splittet, men jeg tror, hun har (fra)valgt, som hun har, grundet sin særdeles høje følelse af forpligtelse til sit folk og sin position.


Jeg tror, du har ret, og at man i den forbindelse fx. kan inddrage, at begge Margrethes søstre giftede sig fyrsteligt.
Ægteskabet med Henrik var usædvanligt i forhold til traditionen, og det har givetvis fyldt hos Margrethe pga. de værdier, hun voksede op med. Det kan andre så mene, er noget fis og snobberi, men ikke desto mindre har det haft betydning for hende.


Jeg tror i den grad at Margrethe er sin fars datter, men med Ingrids moral, og så skal man også huske at hun de første 13år ikke stod til at være monark, det var i høj grad mor og fars arbejde der resulterede i at hun endte som Dronning, og hun er i høj grad præget af dem, og med ikke at skuffe/falde igennem, hun skulle ihvertfald nok sørge for ikke at skuffe folket og deres valg af hende. Og så har Anne Maries bryllup med en konge, nok også stillet hende friere i valg af mand. Husk også at der ikke var mange europæiske fyrstehuse tilbage i 60´erne, så hendes muligheder der var også begrænset i forhold til tidligere generationer. Og en helt borgerlig i ´67? :gruble: Bare se hvor svært det var for nordmænd og svenskere år senere, så tror jeg at Henrik og Margrethe var noget nær det perfekte match for deres tid, og de har jo udviklet sig og fulgt ret godt med tiden. Man kan endda sige at Henrik på mange punkter har været forud, men at befolkningen indhentede ham, og det hjalp meget på accepten.


Men jeg skriver jo netop ikke om ægteskabet set ude fra, men om Margrethes ageren indenfor de rammer og værdier, hun er rundet af. I følge gammel hierarkisk tankegang skal tronfølgeren giftes fornemmest, så jeg tror ikke, at Anne-Maries ægteskab har stillet hende friere, og netop de to søstres succes med at finde fyrstelige ægtefæller har vist, at det godt kunne lade sig gøre i 1967. Jeg mener ikke, at Henrik var et kontroversielt valg, men Margrethe gjorde noget nyt, og det, tror jeg, fik hende til at fare med lempe i forhold til majestæt-titlen.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20379
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43771

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 12:25

Aima skrev:
paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har været meget skeptisk overfor fravalget af Roskilde Domkirke, men når det nu skal være, er det her en meningsfuld løsning, synes jeg, og man kan sige, at når han i forvejen var den første ikke-fyrstelige, fra starten formelt anerkendte ægtefælle til en dansk regent, var der plads til at prøve noget nyt. Traditionen var allerede brudt.


Men det har jo helt åbenlyst ikke være Henriks forventning, at det skulle ende sådan. Sarkofagen som er blevet lavet i Roskilde, har han jo selv set blive lavet og godkendt - formentlig i en forventning om at han ville få titlen majestæt. Det fik han så ikke, og så synes jeg også at den aktuelle løsning, giver god mening.

Men jeg synes altså også at Margrethe, er for stiv i betrækket. Hun kunne have givet ham titlen.

Og lur mig om ikke Henriks humor/ironi, har spillet en rolle ved hans ønske om at blive begravet i haven. Mange mennesker, begraver deres afdøde hunde i haven. Det har man også gjort i kongehuset, for Henriks hunde ligger netop begravet i Fredensborg Slotshave. Det ligner (måske overfortolker jeg) en begmand til Margrethe, at han vil begraves som familiens hund (når hun nu ikke ville gøre ham til Majestæt) Man/jeg, kan i hvert fald let få tanken :gruble:


Begraves som familiens hund? Virkelig? En hustru har lige mistet sin mand...

Og uanset hvor rigidt Margrethes valg kan have virket udefra, har der jo været flere nuancer, end at hun med et fingerknips kunne gøre sin mand til konge, men nærmest bare ikke gad.

Dronningen har altid taget sin position meget alvorlig, og det kunne jo, blandt andet, være den høje ansvarsfølelse, der har afholdt hende fra at ændre på noget. Henrik har sgu altid, også før han begyndte at ytre ønske om at blive konge, været et superkontroversielt emne hos den danske befolkning (ja, altså lige indtil i dag hvor alle altid har elsket ham), han har aldrig nogensinde opnået samme folkelige anerkendelse som fx. Mary, og at gøre ham til majestæt, ville udsende et klart signal fra dronningen om, at hun vægter egne og nærmestes behov og ønsker over folkets.

Jeg tror, hun mere end en gang har følt sig splittet, men jeg tror, hun har (fra)valgt, som hun har, grundet sin særdeles høje følelse af forpligtelse til sit folk og sin position.


Ja og det er altid trist. Jeg er helt overbevist om at Margrethe og Henrik, har holdt meget af hinanden. Det er jeg slet ikke i tvivl om.
Men jeg er heller ikke i tvivl om, at netop den titel og status, som titlen Majestæt gav, har betydet utroligt meget for Henrik. Han har talt om det i mange år, til alle der gad høre på det. Og det forstår jeg på sin vis godt. Da han fyldte 50 år (har jeg lige hørt) sagde han offentligt, at nu kunne det måske være at han også fik sine egne penge, så han ikke skulle bede Margrethe om penge til cigaretter. Så fik han apanage og dermed sine egne penge. Men altså først som 50'årig.
Der ville ikke have gået nogen skår af nogen, hvis han i al diskretion havde fået den famøse titel. Han ville dermed også være Majestæt som Margrethe og være blevet begravet i dén sarkofag, som danske konger og dronninger traditionelt og historisk, altid er blevet begravet i (ifølge ham selv. "Jeg er ikke Majestæt og derfor skal jeg ikke begraves med en Majestæt (Margrethe)

Jeg synes det er trist, historisk set og for hans eftermæle, at han ikke kunne få den lille ting, som betød så meget for ham. Det hele ville have fået en værdig afslutning, som både for Henriks vedkommende og det danske kongehus vedkommende, ville have være passende.

Jeg ved naturligvis ikke noget om, hvilke begrundelser Henrik har haft for at vælge Fredensborg Slotshave, på nær én; han var ikke Majestæt. Om hans valg af bisættelse i haven, også er et signal, kan jeg kun gætte på. Det er min fortolkning, som jeg skrev, og relativerede med "måske overfortolkning"
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. feb 2018, 12:32

paint skrev:Ja og det er altid trist. Jeg er helt overbevist om at Margrethe og Henrik, har holdt meget af hinanden. Det er jeg slet ikke i tvivl om.
Men jeg er heller ikke i tvivl om, at netop den titel og status, som titlen Majestæt gav, har betydet utroligt meget for Henrik. Han har talt om det i mange år, til alle der gad høre på det. Og det forstår jeg på sin vis godt. Da han fyldte 50 år (har jeg lige hørt) sagde han offentligt, at nu kunne det måske være at han også fik sine egne penge, så han ikke skulle bede Margrethe om penge til cigaretter. Så fik han apanage og dermed sine egne penge. Men altså først som 50'årig.
Der ville ikke have gået nogen skår af nogen, hvis han i al diskretion havde fået den famøse titel. Han ville dermed også være Majestæt som Margrethe og være blevet begravet i dén sarkofag, som danske konger og dronninger traditionelt og historisk, altid er blevet begravet i (ifølge ham selv. "Jeg er ikke Majestæt og derfor skal jeg ikke begraves med en Majestæt (Margrethe)

Jeg synes det er trist, historisk set og for hans eftermæle, at han ikke kunne få den lille ting, som betød så meget for ham. Det hele ville have fået en værdig afslutning, som både for Henriks vedkommende og det danske kongehus vedkommende, ville have være passende.

Jeg ved naturligvis ikke noget om, hvilke begrundelser Henrik har haft for at vælge Fredensborg Slotshave, på nær én; han var ikke Majestæt. Om hans valg af bisættelse i haven, også er et signal, kan jeg kun gætte på. Det er min fortolkning, som jeg skrev, og relativerede med "måske overfortolkning"


Når vi er i gang med gætterierne, kunne det også inddrages, at han og Margrethes bryllup blev fejret her, at det samme gjaldt Frederik og Marys, og at Fredensborg efter sigende var Henriks yndlingsslot.
1

Tilbage til "Livets forhold"