Prins Henrik er død

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf KIM K » 14. feb 2018, 12:40

Det er min overbevisning Dronningen altid har forsøgt at bevare de royale etiketter og traditioner.
Jeg mener at kunne huske det forlød hun modsatte sig at kronprinsen giftede sig borgerligt gennem mange år op gennem 80'erne og 90'erne.

Ifølge en angiveligt respekteret tysk forfatter der selv er adelsmand, forsøgte hun sågar at få vippet Mary af pinden efter de to havde dannet par i 3 år (Dronningen havde på daværende tidspunkt stadig ikke mødt hende, Prins Henrik havde).

https://www.bt.dk/royale/her-er-prinses ... loese-mary
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 14. feb 2018, 12:42

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Ja og det er altid trist. Jeg er helt overbevist om at Margrethe og Henrik, har holdt meget af hinanden. Det er jeg slet ikke i tvivl om.
Men jeg er heller ikke i tvivl om, at netop den titel og status, som titlen Majestæt gav, har betydet utroligt meget for Henrik. Han har talt om det i mange år, til alle der gad høre på det. Og det forstår jeg på sin vis godt. Da han fyldte 50 år (har jeg lige hørt) sagde han offentligt, at nu kunne det måske være at han også fik sine egne penge, så han ikke skulle bede Margrethe om penge til cigaretter. Så fik han apanage og dermed sine egne penge. Men altså først som 50'årig.
Der ville ikke have gået nogen skår af nogen, hvis han i al diskretion havde fået den famøse titel. Han ville dermed også være Majestæt som Margrethe og være blevet begravet i dén sarkofag, som danske konger og dronninger traditionelt og historisk, altid er blevet begravet i (ifølge ham selv. "Jeg er ikke Majestæt og derfor skal jeg ikke begraves med en Majestæt (Margrethe)

Jeg synes det er trist, historisk set og for hans eftermæle, at han ikke kunne få den lille ting, som betød så meget for ham. Det hele ville have fået en værdig afslutning, som både for Henriks vedkommende og det danske kongehus vedkommende, ville have være passende.

Jeg ved naturligvis ikke noget om, hvilke begrundelser Henrik har haft for at vælge Fredensborg Slotshave, på nær én; han var ikke Majestæt. Om hans valg af bisættelse i haven, også er et signal, kan jeg kun gætte på. Det er min fortolkning, som jeg skrev, og relativerede med "måske overfortolkning"


Når vi er i gang med gætterierne, kunne det også inddrages, at han og Margrethes bryllup blev fejret her, at det samme gjaldt Frederik og Marys, og at Fredensborg efter sigende var Henriks yndlingsslot.


At det skulle have været hans 'yndlingsslot' samt at han godt kunne lide at opholde sig på stedet, har jeg allerede nævnt. Og på dén måde virker stedet velvalgt - jeg gættede endda på det, før det blev offentliggjort. Vi ved dog ikke noget om konteksten, som beslutningen blev taget i - udover det Henrik selv sagde, offentligt. Men jeg vil nu nok mene, at jeg har lov til at gætte og begrunde mine gætterier, med basis i hvad han selv har udtalt. Om dét så er en overfortolkning, skal jeg ikke kunne sige.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf zembra1986 » 14. feb 2018, 14:35

Okay, skal lige have noget galde ud....

Hvad fanden sker der for folks anstændighed eller mangel på samme nu om dage! :tie:

Dronningen har netop været ude og se på nogle af de blomster der blev lagt, og ud af menneskemængden der stod der, var der flere der tog deres telefon frem og tog billeder :nej: :badr: det gør man sgu da bare IKKE!! Hold kæft hvor bliver jeg i sådan en situation alvorligt skuffet over mennesker's opførsel i dag, synes det er ovenud uanstændigt og respektløst at hive sin telefon frem i sådan en situation, KORS ALTSÅ!!
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Rapfisk » 14. feb 2018, 14:51

KIM K skrev:Det er min overbevisning Dronningen altid har forsøgt at bevare de royale etiketter og traditioner.
Jeg mener at kunne huske det forlød hun modsatte sig at kronprinsen giftede sig borgerligt gennem mange år op gennem 80'erne og 90'erne.

Ifølge en angiveligt respekteret tysk forfatter der selv er adelsmand, forsøgte hun sågar at få vippet Mary af pinden efter de to havde dannet par i 3 år (Dronningen havde på daværende tidspunkt stadig ikke mødt hende, Prins Henrik havde).

https://www.bt.dk/royale/her-er-prinses ... loese-mary

Hvis BT's kilde er et tysk medie (hvad jeg godt kunne mistænke), ville jeg tage oplysningen med en skovlfuld salt.
1
Livslinjen: 70 201 201
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Frank » 14. feb 2018, 14:59

zembra1986 skrev:Okay, skal lige have noget galde ud....

Hvad fanden sker der for folks anstændighed eller mangel på samme nu om dage! :tie:

Dronningen har netop været ude og se på nogle af de blomster der blev lagt, og ud af menneskemængden der stod der, var der flere der tog deres telefon frem og tog billeder :nej: :badr: det gør man sgu da bare IKKE!! Hold kæft hvor bliver jeg i sådan en situation alvorligt skuffet over mennesker's opførsel i dag, synes det er ovenud uanstændigt og respektløst at hive sin telefon frem i sådan en situation, KORS ALTSÅ!!
Tja, sådan er vi mennesker.
Så skal du bare vide hvor mange som står og filmer folk som er kommet til skade ved færdselsuheld.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf zembra1986 » 14. feb 2018, 15:09

Emma The Mermaid skrev:
Frank skrev:
zembra1986 skrev:Okay, skal lige have noget galde ud....

Hvad fanden sker der for folks anstændighed eller mangel på samme nu om dage! :tie:

Dronningen har netop været ude og se på nogle af de blomster der blev lagt, og ud af menneskemængden der stod der, var der flere der tog deres telefon frem og tog billeder :nej: :badr: det gør man sgu da bare IKKE!! Hold kæft hvor bliver jeg i sådan en situation alvorligt skuffet over mennesker's opførsel i dag, synes det er ovenud uanstændigt og respektløst at hive sin telefon frem i sådan en situation, KORS ALTSÅ!!
Tja, sådan er vi mennesker.
Så skal du bare vide hvor mange som står og filmer folk som er kommet til skade ved færdselsuheld.

Heg vil ikke sættes i bås med den type. Så nej, sådan er mennesker ikke.


Det er der jo så åbenlyst nogle der er.

Skulle måske have skrevet at jeg er skuffet over nogle menneskers opførsel ,men det troede jeg lå implicit, for nej, selvfølgelig opfører alle sig ikke så uanstændigt.

EDIT: forstod lige at det ikke var mig du skrev det til Emma Mermaid, så bare se bort fra det :)
Senest rettet af zembra1986 14. feb 2018, 16:48, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf KIM K » 14. feb 2018, 15:15

Rapfisk skrev:
KIM K skrev:Det er min overbevisning Dronningen altid har forsøgt at bevare de royale etiketter og traditioner.
Jeg mener at kunne huske det forlød hun modsatte sig at kronprinsen giftede sig borgerligt gennem mange år op gennem 80'erne og 90'erne.

Ifølge en angiveligt respekteret tysk forfatter der selv er adelsmand, forsøgte hun sågar at få vippet Mary af pinden efter de to havde dannet par i 3 år (Dronningen havde på daværende tidspunkt stadig ikke mødt hende, Prins Henrik havde).

https://www.bt.dk/royale/her-er-prinses ... loese-mary

Hvis BT's kilde er et tysk medie (hvad jeg godt kunne mistænke), ville jeg tage oplysningen med en skovlfuld salt.



Det er det ikke.
Alexander Von Schönberg udtaler sig til BT.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Wizzze » 17. feb 2018, 09:25

zembra1986 skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Frank skrev:
zembra1986 skrev:Okay, skal lige have noget galde ud....

Hvad fanden sker der for folks anstændighed eller mangel på samme nu om dage! :tie:

Dronningen har netop været ude og se på nogle af de blomster der blev lagt, og ud af menneskemængden der stod der, var der flere der tog deres telefon frem og tog billeder :nej: :badr: det gør man sgu da bare IKKE!! Hold kæft hvor bliver jeg i sådan en situation alvorligt skuffet over mennesker's opførsel i dag, synes det er ovenud uanstændigt og respektløst at hive sin telefon frem i sådan en situation, KORS ALTSÅ!!
Tja, sådan er vi mennesker.
Så skal du bare vide hvor mange som står og filmer folk som er kommet til skade ved færdselsuheld.

Heg vil ikke sættes i bås med den type. Så nej, sådan er mennesker ikke.


Det er der jo så åbenlyst nogle der er.

Skulle måske have skrevet at jeg er skuffet over nogle menneskers opførsel ,men det troede jeg lå implicit, for nej, selvfølgelig opfører alle sig ikke så uanstændigt.

EDIT: forstod lige at det ikke var mig du skrev det til Emma Mermaid, så bare se bort fra det :)


Skal vi ikke sige det er amerikanske turister, de tror altid, de bare kan fotografere, eller direkte få en selfie med dronningen :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf A 7 » 17. feb 2018, 14:16

Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Frank skrev:
zembra1986 skrev:Okay, skal lige have noget galde ud....

Hvad fanden sker der for folks anstændighed eller mangel på samme nu om dage! :tie:

Dronningen har netop været ude og se på nogle af de blomster der blev lagt, og ud af menneskemængden der stod der, var der flere der tog deres telefon frem og tog billeder :nej: :badr: det gør man sgu da bare IKKE!! Hold kæft hvor bliver jeg i sådan en situation alvorligt skuffet over mennesker's opførsel i dag, synes det er ovenud uanstændigt og respektløst at hive sin telefon frem i sådan en situation, KORS ALTSÅ!!
Tja, sådan er vi mennesker.
Så skal du bare vide hvor mange som står og filmer folk som er kommet til skade ved færdselsuheld.

Heg vil ikke sættes i bås med den type. Så nej, sådan er mennesker ikke.


Det er der jo så åbenlyst nogle der er.

Skulle måske have skrevet at jeg er skuffet over nogle menneskers opførsel ,men det troede jeg lå implicit, for nej, selvfølgelig opfører alle sig ikke så uanstændigt.

EDIT: forstod lige at det ikke var mig du skrev det til Emma Mermaid, så bare se bort fra det :)


Skal vi ikke sige det er amerikanske turister, de tror altid, de bare kan fotografere, eller direkte få en selfie med dronningen :tie:


Hvis det der er ment i alvor, så er det en rimelig usympatisk og fordomsfuld kommentar.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf vibbsen » 17. feb 2018, 14:19

A 7 skrev:
Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:
Emma The Mermaid skrev:
Frank skrev:
zembra1986 skrev:Okay, skal lige have noget galde ud....

Hvad fanden sker der for folks anstændighed eller mangel på samme nu om dage! :tie:

Dronningen har netop været ude og se på nogle af de blomster der blev lagt, og ud af menneskemængden der stod der, var der flere der tog deres telefon frem og tog billeder :nej: :badr: det gør man sgu da bare IKKE!! Hold kæft hvor bliver jeg i sådan en situation alvorligt skuffet over mennesker's opførsel i dag, synes det er ovenud uanstændigt og respektløst at hive sin telefon frem i sådan en situation, KORS ALTSÅ!!
Tja, sådan er vi mennesker.
Så skal du bare vide hvor mange som står og filmer folk som er kommet til skade ved færdselsuheld.

Heg vil ikke sættes i bås med den type. Så nej, sådan er mennesker ikke.


Det er der jo så åbenlyst nogle der er.

Skulle måske have skrevet at jeg er skuffet over nogle menneskers opførsel ,men det troede jeg lå implicit, for nej, selvfølgelig opfører alle sig ikke så uanstændigt.

EDIT: forstod lige at det ikke var mig du skrev det til Emma Mermaid, så bare se bort fra det :)


Skal vi ikke sige det er amerikanske turister, de tror altid, de bare kan fotografere, eller direkte få en selfie med dronningen :tie:


Hvis det der er ment i alvor, så er det en rimelig usympatisk og fordomsfuld kommentar.


Og uvidende. Alle ved da at både kinesere og koreanere er meget værre til den slags....
7
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf Seladon » 17. feb 2018, 16:20

Ideen med at deltage i en begravelse/bisættelses ceremoni er at vise respekt til den afdøde og familien, det kræver ro og stilhed.
At knipse løs viser faktisk det modsatte af respekt. Det viser mere en " jeg gør hvad det passer mig" attitude.
5
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf godtnavn » 17. feb 2018, 20:13

Jeg er ikke royal og mener kongehuset burde afskaffes, så dødsfaldet har ikke påvirket mig, ikke mere end når en anden gammel mand jeg ikke kender dør, men som ved alle dødsfald er det jo synd for de efterladte.

Jeg blev dog lidt ramt da jeg i torsdags cyklede til DTU fra Østerbro og så hvordan der stod mennesker på alle motorvejsbroer og ventede på at se kisten komme kørende. Jeg så det ikke selv, men da jeg parkede min cykel ved DTU kunne jeg se en helikopter ude over vejen, så gætter på det var ham der kom kørende. Synes det er vildt så mange der åbenbart er berørt af det, især når medierne har fået prinsen til at fremstå så "uelsket" af folket.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf POCKETKITTEN » 17. feb 2018, 20:23

Jeg var nede og lægge liljer ved Marselisborg Slot i dag. Der var rigtig mange mennesker, og mange kom med buketter, tegninger og breve. Det var meget rørende.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf paint » 18. feb 2018, 09:52

Jeg synes Jens Gaardbo (TV2), har skrevet en ualmindelig fin og præcist rammende nekrolog over Prins Henrik.

udpluk:
"Væk er min tapre, men også lidt håbløse ridder og hans kamp for alt det umulige. Han krævede minsandten en maskulin rolle i familien, selvom enhver ved, at en moderne familie består af mor, barn og kommune. Han spiste sig tyk og stor, mens nutidens mænd løber magre og hulkindede rundt i gaderne i joggingtøj, før de atter vender hjem til deres despotiske koner. Og han klædte sig i mønstre og gevandter, mens nationen går rundt og ligner sorte skraldesække.

Væk er den venlige mand, der kom til et leve i et temmelig uvenligt land. Han sejlede rundt til vrede grønlændere og gnavne færinger. Han sejlede til danske fjordbyer og hilste på triste borgmestre med svedige håndflader og tusinder af ondsindede unger med små flag i hænderne. Han skabte skulpturer til et land, der ellers helst vil bygge grimme kulturhuse i håbløse købstæder, sådan at Lis Sørensen har nogle steder at spille om vinteren."

https://www.bt.dk/blogs/klar-laest-til- ... vaenne-sig
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Prins Henrik er død

Indlægaf vibbsen » 18. feb 2018, 10:13

paint skrev:Jeg synes Jens Gaardbo (TV2), har skrevet en ualmindelig fin og præcist rammende nekrolog over Prins Henrik.

udpluk:
"Væk er min tapre, men også lidt håbløse ridder og hans kamp for alt det umulige. Han krævede minsandten en maskulin rolle i familien, selvom enhver ved, at en moderne familie består af mor, barn og kommune. Han spiste sig tyk og stor, mens nutidens mænd løber magre og hulkindede rundt i gaderne i joggingtøj, før de atter vender hjem til deres despotiske koner. Og han klædte sig i mønstre og gevandter, mens nationen går rundt og ligner sorte skraldesække.

Væk er den venlige mand, der kom til et leve i et temmelig uvenligt land. Han sejlede rundt til vrede grønlændere og gnavne færinger. Han sejlede til danske fjordbyer og hilste på triste borgmestre med svedige håndflader og tusinder af ondsindede unger med små flag i hænderne. Han skabte skulpturer til et land, der ellers helst vil bygge grimme kulturhuse i håbløse købstæder, sådan at Lis Sørensen har nogle steder at spille om vinteren."

https://www.bt.dk/blogs/klar-laest-til- ... vaenne-sig


Jeg har lige læst den....Og wauuuuuvvvvv... :love2: :love2:

Han insisterede f.eks. på at elske livet for alt det, der kan ske – i et land, hvor de fleste ellers er bange for livet og alt det, der kan ske. Han var sensuel, så vi tydeligt kunne se, hvor triste vi selv er. Og han var manden, der gennem årtier uforfærdet protesterede over sin rolle i andet geled, selvom han vidste, at han løb panden mod en mur.

Det elskede jeg ham for. Det har jeg altid gjort. Ligesom jeg elsker Dronningen for, at hun ryger. Og prins Joachim for hans hang til hurtige biler. Kronprinsen og Mary må også godt se at få en last. Jeg holder af dette strejf af letsindighed midt i en dansk offentlighed, der bliver mere og mere sur & sund, restriktiv & spidsrøvet.


Så lærte han også det. Man skal ikke sige noget drilagtigt om Danmark, heller ikke når det er på sin plads. For Danmark, landet med verdensrekorder i kræmmermarkeder og hoftebensbrud, er verdens bedste land. Og vi danskere er verdens bedste mennesker, selvom resten af verden synes, at vi er uforskammede og selvglade.


Den er et spark i skridtet til den selvfedhed og snerpethed som vi danskere også besidder. Og som jeg finder uendeligt ucharmerende..Og jeg giver ham ret i at det ville være en god ide hvis kronprinsen og hans fru også fandt en last...Så de ikke fremstår som "Mr & Mrs Perfect"
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"