De værste gæster?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: De værste gæster?

Indlægaf Sangius » 28. feb 2018, 07:58

Jeg er nok bare så langt fra jeres andres forståelse for det. Jeg kan vitterligt ikke sætte mig ind i, hvordan man kan gå op i hvad man får, og hvornår man får det.
Jeg har endnu ikke oplevet at blive skuffet over en gave - det tror jeg simpelthen ikke jeg kan. For mi ville det svare sig til at blive skuffet over at finde en 10er, fordi det kunne havde været en 20er. Eller blive skuffet over at jeg slet ikke havde fundet en 10er :D

Jeg er overrasket over, at man ligefrem kan stemples som uden pli, hvis man ikke har en gave med til f.eks. barselsbesøg. Det ville jeg aldrig havde drømt om.

Men det vil jeg da skrive mig bag øret, og forventningsafstemme med veninder i fremtiden.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: De værste gæster?

Indlægaf avdotja » 28. feb 2018, 16:02

Det er meget fint at alle nævner at gaver ikke er et spørgsmål om materialisme eller lignende, for man kan jo bare medbringe en billig dusk blomster eller gratis, hjemmebagte småkager. Det handler skam udelukkende om tanken og behøver ikke koste det store i hverken penge eller anstrengelser.

Men den konkrete diskussion udspring jo faktisk af en vært som mente at den medbragte gave var for lille/billig til overhovedet at udgøre en gave.
0
Neverkont
Indlæg: 1862
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: De værste gæster?

Indlægaf Neverkont » 28. feb 2018, 16:10

avdotja skrev:Det er meget fint at alle nævner at gaver ikke er et spørgsmål om materialisme eller lignende, for man kan jo bare medbringe en billig dusk blomster eller gratis, hjemmebagte småkager. Det handler skam udelukkende om tanken og behøver ikke koste det store i hverken penge eller anstrengelser.

Men den konkrete diskussion udspring jo faktisk af en vært som mente at den medbragte gave var for lille/billig til overhovedet at udgøre en gave.


Ville du også betragte det som en gave hvis en gæst trak en åbnet pose slik op af lommen og gav storesøster et par stykker slik fra posen?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: De værste gæster?

Indlægaf avdotja » 28. feb 2018, 16:18

Jeg bliver i øvrigt selv ALTID glad for gaver, uanset omstændigheder og omfang. Men ikke desto mindre arbejder jeg ret aktivt på at neddrosle antallet af diverse former for mindre høflighedsgaver. Ikke kun værtindegaver (som jeg virkelig ikke troede der var nogen der brugte konsekvent) har feks også for længst droppet mindre julegaver til 100-300 kr til diverse tanter/onkler/niecer/kusiner. Anstrengelserne ved at finde en nogenlunde brugbar gave i det prisleje (eller finde gaveønsker i det prisleje) står for mig slet ikke mål med den begrænsede værdi det har for modtageren.

Synes ligeledes det ville være decideret spild at få 10 billige h&m sparkedragter eller noget ligegyldigt billigt legetøj, som man måske/måske ikke får brugt. Ikke at jeg ikke værdsætter tanken bag, jeg synes bare det et unødvendigt ressourcespild, både mht pengene og den tid/energi der bruges på at skaffe gaven.
3
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: De værste gæster?

Indlægaf avdotja » 28. feb 2018, 16:25

Neverkont skrev:
avdotja skrev:Det er meget fint at alle nævner at gaver ikke er et spørgsmål om materialisme eller lignende, for man kan jo bare medbringe en billig dusk blomster eller gratis, hjemmebagte småkager. Det handler skam udelukkende om tanken og behøver ikke koste det store i hverken penge eller anstrengelser.

Men den konkrete diskussion udspring jo faktisk af en vært som mente at den medbragte gave var for lille/billig til overhovedet at udgøre en gave.


Ville du også betragte det som en gave hvis en gæst trak en åbnet pose slik op af lommen og gav storesøster et par stykker slik fra posen?

Nej, det ville jeg betragte som en gæst der delte noget slik med barnet. Men nu blev det omtalt som en gave i indlægget, så det går jeg da ud fra er udgangspunket. Blev det slet ikke betragtet som gave, formoder jeg at vedkommende havde nævnt at en gæst havde formastet sig til at komme på barselbesøg, helt uden gave, i stedet for.
1
Neverkont
Indlæg: 1862
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: De værste gæster?

Indlægaf Neverkont » 28. feb 2018, 17:52

Neverkont skrev:Jeg vil ikke kalde dem mine værste gæster, men jeg har også oplevet underlige barselsgæster.

Da jeg lærte dem at kende havde de et enkelt barn, og fik et mere senere, hvor jeg troppede op på fødeafdelingen (det var dengang man typisk lå der i 5 dage) med et sæt tøj til den lille.

Jeg vart single og kom oftest hos dem, og havde altid en kage med til kaffen.

Da jeg havde født nr. 2 kom de på besøg hjemme nogle få dage efter fødslen. De forventede helt klart at få serveret kaffe. Det eneste de havde med var et par af de små 1-krones slikposer til den ældste. :gruble:


Som det fremgår af mit tidligere indlæg har jeg ikke omdelt de famøse 1-krones poser som "gave".

Jeg husker seriøst ikke, om det var 1 eller 2 poser der var tale om.
0
Neverkont
Indlæg: 1862
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: De værste gæster?

Indlægaf Neverkont » 28. feb 2018, 17:53

avdotja skrev:
Neverkont skrev:
avdotja skrev:Det er meget fint at alle nævner at gaver ikke er et spørgsmål om materialisme eller lignende, for man kan jo bare medbringe en billig dusk blomster eller gratis, hjemmebagte småkager. Det handler skam udelukkende om tanken og behøver ikke koste det store i hverken penge eller anstrengelser.

Men den konkrete diskussion udspring jo faktisk af en vært som mente at den medbragte gave var for lille/billig til overhovedet at udgøre en gave.


Ville du også betragte det som en gave hvis en gæst trak en åbnet pose slik op af lommen og gav storesøster et par stykker slik fra posen?

Nej, det ville jeg betragte som en gæst der delte noget slik med barnet. Men nu blev det omtalt som en gave i indlægget, så det går jeg da ud fra er udgangspunket. Blev det slet ikke betragtet som gave, formoder jeg at vedkommende havde nævnt at en gæst havde formastet sig til at komme på barselbesøg, helt uden gave, i stedet for.


Som du kan se af mit forrige indlæg har jeg ikke omtalt mini-slikposen som en "gave".
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: De værste gæster?

Indlægaf fisken80 » 28. feb 2018, 17:56

Neverkont skrev:
Neverkont skrev:Jeg vil ikke kalde dem mine værste gæster, men jeg har også oplevet underlige barselsgæster.

Da jeg lærte dem at kende havde de et enkelt barn, og fik et mere senere, hvor jeg troppede op på fødeafdelingen (det var dengang man typisk lå der i 5 dage) med et sæt tøj til den lille.

Jeg vart single og kom oftest hos dem, og havde altid en kage med til kaffen.

Da jeg havde født nr. 2 kom de på besøg hjemme nogle få dage efter fødslen. De forventede helt klart at få serveret kaffe. Det eneste de havde med var et par af de små 1-krones slikposer til den ældste. :gruble:


Som det fremgår af mit tidligere indlæg har jeg ikke omdelt de famøse 1-krones poser som "gave".

Jeg husker seriøst ikke, om det var 1 eller 2 poser der var tale om.


Jeg er sgu med dig i det her. Det virker bare så ligegyldigt at gøre sådan. Som om man reelt er ligeglad men bare kommer på besøg, fordi det skal man jo, og så kan man jo også lige få kaffe...
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Neverkont
Indlæg: 1862
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: De værste gæster?

Indlægaf Neverkont » 28. feb 2018, 18:06

avdotja skrev:Jeg bliver i øvrigt selv ALTID glad for gaver, uanset omstændigheder og omfang. Men ikke desto mindre arbejder jeg ret aktivt på at neddrosle antallet af diverse former for mindre høflighedsgaver. Ikke kun værtindegaver (som jeg virkelig ikke troede der var nogen der brugte konsekvent) har feks også for længst droppet mindre julegaver til 100-300 kr til diverse tanter/onkler/niecer/kusiner. Anstrengelserne ved at finde en nogenlunde brugbar gave i det prisleje (eller finde gaveønsker i det prisleje) står for mig slet ikke mål med den begrænsede værdi det har for modtageren.

Synes ligeledes det ville være decideret spild at få 10 billige h&m sparkedragter eller noget ligegyldigt billigt legetøj, som man måske/måske ikke får brugt. Ikke at jeg ikke værdsætter tanken bag, jeg synes bare det et unødvendigt ressourcespild, både mht pengene og den tid/energi der bruges på at skaffe gaven.


Jeg gør også hvad jeg kan for at skære ned på niveauet af f.eks. værtindegaver, da jeg synes det har det med at eskalere.
Der kan jeg f.eks. finde på, at komme med noget hjemmelavet, som jeg ved, at modtageren vil blive glad for.

Lige hvad angår tøj til de helt små synes jeg det er helt fint med et sæt fra H og M. De små kan alligevel ikke passe tøjet ret længe, og der er en vis risiko for, at der kommer pletter på, som kan være svære at få af.
Og hvis man har stået med en lille én, som har haft dårlig mave, så ved man, at det er rart med en del tøj, som ikke nødvendigvis er specielt fint, bare det er helt og rent.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: De værste gæster?

Indlægaf LadyFox » 28. feb 2018, 18:23

Min veninde har lige født, og jeg var på besøg et par dage senere for at møde den nyfødte, ærligt, jeg havde ikke en gave med, dels fordi at den nyfødte som så mange nye babyer allerede har alt for meget af alting, så hvorfor? Jeg havde heller ikke noget med til min veninde, fordi, jeg havde ikke lige tid til at finde noget. Dig havde jeg kage med til kaffen, men det har jeg næsten altid når nogen inviterer på kaffe. Til gengæld tog jeg lige opvasken inden jeg gik.
Men.. Jeg har det slet ikke skidt med ikke at have gaver med, og jeg ville nok være ret overrasket hvis det blev taget ilde op.
8
...
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: De værste gæster?

Indlægaf fisken80 » 28. feb 2018, 20:34

LadyFox skrev:Min veninde har lige født, og jeg var på besøg et par dage senere for at møde den nyfødte, ærligt, jeg havde ikke en gave med, dels fordi at den nyfødte som så mange nye babyer allerede har alt for meget af alting, så hvorfor? Jeg havde heller ikke noget med til min veninde, fordi, jeg havde ikke lige tid til at finde noget. Dig havde jeg kage med til kaffen, men det har jeg næsten altid når nogen inviterer på kaffe. Til gengæld tog jeg lige opvasken inden jeg gik.
Men.. Jeg har det slet ikke skidt med ikke at have gaver med, og jeg ville nok være ret overrasket hvis det blev taget ilde op.


Du havde jo noget med, nemlig kage, og du forventede garanteret heller ikke, at din veninde skulle varte dig op. Eller det ved jeg jo du ikke gjorde, for du tog opvasken. Jeg synes forskellen på de besøgende neverkonti beskriver og så dig er til at få øje på. Og det bringer mig tilbage til, at det altså ikke behøves være særlig kompliceret at regne ud, hvordan man skal opføre sig som gæst.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: De værste gæster?

Indlægaf LadyFox » 28. feb 2018, 20:37

fisken80 skrev:
LadyFox skrev:Min veninde har lige født, og jeg var på besøg et par dage senere for at møde den nyfødte, ærligt, jeg havde ikke en gave med, dels fordi at den nyfødte som så mange nye babyer allerede har alt for meget af alting, så hvorfor? Jeg havde heller ikke noget med til min veninde, fordi, jeg havde ikke lige tid til at finde noget. Dig havde jeg kage med til kaffen, men det har jeg næsten altid når nogen inviterer på kaffe. Til gengæld tog jeg lige opvasken inden jeg gik.
Men.. Jeg har det slet ikke skidt med ikke at have gaver med, og jeg ville nok være ret overrasket hvis det blev taget ilde op.


Du havde jo noget med, nemlig kage, og du forventede garanteret heller ikke, at din veninde skulle varte dig op. Eller det ved jeg jo du ikke gjorde, for du tog opvasken. Jeg synes forskellen på de besøgende neverkonti beskriver og så dig er til at få øje på. Og det bringer mig tilbage til, at det altså ikke behøves være særlig kompliceret at regne ud, hvordan man skal opføre sig som gæst.


Men kage er vel ikke en gave, når nu jeg altid har kage med? Og ja jeg tog opvasken, min veninde stod dog for kaffen :)
0
...
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: De værste gæster?

Indlægaf fisken80 » 28. feb 2018, 20:48

LadyFox skrev:
fisken80 skrev:
LadyFox skrev:Min veninde har lige født, og jeg var på besøg et par dage senere for at møde den nyfødte, ærligt, jeg havde ikke en gave med, dels fordi at den nyfødte som så mange nye babyer allerede har alt for meget af alting, så hvorfor? Jeg havde heller ikke noget med til min veninde, fordi, jeg havde ikke lige tid til at finde noget. Dig havde jeg kage med til kaffen, men det har jeg næsten altid når nogen inviterer på kaffe. Til gengæld tog jeg lige opvasken inden jeg gik.
Men.. Jeg har det slet ikke skidt med ikke at have gaver med, og jeg ville nok være ret overrasket hvis det blev taget ilde op.


Du havde jo noget med, nemlig kage, og du forventede garanteret heller ikke, at din veninde skulle varte dig op. Eller det ved jeg jo du ikke gjorde, for du tog opvasken. Jeg synes forskellen på de besøgende neverkonti beskriver og så dig er til at få øje på. Og det bringer mig tilbage til, at det altså ikke behøves være særlig kompliceret at regne ud, hvordan man skal opføre sig som gæst.


Men kage er vel ikke en gave, når nu jeg altid har kage med? Og ja jeg tog opvasken, min veninde stod dog for kaffen :)


Nej, men det er et tegn på den betænksomhed, som tydeligvis manglede totalt hos neverkontis gæster. Og det er det jeg mener. Ved at udvise bare en lille smule betænksomhed og ikke bare komme og smide sig i sofaen og forvente opvartning så kommer man som gæst langt.
9
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: De værste gæster?

Indlægaf Lurende Peber » 28. feb 2018, 21:49

Man skal da slet ikke forvente opvartning som barselsgæst.
7
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1592
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 204
Likede indlæg: 2899

Re: De værste gæster?

Indlægaf Kilix » 28. feb 2018, 22:55

De vaerste gaester, for mig, er dem der kommer meget for sent til middag, uden at melde ud, saa hele selskabet sidder og venter paa mad. Kommer folk meget for tidligt, bliver de sat i gang med at hjaelpe med at daekke bord eller saadan noget. Det er dog yyyderst sjaeldent det sker, og oftest efter aftale.

Jeg har ikke gave med til folk jeg besoeger ofte, men skal vi til f.eks kaerestens kusine's foedselsdag (hun bor stadig hjemme) har vi en lille ting med til mor/far. f.eks en almindelig flaske vin, en lille sammenplatning eller et eller andet andet smaat + gaven til foedselaren. Det betyder dog ikke at jeg forventer noget til gengaeld!
Holder vi noget for en gruppe mennesker, saetter jeg pris paa at blive spurgt om der er noget gaesterne kan hjaelpe med - Saa kan de, hvis de har lyst, baere salaten ind, eller aabne vinen eller noget i den dur. Det er dog ogsaa helt i orden at de bare smider sig i sofaen, og faar en taar kaffe eller en drink, det er trods alt det den er der til :D

Vi har en "regel" herhjemme, at vi serverer den foerste drink, resten kan de selv hente i koeleren, og der er frit valg paa alle hylder.
1

Tilbage til "Livets forhold"