Kvinde? Pige? Dame?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2018, 15:31

Pige er et barn af hunkøn.
Kvinde er en voksen af hunkøn.
Dame er en voksen af hunkøn af en højere samfundsklasse ind den jeg tilhører.

Så jeg er en kvinde. Selvom jeg egentlig ikke er begejstret for ordet, det giver mig sådan lidt nogle associationer til sådan nogle Quinder med stort Q-agtige typer jeg ikke kan identificere mig selv med. Men det er nu stadig kvinde jeg synes passer bedst til en 29 årig i Københavns Nordvest-kvarter.
0
...
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. feb 2018, 15:36

LadyFox skrev:Dame er en voksen af hunkøn af en højere samfundsklasse ind den jeg tilhører.

Det mener jeg ikke er korrekt, det er kun fordi du associerer det med at man er en velhavende dame og damer er tiltalt sådan måske oftere i erhvervs øjemed. Jeg synes da ikke dame-fodbold lugter af højere samfundsklasser? Eller hvad med Dame-toilettet?? Hvor lavt skal vi gå :)

Hedder det kvinde-toilet efter den D/K-fodboldsdebat?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2018, 15:44

DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:Dame er en voksen af hunkøn af en højere samfundsklasse ind den jeg tilhører.

Det mener jeg ikke er korrekt, det er kun fordi du associerer det med at man er en velhavende dame og damer er tiltalt sådan måske oftere i erhvervs øjemed. Jeg synes da ikke dame-fodbold lugter af højere samfundsklasser? Eller hvad med Dame-toilettet?? Hvor lavt skal vi gå :)

Hedder det kvinde-toilet efter den D/K-fodboldsdebat?

Ah, jeg er nok lidt med Foxen her, for så vidt "kvinde" kun siger noget om kønnet, mens "dame" ofte har lidt med adfærd, status eller fremtoning med i købet.

Jeg synes ikke, man kan tage fasttømrede, gamle udtryk som bevis for noget - de er tit sådan lidt fastfrosne formuleringer fra en anden tid, hvad enten det er dametoilet, konebåd eller kvindelist :)
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2018, 15:56

DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:Dame er en voksen af hunkøn af en højere samfundsklasse ind den jeg tilhører.

Det mener jeg ikke er korrekt, det er kun fordi du associerer det med at man er en velhavende dame og damer er tiltalt sådan måske oftere i erhvervs øjemed. Jeg synes da ikke dame-fodbold lugter af højere samfundsklasser? Eller hvad med Dame-toilettet?? Hvor lavt skal vi gå :)

Hedder det kvinde-toilet efter den D/K-fodboldsdebat?

Jeg bliver spurgt hvad jeg lægger i ordene, og det jeg skriver er præcis det jeg lægger i ordene, så det jeg skriver er korrekt.
Jeg ville så heller aldrig sige dame-fodbold, men kvinde-fodbold og kvinde-landsholdet.
Og det hedder vel et dametoilet, men det ændre ikke på mine associationer når jeg høre ordet kvinde eller dame.
Jeg synes også ordet kvinde virker mere ungt og morderne end ordet dame.
1
...
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2669

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf KIM K » 20. feb 2018, 16:05

Raenil skrev:Kvinde bruger jeg mest for at gruppere biologisk køn - dvs. hunkøn i alle aldre og alle former.
Dame er for mig en voksen kvinde (og gerne med en hvis elegance).
Pige er en kvinde der ikke er voksen - det skifter vel ved 18 års alderen.
Tøser - lidt nedsættende.
Kone/hustru/frue: en som er gift. Og sat.
Lillemor: Min egen kone. :-)


Det er i store træk lig min måde at anskue betegnelserne på.
Jeg er overrasket over hvor mange yngre kvinder der tilsyneladende værger sig ved at blive omtalt som "damer".
Når jeg benytter betegnelsen ”dame” er det som kompliment for en fin og elegant kvinde der sagtens kan være yngre.
Allerede som teenagere omtale vi pigerne som damer når vi var i byen og de havde gjort noget ud af sig selv.

Jeg ville f.eks. aldrig på et dansested en lørdag aften gå hen til en kvinde og sige ”må jeg byde den kvinde en drink”. Jeg ville sige må jeg byde den dame en drink.
Det ville være min måde at udtrykke på jeg syntes hun var smuk og elegant klædt.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. feb 2018, 16:19

dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:Dame er en voksen af hunkøn af en højere samfundsklasse ind den jeg tilhører.

Det mener jeg ikke er korrekt, det er kun fordi du associerer det med at man er en velhavende dame og damer er tiltalt sådan måske oftere i erhvervs øjemed. Jeg synes da ikke dame-fodbold lugter af højere samfundsklasser? Eller hvad med Dame-toilettet?? Hvor lavt skal vi gå :)

Hedder det kvinde-toilet efter den D/K-fodboldsdebat?

Ah, jeg er nok lidt med Foxen her, for så vidt "kvinde" kun siger noget om kønnet, mens "dame" ofte har lidt med adfærd, status eller fremtoning med i købet.

Jeg synes ikke, man kan tage fasttømrede, gamle udtryk som bevis for noget - de er tit sådan lidt fastfrosne formuleringer fra en anden tid, hvad enten det er dametoilet, konebåd eller kvindelist :)

Og så er vi jo også der, hvor man skal kende sproget, og forstå hvorfor man kalder det et dame-toilet :) Det er lidt af en status der for et sted man lægger noget l.rt. Det er som jeg skrev tidligere det er ordspil og lidt som du skriver hvad man associerer med ordet men ikke altid afspejler personen.

Og det er nok præcis som du også siger, det er den tiltale som man brugte i gammel tid, og nu hænger ved , i specielle sammenhæng men man kan altså overraskes over man synes en dame er en tiltale for højere klasser, når samme dame bruges i andre sammenhæng, kassedame, posedame osv...
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf DenBruneMunk » 20. feb 2018, 16:21

LadyFox skrev:Jeg bliver spurgt hvad jeg lægger i ordene, og det jeg skriver er præcis det jeg lægger i ordene, så det jeg skriver er korrekt.
Dette er så et debat forum, ikke fakta forum, og hvad du skriver, er din opfattelse af dette, og er ikke mere korrekt end hvad jeg mener er korrekt :blomst:
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2018, 16:36

DenBruneMunk skrev:
dgd2007 skrev:
DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:Dame er en voksen af hunkøn af en højere samfundsklasse ind den jeg tilhører.

Det mener jeg ikke er korrekt, det er kun fordi du associerer det med at man er en velhavende dame og damer er tiltalt sådan måske oftere i erhvervs øjemed. Jeg synes da ikke dame-fodbold lugter af højere samfundsklasser? Eller hvad med Dame-toilettet?? Hvor lavt skal vi gå :)

Hedder det kvinde-toilet efter den D/K-fodboldsdebat?

Ah, jeg er nok lidt med Foxen her, for så vidt "kvinde" kun siger noget om kønnet, mens "dame" ofte har lidt med adfærd, status eller fremtoning med i købet.

Jeg synes ikke, man kan tage fasttømrede, gamle udtryk som bevis for noget - de er tit sådan lidt fastfrosne formuleringer fra en anden tid, hvad enten det er dametoilet, konebåd eller kvindelist :)

Og så er vi jo også der, hvor man skal kende sproget, og forstå hvorfor man kalder det et dame-toilet :) Det er lidt af en status der for et sted man lægger noget l.rt. Det er som jeg skrev tidligere det er ordspil og lidt som du skriver hvad man associerer med ordet men ikke altid afspejler personen.

Og det er nok præcis som du også siger, det er den tiltale som man brugte i gammel tid, og nu hænger ved , i specielle sammenhæng men man kan altså overraskes over man synes en dame er en tiltale for højere klasser, når samme dame bruges i andre sammenhæng, kassedame, posedame osv...

Jeg tænker nok bare også lidt på damer som et ord der høre sammen med herre. Hvor jeg også ser det som at ikke alle af hankøn er en herre. Og hvor så mænd dækker mere over alle. Damer og herrer, drenge og piger, mænd og kvinder.

Jeg tænker at man ikke skal tage den slags betegnelser så alvorligt, lidt som man ikke bliver royal af at være en skøjteprinsesse, isdronning og en mand af højere klasse jo også godt kan kaldes en score-karl på trods af mange nok ikke ville opfatte ham som en "karl" i sig selv.
2
...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf Slettet bruger » 20. feb 2018, 16:53

Unge mænd taler nogle gange om at lave damer. Jeg tror ikke det er fine, ældre damer de i den forbindelse tænker på.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2018, 16:54

abcd skrev:Unge mænd taler nogle gange om at lave damer. Jeg tror ikke det er fine, ældre damer de i den forbindelse tænker på.

Ja, det har jeg læst - vist nok på debatten ;) Det er da et endnu mere underligt udtryk end det med "at have dame på"!
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf dgd2007 » 20. feb 2018, 16:55

Vi glemmer i øvrigt helt: kvindemenneske, pigebarn, fruentimmer ... :-D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf Slettet bruger » 20. feb 2018, 17:06

dgd2007 skrev:
abcd skrev:Unge mænd taler nogle gange om at lave damer. Jeg tror ikke det er fine, ældre damer de i den forbindelse tænker på.

Ja, det har jeg læst - vist nok på debatten ;) Det er da et endnu mere underligt udtryk end det med "at have dame på"!


Der er også udtrykket at lave mange penge som måske er en humoristisk oversættelse af make a lot of money. Det kan være det har bredt sig til at man kan lave andet også, f.eks. damer.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf landsbytossen » 20. feb 2018, 17:11

dgd2007 skrev:Vi glemmer i øvrigt helt: kvindemenneske, pigebarn, fruentimmer ... :-D

Quindfolk, jomfru (ugift fra finere samfundslag), madamme, fæstemø
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14698
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf Flora » 20. feb 2018, 17:18

abcd skrev:Unge mænd taler nogle gange om at lave damer. Jeg tror ikke det er fine, ældre damer de i den forbindelse tænker på.


Det er Kidds skyld :P

1
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27007

Re: Kvinde? Pige? Dame?

Indlægaf ajnaM » 20. feb 2018, 19:48

Jeg er vel en kvinde. Jeg er 33 år.

Havde for et par år siden snakken med nogle gamle studiekammerater, som blev ved at kalde sig selv for 'drenge'. Til sidst var jeg nødt til at påtale det - og sjældent har jeg følt mig så gammel. Eller så rødstrømpeagtig. Men altså - mænd over 30 skal ikke kalde sig selv for 'drenge'. Det er simpelthen for ufrækt.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Livets forhold"