tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. feb 2018, 10:46

I 2017 blev der født 61397 nye danskere.

Er man tvangstilmeldt kirken når man bliver født? Er det først når man er myndig , det registreres?

Det er i forbindelse med denne info:
Antallet af medlemmer af folkekirken fortsætter med at falde
Men faldet er ikke så voldsomt som de foregående år.Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. I alt 15.433 meldte sig ud af folkekirken i 2017. Det er færre end i 2016, hvor tallet var oppe på 24.728 udmeldte. Det glæder kirkeminister Mette Bock (LA), at tre ud af fire danskere fortsat er medlemmer af folkekirken, siger hun til Ritzau.


Hvis der fødes flere og der stadig kun er 15-20.000 per år som udmelder sig, så må der altid være 3/4 eller mere som er medlemmer af folkekirken?
Så glemte jeg selvf. den modsatte ende af befolkningen som går væk og ikke mere er med os. Der ved jeg ikke hvor mange, det må slås op :) (53261)
Jeg ved dog ikke hvornår man betegnes som medlem af folkekirken? Nogen som ved dette? og kan forklare det?

hmm,
Så 15.000 udmelder sig, 53261 dør, det er 68k+ og kun 61397 fødes, så er der jo et reelt fald på 7k mindre per år , eller?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2521
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8478

Re: tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf Raenil » 21. feb 2018, 10:50

Børn bliver meldt ind ved dåben. Men nogle er blevet meldt ind ved en fejl uden dåb.
Man er medlem af folkekirken hvis man ikke har meldt sig ud efter at man blev meldt ind.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26525

Re: tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 10:51

Jamen det kan jeg godt goggle for dig.

"Indmeldelse
De fleste bliver medlem af folkekirken i forbindelse med deres barnedåb.

Hvis du ikke blev døbt som barn, kan du melde dig ind i folkekirken ved at blive døbt som ung eller voksen. Du kan kontakte præsten og aftale nærmere. Voksendåb og dåb af store børn og konfirmander foregår nogle gange ved gudstjenesten, andre gange ved en særlig højtidelighed. Ved dåb af børn og unge under 18 år er det den person, som har forældremyndigheden, der træffer beslutning om dåb eller indmeldelse i folkekirken. Personer over 15 år skal dog selv give samtykke til dåb eller indmeldelse.

Hvis du er døbt i en anden kristen kirke, skal du ikke døbes igen for at blive medlem af folkekirken, men kontakte en præst og bede om at blive optaget som medlem."

Fra folkekirken.dk
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. feb 2018, 10:55

Santa skrev:Jamen det kan jeg godt goggle for dig.

Yep, jeg skulle nok have omformuleret det, da spørgsmålet var lige så meget forskellen i antal medlemmer per år, og det faldne/stigenede antal medlemmer som blev nævnt værende 3/4.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf DenBruneMunk » 21. feb 2018, 11:09

Raenil skrev:Børn bliver meldt ind ved dåben. Men nogle er blevet meldt ind ved en fejl uden dåb.

Læser nu andet sted at man er nede på 60% som døbes ind de fylder 1 år, så kan det betyde at kun 36.000 meldes ind per år? Så er det reelle fald i antal medlemmer vel meget højere end de antaget udmeldinger, når man også inkluderer fødsler og dødsfald. Alt må jo være relevant når man sammenligner antal totale medlemmer. Så er vi jo ude i ca. 30k+ mindre antal medlemmer per år.
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf Akehurst2 » 21. feb 2018, 11:49

DenBruneMunk skrev:
Raenil skrev:Børn bliver meldt ind ved dåben. Men nogle er blevet meldt ind ved en fejl uden dåb.

Læser nu andet sted at man er nede på 60% som døbes ind de fylder 1 år, så kan det betyde at kun 36.000 meldes ind per år? Så er det reelle fald i antal medlemmer vel meget højere end de antaget udmeldinger, når man også inkluderer fødsler og dødsfald. Alt må jo være relevant når man sammenligner antal totale medlemmer. Så er vi jo ude i ca. 30k+ mindre antal medlemmer per år.


Der er vist også en del, der døbes i forbindelse med at de vælger at blive konfirmeret, og som så meldes ind der.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: tvangs tilmeldt kirken, ved fødsel?

Indlægaf Guilded_Lily » 3. mar 2018, 12:46

Jeg er en af dem, der af en eller anden årsag blev medlem uden dåb. Det opdagede jeg først som 20-årig, da jeg undrede mig over, jeg åbenbart betalte kirkeskat. Efter et besøg på kirkekontoret blev jeg udmeldt. Jeg blev dog gift i kirken otte år senere, stadig som ikke-medlem.
0

Tilbage til "Livets forhold"