Når man bor til leje, og overboerne skændes?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 202
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 3238

Re: Når man bor til leje, og overboerne skændes?

Indlægaf Kattefjæs » 22. feb 2018, 20:46

abcd skrev:
Kattefjæs skrev:
abcd skrev:
Njah, udlejer kan godt ønske at smide nogen ud, men han kan ikke bare smide folk ud efter forgodtbefindende fordi de skændes lidt, han skal forbi lejeloven først.

Det giver jo sig selv.

O.k., jeg fik ikke fra dine indlæg indtryk af at det var noget du vidste.

Jeg kan ikke se nødvendigheden af at føje en disclaimer til mine indlæg, sådan i det hele taget, uanset emnet - jeg synes det er lidt fordummende hvis det skal være nødvendigt lige at understrege at man godt kender til gældende lovgivning og at den selvfølgelig skal respekteres før man må ytre sig om diverse emner på debatten.
6
Modesty Blame
Kort karma: 217
Likede indlæg: 2788

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2018, 20:55

abcd skrev:
Modesty Blame skrev:Hvis man konstant larmer på tidspunkter, hvor der ifølge husordnen skal være stille, så ryger man da før eller siden ud...forudsat nogen sender en klage.

Ja, hvis man larmer hver nat, kan det sikkert lade sig gøre. Men hvis det er en halv time hver anden eftermiddag, tror jeg ikke på at man kommer igennem med at smide nogen ud hvis de ikke går frivilligt.

Hvad skrev jeg?
4
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1318
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22164

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2018, 21:04

Juki skrev:
LadyFox skrev:
Juki skrev:Selvfølgelig må man da klage og gøre opmærksom på at deres opførsel er generende og hensynsløs! :stoned:

Det er da totalt irrelevant om de stopper med at skændes eller ej, af at få en seddel. Hvis de synes det er nødvendigt at opføre sig sådan må de jo flytte på landet eller et andet sted hen hvor de kan larme i fred.

Når man bor tæt er der lyde man må acceptere eller være overbærende med. Det kan være babygråd, en hund der siger "vov" eller lignende. Jeg synes også det kommer an på om det er lyde der vil kunne blive ved for evigt. En baby begynder oftest at græde mindre osv. Og så græder en baby ikke for at genere. Det par her skændes nok heller ikke for at genere, men de kan sagtens skændes på en mindre generende måde.

Derudover kan der være børn der ikke ved eller forstår hvad der sker ved naboen. Det er ikke fair at de skal blive bange eller utrygge over noget så meningsløst.

Min erfaring med naboer med børn er at baby-fasen er den tid hvor børn larmer mindst. Så snart de bliver tumlinger og derover så kommer der en hel anden volumen på deres gråd, derudover begynder de også at lege og råbe når de bliver sure. Teenagere er også larmene, er min erfaring, og de begynder ofte også at skændes med forældre og søskende. Så selvom børn måske ikke larmer for evigt, så kan det jo snildt blive 18 år med larm. Hvilket jeg så også synes er rimeligt nok, men det er da alligevel en længere periode.

Jeg har også svært ved at se at larm fra kæledyr er larm man må finde sig i, men larm fra parforholdet ikke er.

Der er forskel på en baby der græder og et ældre barn eller en teenager der kan udtrykke sig, som man kan trøste og som kan forstå at det ikke er smart at larme pga. naboer.

Men det er jo lige meget hvad man bliver generet af og hvordan. Uanset om det er et barn der larmer fordi det leger og banker legetøj i gulvet eller et par der skændes, så er det altså okay at gøre opmærksom på at det er lydt og generende. Det kan siges og gøres på mange måder, og det er vel de færreste der med vilje vil irritere sine naboer :gruble:

Selvfølgelig kan man gøre opmærksom på det, man kan jo også klage hvis man har lyst, spørgsmålet er om man burde.
Der er selvfølgelig situationer hvor det er ret og rimeligt at bede om hensyn. Men jeg synes det er overkill at gøre opmærksom på det hver gang folks adfærd er generende, især hvis det ikke overtræder husordenen.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Neverkont
Kort karma: 17
Likede indlæg: 491

Indlægaf Neverkont » 22. feb 2018, 22:51

Mistermor skrev:Hvad gør man, når ens overboer med jævne mellemrum skændes, så de henholdsvis græder/skriger og råber af hinanden. Smækker med døre, tramper i gulvet eller smider ting (der lyder i alt fald brag).

Det er vel ikke noget, man direkte kan klage over?

Man må også formode, at man ikke behøver at fortælle dem, at det er meget tydeligt for de omkringboende?

De er nok ca 23 og 28, så jeg tænker, at de burde være i stand til at tænke over, at naboerne hører det.

Sætter man bare høj musik på? Eller skriver man et brev, hvor man fortæller dem, at de bliver samtaleemne og irritationsmoment for mange mennesker med den adfærd?

Der er jo mange ting man skal have med i sine overvejelser m.h.t. om man vil klage.

Hvor tit er "jævnligt"?
Hvor voldsomt er det?
På hvilken tid af døgnet foregår det, og hvor længe?

Man kan smides ud af sin bolig for "den slags" hvis det er grelt nok.

Der er ingen der bliver smidt ud af deres bolig for en enkelt klage, så hvis du ikke bryder dig om selv, at gøre dine overboere opmærksomme på, at du er meget generet af deres opførsel, så sker der ikke andet ved en klage til udlejer end, at dine overboere får et brev fra udlejer med oplysning om, at der er blevet klaget, og at de skal stoppe med deres generende adfærd.
Medmindre selvfølgelig, at flere andre har klaget gentagne gange gennem lang tid.

I den opgang min mor bor i boede der en familie med 2 voksne og et par små børn. Flere gange om ugen sloges forældrene, hvilket selvfølgelig fik børnene til at hyle. Efter ca. 2 år med gentagne klager blev de smidt ud af lejligheden.

Hvis du bor i et af de større boligselskaber har de med stor sandsynlighed helt styr på hvor meget der skal til, for at "sagen" kan klare en tur i beboerklagenævnet.

For dit vedkommende kan problemet blive, at hvis sagen kører så langt, at den skal i beboerklagenævnet kan du ikke længere være anonym.
0
Neverkont
Kort karma: 17
Likede indlæg: 491

Indlægaf Neverkont » 22. feb 2018, 22:55

[quote="abcd"
Man kan også bare fortsætte med at skændes og være ligeglad med at man generer nogen. Hvis de insisterer på at råbe og smække med dørene, er der næppe noget naboerne kan gøre ved det.

Derudover er jeg skeptisk over for om nogen kan skændes så meget at det forringer naboernes livskvalitet. Det kræver alligevel en del energi at råbe, græde og smække med dørene. Måske hvis det konsekvent er midt om natten.[/quote]

Ååh jo, man kan faktisk smides ud af sin bolig, hvis man generer sine naboer med larm, hvis det er ofte og grelt nok.

Nogen har tilsyneladende energi nok til, at gøre det så ofte, og så længe, at det kan være virkelig generende.
0
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 277
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4970

Indlægaf Mistermor » 22. feb 2018, 23:27

Det er faktisk ejerlejligheder i et boligkompleks. Mange bliver lejet ud, fordi de er umulige at sælge, men manden ejer lejligheden. (hvorimod jeg bor til leje) - Selve klagegangen kender jeg godt.

Jeg er mere ude efter - og har jo også fået - folks holdning til, om højtlydte skænderier er noget, man klager over.( Hvad er normen) Og andres tanker omkring, hvorvidt de mon er bevidste om, at deres skænderier høres så tydeligt.

Der har lige været klager omkring dem, fordi de har to hunde, og vi kun må have en. (men larmen fra hundene er heldigvis blevet meget mindre) Jeg har selv været med til at klage over det, fordi den ene hund hylede og gøede, når de var alene hjemme, og fordi lod (og stadig somme tider lader) hundene løbe rundt i lejligheden, så det lød som om de havde et helt fodboldhold på besøg. - Det er en anden historie, og jeg havde talt med dem flere gange inden klagen, og de beklagede meget men ændrede ikke noget.

Jeg tænker, at min løsning sagtens kan være, at jeg bare sætter høj musik på. For det er jo i virkeligheden ikke mit problem; jeg har bare svært ved at høre på det, fordi jeg synes, det lyder så voldsomt. Og jeg synes, det er supersynd, at den mand har udviklet sig sådan af det forhold. For han skændtes ikke sådan med sin tidligere kæreste, og jeg synes, det eskalerer..... Når så kvinden har fortalt, at hun har været i et voldeligt forhold tidligere, synes jeg, alarmklokkerne ringer.

Jeg har jo selv voksne børn, og var det min datter, ville jeg få hende til at søge hjælp, og var det min søn, ville jeg få ham til at overveje, om der var fremtid idet forhold, og hvilke tiltag der i så fald skulle til. I min verden er det bare ikke normalt.
3
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4776

Indlægaf abcd » 23. feb 2018, 04:57

Modesty Blame skrev:
abcd skrev:
Modesty Blame skrev:Hvis man konstant larmer på tidspunkter, hvor der ifølge husordnen skal være stille, så ryger man da før eller siden ud...forudsat nogen sender en klage.

Ja, hvis man larmer hver nat, kan det sikkert lade sig gøre. Men hvis det er en halv time hver anden eftermiddag, tror jeg ikke på at man kommer igennem med at smide nogen ud hvis de ikke går frivilligt.

Hvad skrev jeg?

Hvad skrev TS? Hun har ikke skrevet noget om at der bliver larmet hver nat, det er noget som bliver antaget i tråden. Jeg gætter på at hvis det foregik hver nat, ville TS have fundet det relevant at nævne i oplægget.

Og nu viser det sig jo også at det er en ejerlejlighed. Hvordan kan man blive smidt ud af sin ejerlejlighed?
Senest rettet af abcd 23. feb 2018, 05:00, rettet i alt 1 gang.
0
abcd

Indlægaf abcd » 23. feb 2018, 04:58

Kattefjæs skrev:Jeg kan ikke se nødvendigheden af at føje en disclaimer til mine indlæg, sådan i det hele taget, uanset emnet - jeg synes det er lidt fordummende hvis det skal være nødvendigt lige at understrege at man godt kender til gældende lovgivning og at den selvfølgelig skal respekteres før man må ytre sig om diverse emner på debatten.

Jeg synes aldrig det er fordummende at formulere sig præcist.
0
Modesty Blame
Kort karma: 217
Likede indlæg: 2788

Indlægaf Modesty Blame » 23. feb 2018, 05:07

abcd skrev:
Modesty Blame skrev:
abcd skrev:

Hvad skrev jeg?

Hvad skrev TS? Hun har ikke skrevet noget om at der bliver larmet hver nat, det er noget som bliver antaget i tråden. Jeg gætter på at hvis det foregik hver nat, ville TS have fundet det relevant at nævne i oplægget.

Og nu viser det sig jo også at det er en ejerlejlighed. Hvordan kan man blive smidt ud af sin ejerlejlighed?

Så du læste godt, at jeg beskrev den mulige situation, hvor man kunne smides ud?

Man kan godt blive smidt ud af en ejerlejlighed, det er bare sværere.
1
abcd

Indlægaf abcd » 23. feb 2018, 05:14

Modesty Blame skrev:
abcd skrev:
Modesty Blame skrev:
abcd skrev:

Hvad skrev jeg?

Så du læste godt, at jeg beskrev den mulige situation, hvor man kunne smides ud?

Man kan godt blive smidt ud af en ejerlejlighed, det er bare sværere.

Du skrev at hvis man konstant larmer på tidspunkter hvor husordenen siger at der skal være stille, kan man smides ud. Det svarede jeg "ja, hvis man larmer hver nat, kan det sikkert lade sig gøre". Jeg er i tvivl om hvordan du kan tolke det anderledes end at jeg har forstået hvad du skriver og giver dig ret. Jeg er enig i at hvis man konsekvent larmer meget om natten, kan man smides ud af en lejelejlighed. Der er bare ikke rigtigt noget der tyder på at det foregår om natten. Og det er jo også ligegyldigt nu det viser sig at være en ejerlejlighed.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Indlægaf Juki » 23. feb 2018, 10:02

Mistermor skrev:Det er faktisk ejerlejligheder i et boligkompleks. Mange bliver lejet ud, fordi de er umulige at sælge, men manden ejer lejligheden. (hvorimod jeg bor til leje) - Selve klagegangen kender jeg godt.

Jeg er mere ude efter - og har jo også fået - folks holdning til, om højtlydte skænderier er noget, man klager over.( Hvad er normen) Og andres tanker omkring, hvorvidt de mon er bevidste om, at deres skænderier høres så tydeligt.

Der har lige været klager omkring dem, fordi de har to hunde, og vi kun må have en. (men larmen fra hundene er heldigvis blevet meget mindre) Jeg har selv været med til at klage over det, fordi den ene hund hylede og gøede, når de var alene hjemme, og fordi lod (og stadig somme tider lader) hundene løbe rundt i lejligheden, så det lød som om de havde et helt fodboldhold på besøg. - Det er en anden historie, og jeg havde talt med dem flere gange inden klagen, og de beklagede meget men ændrede ikke noget.

Jeg tænker, at min løsning sagtens kan være, at jeg bare sætter høj musik på. For det er jo i virkeligheden ikke mit problem; jeg har bare svært ved at høre på det, fordi jeg synes, det lyder så voldsomt. Og jeg synes, det er supersynd, at den mand har udviklet sig sådan af det forhold. For han skændtes ikke sådan med sin tidligere kæreste, og jeg synes, det eskalerer..... Når så kvinden har fortalt, at hun har været i et voldeligt forhold tidligere, synes jeg, alarmklokkerne ringer.

Jeg har jo selv voksne børn, og var det min datter, ville jeg få hende til at søge hjælp, og var det min søn, ville jeg få ham til at overveje, om der var fremtid idet forhold, og hvilke tiltag der i så fald skulle til. I min verden er det bare ikke normalt.

Jeg forstår godt du ikke gider involvere dig på en måde hvor der findes en løsning for dem, da det ikke er dit problem om de får løst deres problemer, så længe du ikke er bekymret for at de direkte gør skade på hinanden, på en måde hvor politiet bør inddrages.

Men hvis du snakker fint med dem kunne du måske starte med bare at gøre dem opmærksom på at den måde de skændes på, med smækken med dørene osv., er ret generende og at de skændes ret lydt. Jeg ved ikke om det vil kunne hjælpe at gøre dem opmærksomme på det inden der klages igen.

Hvis ikke de ved at deres opførsel er generende så er det fair nok at give dem en chance for at ændre det først.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Kakro05
Kort karma: 45
Likede indlæg: 308

Indlægaf Kakro05 » 23. feb 2018, 10:17

Vores overboer skændes i perioder. De råber og skriger, smækker med døre, vælter ting?? og hun hulker ofte højt og længe bagefter (der er ikke særlig lydt hvor vi bor).
Vi har ikke klaget, men jeg har et par gange overvejet at ringe til politiet (fordi jeg reelt har været i tvivl om de slås fysisk). Vi har ikke klaget, men det er MEGET ubehageligt at være vidne til. Ikke fordi folk ikke må skændes, men det var seriøst voldsomt. Nu har der heldigvis været ro længe og vi flytter snart.
3
Straniera
Kort karma: 12
Likede indlæg: 866

Indlægaf Straniera » 23. feb 2018, 10:30

Min tidligere veninde var engang i et semi-voldeligt forhold. Der var vist ikke decideret fysisk vold, men ham, hun var sammen med, var meget aggressiv og havde det med at smadre ting, true og råbe ad hende. De skændtes også, så det bragede, og en dag gjorde naboen hende opmærksom på, at hun var bekymret for hendes velbefindende, hvilket var noget af en øjenåbner. Kort tid efter forlod veninden heldigvis den kæreste.
5
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 673
Likede indlæg: 8992

Indlægaf Zombie » 23. feb 2018, 11:22

Seriøst, sæt Rick Ashley på så højt og med det samme, og gør det HVER gang. På et eller andet tidspunkt må de lugte lunten at de bliver Rick rollet hver gang de skændes. :lol:
5
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 101
Likede indlæg: 1625

Indlægaf Pax Romana » 23. feb 2018, 11:51

Mistermor skrev:Hvad gør man, når ens overboer med jævne mellemrum skændes, så de henholdsvis græder/skriger og råber af hinanden. Smækker med døre, tramper i gulvet eller smider ting (der lyder i alt fald brag).

Det er vel ikke noget, man direkte kan klage over?

Man må også formode, at man ikke behøver at fortælle dem, at det er meget tydeligt for de omkringboende?

De er nok ca 23 og 28, så jeg tænker, at de burde være i stand til at tænke over, at naboerne hører det.

Sætter man bare høj musik på? Eller skriver man et brev, hvor man fortæller dem, at de bliver samtaleemne og irritationsmoment for mange mennesker med den adfærd?
Jeg ville stille og roligt gå op og ringe på.
Og så ville jeg sige: Hej, jeg hedder xxx og det er mig som bor nedenunder. Jeg kan høre at bølgerne går lidt højt oppe hos jer en gang imellem og det lyder meget voldsomt nede hos mig. Er der noget vi sammen kan gøre så vi alle kan være her uden vi kommer på kant med hinanden?

Så går det enten den ene vej eller den anden. Tager de det til sig, så er det jo godt. Beder de dig om at rende op hoppe, så syntes jeg du skal kontakte din udlejer og så må han tage den derfra. Du kunne også alliere dig med en anden i ejendommen så ikke du står alene.

Hvis du sætter høj musik på, så risikerer du bare at dine naboer også syntes at du er ret irriterende.

Generelt syntes jeg ikke man skal finde sig i at andre mennesker er en plage for en. Men det gæller om at være lidt diplomat, så ikke at det eskalerer.
Senest rettet af Pax Romana 23. feb 2018, 12:03, rettet i alt 1 gang.
8
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Livets forhold"