Det der med katte

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Det der med katte

Indlægaf thomassneum » 6. mar 2018, 12:37

Tamara skrev:
Jeg lover at ringe 114 og høre om de vil hente dyret og efterforske sagen. Det kender vi svaret på...
Next stop internat. Ingen lov brudtm


Jeg har ikke prøvet at indleverer en kat, men du har da nok ret. Politiet har nok andet at bruge deres tid på - din forbryder! :kram:
0
Med bov skal man mad lave, men...
hyben
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. feb 2016, 12:53
Kort karma: 55
Likede indlæg: 911

Re: Det der med katte

Indlægaf hyben » 6. mar 2018, 12:38

De gange jeg har anskaffet mig en kat, har jeg spurgt mine naboer inden anskaffelsen. Og aftalt med dem, at de skulle give besked om eventuelle gener. Jeg har ikke fået klager nogensinde (har haft kat on and off i snart 30 år). Min kat er ude om natten og derved forringes mulighederne for at den generer andre. Hvis den går ind i en anden have kl. 3 om natten, så er risikoen for at naboen er ved at anlægge blomsterbed jo ringe. Dog har jeg en fornemmelse af, at Tamara nok ville opdage den :-) Jeg håber ikke vi er naboer - eller at du i hvert fald ville lade mig vide, at det generer dig.

Hvis jeg fik en klage ville jeg lade min kat være ude under opsyn eller lave en kattegård eller flytte eller lade katten flytte.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Det der med katte

Indlægaf hotlips » 6. mar 2018, 12:47

Vi bor i rækkehuskvarter og det er efterhånden blevet et problem der er så stort at hvis det bliver lige så slemt næste vinter så må vi til at have en fælde.

Der er mindst en der skider i vores lille have hver dag, og jeg er sikker på der er flere der skiftes, jeg ved med sikkerhed at der er mindst 5 forskellige katte der færdes i haven og der er ikke en eneste jeg ved hvor hører til.

Jeg er syg og min have er i høj grad noget der hjælper med at holde mig i gang, jeg samler på sjældne planter og jeg laver det meste af større projekter om vinteren fordi jeg får morfin og det tager også en del af de reflekser der fks hjælper med at regulere kropstemperaturen så der er en kæmpe forskel for mig på at lave noget der gør kroppen varm i sommervarmen i forhold til om vinteren hvor jeg hurtigt kan blive kølet ned. Men selv for de katte her der ikke gider grave det ned er det åbenbart meget tiltalende at der er gravet og hvis et projekt tager tid så kan jeg stå og rode i det hver gang, det har været hver eneste gang jeg er gået fra noget jeg graver i hele denne vinter og det gør at jeg slet ikke har fået lavet noget når det er blevet mørkt, det plejer ellers ikke at være det store problem men jeg kan jo ikke se nok til at opdage om der er lort på det jeg arbejder med.

I denne weekend har jeg heller ikke fået lavet noget, der har ligget sne nok til at skjule hvad der var under men ikke nok til at jeg ikke ville vade det hele op hvis jeg fik jokket i en af de utallige der ligger alle steder.

Sidste år såede jeg i januar, 4 frø og de kostede mig 265 kr, det er hele mit havebudget for et halvt år. Det nåede ikke at ligge til næste morgen,så var der rodet i det og der lå en kæmpe lort midt i det hele.

Jeg har prøvet med vand og skræmme alt muligt og jeg har smidt den store murer spand efter dem for den larmer og det er et ordentligt brag der kommer når man smider den ind i muren lige over hovedet på dem, men det har ikke hjulpet det mindste og jeg gider ikke mere, de er simpelthen for meget til gene og de der må være ejere kan jeg godt leve med kommer til at synes jeg er et skrækkeligt fruentimmer, vi skal nok advare først, der kommer et skilt op foran og bag huset hvor der kommer til at stå at katte der findes på matriklen for fremtiden vil blive indfanget og afleveret på internatet og så kommer der til at stå en beskrivelse af dem jeg har set her, en stærkt overvægtig sort kat med hvid mave, en helt sort ung kat osv.

Jeg kan godt li dyr og jeg kunne godt leve med at de kommer og tager en fugl i ny og næ og jeg er ligeglad med om de sover i hynderne ude bare de ikke går ind, men når de gør jeg ikke kan gøre ting jeg har glædet mig til længe og ødelægger det vi har givet penge for og gjort os umage med at passe så det kan trives så er det for meget og jeg vil ikke rende og banke på hos alle, der må være nogen der godt kan se at bakken ikke bliver brugt i nær noget rimeligt omfang.
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det der med katte

Indlægaf dykkersild » 6. mar 2018, 12:55

Tamara skrev:
dykkersild skrev:
Tamara skrev:
thomassneum skrev:
Tamara skrev:
Nej. Jeg afleverer et dyr i nød på internat. Det må det jo være, hvis det flakker om på min matrikel eller går ind i mit hjem. Og da især, hvis det stjæler mad, så det stakkels dyr jo udsultet.



Loven dikterer nu ret klart hvordan du skal forholde dig.
Men hov.. nu er det så åbenbart okay at bryde den gældende lov. Jeg er lidt forvirret her. :genert: :D


Seriøst? Jeg holder ikke rede på andre folks dyr. Et dyr i nød? Internat (hvis politiet vil afhente den så fint men tror vi nu på det?) og så ejeren vel lære, at det ikke skal befinde sig på min matrikel eller hjem.

Katteejere er 'synderen' her ikke mig. Dén får du ikke mig til at ligge søvnløs over.


Det klinger hult at du står og vifter med Karnow - mens du selv må bryde loven. Moral er godt - dbl. moral er ikke.


Sikkert, men det er ikke min kat. Internater modtager dyr, der flakker rundt udenfor deres hjem og uden opsyn af deres ejer. Jeg really don't care. Jeg har ikke skadet katten, men fint med mig, hvis katteejere fx hellere vil have at den får et lift 50 km væk. Jeg har prøvet, at en tilfældig kat hoppede ind i en åben bil. Mit ansvar? No way. Hold styr på dit dyr eller hent det på internat - og vær glad for, at jeg ikke gjorde *andet*.


Se det er jo lige der vi er uenige - det går helt fint for dig men så skal der lige trues med at køre, over eller "andet" - og så bliver du pludselig usaglig i din argumentation og dit ønske om at andre retter sig efter loven, falder til jorden.

Stien ren giver så meget bedre resultat - selv om du syntes at det er anstrengende.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Det der med katte

Indlægaf dykkersild » 6. mar 2018, 13:00

Hyben - du overså vist mine spørgsmål til dig:




hyben skrev:
Jeg opfatter mig selv som en ansvarlig katteejer. Min kat bor sammen med os i vores hus . Vi lukker den ud i haven om aftenen ved 22-tiden og ind igen om morgenen, når vi står op. Den tilbringer sikkert dagen i dyb søvn på sofaen eller hvor den synes det bedste sted er. Jeg holder rigtig meget af min kat.

Når jeg læser i denne tråd er jeg overrasket over den modvilje kattene mødes med. Jeg ville blive virkelig rystet, hvis min nabo afleverede min kat på dyreinternat, fordi den var gået ind i hans hus.

Jeg tænker, at man uanset, hvordan og hvor man bor, må tåle visse gener fra andre. Om det er en kat, en hund, nogle børn eller andet, så må man jo finde sig i lidt af hvert. Andre mennesker foretager sig ting, som man ikke er enig i eller som er til besvær for en. Sådan er livet vel i alle dets afskygninger. Rummelighed og tolerance klæder alle :-)

Man kunne også fokusere på de gode sider ved de katte, der render rundt derude. De er som regel gode ved børn, graver deres afføring ned, tager fluer, edderkopper, mus og rotter, de er hyggelige at hilse på og så er katten et smukt dyr.

Her taler jeg altså ikke om hjemløse katte (vildkatte) - de har ikke et godt katteliv og er mest til glæde for skøre kattedamer :-)

Ville du rumme at andres kæledyr kom ind i dit hjem fordi du har en dør/vindue åbent 24/7- f.eks. en stor hund der lige smuttede forbi mens din kat lå i dyb søvn på sofaen - det ville du rumme gang på gang? Den kunne naturligvis også få lov at sove i jeres sofa om natten - der er jeres egen kat ude og rende.

Hundeejerne måtte også gerne komme forbi og grave deres hundes lorte ned i din have - for det er jo gravet ned - og de må gerne tisse i din have når de skal ud på deres aftenstur?

For som du skrev: Rummelighed og tolerance klæder alle :-)
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Det der med katte

Indlægaf LaMariposa » 6. mar 2018, 13:41

thomassneum skrev:I udgangspunktet skal katte/dyr holdes på egen matrikel - men det er sårn en generel lov. Det er ikke en "kattelov" -og som alle andre love åbnes der op for "omstændigheder". Det er i kattens natur at strejfe osv. - og i den forstand bliver ejer heller ikke underlagt nogle restrektioner, eller kan heller ikke pålægges bøder osv. . eller.. ved væsentlig gene (hvad det så end er) kan en ejer pålægges bøde.

Er du generet af en kat, så har du reelt kun enkelte muligheder. Du kan gøre livet surt for katten - prøve at gøre din matrikel så uvelkomme som muligt. Har du konstant mad ude på bordet og åbne vinduer, tja.. så beder du selv lidt om det.

Du har også mulighed for at tilbageholde katten, og så kan du kræve "løssum" for at udleverer katten igen. :) - Yep.. det er ganske lovligt. Det er såkaldte "optagelsespenge" - det lovlige beløb er dog lavt taksteret og vil reelt kun dække dine udgifter. Men det er da en mulighed. :)


Nej. Jeg forbeholder mig ret til åbne vinduer på min egen matrikel uden at jeg selv er ude om det, hvis en andens kat mener at den skal ind i vores hus.

Er jeg også selv ude om det, fordi jeg da bare kunne lade være med at have blomsterbede? Eller skal børnefamilier bare lade være med at have sandkasse?

Sidste år flintrede jeg rundt og lagde net over alle mine højbede fordi jeg ikke ville have lort i mine jordbær. Fint nok. Men jeg kan altså ikke dække alle mine bede til.

Den der "ligegyldighed" irriterer mig helt vildt. Jeg gider ikke holde styr på mit kæledyr, men det er jo heller ikke rigtig min skyld, hvis den, der bliver generet, ikke gør noget ved det.

Undskyld :genert: Det kan godt være, at jeg lægger noget, som ikke var din intention, i dit indlæg. I så fald beklager jeg.

"Rant off"
Senest rettet af LaMariposa 6. mar 2018, 13:42, rettet i alt 1 gang.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Det der med katte

Indlægaf Zombie » 6. mar 2018, 13:41

Lad mig lige forstå.

En hund i snor, som står lige ved siden af sin ejer, må ikke sige vov.

Men katte må gerne rende og skide, pisse, gå ind i folks huse og haver, lægge sig i barnevogne osv., fordi et godt katteliv er et frit udeliv hvor ejeren ikke er i nærheden til at tage ansvar?

For det er den følelse, jeg sidder tilbage med, og det gør mig faktisk ret vred med de dobbeltstandarder - for menneskene som ejer dyrene.

Jeg kan nærmest tænke, at selv den mest irriterende hundeejer tager mere ansvar end den gennemsnitlige katteejer, bare han har snor på kræet. Jøsses.
7
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Det der med katte

Indlægaf Zombie » 6. mar 2018, 13:51

Dikus skrev:
Zombie skrev:Lad mig lige forstå.

En hund i snor, som står lige ved siden af sin ejer, må ikke sige vov.

Men katte må gerne rende og skide, pisse, gå ind i folks huse og haver, lægge sig i barnevogne osv., fordi et godt katteliv er et frit udeliv hvor ejeren ikke er i nærheden til at tage ansvar?

For det er den følelse, jeg sidder tilbage med, og det gør mig faktisk ret vred med de dobbeltstandarder - for menneskene som ejer dyrene.

Jeg kan nærmest tænke, at selv den mest irriterende hundeejer tager mere ansvar end den gennemsnitlige katteejer, bare han har snor på kræet. Jøsses.


Hunde i snor siger da tit vov? Det gør de også, når de går løs. Ligesom man skal huske på at kigge sig for, hvor man går, fordi de ikke er blege for at lægge deres lort på fortorvet


Jeg tænker specifikt på den anden tråd, hvor TS stod med sin hund i kort snor, men folk var meget kritiske, fordi den gøede (sagde vov).

Jeg hader hundelorte af et godt hjerte og det er også forbudt ikke at samle op. Inde i Kbhs parker om sommeren møder jeg nogle gange betjente som spadserer en tur i solen, tjekker navneskilte og giver bøder hvis de fanger nogen i ikke at samle op.
For mig som hundeejer er det endnu mere kritisk og irriterende med lort, da min hund kan blive smittet med diverse.

Men kattepis på dørmåtten er heller ikke sådan vildt sjovt. #whataboutism
1
aka Forbies

:gammel:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Det der med katte

Indlægaf fisken80 » 6. mar 2018, 13:59

hyben skrev:Om loven gælder for mig? Jeg tænker, at det er en paradelov, der aldrig er blevet brugt. Jeg har aldrig hørt om nogen, der har fået bøde for at deres kat gik ind i en anden have. I bund og grund en umulig lov - som et hav af mennesker overtræder hver eneste dag. Så vidt jeg ved er det sådan, at en lov kan blive så støvet, at den ikke gælder. Der er også andre love, som jeg overtræder uden den store anger eller omtanke. Jeg kører fx jævnligt 27 km i timen på min el-cykel, selvom jeg kun må køre 25 km.

Jeg ved ikke positivt om min kat går ind på andres grunde. Jeg kontrollerer den ikke. Min tidligere kat gjorde, hvilket min nabo var ok med. De havde selv en hund, der gøede og spillede harmonika (med sang til) i 2 timer hver dag.

Vi har alle sammen vores plager og min pointe er bare, at man står sig bedst - både med sig selv og naboen - med at holde sig tilbage fra trusler og store armbevægelser. Problemer kan næsten altid løses med god dialog. Jeg ville tage det dybt alvorligt, hvis min nabo klagede over min kat og gøre rigtig meget for at løse problemet.


Shit, sej hund alligevel... :-p
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Det der med katte

Indlægaf Zombie » 6. mar 2018, 14:15

Dikus skrev:
Zombie skrev:
Dikus skrev:
Zombie skrev:Lad mig lige forstå.

En hund i snor, som står lige ved siden af sin ejer, må ikke sige vov.

Men katte må gerne rende og skide, pisse, gå ind i folks huse og haver, lægge sig i barnevogne osv., fordi et godt katteliv er et frit udeliv hvor ejeren ikke er i nærheden til at tage ansvar?

For det er den følelse, jeg sidder tilbage med, og det gør mig faktisk ret vred med de dobbeltstandarder - for menneskene som ejer dyrene.

Jeg kan nærmest tænke, at selv den mest irriterende hundeejer tager mere ansvar end den gennemsnitlige katteejer, bare han har snor på kræet. Jøsses.


Hunde i snor siger da tit vov? Det gør de også, når de går løs. Ligesom man skal huske på at kigge sig for, hvor man går, fordi de ikke er blege for at lægge deres lort på fortorvet


Jeg tænker specifikt på den anden tråd, hvor TS stod med sin hund i kort snor, men folk var meget kritiske, fordi den gøede (sagde vov).

Jeg hader hundelorte af et godt hjerte og det er også forbudt ikke at samle op. Inde i Kbhs parker om sommeren møder jeg nogle gange betjente som spadserer en tur i solen, tjekker navneskilte og giver bøder hvis de fanger nogen i ikke at samle op.
For mig som hundeejer er det endnu mere kritisk og irriterende med lort, da min hund kan blive smittet med diverse.

Men kattepis på dørmåtten er heller ikke sådan vildt sjovt. #whataboutism


Det er at fordreje, hvad der skete, når du siger hunden gøede. Ligesom det er at fordreje, hvad folk synes at skrive, det ikke var okay.

Så ud over at to fejl ikke giver en rigtig, børn sulter rundt i verden og alt det her... Så er det lidt noget vrøvl


Det synes jeg faktisk ikke, det er. Folk skrev jo generelt om, at de følte sig generet af en gøende hund og den generelle stemning var, at TS i dén tråd skulle få styr på hunden. Da den allerede var i kort line, er styr på = få den til at holde op med at gø.
Det er helt klart sådan, jeg læste tråden i grove træk.

Jeg synes, vi alle sammen skal tage ansvar for det, der hver især er vores. Hunde, katte osv. Med tage ansvar mener jeg også og især at overholde loven.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Det der med katte

Indlægaf thomassneum » 6. mar 2018, 14:29

LaMariposa skrev:
Nej. Jeg forbeholder mig ret til åbne vinduer på min egen matrikel uden at jeg selv er ude om det, hvis en andens kat mener at den skal ind i vores hus.

Er jeg også selv ude om det, fordi jeg da bare kunne lade være med at have blomsterbede? Eller skal børnefamilier bare lade være med at have sandkasse?

Sidste år flintrede jeg rundt og lagde net over alle mine højbede fordi jeg ikke ville have lort i mine jordbær. Fint nok. Men jeg kan altså ikke dække alle mine bede til.

Den der "ligegyldighed" irriterer mig helt vildt. Jeg gider ikke holde styr på mit kæledyr, men det er jo heller ikke rigtig min skyld, hvis den, der bliver generet, ikke gør noget ved det.

Undskyld :genert: Det kan godt være, at jeg lægger noget, som ikke var din intention, i dit indlæg. I så fald beklager jeg.

"Rant off"


:kram: Bare i orden. Jeg forstår dig skam godt.

Altså det jeg henstiller til, er at man da er lidt Rasmus modsat, hvis man ved at der færdes mange katte på ens martrikel, og så konsekvent sætter makralguf i vindueskarmen - med forventning om at katten ikke napper den. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Neverkont
Indlæg: 1864
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Det der med katte

Indlægaf Neverkont » 6. mar 2018, 14:41

thomassneum skrev: :kram: Bare i orden. Jeg forstår dig skam godt.

Altså det jeg henstiller til, er at man da er lidt Rasmus modsat, hvis man ved at der færdes mange katte på ens martrikel, og så konsekvent sætter makralguf i vindueskarmen - med forventning om at katten ikke napper den. :)


Man kan jo bruge det som lokkemad, så man kan fange katten, og evt. aflevere den på internat. :fløjt:
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Det der med katte

Indlægaf thomassneum » 6. mar 2018, 14:48

Neverkont skrev:
Man kan jo bruge det som lokkemad, så man kan fange katten, og evt. aflevere den på internat. :fløjt:


:P Tja.. det ville nok fungerer.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Det der med katte

Indlægaf Animi » 6. mar 2018, 15:13

Jeg har egentlig ikke modvilje mod katte generelt, selvom de ikke er mine yndlingsdyr. Men jeg har godt nok modvilje mod egoistiske katteejere.
Som dengang min hund var hvalp, og den ikke turde komme ud i vores have dens første sommer - fordi der var en kat, der synes vores have var total nice at opholde sig i, og tit tog lure på vores plankeværk. Vores hund var rædselsslagen for den, men selvom vi ringede til ejerne og bad dem holde den væk, var de ligeglade. Og det var virkelig op ad bakke, at vores hund ikke kunne opholde sig i dens egen have.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Det der med katte

Indlægaf LadyFox » 6. mar 2018, 15:18

Jeg har heller ikke nogen modvilje imod katte, jeg har modvilje imod andres kæledyr på de kvm jeg betaler penge for at måtte benytte som mit hjem. Det gælder alle kæledyr uanset art, så længe jeg ikke har inviteret dem.
Jeg kan bedre lide hunde end katte, men jeg gider heller ikke have mine naboers hunde rendende i min stue når jeg luftet ud, og da jeg havde have gad jeg heller ikke have nabohunde rendende der.
1
...

Tilbage til "Livets forhold"