Det der med katte

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Det der med katte

Indlægaf Myresluger » 2. mar 2018, 19:04

Inspireret af tråden om hunde...

Jeg er bange for katte. I mit område er der virkelig mange katte alle vegne. De kommer ind i huse hvis der er åbne døre eller vinduer. Og vi har flere gange haft uønskede katte på besøg - selv gennem en åben får på første sal. Jeg ønsker mig bare at der fra katteejere side blev udvist bare en brøkdel af det hensyn der forventes fra hundeejere. Hvordan kommer vi dertil? Og har i nogle råd til hvordan man får områdets katteejere til at tage ansvar for hvor deres kæledyr befinder sig?
2
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Det der med katte

Indlægaf HotStuff » 2. mar 2018, 20:19

Well, man kan jo ikke rigtig lære sin kat hvor den godt må være og ikke må være hvis det er en udekat.
Hvis man får at vide af sin nabo at Mismis har været inde hos dem kan man jo ikke gå hen til Mismis og være sådan "Vores nabo kan ikke lide at du kommer ind hos dem, så det skal du lade være med. Puuuha, Mismis!" Det vil ikke rigtig hjælpe noget at tage fat i ejerne af kattene.

Det du KAN gøre er at lære kattene at det ikke er sjovt at være hos dig. Sprøjt vand på dem fx. Det gjorde mine naboer da jeg var barn, da vi boede i et område med mange katte, men de ville ikke selv have kattene hos sig. De havde altid haveslangen klar, og sprøjtede vand på dem hvis de kom ind i deres have. Det er ikke farligt for kattene, men de lærer at de ikke skal komme dér.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Det der med katte

Indlægaf LadyFox » 2. mar 2018, 20:29

HotStuff skrev:Well, man kan jo ikke rigtig lære sin kat hvor den godt må være og ikke må være hvis det er en udekat.
Hvis man får at vide af sin nabo at Mismis har været inde hos dem kan man jo ikke gå hen til Mismis og være sådan "Vores nabo kan ikke lide at du kommer ind hos dem, så det skal du lade være med. Puuuha, Mismis!" Det vil ikke rigtig hjælpe noget at tage fat i ejerne af kattene.

Det du KAN gøre er at lære kattene at det ikke er sjovt at være hos dig. Sprøjt vand på dem fx. Det gjorde mine naboer da jeg var barn, da vi boede i et område med mange katte, men de ville ikke selv have kattene hos sig. De havde altid haveslangen klar, og sprøjtede vand på dem hvis de kom ind i deres have. Det er ikke farligt for kattene, men de lærer at de ikke skal komme dér.

Det burde hjælpe at tage fat i ejeren, det er sådan set ejerens ansvar at katten ikke bare render ind i andre menneskers hjem. En løsning kunne være at ejeren satte et kattesikkert hegn op.
16
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Det der med katte

Indlægaf LadyFox » 2. mar 2018, 20:30

Har du muligheden så kør den på et internat meget langt væk hver eneste gang. Eller... De vil nok ikke tage den alligevel. Men ideen var god.

Sprøjt farvet eller lugtene vand på den når den kommer.
1
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det der med katte

Indlægaf kidkomb » 2. mar 2018, 20:47

HotStuff skrev:Well, man kan jo ikke rigtig lære sin kat hvor den godt må være og ikke må være hvis det er en udekat.
Hvis man får at vide af sin nabo at Mismis har været inde hos dem kan man jo ikke gå hen til Mismis og være sådan "Vores nabo kan ikke lide at du kommer ind hos dem, så det skal du lade være med. Puuuha, Mismis!" Det vil ikke rigtig hjælpe noget at tage fat i ejerne af kattene.

Det du KAN gøre er at lære kattene at det ikke er sjovt at være hos dig. Sprøjt vand på dem fx. Det gjorde mine naboer da jeg var barn, da vi boede i et område med mange katte, men de ville ikke selv have kattene hos sig. De havde altid haveslangen klar, og sprøjtede vand på dem hvis de kom ind i deres have. Det er ikke farligt for kattene, men de lærer at de ikke skal komme dér.

"Udekatte" er ulovlige.
Den er virkelig ikke længere.
Jeg er ligeglad hvor mange der har fået en kollektiv hjerneblødning og besluttet sig for at loven pludselig ikke gælder katte, det gør den.
15
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Det der med katte

Indlægaf Myresluger » 2. mar 2018, 21:06

kidkomb skrev:
HotStuff skrev:Well, man kan jo ikke rigtig lære sin kat hvor den godt må være og ikke må være hvis det er en udekat.
Hvis man får at vide af sin nabo at Mismis har været inde hos dem kan man jo ikke gå hen til Mismis og være sådan "Vores nabo kan ikke lide at du kommer ind hos dem, så det skal du lade være med. Puuuha, Mismis!" Det vil ikke rigtig hjælpe noget at tage fat i ejerne af kattene.

Det du KAN gøre er at lære kattene at det ikke er sjovt at være hos dig. Sprøjt vand på dem fx. Det gjorde mine naboer da jeg var barn, da vi boede i et område med mange katte, men de ville ikke selv have kattene hos sig. De havde altid haveslangen klar, og sprøjtede vand på dem hvis de kom ind i deres have. Det er ikke farligt for kattene, men de lærer at de ikke skal komme dér.

"Udekatte" er ulovlige.
Den er virkelig ikke længere.
Jeg er ligeglad hvor mange der har fået en kollektiv hjerneblødning og besluttet sig for at loven pludselig ikke gælder katte, det gør den.

Det er virkelig også det der undrer mig. Man har rigtig mange forventninger til en hundeejer - hunden skal opdrages og holdes i snor, og må ikke genere andre. Men katte de har carte blance til det hele - fordi man ikke kan opdrage dem.

Der er rigtig mange katte i området, så det er ikke en kat det drejer sig om. Vi har anskaffet også en hund og efter det har vi ikke haft katte i huset. Men kan det virkelig være rigtigt at ansvaret skal ligge hos den der bliver generet når det er katte og hos ejeren når det er hunde. Det giver da absolut ingen mening!

Er det af en eller anden grund mere validt at være bange for hunde end for katte? Efter jeg selv er begyndt at lukke op for at være bange for katte, er der en del andre der har lukket op for af de lige som jeg, er stive af skræk over katte. Det er bare ikke særlig acceptabelt i dagens DK.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17167
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41705

Re: Det der med katte

Indlægaf LaMariposa » 2. mar 2018, 21:08

Jeg kan heller ikke lide katte. Eller jo de kan da være meget søde, men i vores kvarter er der så mange af dem, at de er alle steder. Det betyder også, at vi altid har kattelort i haven.

Ved godt, at man ikke kan opdrage på en kat, men det irriterer mig grænseløst, at jeg skal påduttes andre folks kæledyr i min have. Gad vide, om man ville se på det på samme måde, hvis man lod sin hund løbe frit rundt?

Vi har uden held prøvet alt muligt for at holde dem ude, og har nu hegnet dele af haven ind. Det har vist sig ret effektivt, og det jo heller ikke noget, som kattene tager skade af.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det der med katte

Indlægaf Juki » 2. mar 2018, 21:21

Problemet med katte, i hvert fald hvor jeg bor, er at der er regler om at det skal være indekatte. Det er der så vist ikke rigtig nogen der overholder. Samtidig kommer der katte "langvejs fra" her i området, så selvom vi har nogle regler her i afdelingen så kan man fx ikke klage eller gøre noget for at forhindre udefrakommende katte.

Derudover har der været store problemer med vildkatte. Fx folk der bare er flyttet fra deres katte så de har været overladt til sig selv :mellow:

Jeg tror desværre det er en kulturændring der skal til, og en noget mere omfattende en en at man lave regler om at alle katte skal være chippede osv.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det der med katte

Indlægaf Juki » 2. mar 2018, 21:26

HotStuff skrev:Well, man kan jo ikke rigtig lære sin kat hvor den godt må være og ikke må være hvis det er en udekat.
Hvis man får at vide af sin nabo at Mismis har været inde hos dem kan man jo ikke gå hen til Mismis og være sådan "Vores nabo kan ikke lide at du kommer ind hos dem, så det skal du lade være med. Puuuha, Mismis!" Det vil ikke rigtig hjælpe noget at tage fat i ejerne af kattene.

Det du KAN gøre er at lære kattene at det ikke er sjovt at være hos dig. Sprøjt vand på dem fx. Det gjorde mine naboer da jeg var barn, da vi boede i et område med mange katte, men de ville ikke selv have kattene hos sig. De havde altid haveslangen klar, og sprøjtede vand på dem hvis de kom ind i deres have. Det er ikke farligt for kattene, men de lærer at de ikke skal komme dér.

Men så må man jo lade være med at have kat.

Det er virkelig ikke anderledes end at jeg skal sørge for at mine hunde ikke løber ud af hoveddøren eller stikker af fra mig eller haven konsekvent.

Der er regler for husdyrhold af en grund. De der små kælegrise må man fx heller ikke bare lukke ud i en have og lade dem hilse på andre dyr pga. smittefare osv.
6
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Det der med katte

Indlægaf Artem » 2. mar 2018, 21:40

Hvordan kan man være bange for katte?
Katte er grundlægende sky, og undgår fremmede mennesker.
Hunde er grundlæggende aggressive, gør af fremmede vil hoppe af dem osv...
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Det der med katte

Indlægaf kidkomb » 2. mar 2018, 21:42

Artem skrev:Hvordan kan man være bange for katte?
Katte er grundlægende sky, og undgår fremmede mennesker.
Hunde er grundlæggende aggressive, gør af fremmede vil hoppe af dem osv...

Hvordan kan man være bange for edderkopper?
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Det der med katte

Indlægaf Artem » 2. mar 2018, 21:45

kidkomb skrev:
Artem skrev:Hvordan kan man være bange for katte?
Katte er grundlægende sky, og undgår fremmede mennesker.
Hunde er grundlæggende aggressive, gør af fremmede vil hoppe af dem osv...

Hvordan kan man være bange for edderkopper?

Det ved jeg heller ikke rigtigt? Må jo være en irrationel frygt.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17167
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3569
Likede indlæg: 41705

Re: Det der med katte

Indlægaf LaMariposa » 2. mar 2018, 21:46

Artem skrev:Hvordan kan man være bange for katte?
Katte er grundlægende sky, og undgår fremmede mennesker.
Hunde er grundlæggende aggressive, gør af fremmede vil hoppe af dem osv...


Det er jo ikke rationelt. Jeg er bange for fugle, og det giver jo heller igen mening. Som Kidcomb er inde på, så er det lige så irrationelt som at være bange for edderkopper.
4
:lun: Be brave
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4146
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7789

Re: Det der med katte

Indlægaf Filipai » 2. mar 2018, 21:48

Artem skrev:Hvordan kan man være bange for katte?
Katte er grundlægende sky, og undgår fremmede mennesker.
Hunde er grundlæggende aggressive, gør af fremmede vil hoppe af dem osv...


Så har du ikke mødt mine katte. De kæler sig op ad fremmede i de sekund de træder ind af døren, sidder gerne i skødet, og kender generelt ikke til personal space. Min veninde er latterligt bange for dem, selvom de aldrig vil gøre noget. Jeg forstår hende ikke, men vil vove at påstå at mine katte kan skade hende mere, end de edderkopper vi har i Dk som jeg er hysterisk bange for :D

Vi holder vores inde eller i snor ude, og når vi flytter i vores nye hus bliver det i indhegnet have de må komme ud. Skal hverken nyde noget af andres katte, og mine skal ikke genere andre, eller risikere at blive kørt ned.
4
Brugeravatar
HotStuff
Indlæg: 46
Tilmeldt: 1. okt 2016, 20:15
Kort karma: 5
Likede indlæg: 75

Re: Det der med katte

Indlægaf HotStuff » 2. mar 2018, 21:48

Altså, det skal lige siges at jeg absolut ikke er for at have "løse" udekatte, medmindre man bor så langt ude på landet at ens kat ikke kan være til gene for andre mennesker.
Det er netop ulovligt, ja, fordi man jo ikke kan styre hvor de går hen - men hvor mange mennesker har faktisk tænkt sig at sige "Åh okay, så skal jeg nok holde Mismis indenfor fra nu af" hvis man konfronterer dem med det? De fleste mennesker vil nok bare være ligeglade, og prøve at bortforklare hvorfor det er okay at netop deres kat er løs.
Jeg kom med foreslaget om vand, fordi det umiddelbart er den nemmeste, men mindst offensive løsning på katte som render ind i folks hjem. Tænker vel også at man prøver at holde sig nogenlunde gode venner med sine naboer.
1

Tilbage til "Livets forhold"