Loyalitet

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Loyalitet

Indlægaf LaScrooge » 4. mar 2018, 10:41

Min kærestes søster bad mig i dag om at fjerne hendes ekskæreste som ven på facebook. Da jeg sagde nej til det, sagde hun at konsekvensen ville være, at vi to ikke kunne være venner på facebook og fjernede mig.

Jeg har ingen beef med hendes ekskæreste og vi er perifære bekendte. Vi kommenterer og liker ikke hinandens ting, vi ses ikke privat, men jeg ved at hun eksisterer og hun ved at jeg eksisterer og vi har altid svinget godt sammen. Hun har intet gjort mig og jeg kender ikke til detaljerne omkring deres endelige brud. Jeg ved at hun ikke er en voldelig psykopat, hun har ikke stjålet eller snydt eller på anden vis forsøgt at ødelægge min kærestes søsters liv, og det er cirka de ting, der skulle til for at jeg ville fjerne hende som ven. Dét og at hun havde gjort mig noget.

Jeg husker hvordan det føltes, da jeg blev vendt ryggen af store dele af vennekredsen, da min ekskæreste og jeg gik fra hinanden. HANS ekskæreste kørte en kampagne mod mig der først nu er ebbet ud, men den strakte sig over 3 år. Folk jeg aldrig havde mødt og som ikke kendte mig eller min side af historien kunne ikke lide mig; De troede, jeg var et dårligt menneske, en dramaqueen uden sidestykke, afstumpet, manipulerende og nederen. Bekendte jeg havde omgåedes i årevis fjernede mig som ven på facebook på grund af ting, de havde hørt om mig fra min ekskæreste og hans ekskæreste, tilsyneladende uden nogensinde at spørge sig selv, om det virkelig kunne være rigtigt, at jeg var så sindssyg en kælling. Jeg blev ikke inviteret til ting, jeg tidligere selvfølgeligt havde været inviteret til. Det har sat sig spor, ikke mindst som en dyb foragt overfor de mennesker, som ikke tænkte længere end dét, som ikke kunne forestille sig, hvor meget af bagvaskeriet der bundede i sårede følelser, som aldrig spurgte sig selv om det var rimeligt eller hvad det gjorde ved mig, eller om det virkelig var den bedste måde, de kunne være deres ven og venindes ven på. Jeg kan ikke og vil ikke nogensinde gøre det mod andre. Jeg vidste det før det skete mod mig og jeg ved det nu: det bliver aldrig noget jeg kan stå ved. Den form for loyalitet er skadelig, den kan ødelægge menneskers liv, og jeg kommer ALDRIG til at praktisere det. Aldrig.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Loyalitet

Indlægaf Sangius » 4. mar 2018, 10:50

Det vedkommer da overhoved heller ikke hende, hvem du er venner med. Sikke en krukke.
6
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Loyalitet

Indlægaf LaScrooge » 4. mar 2018, 11:15

Sangius skrev:Det vedkommer da overhoved heller ikke hende, hvem du er venner med. Sikke en krukke.


Hun siger, at hun har brug for ikke at have nogen berøringsflade med sin eks overhovedet. At jeg er venner med hende er åbenbart lig med, at hun har en berøringsflade.

Jeg sagde til hende, at hun kan blokere sin eks på facebook og derved slippe for at se noget som helst til hende. Ingen kommentarer, ingen likes, ingen opslag, hun vil ikke dukke op på deltagerlister på events og så videre. Det uanset hvem af søsterens facebookvenner der også er venner med hendes eks.

Men det var ikke godt nok.

Hun skrev: "Det handler ikke om at fryse ude. Det handler om at jeg ikke skal have berøringsflade med hende lige nu."

Men konsekvensen af det hun beder mig om ER at hun bliver frosset ude. Hendes eks vil måske en dag søge på mig og opdage, at jeg har fjernet hende, og uanset hvad og hvordan vil det registrere sig som, at jeg har taget parti i en sag, som ikke involverer mig på nogen som helst måde. Hun vil vide, at jeg har lagt afstand til hende. Dén følelse er forfærdelig og det vil jeg ikke udsætte nogen for.

Jeg mærker nu en lighed mellem hende og min kæreste i det, at hun ikke forstår mine dybtliggende personlige årsager til at ikke at ville gøre dette for hende og hvordan hendes forespørgsel effektivt beder mig skide på mine egne principper og oplevelser, baseret i en af de værste oplevelser jeg har haft i mit voksenliv. Det er en principsag som er bakket op af personlig erfaring, så at sige. At det at gøre det for hende er at gentage en wrong, der er blevet gjort mod mig, når jeg burde vide bedre. Jeg tror på at holde min egen sti ren og at handle med integritet. Sådan kan jeg se mig selv i øjnene uanset hvad der sker omkring mig.
8
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Loyalitet

Indlægaf kidkomb » 4. mar 2018, 11:19

Jeg er 100% med dig her.
Hun kan blokere og har derved absolut ingen berøring.
Sær dame.
7
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Loyalitet

Indlægaf Hunkat » 4. mar 2018, 11:23

Er hun 5 år eller hvad? Hallo, man kan kontrollere sig selv og sine handlinger men man kan sguda ikke bede andre om at udfører den kontrol på andres vegne i deres liv.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Loyalitet

Indlægaf Juki » 4. mar 2018, 11:24

Jeg kan godt forstå det er irriterende for søsteren at eksen ikke er 100% ude af hendes liv hvis det er det hun ønsker. Især hvis det var sådan at hun konstant blev mindet om eksen af dig fx hvis du fortalte om nye oplevelser med hende, eller hvad det nu måtte være.

Men jeg forstår slet ikke at det skal være et venskab på Facebook der skal være afgørende i den her situation :forvirret: Hvis du ville kunne I jo sagtens have kontakt alligevel, bare på Skype, sms osv. Det skal hun da slet ikke bestemme.
Senest rettet af Juki 4. mar 2018, 11:26, rettet i alt 2 gange.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Loyalitet

Indlægaf Krølle » 4. mar 2018, 11:24

Helt kort sagt: hendes forespørgsel er ikke alene urimelig, den er også udtryk for en virkelig ærgelig attitude overfor hendes eks og en måde at være menneske på, som jeg slet ikke kan respektere.

Hun får det ikke bedre af, at hendes eks får det værre pga social udfrysning - tværtimod vil hun forhåbentlig en dag se tilbage på det her og have en dårlig smag i munden, hvis hun lykkes med at fryse eksen ude. Det er kort sagt en form for hævntogt og sparken nedad, som jeg aldrig vil medvirke til. Tværtimod håber jeg, at jeg vil være stærk nok til aktivt at gå imod det og forklare, hvorfor jeg ikke vil fjerne pågældendes eks fra fx FB (som jo reelt er en lillebitte, ubetydelig ting - ffs, det er jo ikke fordi, I tager på ferie sammen el.l.).

AAAARGH! Det er bare så afstumpet og dumt. Seriøst, hvor gammel er hun?
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Loyalitet

Indlægaf Kattefjæs » 4. mar 2018, 11:35

Du skal ikke lade andre diktere hvordan du skal leve dit liv, hvem du er venner med eller hvordan du bruge sociale medier. Hun må komme sig over sit trip og lære at leve med at hun ikke bestemmer over andre mennesker. Færdig arbejde.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Loyalitet

Indlægaf Krølle » 4. mar 2018, 11:47

Maanii skrev:Jeg forstår godt behovet for clean cut, så jeg havde slettet hende.

Jeg hader selv når jeg tilfældigt ser at mine svigerfamilie har kontakt med min mands ekskone på sociale medier.


Selv det ville jeg ikke gøre mig til herre eller dame over, men i denne her situation er der jo ikke engang tale om kontakt? Det, kærestens søster beder om, er jo ikke engang ophør af kontakt men at slette en teoretisk forbindelse, der ikke bruges i praksis. Hun vil derfor aldrig blive konfronteret med nogen form for interaktion mellem Scrooge og eksen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Loyalitet

Indlægaf LaScrooge » 4. mar 2018, 13:07

Maanii skrev:
Krølle skrev:
Maanii skrev:Jeg forstår godt behovet for clean cut, så jeg havde slettet hende.

Jeg hader selv når jeg tilfældigt ser at mine svigerfamilie har kontakt med min mands ekskone på sociale medier.


Selv det ville jeg ikke gøre mig til herre eller dame over, men i denne her situation er der jo ikke engang tale om kontakt? Det, kærestens søster beder om, er jo ikke engang ophør af kontakt men at slette en teoretisk forbindelse, der ikke bruges i praksis. Hun vil derfor aldrig blive konfronteret med nogen form for interaktion mellem Scrooge og eksen.


Jeg forstår stadig godt behovet for at have sine nærmestes loyalitet når man står i midt et svært brud.

Jeg er helt enig med jer andres betragtninger på et logisk plan. På et følelsesmæssigt plan er jeg bare ikke enig i at alt altid behøver at være logisk, korrekt eller fair.


Og lige præcis dén indstilling splitter vennekredse og familier og kaster mennesker ud indyb krise og ensomhed oven på noget, der i forvejen er svært. Dem, jeg holder mest af i dag, stoler mest på og - ikke mindst - har højest agtelse for, var dem, som forstod at det ikke handlede om dem, at de ikke vidste alt og derfor undlod at dømme, og som gav modspil til hævntrangen og bagtaleriet. Som sagde: jeg forstår, at det er svært, men dit problem er ikke mit problem, og Scrooge har aldrig gjort mig noget.
Det handler spørgsmålet om, hvordan man hjælper sin ven bedst i en svær tid. Er det ved at gå med på alle følelser, bakke op om alt, der bliver udgydt, puste til vreden og understøtte smerten ved at blive ved med at validere følelsen af at den anden er det værste menneske i verden, og ved at gå et hævngerrigt ærinde på en andens vegne? Eller er det ved at lytte og støtte og mediere (følelser, ikke relationer), bevare overblik, trække ting ned fra de irrationelle, følelsesbetonede højder der kan være ganske destruktive, hjælpe med at finde den konstruktive tilgang? Den form for loyalitet hun beder mig om at udøve er ikke en loyalitet jeg synes er sund, det er ikke en handling der støtter heling. Den er tværtimod grusom, for den har et andet menneske som bekostning. Og mig.
3
And we both know: I will be delicious
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Loyalitet

Indlægaf Neverkont » 4. mar 2018, 14:11

LaScrooge skrev:Min kærestes søster bad mig i dag om at fjerne hendes ekskæreste som ven på facebook. Da jeg sagde nej til det, sagde hun at konsekvensen ville være, at vi to ikke kunne være venner på facebook og fjernede mig.


Hvis du vil provokere hende lidt, så kan du jo sige, at du kan fjerne svigerindens ekskæreste som ven på facebook, og så kan du i stedet ringe til hende en gang om måneden, så i kan holde jer opdateret på hinandens liv. :fløjt:
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Loyalitet

Indlægaf JoyNips » 4. mar 2018, 14:53

Nå men jeg vil så gå lidt i den modsatte grøft. Du er ikke veninde med eksen, blot perifære bekendte. Hvis min svigerinde bad mig om noget, der betød noget for hende og vedrørte en person der ikke var mig tættere end “ved at jeg eksisterer og som jeg ved eksisterer”, så ville jeg efterkomme det. Svigerinden skal trods alt være en del af mine nærmeste i mange år, forhåbentlig resten af livet, og vil derfor have min loyalitet uanset om jeg synes det er fjollet, mens en person, der kun er på “vi ved hinanden esksisterer”-relation ikke har den samme loyalitet. Hvis nu det var en veninde eller en jeg ofte rendte på, så ville jeg kunne forstå modviljen, men når relationen til vedkommende er så tynd, så ville jeg vægte min familie højest.
10
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Loyalitet

Indlægaf JoyNips » 4. mar 2018, 14:55

Krølle skrev:
Selv det ville jeg ikke gøre mig til herre eller dame over, men i denne her situation er der jo ikke engang tale om kontakt? Det, kærestens søster beder om, er jo ikke engang ophør af kontakt men at slette en teoretisk forbindelse, der ikke bruges i praksis. Hun vil derfor aldrig blive konfronteret med nogen form for interaktion mellem Scrooge og eksen.


Netop fordi der ikke er kontakt forstår jeg ikke hvorfor forbindelsen er vigtig at fastholde.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Loyalitet

Indlægaf kidkomb » 4. mar 2018, 16:30

JoyNips skrev:
Krølle skrev:
Selv det ville jeg ikke gøre mig til herre eller dame over, men i denne her situation er der jo ikke engang tale om kontakt? Det, kærestens søster beder om, er jo ikke engang ophør af kontakt men at slette en teoretisk forbindelse, der ikke bruges i praksis. Hun vil derfor aldrig blive konfronteret med nogen form for interaktion mellem Scrooge og eksen.


Netop fordi der ikke er kontakt forstår jeg ikke hvorfor forbindelsen er vigtig at fastholde.

Hvorfor overhovedet gå op i hvem der er ven med hvem, når man INGENTING kan se om vedkommende hvis man blokerer?
Hvorfor overhovedet sidde og snage i hvem der er ven med hvem i stedet for at tage vare på sine sårede følelser på den hurtigste måde = blokering.
Det er jo syret selvpineri at sidde og gennemtjekke hvem der er ven med hvem og virkelig også temmelig manipulerende og narcissistisk.
10
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Loyalitet

Indlægaf billiebean » 4. mar 2018, 16:54

Kan bare sige been there. Der udbrød nærmest en familiefejde, fordi min kusine opdagede (fordi jeg nævnte det i en sidebemærkning) at jeg var Facebook-ven med hendes ex. En ex hun vel at mærke var sammen med i over 10 år og som spillede en ikke ubetydelig rolle i min barn/ungdom. Det er ligeledes 10 år siden forholdet gik over, og jeg har ikke skænket manden mange tanker siden. Fast forward til min - noget ældre - kusine som igennem sin mor (!) skælder mig ud pr mail (!) og anklager mig for at være illoyal og rippe op i gamle følelser. Og jeg skal slette ham på Facebook og cutte al kontakt til ham. Jeg prøvede forgæves at ringe for at tage en stille og rolig snak.. Hele resten af familien var på kogepunktet og parat til at droppe den fløj af familien.

Det er by far den mest absurde og dramatiske familierelaterede episode jeg har oplevet nogensinde. Jeg anede ikke noget om hendes bøf med ham exen og havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at nogen gik op i, hvem der er på Facebook med ens ex 10 år efter bruddet. Min veninde kom sammen i flere år med min første kæreste efter vi slog op og jeg er stadig venner med mange veninders exer. Jeg har aldrig været vant til at det var meget betændt og dramatisk omkring ekskærester.

Men altså. Jeg cavede in og brød linket til manden. Syntes det var synd for min far (kusinen er hans brors datter) at skulle manøvrere i alternativet. Omvendt har jeg ikke talt med min kusine i snart et år. Jeg har mistet al lyst til at have kontakt og tror ikke jeg får det igen nogensinde.
1

Tilbage til "Livets forhold"