Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Buccaneer » 11. mar 2018, 14:31

Og hvad er det nu lige man kan opnå ved at leve sundt? Muligheden for at blive gammel nok til at indgå i ældrebyrden?
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. mar 2018, 14:42

Buccaneer skrev:Og hvad er det nu lige man kan opnå ved at leve sundt? Muligheden for at blive gammel nok til at indgå i ældrebyrden?


Problemet er egentlig kun at det som regel ikke er nogen fest den sidste tid, selv om du så skulle tage herfra lidt tidligere end normalen.
Det 'gode liv' med fest og farver, masser af vin, lækker mad og ligegyldighed overfor motion og kost, kan indhente dig på vederstyggeligste vis, og tro mig - det er IKKE så festligt når først det gør.
Diabetes med efterfølgende amputationer efter salamimetoden (først en fod, så op til knæet, så over knæet, så låret), dårlig lungefunktion så man ikke kan gå længere distancer, evt. afhængighed af iltapperat, dårligt hjerte, masser af medicin med masser af bivirkninger osv osv.
Hvis man kunne leve det ubekymrede (i forhold til sundhed) liv, og så bare dejse om midt i en dans, så gad jeg da nok også at betale med nogle år i livsspan, men det er bare ikke sådan det foregår. Folk bliver syge... rigtigt syge, inden de 'får lov' at dø tidligere end gennemsnittet.
2
Buccaneer
Indlæg: 35
Tilmeldt: 10. mar 2018, 13:25
Kort karma: 0
Likede indlæg: 21

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Buccaneer » 11. mar 2018, 15:45

Velvet-Goldmine skrev:
Buccaneer skrev:Og hvad er det nu lige man kan opnå ved at leve sundt? Muligheden for at blive gammel nok til at indgå i ældrebyrden?


Problemet er egentlig kun at det som regel ikke er nogen fest den sidste tid, selv om du så skulle tage herfra lidt tidligere end normalen.
Det 'gode liv' med fest og farver, masser af vin, lækker mad og ligegyldighed overfor motion og kost, kan indhente dig på vederstyggeligste vis, og tro mig - det er IKKE så festligt når først det gør.
Diabetes med efterfølgende amputationer efter salamimetoden (først en fod, så op til knæet, så over knæet, så låret), dårlig lungefunktion så man ikke kan gå længere distancer, evt. afhængighed af iltapperat, dårligt hjerte, masser af medicin med masser af bivirkninger osv osv.
Hvis man kunne leve det ubekymrede (i forhold til sundhed) liv, og så bare dejse om midt i en dans, så gad jeg da nok også at betale med nogle år i livsspan, men det er bare ikke sådan det foregår. Folk bliver syge... rigtigt syge, inden de 'får lov' at dø tidligere end gennemsnittet.


Ja, alt det ved vi jo godt. Men jeg tænkte nu mere på det absurde i at samfundet ønsker en højere levealder for borgerne, og samtidig er der ikke brug for dem når de kommer til en hvis alder. Eksempelvis kender jeg flere dygtige mennesker ml. 50 og 65 som har haft et helvede med at finde nyt job, eller slet ikke har fået noget. Vi har opbygget en besynderlig ungdomsfikseret kultur, hvor alder generelt ikke ses som det aktiv, det også kan være
0
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Velvet-Goldmine » 11. mar 2018, 15:58

Buccaneer skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Buccaneer skrev:Og hvad er det nu lige man kan opnå ved at leve sundt? Muligheden for at blive gammel nok til at indgå i ældrebyrden?


Problemet er egentlig kun at det som regel ikke er nogen fest den sidste tid, selv om du så skulle tage herfra lidt tidligere end normalen.
Det 'gode liv' med fest og farver, masser af vin, lækker mad og ligegyldighed overfor motion og kost, kan indhente dig på vederstyggeligste vis, og tro mig - det er IKKE så festligt når først det gør.
Diabetes med efterfølgende amputationer efter salamimetoden (først en fod, så op til knæet, så over knæet, så låret), dårlig lungefunktion så man ikke kan gå længere distancer, evt. afhængighed af iltapperat, dårligt hjerte, masser af medicin med masser af bivirkninger osv osv.
Hvis man kunne leve det ubekymrede (i forhold til sundhed) liv, og så bare dejse om midt i en dans, så gad jeg da nok også at betale med nogle år i livsspan, men det er bare ikke sådan det foregår. Folk bliver syge... rigtigt syge, inden de 'får lov' at dø tidligere end gennemsnittet.


Ja, alt det ved vi jo godt. Men jeg tænkte nu mere på det absurde i at samfundet ønsker en højere levealder for borgerne, og samtidig er der ikke brug for dem når de kommer til en hvis alder. Eksempelvis kender jeg flere dygtige mennesker ml. 50 og 65 som har haft et helvede med at finde nyt job, eller slet ikke har fået noget. Vi har opbygget en besynderlig ungdomsfikseret kultur, hvor alder generelt ikke ses som det aktiv, det også kan være


Jeg er for så vidt enig med dig i den ekstreme ungdomsfiksering, og er heller ikke fortaler for at man skal være helsefreak og sygeligt (tøhø) optaget af sundhed og krop, men samfundet har heller ikke dette som hovedmotivation. Det er prisen det koster for de syge borgere! Det er vanvittigt dyrt at behandle kronisk syge borgere, så ud over at borgerne oplever nedsat livsglæde og førlighed, så koster det kassen for samfundet at behandle dem og de går samtidig glip af evt. skatteindtægter - dobbelt op på udgiften. Derfor er samfundet ret interesserede i at vi opretholder en form for sundhed i vores liv, både for vores egen men også for kassebeholdningens skyld.
0

Tilbage til "Livets forhold"