Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 21:11

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... s-sundhed/

Alkohol:

- Andelen, der drikker over Sundhedsstyrelsens højrisiko- og lavrisikogrænser, er faldet fra 2010 til 2017. Det gælder for alle køns- og aldersgrupper undtagen mænd over 75 år, som stort set drikker lige så meget som for fire år siden.
- Andelen af danskere, der hver måned drikker fem eller flere genstande ved samme lejlighed, er også faldet.

Rygning:

- Andelen af danskere, der ryger dagligt, er stagneret. Egentlig er det også en trist udvikling, for de foregående mange år har budt på et fald i andelen af rygere. I alt oplyser næsten 17 pct. af befolkningen, at de ryger dagligt og 5,5 pct. ryger indimellem. Det er stort set det samme tal som for fire år siden. Samlet set er der godt 22 pct., som ryger, hvilket svarer til mere end én mio. voksne.
- Men blandt de unge mænd er rygning ikke stagneret – det er derimod blevet mere almindeligt siden 2013 – på trods af alle rygekampagner, rygeforbud og indsatser for at få unge til at kvitte cigaretterne. Blandt de 16-24 årige mænd er andelen af dagligrygere steget med knap to pct. til 17 pct., mens andelen af unge kvindelige rygere i samme alder er steget til 14 pct.

Kost:

- Flere danskere har fået et såkaldt usundt kostmønster – 13 pct. i 2010 spiste usundt men det tal er nu steget til 16 pct. Et usundt kostmønster handler bl.a. om, at man spiser for få grøntsager, frugt, fisk og for mange fedtholdige madvarer. Der er en stor kønsforskel: 20 pct. af mændene mod og 11 pct. af kvinderne spiser usundt, viser undersøgelsen.
- Der er stor social slagside i vores kostvaner: Andelen med et usundt kostmønster er markant større blandt personer med grundskole som højest gennemførte uddannelsesniveau end blandt personer med en lang videregående uddannelse.

Fysisk aktivitet:

- De unge er de allermest stillesiddende blandt alle aldersgrupper: Næsten otte af ti af de 16-24 år oplyser, at de tilbringer mere end 8 timer om dagen som stillesiddende tid. Gennemsnittet blandt alle aldersgrupper er seks af ti. Og næsten hver tredje dansker opfylder ikke WHO’s minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet. De lyder: Mindst 150 minutters fysisk aktivitet ved moderat intensitet pr. uge eller mindst 75 minutters fysisk aktivitet ved hård intensitet pr. uge.

Overvægt:

- For første gang overstiger andelen af overvægtige danskere nu andelen af normalvægtige: 51 pct. af danskerne er i dag moderat eller svært overvægtige. I 2010 var det 46 pct.
- Næsten 17 pct. er svært overvægtige, dvs. de har et BMI på 30 eller derover. Det er rekordmange, og stigningen ses hos både kvinder og mænd. -
Blandt de svært overvægtige er der markant flere personer med grundskole som højest gennemførte uddannelsesniveau (26 pct.) end blandt personer med en lang videregående uddannelse (8 pct.)

Stress:

- Andelen af danskere med et højt stressniveau er steget markant de seneste fire år: Fra 20,8 pct. i 2010 til 25,1 pct. i 2017. Og der er stor kønsforskel – kvinderne er mere stressede end mændene.
- Følelsen af stress er særligt højt blandt mennesker, der er arbejdsløse, førtidspensionister eller på anden vis uden for arbejdsmarkedet.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 21:14

Helt ærligt troede jeg det gik bedre. Var godt klar over at andelen med stress nok ville være steget. Men på alle de andre punkter troede jeg det ville se bedre ud.

Er specielt overrasket over at de unge stadig starter med at ryge?
Ja og så er det mit indtryk at sundhed er meget oppe i tiden med at gå i motionscenter, leve sundt med fedtfattig kost, uden kød osv... Så at det rent faktisk går modsat vej og der bliver flere overvægtige overrasker mig faktisk en del.

Hvad kan vi gøre for at ændre den udvikling?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 21:15

Rikke skrev:Vil du orientere om fakta, eller er der noget du vil diskutere? :)

Du var for hurtig ;)
Men vil gerne diskutere hvorfor det går i den retning? og hvad vi kan gøre for at ændre det?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Akehurst2
Indlæg: 14186
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Akehurst2 » 6. mar 2018, 21:26

Artem skrev:Helt ærligt troede jeg det gik bedre. Var godt klar over at andelen med stress nok ville være steget. Men på alle de andre punkter troede jeg det ville se bedre ud.

Er specielt overrasket over at de unge stadig starter med at ryge?
Ja og så er det mit indtryk at sundhed er meget oppe i tiden med at gå i motionscenter, leve sundt med fedtfattig kost, uden kød osv... Så at det rent faktisk går modsat vej og der bliver flere overvægtige overrasker mig faktisk en del.

Hvad kan vi gøre for at ændre den udvikling?


Jeg synes, det er virkelig trist, at det går så skidt med at få de unge til at lade være med at starte med at ryge. Og jeg synes egentlig, at man bør gøre hvad som helst for at få det ændret.

Selvom jeg er liberal og ikke bryder mig om adfærdsregulerende afgifter, så er jeg villig til at gøre en undtagelse i forhold til rygning, fordi det åbenbart virker på de unge: https://www.information.dk/telegram/201 ... rker-norge

Og gør det endelig endnu mere besværligt at ryge og kræv neutrale pakker, der ikke udstilles. Rygning er så entydigt skadeligt og generer i øvrigt også andre, så få det dog begrænset.
5
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 21:38

Akehurst2 skrev:Jeg synes, det er virkelig trist, at det går så skidt med at få de unge til at lade være med at starte med at ryge. Og jeg synes egentlig, at man bør gøre hvad som helst for at få det ændret.

Selvom jeg er liberal og ikke bryder mig om adfærdsregulerende afgifter, så er jeg villig til at gøre en undtagelse i forhold til rygning, fordi det åbenbart virker på de unge: https://www.information.dk/telegram/201 ... rker-norge

Og gør det endelig endnu mere besværligt at ryge og kræv neutrale pakker, der ikke udstilles. Rygning er så entydigt skadeligt og generer i øvrigt også andre, så få det dog begrænset.

Jeg er helt med på en fordobling af prisen.

Men når jeg bliver overrasket er det fordi der virkelig ikke er ret mange der ryger i min omgangskreds. På job er det feks. 3 ud af 80.
På mit tidligere job var det også meget få, hvor det var 1 ud af 14 i ledergruppen. Dog var der en del af de unge fyre i 20'erne der arbejder som håndmand, maskinefører osv der røg. Men de var så også netop i den gruppe man kan forvente der ryger.

Det går bare over min forstand at unge mennesker starter med at ryge i dag. Både fordi ingen kan være i tvivl om at det er skadeligt, men også fordi man jo ikke længere må ryge på skoler, i byen osv... Generelt er der jo heller ikke ret mange der tillader at man ryger inde i private hjem. Der er vil heller ikke nogle der anser det som sejt mere? Det er vil netop ikke cool at ryge.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. mar 2018, 21:39

Jeg er faktisk ikke så overrasket.
For et par generationer siden blev der brugt mere tid på madlavningen, man spiste efter sæson og på faste tidspunkter, og der var ikke råd til forarbejdede fødevarer og snacks i store mængder.
Jeg tror, at livsstilssygdomme ofte kommer af valgmuligheder.

Jeg ser heller ikke nødvendigvis løb og anden træning som et tegn på større sundhed. Brugen af den slags er steget sideløbende med, at hverdagens fysiske aktivitet er faldet, fx. på grund af mange flere stillesidende jobs og bilens udbredelse.

Jeg er til gengæld enig i, at rygningens fortsatte eksistens er en gåde. Men så alligevel; hvis stress bliver mere udbredt, stiger behovet for stimulanser også. Jeg kender flere, der især ryger eller genoptager det, i pressede perioder.
4
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. mar 2018, 21:44

Artem skrev:Jeg er helt med på en fordobling af prisen.

Men når jeg bliver overrasket er det fordi der virkelig ikke er ret mange der ryger i min omgangskreds. På job er det feks. 3 ud af 80.
På mit tidligere job var det også meget få, hvor det var 1 ud af 14 i ledergruppen. Dog var der en del af de unge fyre i 20'erne der arbejder som håndmand, maskinefører osv der røg. Men de var så også netop i den gruppe man kan forvente der ryger.

Det går bare over min forstand at unge mennesker starter med at ryge i dag. Både fordi ingen kan være i tvivl om at det er skadeligt, men også fordi man jo ikke længere må ryge på skoler, i byen osv... Generelt er der jo heller ikke ret mange der tillader at man ryger inde i private hjem. Der er vil heller ikke nogle der anser det som sejt mere? Det er vil netop ikke cool at ryge.


Jo, det er det desværre bestemt stadig i flere forskellige ungdomsmiljøer, og lige det kan man ikke rigtig oplyse sig ud af, da det attraktive netop synes at ligge i tilsidesættelsen af fornuften.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 21:49

DetSorteCirkus skrev:Jeg er faktisk ikke så overrasket.
For et par generationer siden blev der brugt mere tid på madlavningen, man spiste efter sæson og på faste tidspunkter, og der var ikke råd til forarbejdede fødevarer og snacks i store mængder.
Jeg tror, at livsstilssygdomme ofte kommer af valgmuligheder.


Jeg ser heller ikke nødvendigvis løb og anden træning som et tegn på større sundhed. Brugen af den slags er steget sideløbende med, at hverdagens fysiske aktivitet er faldet, fx. på grund af mange flere stillesidende jobs og bilens udbredelse.

Jeg er til gengæld enig i, at rygningens fortsatte eksistens er en gåde. Men så alligevel; hvis stress bliver mere udbredt, stiger behovet for stimulanser også. Jeg kender flere, der især ryger eller genoptager det, i pressede perioder.

Til det markerede, så er jeg selv begyndt med at spise mere sundt og varieret de sidste tre år på grund af frokostordning på mit job.
For som enlig synes jeg ellers at det er svært at spise varieret og sundt nok, da jeg ikke kan købe råvarer i så små mængder som jeg har brug for. Hvorfor jeg er rigtig glad for frokostordningen som gør at jeg kan få sund og varieret kost hver dag. Så halter det måske lidt mere med min aftensmad et par dage i ugen.
Men det er en mulighed jeg tænker flere og flere har mulighed for. Specielt dem med det stillesidende job.

Det er heller ikke ret langt tid siden at jeg læste at Coca cola har en faldende omsætning. Som for mig giver god mening. Da det er mit indtryk at flere bare drikker vand. Hvor jeg selv hører til dem som har droppet cola for vand.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 21:52

DetSorteCirkus skrev:Jo, det er det desværre bestemt stadig i flere forskellige ungdomsmiljøer, og lige det kan man ikke rigtig oplyse sig ud af, da det attraktive netop synes at ligge i tilsidesættelsen af fornuften.

Ja det må være en form for gruppepres, og for at kunne være med i fællesskabet at man skal gøre noget så dumt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. mar 2018, 21:58

Artem skrev:Til det markerede, så er jeg selv begyndt med at spise mere sundt og varieret de sidste tre år på grund af frokostordning på mit job.
For som enlig synes jeg ellers at det er svært at spise varieret og sundt nok, da jeg ikke kan købe råvarer i så små mængder som jeg har brug for. Hvorfor jeg er rigtig glad for frokostordningen som gør at jeg kan få sund og varieret kost hver dag. Så halter det måske lidt mere med min aftensmad et par dage i ugen.
Men det er en mulighed jeg tænker flere og flere har mulighed for. Specielt dem med det stillesidende job.

Det er heller ikke ret langt tid siden at jeg læste at Coca cola har en faldende omsætning. Som for mig giver god mening. Da det er mit indtryk at flere bare drikker vand. Hvor jeg selv hører til dem som har droppet cola for vand.


Jeg tror, kodeordet er "mulighed". Det sunde skal vælges til, og mange af os har også økonomisk råd til at leve på alle mulige andre måder. Vi er ikke tvunget til at benytte os af den sunde frokostordning, og hvis vi gør det, er det stadig ikke en garanti for, at vi fx. ikke fylder os med snacks senere på dagen og/ellers spiser usund aftensmad.
I den nære fortid havde flertallet ikke så meget indflydelse på, hvad og hvornår der skulle spises, og medmindre det kammede over i decideret fejlernæring, har det sandsynligvis været ganske sundt ikke at have alle de muligheder, vi har i dag.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Artem » 6. mar 2018, 22:41

Mavis skrev:Jeg er overrasket over det hele. Jeg har ikke noget klogt at sige, bare at jeg er overrasket.

Rygning blandt unge har jeg måske en forklaring på, og det er, at unge i dag generelt har mange flere penge og får mange flere lommepenge end bare for et årti siden. Det giver så penge til absurd dyrt tøj, magiske svampe, den rigtige iskaffe fra den rigtige absurd dyre kaffebar, og så er der da minsandten også til 3 pakker cigaretter hver uge på det månedsbudget.

Og så er det mit indtryk faktisk, at det nogle steder er lidt cool at festryge. Ikke hele tiden, ikke flaunte det, det er jo usundt. Men sådan en gang imellem. Lidt vildt, lidt sejt. Desværre.

Jeg var ikke klar over at unge mennesker har så mange lommepenge i dag. Men det er åbenbart både godt og skidt.

Men med at de unge er meget inaktive i dag, så var jeg godt klar over det, og der er specielt en ting der undrer mig, og det er at man ikke længere kan bruge en cykle til at komme i skole og på uddannelse med?
Det kunne man da jeg var ung. Ved at en af undskyldningerne for at forældre i dag skal køre rundt med deres børn, er at der er så meget trafik ved institutionerne, hvorfor det er "livsfarligt" at cykle. Da billisterne kører som sindsyge.
Når man så ser på hvad det er for nogle billister der primært kører rundt ved institutionerne så er det netop alle forældrene. Så hvis de bare alle kunne blive enige om at droppe bilerne og sende ungerne af sted op cykel, så ville alle problemer være løst og de unge mennesker ville få noget motion.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Neverkont
Indlæg: 1892
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Neverkont » 6. mar 2018, 22:48

Artem skrev:Jeg var ikke klar over at unge mennesker har så mange lommepenge i dag. Men det er åbenbart både godt og skidt.


At de unge mennesker har flere penge mellem hænderne i dag beror nok mest på, at de fleste har mindst ét fritidsjob
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf paint » 6. mar 2018, 22:53

Artem skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg synes, det er virkelig trist, at det går så skidt med at få de unge til at lade være med at starte med at ryge. Og jeg synes egentlig, at man bør gøre hvad som helst for at få det ændret.

Selvom jeg er liberal og ikke bryder mig om adfærdsregulerende afgifter, så er jeg villig til at gøre en undtagelse i forhold til rygning, fordi det åbenbart virker på de unge: https://www.information.dk/telegram/201 ... rker-norge

Og gør det endelig endnu mere besværligt at ryge og kræv neutrale pakker, der ikke udstilles. Rygning er så entydigt skadeligt og generer i øvrigt også andre, så få det dog begrænset.

Jeg er helt med på en fordobling af prisen.

Men når jeg bliver overrasket er det fordi der virkelig ikke er ret mange der ryger i min omgangskreds. På job er det feks. 3 ud af 80.
På mit tidligere job var det også meget få, hvor det var 1 ud af 14 i ledergruppen. Dog var der en del af de unge fyre i 20'erne der arbejder som håndmand, maskinefører osv der røg. Men de var så også netop i den gruppe man kan forvente der ryger.

Det går bare over min forstand at unge mennesker starter med at ryge i dag. Både fordi ingen kan være i tvivl om at det er skadeligt, men også fordi man jo ikke længere må ryge på skoler, i byen osv... Generelt er der jo heller ikke ret mange der tillader at man ryger inde i private hjem. Der er vil heller ikke nogle der anser det som sejt mere? Det er vil netop ikke cool at ryge.


Jeg synes ikke at man bør hvad som helst. Men i stedet gøre det rigtige, og det gør man ikke. Oplysningskampagner om rygnings skadelighed, virker ikke. Det har været prøvet i 40 år, og det kommer heller aldrig til at virke. Neutrale pakninger, cigaretter gemt under disken, grimme billeder på pakkerne eller afgiftsforhøjelser, virker heller ikke. Medmindre man sætter prisen op til 500 kr pakken.

Der skal en langvarig holdningsbearbejdning til, på de punkter som for de helt unge virkelig rykker noget. Måske skulle man spørge nogle psykologer til råds (det har man nemlig ikke gjort) og ikke bare lade én eller anden tilfældig fuldmægtig i Sundhedsstyrelsen, finde nogle skræmmebilleder man kan klistre uden på pakkerne. Det sidste er nemlig præcis dét man har gjort. Og så ellers det samme som man ved ikke virker, og som man har gjort i årtier.

Hvis man var lidt konspirationsteoretisk anlagt, kunne man godt få den tanke, at man ikke har råd til at det virker.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23379

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf Mani » 7. mar 2018, 05:36

Artem skrev:
Mavis skrev:Jeg er overrasket over det hele. Jeg har ikke noget klogt at sige, bare at jeg er overrasket.

Rygning blandt unge har jeg måske en forklaring på, og det er, at unge i dag generelt har mange flere penge og får mange flere lommepenge end bare for et årti siden. Det giver så penge til absurd dyrt tøj, magiske svampe, den rigtige iskaffe fra den rigtige absurd dyre kaffebar, og så er der da minsandten også til 3 pakker cigaretter hver uge på det månedsbudget.

Og så er det mit indtryk faktisk, at det nogle steder er lidt cool at festryge. Ikke hele tiden, ikke flaunte det, det er jo usundt. Men sådan en gang imellem. Lidt vildt, lidt sejt. Desværre.

Jeg var ikke klar over at unge mennesker har så mange lommepenge i dag. Men det er åbenbart både godt og skidt.

Men med at de unge er meget inaktive i dag, så var jeg godt klar over det, og der er specielt en ting der undrer mig, og det er at man ikke længere kan bruge en cykle til at komme i skole og på uddannelse med?
Det kunne man da jeg var ung. Ved at en af undskyldningerne for at forældre i dag skal køre rundt med deres børn, er at der er så meget trafik ved institutionerne, hvorfor det er "livsfarligt" at cykle. Da billisterne kører som sindsyge.
Når man så ser på hvad det er for nogle billister der primært kører rundt ved institutionerne så er det netop alle forældrene. Så hvis de bare alle kunne blive enige om at droppe bilerne og sende ungerne af sted op cykel, så ville alle problemer være løst og de unge mennesker ville få noget motion.

Selv om vores cykler til og fra skole & fritidsaktiviteter har de ofte 8 timer stillesiddende pr dag. Der er ikke megen motion i skolen eksempelvis. De lever op til kravene om motion på ugebasis, da det altid har været vigtigt for os at det blev en del af deres hverdag. Men med et kontorjob, som vi har sidder/står vi jo også alt for meget stille.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Her gik vi rundt og troede, at vi var blevet sundere. Men sådan er det i virkeligheden gået med danskernes sundhed

Indlægaf HerErJeg » 7. mar 2018, 05:52

Mht overvægten, så er det næppe nogen overraskelse.
Der findes næppe en fastfood kæde som ikke har planer om ekspansion, hvem er kunderne? Dig, mig og naboen.
Når jeg tæller løseligt sammen, så er der nok henved 1 fastfood butik pr. 12-1500 indbyggere. Dvs at man er fælles om at købe så meget lortemad på skift, at butikken kan leve af det på årsbasis.
Fastfood er nok et mega selvbedrag, for hvis man spurgte, så ville rigtig mange benægte at de nærmest nogensinde kommer sådan et sted. Hvem gør så?

Mht til røg, så er det ikke oplysning der hjælper længere. Jeg tænker grænsen for tåbelig adfærd som ender med at blive tolereret, men ikke accepteret, af os andre, bliver strukket længere og længere ud. Det bevirker så, at man bevidst vælger smøgerne til, fordi jeg kan, og fordi ingen 'fucking skal blande sig i mit liv'.
0

Tilbage til "Livets forhold"