Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf Jammerdalen » 7. mar 2018, 12:52

For en god ordens skyld vil jeg lige tilføje, at jeg selvfølgelig taler om tendenser.

Gennem mit liv er jeg dog ikke sjældent stødt på det fænomen, at gode familiefædre bliver skilt, stifter ny familie og lader den nye kone diktere børneopdragelsen. I nogle tilfælde har faderen sågar opgivet kontakten med børnene af hensyn til den nye kone.

Jeg er uden tvivl farvet af min egen oplevelse, hvor min eksmand har ændret karakter og børnesyn efter han stiftede ny familie. Heldigvis vil han gerne se sine børn mest muligt, men alle hans værdier er nu tydeligt præget af sin kærestes holdninger.

Omvendt ser jeg gang på gang at "bonusmødre" har lidt for travlt med at blande sig i opdragelsen, hvor bonusfædre oftere har nemmere ved at træde ind i rollen og acceptere børnene på lige fod med eventuelle egne børn.

Begge dele kan være godt og skidt, tænker jeg. Men er det noget, I kan genkende og hvorfor tror I i så fald, at det ofte forholder sig sådan?

Vær endnu engang opmærksom på, at det er tendenser og at der selvfølgelig er masser af tilfælde, hvor det forholder sig helt anderledes.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf dgd2007 » 7. mar 2018, 12:55

Kvinder får vel generelt ofte det sidste ord om mange ting vedr. børneopdragelsen, så det kan da godt tænkes. :gruble:
0
Kaffe
Indlæg: 2542
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4865

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf Kaffe » 7. mar 2018, 16:36

Jeg tror, at mænd tager tingene mere som de kommer og tilpasser sig - bla fordi de ikke ser samme vigtighed i små detaljer om, hvad man skal mene og gøre og synes og hvordan hjemmet skal se ud og hvilken farve barnets flyverdragt skal være. Måske er det så enkelt, at en mand er glad, hvis konen er glad. På den måde føjer en mand også en ny kone, selvom hans børn kan komme i klemme i det. Altså nogle gør.
Jeg ved ikke, hvorfor mænd er føjelige. Og hvorfor det endda kan resultere i, at de ikke ser sine børn så meget. Husfrden må virkelig være vigtig. Bør vi kvinder tænke over det?
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf Raenil » 7. mar 2018, 17:22

Jeg tror i hvert fald, at for mange mænd, så føler vi at vi er lykkedes, hvis konen er glad og børnene er trygge.
Og så er detaljerne måske ikke altid så vigtige.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29900

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf TinaW » 8. mar 2018, 07:42

Måske er der noget urgammelt biologi inde over? En mand kan i bund og grund, aldrig vide sig sikker på, om et barn evt. er hans (selvfølgelig ved han godt om han har haft sex med pågældende), mens en kvinde godt ved at hun ikke har født det her barn.
Det er i hvert fald sådan ved hunde, at mange hanhunde er meget flinke ved hvalpe, mens tæverne ofte not so much :fløjt:
Men der er sikkert mange andre faktorer der spiller ind også.
Derudover er der jo så de her mænd, der ender med at slå deres kærestes barn ihjel, lige som en ny flokleder i en løveflok gør. Dem er der da heldigvis ikke ret mange af.
Og det kan sagtens være, man ikke kan sammenligne mennesker og dyr på den måde, men i bund og grund er vi jo også pattedyr.
0
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf Neverkont » 8. mar 2018, 12:32

TinaW skrev:Måske er der noget urgammelt biologi inde over? En mand kan i bund og grund, aldrig vide sig sikker på, om et barn evt. er hans (selvfølgelig ved han godt om han har haft sex med pågældende), mens en kvinde godt ved at hun ikke har født det her barn.
Det er i hvert fald sådan ved hunde, at mange hanhunde er meget flinke ved hvalpe, mens tæverne ofte not so much :fløjt:
Men der er sikkert mange andre faktorer der spiller ind også.
Derudover er der jo så de her mænd, der ender med at slå deres kærestes barn ihjel, lige som en ny flokleder i en løveflok gør. Dem er der da heldigvis ikke ret mange af.
Og det kan sagtens være, man ikke kan sammenligne mennesker og dyr på den måde, men i bund og grund er vi jo også pattedyr.


Marsvinehanner slår de unger ihjel, som han ikke selv er far til.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29900

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf TinaW » 8. mar 2018, 12:34

Neverkont skrev:
TinaW skrev:Måske er der noget urgammelt biologi inde over? En mand kan i bund og grund, aldrig vide sig sikker på, om et barn evt. er hans (selvfølgelig ved han godt om han har haft sex med pågældende), mens en kvinde godt ved at hun ikke har født det her barn.
Det er i hvert fald sådan ved hunde, at mange hanhunde er meget flinke ved hvalpe, mens tæverne ofte not so much :fløjt:
Men der er sikkert mange andre faktorer der spiller ind også.
Derudover er der jo så de her mænd, der ender med at slå deres kærestes barn ihjel, lige som en ny flokleder i en løveflok gør. Dem er der da heldigvis ikke ret mange af.
Og det kan sagtens være, man ikke kan sammenligne mennesker og dyr på den måde, men i bund og grund er vi jo også pattedyr.


Marsvinehanner slår de unger ihjel, som han ikke selv er far til.


Ja og det kan hankatte også finde på.
Og bjørne hanner dræber også en unge, hvis ´han kan komme til det.
Tænker der er stor forskel fra art til art, hvordan de reagerer på en anden hans afkom.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Apropos mand/kvinde psykologi: Er kvinder mere tro mod egne værdier? Og er mænd generelt bedre bonusforældre?

Indlægaf dgd2007 » 8. mar 2018, 12:37

Neverkont skrev:Marsvinehanner slår de unger ihjel, som han ikke selv er far til.

Det gør løver også.
0

Tilbage til "Livets forhold"