Automatisk organdonation.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Automatisk organdonation.

Indlægaf Studsgaard » 12. mar 2018, 14:02

Jeg ved diskutionen tidligere har været her inde.
Nu er der lavet et borgerforslag til folketinget.
Så hvad syntes du, skal det ske automatisk når man bliver 18. Og man så skal melde sig fra? Eller skal det være som nu?

Her er et link hvis i ønsker at støtte forslaget.
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-00410
Senest rettet af Studsgaard 12. mar 2018, 14:13, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Juki » 12. mar 2018, 14:11

Jeg har ikke rigtig nogen holdning til det.

Jeg er selv delvis organdonor, så for mig gør det ikke noget. Jeg kan dog sagtens se fordelen ved at det ikke er noget familien skal tage stilling til midt i deres sorg eller for at undgå konflikter om beslutningen blandt de efterladte.

Men de der 90% der går ind for organdonation ved man hvad det konkret dækker over? Man kan jo godt være for organdonation, men ikke selv have lyst til at være hel eller delvis donor. Eller have mulighed for det, ligesom med bloddonorer.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Sangius » 12. mar 2018, 14:14

Ja, synes det er det eneste fornuftige.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Studsgaard » 12. mar 2018, 14:16

Jeg selv støtter forslaget.
Jeg kender vist ikke nogen der er imod organdonation, men jeg ved flere ikke har fået sig snøvlet sammen til at melde sig til, så det er mit grundlag for at støtte det.

Jeg tror at dem der er imod har mere kraftige holdninger til det og nok skal få sig meldt fra.
3
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf landsbytossen » 12. mar 2018, 14:18

Nej, ikke alle er parat til at tage stilling som 18-årige.

Organjægerne glemmer at fortælle, at man fratager familien at være ved den døendes side til kroppens funktion er stoppet 100 %. For nogle pårørende er det ligegyldigt, for andre er det med til at give en god afsked.
11
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 14:26

Hvis det bliver indført melder jeg mig omgående fra som donor.

Jeg kan under ingen omstændigheder støtte, at min krop skal anses som statens reservedelslager medmindre jeg aktivt siger fra.
9
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Slettet bruger » 12. mar 2018, 14:30

Jeg er organdonor, men jeg ville finde det uacceptabelt hvis staten antog at have ret over min døde krop uden jeg eksplicit havde givet lov. Så jeg er imod.
4
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 14:33

Nu kiggede jeg også på argumentationen for forslaget:

Et massivt flertal af danskerne (90%) går ind for organdonation, men kun 22% af danskerne over 18 år har registreret deres holdning i det nationale donorregister. Ud fra et demokratisk synspunkt burde vi derfor indføre formodet samtykke.


Hvor er det useriøs argumentation. At man går ind for organdonation er da ikke det samme som at man synes der skal være formodet samtykke. Og at en stor del går ind for noget, men ikke har meldt sig til betyder da overhovedet ikke, at det er demokratisk at fjerne tilmeldingen.

Og så det med, hvor mange der venter og hvor mange der dør: Hvor mange af de mennesker vil rent faktisk blive reddet af et formodet samtykke? Hvorfor er der ikke tal for, hvor mange, der ikke bliver donorer, fordi de ikke har taget stilling, men som rent faktisk er døde på en måde, der ville have gjort dem egnede som donorer? Det er jo det, der er relevant. Uanset hvor mange, der står i registeret er det jo få, der faktisk kommer i spil som donorer. Så skulle vi ikke se på, hvor meget det rent faktisk vil betyde at indføre formodet samtykke, før vi indfører noget så indgribende?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Pax Romana » 12. mar 2018, 14:37

Jeg er også organdonor.
Jeg har samme holdning som de fleste her. Det skal kun ske på frivillig basis.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Studsgaard » 12. mar 2018, 14:38

Zinde skrev:Jeg vil hellere, at man automatisk bliver spurgt til det, når man er i kontakt med sundhedsvæsenet. Måske man på den måde kan fange dem, der gerne vil, men ikke har fået meldt sig til.

Det syntes jeg faktisk er en rigtig god ide.

Så kunne man ved første kontakt med sundhedssystemet efter det fyldte 18 år, blive spurgt. Og måske tilmeldt der på stedet.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 14:39

Studsgaard skrev:Jeg selv støtter forslaget.
Jeg kender vist ikke nogen der er imod organdonation, men jeg ved flere ikke har fået sig snøvlet sammen til at melde sig til, så det er mit grundlag for at støtte det.

Jeg tror at dem der er imod har mere kraftige holdninger til det og nok skal få sig meldt fra.


Hvad tænker du om, at flere der ellers er organdonorer, her i tråden giver udtryk for, at de melder fra, hvis det indføres? Man risikerer jo faktisk at miste donorer på det.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 12. mar 2018, 14:41

Jeg er registreret som organdonor i både England og Danmark, samt registrerede min kæreste fordi han er en af de famøse der gerne vil men simpelthen ikke får det gjort.

Jeg synes at hvis der skal være formodet samtykke skal den op til folkeafstemning. Ellers synes jeg at Zindes forslag er ret godt.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf JoyNips » 12. mar 2018, 14:41

Jeg er for en tvungen stillingtagen, men ikke for opt-out.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Studsgaard » 12. mar 2018, 14:42

Akehurst2 skrev:
Studsgaard skrev:Jeg selv støtter forslaget.
Jeg kender vist ikke nogen der er imod organdonation, men jeg ved flere ikke har fået sig snøvlet sammen til at melde sig til, så det er mit grundlag for at støtte det.

Jeg tror at dem der er imod har mere kraftige holdninger til det og nok skal få sig meldt fra.


Hvad tænker du om, at flere der ellers er organdonorer, her i tråden giver udtryk for, at de melder fra, hvis det indføres? Man risikerer jo faktisk at miste donorer på det.

Hvis der er en lille procentdel der melder sig ud, men en stor del der bliver automatisk tilmeldt, så tror jeg der bliver plus i den sidste ende.

Men jeg syntes faktisk det forslag Zinde lige er kommet med er endnu bedre. At man kan blive spurgt og tilmeldt hos lægen. Og det vil være smart at man blev spurgt når man er blevet 18.
2
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Automatisk organdonation.

Indlægaf Akehurst2 » 12. mar 2018, 14:43

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg synes at hvis der skal være formodet samtykke skal den op til folkeafstemning.


Folkeafstemning om noget så småt ville efter min mening være helt forkert. Det er noget vi bruger i forhold til suverænitetsafgivelse som land og ikke til værdipolitiske spørgsmål.
0

Tilbage til "Livets forhold"