Larm fra nabo

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Larm fra nabo

Indlægaf malou_43 » 14. mar 2018, 11:00

Hej

Jeg bor i et rækkehus, hvor det er godt isoleret. Jeg har boet har knap 4 år, hvor jeg ikke har kunnet høre mine to naboer.
Nu er der flyttet en ny beboer ind, med to teenagere. Og de hører utrolig højt musik. Og det er som regel i flere timer, det står på. Hendes nabo bor sjældent der, pga. kæreste og gigtsygdom, så det er ingen hjælp at hente der, desværre.

Lige pt. er musikken begyndt kl 11.30. Jeg ligger syg og har både øreporpper og mit tv tændt, jeg kan høre musikken derigennem :nerve:
Jeg er faktisk så ked af det, at jeg har stortudet, fordi jeg simpelthen er så ked af, at jeg ikke kan være i mit eget hjem, uden at skulle høre på naboens høje musik. Jeg giver en del penge for at bo her, det er nyere byggeri og godt isoleret!

Jeg kan faktisk ikke holde til det mere. Jeg har det fint med musik, men når det forstyrrer så meget, at selv mine gæster reagerer på det, samt jeg kan høre det gennem mit tv OG ørepropper (altså det er ganske almindelige, jeg burde ikke investere i dyre, da jeg netop bor her, fordi væggene er tykke.

Jeg er DYBT frusteret og vred, så derfor beder jeg om hjælp til at skrive en pæn besked til deres postkasse.

Kan I hjælpe?
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Tilly » 14. mar 2018, 11:16

Jeg synes du skal gå over til din nabo og ringe på, og så bare forklare det stille og roligt. Jeg tror måske det virker bedre ansigt til ansigt end via brev. Det er jo en helt igennem rimelig anmodning at bede dem om at holde musikken på et niveau hvor du ikke er generet i så voldsom grad.

Jeg har selv været generet af en overbo der spiller klaver/keyboard, og det tog mig også lidt tid at tage mig sammen til at gøre hende opmærksom på hvor højt det kunne høres i min lejlighed. Men jeg gik op og ringede på, og forklarede det stille og roligt. Og hun blev faktisk nærmest ked af at jeg ikke havde sagt det før. Og vi aftalte at hun fremover spiller med høretelefoner om aftenen, så det ikke generer min nattesøvn.

Forhåbentlig kan en dialog med din nabo også være vejen frem :)
7
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Larm fra nabo

Indlægaf malou_43 » 14. mar 2018, 11:22

Jeg ville rigtig gerne, men jeg er utrolig konfliktsky. Eller jeg bryder mig ikke om at skulle ringe på og beklage mig. Fordi jeg er enormt dårlig til det. Jeg ender tit med at stå som en stor undskyldning for mig selv.

Men jeg vil tænke over det. Hvad siger man? Sådan helt konkret :genert:
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Studsgaard » 14. mar 2018, 11:23

Jeg er ikke selv typen der sender breve om sådan noget. Jeg tror også at det virker bedre at sige det direkte.

Evt snuppe det en dag hvor både moren og sønnerne er der.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Santa » 14. mar 2018, 11:28

malou_43 skrev:Jeg ville rigtig gerne, men jeg er utrolig konfliktsky. Eller jeg bryder mig ikke om at skulle ringe på og beklage mig. Fordi jeg er enormt dårlig til det. Jeg ender tit med at stå som en stor undskyldning for mig selv.

Men jeg vil tænke over det. Hvad siger man? Sådan helt konkret :genert:

Man siger det ligeud, uden indpakning eller undskyldning.

"I spiller så højt at det forstyrrer og generer mig rigtig meget. Det skal stoppe, både i dag og i fremtiden."

Så må de undskylde og finde løsninger. Ellers bliver man bare ikke taget alvorligt.
Og hvis du har en mistanke om, at forældrene ikke ved, at der bliver spillet så højt, så ville jeg vente med at klage til de er hjemme.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Larm fra nabo

Indlægaf malou_43 » 14. mar 2018, 11:29

Det er døtre.

Om onsdagen kommer den ene datters 5-6 veninder, hvor de vist danser - det varer fra ca 14.30-17.30. Jeg går ud fra det er moren, der hører højt musik nu. Jeg vil ikke gå derover nu, da jeg for det første er syg, for det andet bærer præg af, at jeg virkelig er træt af dem.
Og jeg kan nok nemt komme til at virke pisse træls og kællinge-agtig, fordi jeg ikke lige er den bedste til konfrontationer.

Derfor tænkte jeg et brev....
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26713

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Santa » 14. mar 2018, 11:37

Jeg synes altid ansigt til ansigt er bedre. Dels er det jo lige så ubehageligt for dem, og meget sværere at ignorere, og dels vil det give muligheden for en dialog, hvis der er grobund for det.
Jeg synes netop godt at de må se, hvor frustreret du er. At du er syg må bare ikke blive undskyldningen, sådan så de tror at det kun er nu her mens du er syg, at der skal være ro.

Og så god bedring i øvrigt, fra en lidelsesfælle (jeg er osse syg i dag).
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Tilly » 14. mar 2018, 11:44

malou_43 skrev:Jeg ville rigtig gerne, men jeg er utrolig konfliktsky. Eller jeg bryder mig ikke om at skulle ringe på og beklage mig. Fordi jeg er enormt dårlig til det. Jeg ender tit med at stå som en stor undskyldning for mig selv.

Men jeg vil tænke over det. Hvad siger man? Sådan helt konkret :genert:

Jeg ville sige noget i retning af “Hej, jeg er din nabo. Jeg vil gerne lige komme med en bøn til dig. Når du/I spiller så højt musik, så er lyden meget tydelig inde hos mig, og jeg bliver desværre meget generet af det. Til trods for at jeg bruger hørepropper og har fjernsyn tændt, kan jeg stadig høre musikken inde fra jer. Det gør det svært for mig at slappe af i mit eget hjem. Er det mon muligt at I kan skrue lidt ned for volumen?”

Forhåbentlig vil din nabo have forståelse for det. Hvis hun ikke tror på det, så kan du jo invitere hende ind til dig og høre hvor slemt det er.
6
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Tilly » 14. mar 2018, 11:46

malou_43 skrev:Jeg ville rigtig gerne, men jeg er utrolig konfliktsky. Eller jeg bryder mig ikke om at skulle ringe på og beklage mig. Fordi jeg er enormt dårlig til det. Jeg ender tit med at stå som en stor undskyldning for mig selv.

Men jeg vil tænke over det. Hvad siger man? Sådan helt konkret :genert:

Jeg er i øvrigt også mega konfliktsky. Men jeg trodsede min konfliktskyhed, og for mig gav det jo heldigvis et positivt udfald.
0
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Larm fra nabo

Indlægaf malou_43 » 14. mar 2018, 11:47

Jeg må lige se, om jeg kan nosse mig sammen. Jeg havde håbet, at den anden nabo havde samme problem som mig, for så var vi det mindste to til at bakke hinanden op. Og hun er meget bedre til sådan noget, end jeg er.

Jeg er nødt til at vente til de ikke larmer, fordi jeg er sikker på, at jeg så vil virke sur og træls - på den trælse måde. Eller i det mindste til jeg ikke er syg mere.

Jeg kan bare mærke, at jeg bliver pisse sur over, at jeg skal ligge og nyde fra nu til kl 15 i mit eget hjem, hvor jeg ved, at der bliver hamret endnu højere musik af, og jeg er bundet til hjemmet i dag - der er desværre ingen rum i mit hjem, hvor jeg kan være uden at høre på musikken, hvilket også siger lidt om volumen! Jeg synes ikke, det kan være rigtig!


God bedring til dig også :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Juki » 14. mar 2018, 11:49

Jeg synes helt sikkert også du skal fortælle dem det først. Det behøver jo slet ikke blive et problem, men hvis det gør kan du sende en klage bagefter.

Det er slet ikke sikkert de tænker over at det kan høres hos dig. Især ikke hvis der er godt isoleret og det er teenagere der ikke altid lige kan tænke længere end til egen næsetip.

Hvis de ikke er opmærksomme på at det er generende så tror jeg da først der ved et brev kunne opstå konflikter. Det er jo ikke urimeligt det du beder om og det er ikke sikkert de bevidst generer for at være irriterende.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4561

Re: Larm fra nabo

Indlægaf PerXX » 14. mar 2018, 11:51

Jeg er bestemt også konfliktsky, men der er ingen tvivl om face-to-face er 1000 gange bedre end et brev.
F2F giver mulighed for dialog og fælles forståelse.
Resultatet af en note i deres postkasse bliver meget lettere ignoreret, samt at du let kan blive opfattet som “hende den sure nabo”.

Brev-stilen kan give mening i et lejlighedskompleks hvor der bor mange i samme opgang, men i rækkehus er god kommunikation mer naboerne i den grad vigtig!
2
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Larm fra nabo

Indlægaf malou_43 » 14. mar 2018, 11:53

Tilly skrev:
malou_43 skrev:Jeg ville rigtig gerne, men jeg er utrolig konfliktsky. Eller jeg bryder mig ikke om at skulle ringe på og beklage mig. Fordi jeg er enormt dårlig til det. Jeg ender tit med at stå som en stor undskyldning for mig selv.

Men jeg vil tænke over det. Hvad siger man? Sådan helt konkret :genert:

Jeg ville sige noget i retning af “Hej, jeg er din nabo. Jeg vil gerne lige komme med en bøn til dig. Når du/I spiller så højt musik, så er lyden meget tydelig inde hos mig, og jeg bliver desværre meget generet af det. Til trods for at jeg bruger hørepropper og har fjernsyn tændt, kan jeg stadig høre musikken inde fra jer. Det gør det svært for mig at slappe af i mit eget hjem. Er det mon muligt at I kan skrue lidt ned for volumen?”

Forhåbentlig vil din nabo have forståelse for det. Hvis hun ikke tror på det, så kan du jo invitere hende ind til dig og høre hvor slemt det er.


Jeg er nok også lidt farvet af, at mine kolleager kendte kvinden. De oplevede hende som et menneske, der var lidt speciel og ikke var den bedste til at tage hensyn. Det skræmmer mig lidt, og derfor har jeg også tænkt, at jeg kunne gemme mig lidt bag ved en seddel :genert: Og jeg har også oplevet hende sådan - fx kan deres cykler holde på min p-plads, hvilket jeg virkelig synes er uopdragent og respektløst.
Åh jeg kan godt høre, jeg er ved at snakke mig selv ud af det og komme med en masse undskyldninger - må lige mande mig op, det er jo også mit hjem :D :lol:

Men det er et rigtigt fint forslag - især det med at invitere hende med indenfor, hvis hun synes, at jeg overdriver. Jeg er selv meget stille, jeg er opdraget til at tage hensyn - så de hører aldrig mig.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Larm fra nabo

Indlægaf Juki » 14. mar 2018, 11:53

malou_43 skrev:Jeg må lige se, om jeg kan nosse mig sammen. Jeg havde håbet, at den anden nabo havde samme problem som mig, for så var vi det mindste to til at bakke hinanden op. Og hun er meget bedre til sådan noget, end jeg er.

Jeg er nødt til at vente til de ikke larmer, fordi jeg er sikker på, at jeg så vil virke sur og træls - på den trælse måde. Eller i det mindste til jeg ikke er syg mere.

Jeg kan bare mærke, at jeg bliver pisse sur over, at jeg skal ligge og nyde fra nu til kl 15 i mit eget hjem, hvor jeg ved, at der bliver hamret endnu højere musik af, og jeg er bundet til hjemmet i dag - der er desværre ingen rum i mit hjem, hvor jeg kan være uden at høre på musikken, hvilket også siger lidt om volumen! Jeg synes ikke, det kan være rigtig!


God bedring til dig også :)

Jeg kan godt forstå det er frustrerende, men løsningen ligger måske lige for ved at du informerer dem nu. Det lyder i hvert fald ikke til at det bliver bedre af at du lader være.

Tag chancen, du sparer måske nogle frustrationer ved det.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Larm fra nabo

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2018, 11:57

Måske har de højttalerne siddende på væggen ind mod dig, så bassen hamrer lige ind i væggen. I det tilfælde vil det hjælpe at de flytter dem til en anden væg.
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Livets forhold"