Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 00:12

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om hvornår man er for bakterieforskrækket og hvad man evt. kan gøre ved det.

Jeg har nogle vaner/mønstre som jeg flere gange har fået kommentarer om, dog ikke noget decideret negativt, men mere sådan en undren. Jeg har svært ved at bedømme om det er noget jeg skal/bør ændre, for jeg er bange for at det på et tidspunkt vil tage overhånd(det vil jeg selvfølgelig gerne undgå) P.t. er det ikke noget der decideret hæmmer mig, men jeg har lidt svært ved at vurdere om mine tanker er rationelle :gruble:

Mine vaner/tanker er ikke altid lige logiske, og slet ikke for andre, men i mit hoved giver det mening og det er måske også derfor det er svært for mig at lade være. Det omhandler primært fremmede menneskers bakterier, ikke mine egne. Det klassiske er selvfølgelig hvis jeg skal røre ved et eller andet som mange andre også rører ved, fx en stopknap i en offentlig bus, men egentlig handler det mest om at jeg ikke stoler på at fremmede mennesker ikke er uhygiejniske og klamme :genert:

Jeg ved selvfølgelig godt at alle mennesker ikke er bevidst eller ubevidst klamme, men det er bare ikke en chance jeg har lyst til at tage. Så kan jeg selvfølgelig tænke "jamen hvad er det værste der kan ske?" og det er da rigtigt nok. Men jeg har ikke lyst til risikere at blive smittet med noget fra andre mennesker, hvis forkølelse, børneorm osv. kan undgås ved at jeg tager mine forholdsregler. Man kommer bare hurtigt til at virke uhøflig eller hysterisk hvis andre ser det og tror man synes de er ulækre. Det er bare ikke altid tilfældet, men jeg kan sagtens sætte mig ind i det fra andre.

Problemet for mig med det her er nok at jeg synes det virker fornuftigt, men jeg har svært ved at finde grænsen for hvordan man bør gøre for at undgå andres bakterier. Det virker til at der er en hårfin grænse mellem fornuft og hysteri.

Herhjemme kan jeg sagtens selv være ulækker, men det er noget andet fordi jeg ved hvilke bakterier jeg kan forvente :gruble: Hvis jeg skal bruge et brugt glas fx, så kan jeg som regel godt leve med at jeg bare selv vasker det op og så er det klar til brug. Sker det ved andre så begynder mine tanker at køre derudaf med om deres opvaskebørste mon er ordentlig ren eller bare fedter glasset ind i yderligere bakterier osv.

Logikken i det er lidt sær. Fx har jeg arbejdet med børn, syge og ældre uden problemer. Altså det har ikke ligefrem udelukkende været delikate ting jeg har været ude for, men der har jeg kunne skjule det og tage mine forholdsregler, ved fx at bruge handsker, og jeg har selvfølgelig haft noget viden og nogle erfaringer at trække på. Bl.a om hvilke steder man ikke skulle spise slik der ikke var pakket ind separat osv. Jeg har altid elsket at arbejde med andre mennesker i det fag og på den måde hjælpe andre, men samtidig har det bare bekræftet mig i at folk kan have nogle mærkelige tendenser og være ret så klamme. Igen, så kan det godt ske det ikke er alle der er uhygiejniske, men så længe jeg ikke kan se alle bakterier med det blotte øje så har jeg ikke lyst til at tage nogle chancer.

Jeg stejler måske også lidt fordi jeg får flashbacks til før jeg fik bearbejdet min angst og fik den under kontrol. Det endte med at komme helt ud af kontrol fordi jeg ikke følte jeg blev hørt og at der blev taget udgangspunkt i mig og min angst. Det gjorde mig vanvittig frustreret og skadede desværre mere end det gavnede. Det var generaliseret angst og panikangst jeg var hårdt ramt af dengang. Den form for terapi jeg blev tilbudt handlede meget om at jeg skulle blive afledt når jeg havde angst og tænke på det værste der kunne ske osv. Men i stedet for at fokusere på årsagen til det der udløste min angst og arbejde med det, så skulle jeg i stedet få angsten til at gå væk her og nu.

Det fungerede slet ikke for mig. Bl.a fordi nogle af de ting der gav mig angst var tanken om at miste. Det kunne være ved en trafikulykke fx. Ting der måske ikke var sandsynlige, men heller ikke urealistiske. Det blev der bare ikke rigtig taget hensyn til ved den behandling. Det er nok lidt det jeg er bange for vil ske igen. At jeg bare skal sådan og sådan fordi der står i nogle bøger at det er sådan man bør kunne "kurere" det. Jeg er bare sådan indrettet at jeg har brug for nogle konkrete facts at forholde mig til for at kunne arbejde med sådan noget. I stedet for at udsætte mig selv for fx bakterier og finde ud af at jeg måske ikke bliver syg af ikke at vaske hænder efter at have været ude, så fungerer det meget bedre for mig hvis jeg får nogle begrundelser for hvorfor der i den ene situation er større chance for at blive syg af andres bakterier end i andre situationer. Hvad jeg bør gøre hvornår og hvorfor, men samtidig noget der er troværdigt end ting jeg selv kan finde via Google.

Der med min angst kom det helt ud af kontrol fordi jeg prøvede at modarbejde og bekæmpe den i stedet for at forholde mig til den. Det satte en kædereaktion i gang, hvor den ene negative følelse påvirkede den anden osv., så det kørte i ring. Der var aldrig rigtig ro i mit hoved og jeg er bange for at havne der igen. At en evt. terapi vil kunne påvirke mig negativt og gøre mere skade end gavn.

Det blev godt nok noget længere end jeg lige havde regnet med, men jeg fik da lettet mit hjerte :genert: Måske nogen af jer der har læst med har haft nogle af de samme tanker? Hvad har I gjort?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 05:37

Jeg kom lige til at tænke på et eksempel.

Jeg skal til tandlæge i morgen til et ganske almindeligt eftersyn. Jeg lider ikke af tandlægeskræk, selvom det ikke er min yndlingsbeskæftigelse at være der, men jeg bliver anspændt og utilpas ved tanken om at andre mennesker har haft de der instrumenter i munden før mig og især hvis tandlægen ikke bruger handsker!

Der kan være nok så mange procedurer for hygiejnen, men i sidste ende er det vel et spørgsmål om at stole på at tandlægen har hygiejnen i orden. Det har jeg bare så svært vel fordi jeg har set det modsatte bevist så mange gange i andre situationer.

Jeg kan ikke huske om tandlægen jeg skal ind til i morgen bruger handsker, men det tror jeg nu. Jeg har dog oplevet nogen der ikke gjorde så det er måske også afhængig af behandlingen.

Men hvis ikke han gør hvad så? Jeg vil også have det dårligt med at bede ham tage handsker på fordi jeg synes det er ulækkert ellers. Jeg ved ikke om man kan tillade sig det overhovedet. Altså at sige man foretrækker at der bliver brugt handsker. På den ene side synes jeg jo det er at lade tankerne vinde, men jeg må jo også have tiltro til at tandlægen ved hvad han gør og hvorfor han gør som han gør. Det er bare ikke så let uden at have hjernen med.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24646

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf LaScrooge » 19. mar 2018, 05:52

Jeg har ingen gode råd til hvordan du overkommer din bakterieangst, men jeg synes helt ærligt godt at du kan bede tandlægen tage handsker på. Det SKAL de i mine øjne have, også for deres egen skyld. Det skal være sterilt når de roder rundt i andres munde og rører ved udstyret og andre ting i klinikken. Jeg er sikker på at det er et brud på proceduren hvis de ikke har.

Hvis personen ikke har handsker på, ville jeg simpelthen spørge: Skal du ikke have handsker på? Hvis personen trækker på det (hvilket ville være underligt), måske i en sjov tone bemærke, at selvom min egen mund naturligvis er steril (hvilket den IKKE er) så er resten af klinikken ikke.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf billiebean » 19. mar 2018, 06:30

Jeg kan godt følge dig i det med at angstbehandling der føler en "opskrift" ikke er særlig konstruktiv. Jeg har haft lidt samme oplevelse ifm den type angst, som jeg i perioder har lidt af. Min psykolog havde en opskrift som hun bevidstløst gik frem efter og det virkede sjovt nok ikke. Gjorde mig bare mere panisk fordi jeg ikke følte hun forstod noget af hvad jeg sagde.

Og helt ærligt, så er min erfaring med angst - og nu ved jeg ikke om det her overhovedet kan overføres til andre - at den dukker op i perioder, hvor andre ting i mit liv er problematiske, og træder i baggrunden når tingene har løst sig eller er mindre presente.

Jeg føler ikke, at det at arbejde med angsten har gjort fra eller til. Jo, jeg er måske blevet minimalt bedre til at acceptere den som en periodisk følgesvend, men at få den til at gå væk tror jeg ikke, jeg kan. Undtagen med medicin. Jeg prøver at se på den som et symptom på nogle andre forhold, som, hvis de bliver løst eller håndteret, tager angsten med sig væk. Ved ikke om du kan bruge det.
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Annione » 19. mar 2018, 06:50

Jeg mener at viden er vejen frem. Du får fx ikke børneorm af at røre noget, hvor én, der har haft børneorm, har rørt... men slikker du på samme sted, så gør du måske.
Men vejen fra din hånd, til din mund - den kan du jo netop styre.
Det samme med en røvhuls-virus som norovirus (aka. roskildesyge). Den smitter hvis du slikker på samtlige stopknapper/dørhåndtag/gelændre osv.

Slikker du meget på den slags? Slikker du generelt på dine fingre? Stikker du hænderne i munden?

Handsker er her en totalt sovepude. Man rører ved handsker, når man tager dem på - og handsker samler bakterier på samme måde som hænder. De kan faktisk være mere klamme, fordi man glemmer at skifte og vaske hænder.

Læs evt. om hud, og hvor meget det kan beskytte kroppen mod. Du kan have de værste bakterier og virus direkte på huden, uden nogensinde at blive syg. Men kommer de satanner først ind i din mund, så har vi balladen, for maven og tarmen er sart.
17
Brugeravatar
Seraphina
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. jan 2016, 19:50
Kort karma: 44
Likede indlæg: 568

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Seraphina » 19. mar 2018, 08:40

Nu beskriver du ikke konkret, hvad du gør. Men jeg synes at det er helt normalt at vaske hænder som det første, når man er kommet hjem - især hvis man har kørt med offentlig transport, handlet eller lignende.
Jeg er enig med Annione i at viden om smitte måske kan hjælpe. Du bliver ikke syg af at røre ved ting, som andre (syge) har rørt ved, medmindre du stikker hånden ind i munden. Derfor kan håndvask eller afspritning nemt afhjælpe det :)
4
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 15:44

Jeg prøver lige at svare jer fælles her.

Billiebean: Det er nemlig den der manglende anerkendelse og forståelse der spændte ben for mig i forhold til angst tidligere, for der stod jo at angst kunne afhjælpes på en bestemt måde, men når det så ikke hjalp mig at bruge deres metoder og teknikker så var jeg jo lige vidt. Men det var til gengæld blevet krydret med nogle ekstra frustrationer og irritation.

På et tidspunkt opsøgte jeg selv en privatpraktiserende psykolog med speciale i bl.a angst. Jeg lyver ikke når jeg siger at jeg allerede efter første konsultation kunne mærke en kæmpe forskel! Jeg var både lettet og havde håb for at han kunne hjælpe og det gjorde selvfølgelig også noget ved min tankegang. Jeg kan ikke huske om det var anden eller tredje gang jeg var der hvor han fremprovokerede et angst anfald. Hele min krop føltes så anspændt, tung og jeg fik voldsom spændingshovedpine, men i stedet for bare at lade mig gå hjem sådan så kunne han med få ord få det til at gå væk igen. Det var en vanvittig oplevelse! Men det virkede jo..

Han lærte mig nogle teknikker til hvordan jeg kunne mindske angsten. Kort fortalt handlede det om at jeg skulle acceptere angsten. Det er naturligt at blive bange og bekymret, og det er ikke noget man behøver bekæmpe. Og samtidig sker der ikke noget ved at have angst. Jeg dør ikke af at være bekymret eller de fysiske symptomer jeg oplevede. Det er selvfølgelig noget forenklet og ikke noget man bare lige kan, uden at vide hvordan man skal takle det.

Det lyder for godt til at være sandt, men til sommer er det ca tre år siden jeg var ved ham sidst. Fra at have haft angst i ca 20 år mærker jeg stort set intet til det i dag. Jeg kan selvfølgelig stadig blive bange og ked af det, men det fylder slet ikke på samme måde som tidligere hvor jeg nærmest skulle have livstegn fra min mor én gang i timen i dagtimerne og gik i panik hvis det ikke lige var på klokkeslet.

Annione: Det er lige præcis det jeg mener med at jeg har brug for facts at forholde mig til så det bliver mere håndgribeligt for mig. Jeg kan sagtens søge på Google, men jeg ved med mig selv at jeg ikke nødvendigvis tror på at det der står er rigtigt. Sådan er det jo med alt, man er nødt til at være skeptisk.

Jeg tror også jeg er nødt til at have en form for backup, så mine tanker ikke bare kører derudaf og hvis de skulle gøre det at der så er en eller anden der ved hvordan jeg kommer tilbage på jorden igen.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Artem » 19. mar 2018, 15:49

0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 16:12

Seraphina skrev:Nu beskriver du ikke konkret, hvad du gør. Men jeg synes at det er helt normalt at vaske hænder som det første, når man er kommet hjem - især hvis man har kørt med offentlig transport, handlet eller lignende.
Jeg er enig med Annione i at viden om smitte måske kan hjælpe. Du bliver ikke syg af at røre ved ting, som andre (syge) har rørt ved, medmindre du stikker hånden ind i munden. Derfor kan håndvask eller afspritning nemt afhjælpe det :)

Jeg er lige på vej ud af døren, så det bliver lidt kortfattet.

Der er nogle ting jeg ved er normalt og som man bør gøre, fx at vaske hænder inden man laver mad. Men man behøver måske ikke vaske hænder hver gang man har rørt ved noget. Fx hvis jeg skal skære skyllede tomater og agurker i skiver, og stadig har tørre hænder/rene hænder når jeg skal skifte fra tomater til agurk. Det er bare det jeg ikke kan få ind i mit og jeg kan mærke at der skal ske et eller andet for at det ikke kommer helt ud af kontrol for mig.

Så er der andre ting jeg ikke kan have, men som ikke altid er helt logiske. Fx er noget af det værste jeg ved løse hår, uanset om det er andres eller mit eget. Og det er kun blevet værre de sidste år. I dag har jeg fået ind i mit hoved at løse hår er noget af det værste der findes! Der er ligesom ikke andre muligheder :stoned:

De fleste kan nok sætte sig ind i at det ikke er lækkert med hår i maden, men jeg kender alligevel ingen der får trigget samme reaktion som mig. Jeg kan ikke engang bruge rent service hvis jeg har tabt et løst hår på det. Det ryger direkte til vask. Hvis jeg ser et løst hår i forbindelse med noget mad, uanset om det er min egen mad eller noget i tv, så reagerer jeg ret voldsomt med fremprovokeret opkast og akut mistet appetit. Det er jo ret unødvendigt og yderst irriterende hvis jeg er gæst.

Men i mit hoved har jeg fået ind at det er nødvendigt at kaste op og få tømt maven for at mindske risikoen for at jeg har spist et hår... Og det er heller ikke noget jeg bare glemmer. Hvis jeg har fundet et løst hår på spisebordet så kan jeg næsten ikke få mig selv til at røre det for at fjerne det, men selvom det er fjernet og jeg fx kan se det ligger i toilettet så kræver det alligevel ret meget overvindelse at kunne sidde ved bordet bagefter og evt. også at kunne spise der.

Det er sådan nogle ting der er ulogiske, men har taget overhånd. Og det er ikke bare ulogisk fordi det jo bare er et hår og der ikke sker noget hvis jeg skulle få det i maden og sluge det, men fordi jeg har hunde og når de fælder mest så rører det mig slet ikke på samme måde :gruble:

Jeg har brug for et eller andet der kan bryde min tankegang før der er mere der kommer helt ud af kontrol.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 16:18

Artem skrev:

Du tænker at en trailer for en gammel, cheesy film er relevant hvordan? :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf billiebean » 19. mar 2018, 16:35

Blot et lille indspark: Har du nogensinde tænkt på alt det her med at snavs-bakterier faktisk er gode? Altså, at vores immunforsvar løbende har brug for at blive "opdateret" og beskæftiget for at virke optimalt, og det derfor er værre at leve i et klinisk rent miljø end i et lidt snavset miljø?
5
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1783
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5009

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Primerose » 19. mar 2018, 19:21

Det lyder fuldstændig som om du lider af OCD. Altså det mange kalder tvangstanker og tvangshandlinger. Og OCD er en angstreaktion. Så dine gamle problemer med angst er her stadig, bare i nye klæder.
Den gode nyhed er at det kan behandles. I nogle tilfælde med kognitiv terapi og eksponeringsøvelser (hvor du udsætter dig selv for det ubehagelige, accepterer følelsen og oplever at der ikke skete noget forfærdeligt) og i andre tilfælde sammen med noget angstdæmpende medicin, der kan tage toppen af ubehaget og derved gøre terapien og eksponeringen mindre ubehagelig.
Den knap så gode nyhed er, at det er hårdt. Rigtig hårdt arbejde.

Men det kan sagtens lade sig gøre og folk der har symptomer som dine får det rigtig fint og kan leve deres liv uden at tænke mere over tingene end andre mennesker.

Jeg synes du skal søge noget professionel hjælp igen. Det lyder som om det fylder rigtig meget i din hverdag, alle tankerne og de små ritualer som ekstra håndvaske osv. Og jeg tror at dit liv kunne blive mærkbart lettere, hvis du kunne slippe noget af det.
I mit arbejde i psykiatrien møder jeg rigtig mange mennesker med OCD i forskellig grad, og jeg har da også mødt mange mennesker der har været langt mere hæmmede i deres hverdag end du er. Så jeg siger ikke de her ting for at gøre dig bange. Men det gælder bare om at få taget det i opløbet, og få has på det så hurtigt som muligt, så det ikke når at eskalere og du bliver rigtig dårlig.
4
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 20:26

billiebean skrev:Blot et lille indspark: Har du nogensinde tænkt på alt det her med at snavs-bakterier faktisk er gode? Altså, at vores immunforsvar løbende har brug for at blive "opdateret" og beskæftiget for at virke optimalt, og det derfor er værre at leve i et klinisk rent miljø end i et lidt snavset miljø?

Ja. Jeg ved skam godt at det ikke er alle bakterier der er skadelige og drejer det sig om mig selv og mit hjem er jeg slet ikke lige så hysterisk. Det er ikke sådan så jeg går i bad tre gange om dagen, tager rent tøj på hver dag eller ikke kan have noget opvask til at stå fx.

Det er lige så snart det er fremmedes eventuelle bakterier jeg kommer i kontakt med problemet opstår.

Hvis jeg ser logisk på det så ved jeg jo godt at der ikke er meget logik i det i forhold til smitte og bakterier. At mine hunde sover med mig i sengen uden problemer, men jeg hader at give hånd til fremmede mennesker fx :stoned:

Jeg tror dog at det er uvisheden der trigger mig :gruble: Det er jo mig der lufter hundene og derfor ser hvis de ruller sig i et eller andet der kræver et bad når vi kommer hjem. Med fremmede ved jeg ikke hvad jeg kan forvente af dem og jeg stoler ikke på at alle ikke har mærkelige tendenser eller dårlig hygiejne.

Igen minder det mig om min angst. Jeg ved jo at det sker(både i forhold til at miste og at folk kan være ulækre) men jeg har brug for at der bliver forholdt sig til det realistisk, for at kunne arbejde med det i stedet for at jeg skal fokusere på dem der ikke er ulækre og tænke på noget andet. Det er jo ikke det der er problemet. For jeg ved jo godt at ikke alle er uhygiejniske, men det er uvisheden om hvem der er den lille procentdel jeg har brug for noget vejledning omkring og hvordan jeg får nogle mere positive tanker ind i hovedet.

Statistikker fx trigger mig bare endnu mere for selvom det evt. kun var 0,01% af alle der i verden der kom ud for et traume, jamen hvorfor skulle det så ikke lige så godt være mig? Det nytter ikke noget hvis jeg bare tvinger mig til ikke at gøre sådan og sådan, det lærer jeg ikke noget af der kan gøre mig mere rolig.

Jeg skal have nogle redskaber/vejledning til at erstatte de negative tanker med nogle mere konstruktive. Jeg ved bare hvor eller hvem :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Artem » 19. mar 2018, 20:35

Juki skrev:Du tænker at en trailer for en gammel, cheesy film er relevant hvordan? :D

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på Jack Nicholson i den film da jeg læste om dit "problem" Men ok håber og tror da ikke at du er lige så ubehøvlet som han er.

Men ok er nok ikke lige den store hjælp :genert:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan løser man sin angst for bakterier?

Indlægaf Juki » 19. mar 2018, 20:56

Primerose skrev:Det lyder fuldstændig som om du lider af OCD. Altså det mange kalder tvangstanker og tvangshandlinger. Og OCD er en angstreaktion. Så dine gamle problemer med angst er her stadig, bare i nye klæder.
Den gode nyhed er at det kan behandles. I nogle tilfælde med kognitiv terapi og eksponeringsøvelser (hvor du udsætter dig selv for det ubehagelige, accepterer følelsen og oplever at der ikke skete noget forfærdeligt) og i andre tilfælde sammen med noget angstdæmpende medicin, der kan tage toppen af ubehaget og derved gøre terapien og eksponeringen mindre ubehagelig.
Den knap så gode nyhed er, at det er hårdt. Rigtig hårdt arbejde.

Men det kan sagtens lade sig gøre og folk der har symptomer som dine får det rigtig fint og kan leve deres liv uden at tænke mere over tingene end andre mennesker.

Jeg synes du skal søge noget professionel hjælp igen. Det lyder som om det fylder rigtig meget i din hverdag, alle tankerne og de små ritualer som ekstra håndvaske osv. Og jeg tror at dit liv kunne blive mærkbart lettere, hvis du kunne slippe noget af det.
I mit arbejde i psykiatrien møder jeg rigtig mange mennesker med OCD i forskellig grad, og jeg har da også mødt mange mennesker der har været langt mere hæmmede i deres hverdag end du er. Så jeg siger ikke de her ting for at gøre dig bange. Men det gælder bare om at få taget det i opløbet, og få has på det så hurtigt som muligt, så det ikke når at eskalere og du bliver rigtig dårlig.

Jeg startede faktisk med at få mærkatet med OCD og depression for 12-15 år tilbage i tiden. Da jeg så fyldte 21 år og kunne blive udredt(dengang skulle man være 21 for at blive henvist her i byen..) fik jeg diagnosen Paranoid skizofreni som jeg har været i behandling for. Det er gået rigtig godt med det og p.t. mærker jeg intet om til sygdommen, andet end at jeg bliver hurtigere træt, ikke altid har så meget energi og overskud osv. Men jeg har fx aldrig hørt stemmer eller haft andre negative påvirkninger af mine sanser.

Jeg har været meget paranoid, men det er kommet så meget under kontrol så jeg i august sidste år var færdig med at trappe ud af min antipsykotiske medicin. En langvarig proces på ca halvandet år.

Jeg har aldrig fået decideret hjælp til OCD'en. Jeg har modtaget medicinsk behandling mod depression, der også skulle hjælpe på OCD og angst. For 12 års tid siden fik jeg en henvisning fra egen læge til en psykiater(pga. alderskravet ved distriktspsykiatrien) Jeg kan ikke huske hvor mange gange jeg kom til konsultation der, men det jeg stoppede efter få gange fordi jeg ikke følte jeg blev hørt og taget alvorligt.

Fx var jeg på det tidspunkt helt ude af den psykisk. Jeg havde selvmordstanker, var svært deprimeret og kæmpede så med alle de paranoide tanker/forestillinger. Jeg troede jo vi skulle snakke om hvordan jeg havde det og hvordan jeg kunne få det bedre. Men i stedet lagde hun nogle ting i uorden på sit skrivebord og spurgte hvordan jeg havde det med det.. Jeg ved jo godt hvorfor hun gjorde det, at det var for at teste hvordan jeg reagerede og om jeg fik det dårligt, men det virkede så malplaceret. Det var jo ikke derfor jeg var kommet eller det jeg havde brug for hjælp til på det tidspunkt.

Jeg kan skrive en masse om mit sygdomsforløb, men det skal jo også være overskueligt at få læst :D Men spørg endelig hvis der er noget der skal uddybes.

Men kort vil jeg bare tilføje at de tvangstanker og tvangshandlinger jeg oplevede som barn og teenager primært var en måde for mig at få kontrol over nogle ting, i en ellers kaosfyldt dagligdag. Der var så meget jeg ikke kunne styre, men det kunne jeg med de tanker og handlinger. Det jeg oplever i dag er dog p.t. ingenting i forhold hvordan jeg har haft det. Det er nok også derfor jeg er ekstra opmærksom på at der skal gøres noget nu, inden det tager endnu mere overhånd, for jeg ved jo hvordan jeg kan få og have det og det er jeg selvfølgelig ikke interesseret i.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Livets forhold"