Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. apr 2018, 09:06

Jeg har lige haft en grædende studieveninde i røret. Hendes mand har bedt om at være alene og at hun skal pakke sine ting. Ret meget fra det ene øjeblik til det andet.

Hun er fra Tanzania, har været i Dk i 5,5 år, gift i 4 år og har en datter på knap 3 år.

Man læser jo temmeligt ofte om at kvinder og/eller børn ikke får opholdstilladelse i dk på trods af mange år i landet osv. Så hun er naturligvis i total panik for at blive sendt ud af landet og miste sin datter som er dansk statsborgere hvis det ender med en skilsmisse.

Nu og her flytter hun til sin søster som også bor her og så vil hun undersøge at få fuldtid der eller finde noget andet fuldtid. Hun kunne uanset hvad, ikke søge permanent opholdstilladelse før hun havde haft fuldtidsjob i 2 år.

Er der nogle herinde der aner noget som helst om noget, eller hvor vi kan henvende os for at få info?

Lige nu har jeg rådet hende til at se det an. Han har ikke specifikt bedt om skilsmisse, hans søster siger at han før pludselig har fået behov for at være alene pga stres/depressionslignende tilstand. Så se det an, tag eksamen i morgen og vær glad for et 2 tal, undskyd den endelig eksamen til august hvis du ikke kan overskue det, find fuldtidsjob og lad være med at gøre noget som helst papirarbejde ift skilsmisse med mindre han bringer det op selv. Og så skal vi naturligvis tale med nogen der ved noget om hvad hendes muligheder er hvis der ender i skilsmisse
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf Hunkat » 4. apr 2018, 09:29

Dittemus skrev:Indvandrerrådgivningen tilbyder gratis anonym rådgivning, prøv at kontakte dem og spørg til råds.


Dem ville jeg ikke anbefale, de har et rigtig dårligt rygte blandt Dk-udl. par, i hvert fald i foreningen Ægteskab Uden Grænser.

Til gengæld kan jeg anbefale ÆUG, både på deres forum for hun kan finde folk i samme situation og deres rådgivning. De er den største interesseorganisation i DK og de har rigtig meget erfaring med de her ting. Om ikke andet kan de måske anbefale en god advokat i hendes område.


Men ja... det ser skidt ud hvis hun ikke kvalificerer sig til andre typer af visum, børn skal være 6+ før de har opnået en selvstændig tilknytning til DK og kan være tungen på vægtskålen. Selv i forhold til andre visa risikerer hun at ægtefællesammenføringen betyder at de vurderer at hun ikke ønsker at forlade landet og derfor ikke kan få tilkendt visa overhovedet... Sorry to say.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf billiebean » 4. apr 2018, 09:39

Der er gratis retshjælp i flere byer. Prøv at google.

Hvilken basis er hun her på? Studieophold? Ægtefællesammenført?

Og - det ser ikke helt håbløst ud iflg nyidanmark.dk hvis de er familiesammenført (officielle portal om immigrationsproces i dk) https://www.nyidanmark.dk/da/Din-situat ... mlivsophør

Men for hendes eget bedste så skal hun - som hun selv er inde på - virkelig gøre hvad hun kan for at få opfyldt kravene til permanent ophold.. for at få den sikkerhed i maven og ikke være afhængig af dette og hint.
1
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. apr 2018, 09:48

Dittemus skrev:Jeg tror desværre at hun står ret skidt, hvis de bliver skilt. Kan han overtales til at bo hver for sig men stadig være gift vil de nok alligevel spørge ind til de separate adresser når hun søger om den endelige opholdstilladelse.



Og det er præcis det jeg også tænker og det hun jo også også selv. Det er så ulykkeligt for hende
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. apr 2018, 09:53

Hunkat skrev:
Dittemus skrev:Indvandrerrådgivningen tilbyder gratis anonym rådgivning, prøv at kontakte dem og spørg til råds.


Dem ville jeg ikke anbefale, de har et rigtig dårligt rygte blandt Dk-udl. par, i hvert fald i foreningen Ægteskab Uden Grænser.

Til gengæld kan jeg anbefale ÆUG, både på deres forum for hun kan finde folk i samme situation og deres rådgivning. De er den største interesseorganisation i DK og de har rigtig meget erfaring med de her ting. Om ikke andet kan de måske anbefale en god advokat i hendes område.


Men ja... det ser skidt ud hvis hun ikke kvalificerer sig til andre typer af visum, børn skal være 6+ før de har opnået en selvstændig tilknytning til DK og kan være tungen på vægtskålen. Selv i forhold til andre visa risikerer hun at ægtefællesammenføringen betyder at de vurderer at hun ikke ønsker at forlade landet og derfor ikke kan få tilkendt visa overhovedet... Sorry to say.


Starter med det sidste. Så hvis det endelig er, så får hun datteren med? Det er ikke sådan at han skal kan beholde dattef og hun selv bliver sendt ud?

Jeg vil se på ÆUG.

Ingen grund til Sorry. Worst case scenario er bedst at vide alt om
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 4. apr 2018, 09:55

billiebean skrev:Der er gratis retshjælp i flere byer. Prøv at google.

Hvilken basis er hun her på? Studieophold? Ægtefællesammenført?

Og - det ser ikke helt håbløst ud iflg nyidanmark.dk hvis de er familiesammenført (officielle portal om immigrationsproces i dk) https://www.nyidanmark.dk/da/Din-situat ... mlivsophør

Men for hendes eget bedste så skal hun - som hun selv er inde på - virkelig gøre hvad hun kan for at få opfyldt kravene til permanent ophold.. for at få den sikkerhed i maven og ikke være afhængig af dette og hint.



Hun kom til Dk som au pair og mødte så manden under det ophold. Så lige nu er det vel i kraft af ægteskab. Hun har været på barsel og nu under uddannelse i 2 år. Hendes plan var en bachelor top up efter de 2 år, men så fandt hun ud af at det er nemmere med opholdstilladelse hvis hu havde haft fuldtidsarbejde i 2 år. Så det ville hun jo uanset til at søge nu her og så vente med mere studiet
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf billiebean » 4. apr 2018, 09:58

Det er måske også muligt at søge om studieophold hvis skilsmisse bliver en realitet så. Men hun skal have fat i noget retshjælp om ikke andet så for at forhøre sig om muligheder :)
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf Hunkat » 4. apr 2018, 10:26

FormerlyKnownAs skrev:
Hunkat skrev:
Dittemus skrev:Indvandrerrådgivningen tilbyder gratis anonym rådgivning, prøv at kontakte dem og spørg til råds.


Dem ville jeg ikke anbefale, de har et rigtig dårligt rygte blandt Dk-udl. par, i hvert fald i foreningen Ægteskab Uden Grænser.

Til gengæld kan jeg anbefale ÆUG, både på deres forum for hun kan finde folk i samme situation og deres rådgivning. De er den største interesseorganisation i DK og de har rigtig meget erfaring med de her ting. Om ikke andet kan de måske anbefale en god advokat i hendes område.


Men ja... det ser skidt ud hvis hun ikke kvalificerer sig til andre typer af visum, børn skal være 6+ før de har opnået en selvstændig tilknytning til DK og kan være tungen på vægtskålen. Selv i forhold til andre visa risikerer hun at ægtefællesammenføringen betyder at de vurderer at hun ikke ønsker at forlade landet og derfor ikke kan få tilkendt visa overhovedet... Sorry to say.


Starter med det sidste. Så hvis det endelig er, så får hun datteren med? Det er ikke sådan at han skal kan beholde dattef og hun selv bliver sendt ud?

Jeg vil se på ÆUG.

Ingen grund til Sorry. Worst case scenario er bedst at vide alt om


Jeg vil lige starte med at sige at jeg under ingen omstændigheder er ekspert i det her, denne her udlægning er kun sådan som jeg har forstået de tråde og råd der er givet på ÆUG i lignende sager!
Det med datterens alder er muligvis relevant hvis hun vil søge familiesammenføring som forældre til datteren fremfor som ægtefælle. I kan læse lidt om det her (men det er jo selvfølgelig meget overordnet) https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans%C3%B8ge/Familie/Familiesammenf%C3%B8ring/Andet-familiemedlem

Datteren vil ikke blive udsendt, hun er jo dansk statsborger. Så hvis far ikke vil lade datteren bo i Tanzania så får hun ikke barnet med.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7924

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf Nicolait » 6. apr 2018, 12:46

^ som nævnt ovenfor kan hun ikke søge familiesammenføring med datteren. Dansk udlændingeret skal tolkes i overensstemmelse med den europæiske menneskerettighedskonventions art 8. Uden at kunne huske det præcis, så står der vist noget om det udlændingelovens § 9c (sidder pt. i et tog, så jeg ikke lige tjekke det).

Jeg havde en sag lignende denne, da jeg var Københavns kommune, og den blev løst på den måde, hvis jeg husker rigtigt.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 6. apr 2018, 15:33

Nicolait skrev:^ som nævnt ovenfor kan hun ikke søge familiesammenføring med datteren. Dansk udlændingeret skal tolkes i overensstemmelse med den europæiske menneskerettighedskonventions art 8. Uden at kunne huske det præcis, så står der vist noget om det udlændingelovens § 9c (sidder pt. i et tog, så jeg ikke lige tjekke det).

Jeg havde en sag lignende denne, da jeg var Københavns kommune, og den blev løst på den måde, hvis jeg husker rigtigt.

Tak.

Men hvordan løst mener du?
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7924

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf Nicolait » 6. apr 2018, 19:18

FormerlyKnownAs skrev:
Nicolait skrev:^ som nævnt ovenfor kan hun ikke søge familiesammenføring med datteren. Dansk udlændingeret skal tolkes i overensstemmelse med den europæiske menneskerettighedskonventions art 8. Uden at kunne huske det præcis, så står der vist noget om det udlændingelovens § 9c (sidder pt. i et tog, så jeg ikke lige tjekke det).

Jeg havde en sag lignende denne, da jeg var Københavns kommune, og den blev løst på den måde, hvis jeg husker rigtigt.

Tak.


Men hvordan løst mener du?


At kvinden i mit tilfælde fik opholdstilladelse med henvisning til udlændingelovens §9c, jf. emrk art. 8.
1
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf hotlips » 10. apr 2018, 10:38

Uanset hvad så ville jeg klart råde hende til at sætte sig ind i de regler, det lyder jo som om hun kan blive presset til at blive hos manden og det skal hun da ikke risikere hvis det på nogen måde kan undgås.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 10. apr 2018, 11:00

Han skrev i morges at han gerne ville have at hun kom hjem og de talte om tingene. Der er formegentlig noget stres og depression indover. Håber på det bedste
4
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Skilsmisse, udlænding/dansker, opholdstilladelse- What to do?

Indlægaf Hunkat » 10. apr 2018, 11:11

FormerlyKnownAs skrev:Han skrev i morges at han gerne ville have at hun kom hjem og de talte om tingene. Der er formegentlig noget stres og depression indover. Håber på det bedste


Vi krydser fingre. Måske kan det godt betale sig at få noget hjælp til reglerne lige meget hvad, så står hun også lidt stærkere hvis det nu går galt alligevel.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Livets forhold"