Hvordan var din konfirmation?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 15. apr 2018, 11:08

Nuttegris skrev:Mit 2.dagstøj fik jeg selv lov at vælge. Og jeg kan tydeligt huske det endnu. Jeg var topsmart synes jeg selv :lol: Jeg havde en stram lysegrøn turtleneck på og cowboybukser i samme farve. Og så en råhvid halvlang tynd strik over. Sådan en med "store" huller i så man kunne se den grønne farve igennem. Og et par brune spidse sko med et stort guldspænde på.
Og en lysegrøn jakke med pastelfarvede striber indeni.

Det lyder også topsmart :-D

Det tøj jeg havde på til blå mandag var sådan nogle lyseblå bukser i noget stretch. Jeg ved ikke hvad man kan sammenligne det med for det var tyndere og fastere end joggingbukser og tykkere og stivere end træningsbukser. Nå, men lyseblå bukser, en T-shirt hvor der måske har stået "bitch" og en matchende lyseblå cardigan/jakke i plysstof :slem:

Jeg kan huske at jeg egentlig ikke brød mig om at gå med den T-shirt, selvom det sikkert var skrevet som "bit*h" fx, men det var vældig smart og populært at gå med den form for statement-trøjer der i starten af 00'erne :stoned: I dag har jeg ikke ændret mening i forhold til at skulle gå med sådan nogle trøjer :lol2:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 15. apr 2018, 11:09

Det er egentlig sjovt at mange af jer nævner at I fik en cykel i gave.

Jeg tror min søster fik en cykel også, men jeg har aldrig vidst eller tænkt over at det var almindeligt.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Planten » 15. apr 2018, 11:45

Jeg blev konfirmeret 7. maj 1993. Jeg er ret sikker på, at jeg selv gik lov at vælge min kjole, som egentlig var en nederdel og en bluse. Jeg havde hvide sko med lidt hæl og en sløjfe foran. Jeg og en veninde havde tre ceriserøde roser som venindebuket. Jeg kan huske, at jeg blev ret forarget over, at hendes mor havde sat brudeslør i hendes buket - for så var de jo ikke ens!
Festen blev holdt hjemme i haven i telt. Menuen var hjemmelavet torskeret (den fra Karolinebogen), hovedretten noget kød og sovs jeg ikke husker, men kartoflerne var små kartofler i sådan nogle små reder lavet af virkelig fintsnittet kartoffel, som var friteret. Hovedretten var købt ude. Desserten var hjemmelavet jordbæris mellem nøddebunde. Nogle af min mors kolleger var i køkkenet.
Der var sange og taler, og jeg husker at det var en blanding af pinligt og lidt rart at være i fokus.
Jeg fik et stereoanlæg af mine forældre i gave. Jeg havde håbet/gættet på det, så jeg havde i forvejen købt et nummer af bladet mix, hvor der var en blandet cd med. Mine brødre gav mig en Cut n' move cd, og min yngste bror brugte aftenen efter festen med at ligge i min røde sækkestol og høre et nummer på repeat. :rock:

Hov! Andendagstøjet var top, piratbukser, stor, løs cardigan i hulstrik og ruskindsballarinaer med lidt spidse snuder. Alt i lysegrønt. Det var så fint et sæt - bare alt for koldt, for selvom det havde været et lunt forår, så var der frysende koldt på vores blå mandag.
Jeg ville egentlig have haft er par lyse, løse cowboybukser - jeg var ret forelsket i dem. Min mor blev ved med at sige, at vi lige skulle prøve noget andet også. Det har efter mange år vist sig, at det var fordi hun syntes jeg var vildt grim i dem :D jeg syntes, de var fantastiske!
Senest rettet af Planten 15. apr 2018, 13:45, rettet i alt 2 gange.
3
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Pawnee_Waffle » 15. apr 2018, 11:45

Jeg blev konfirmeret i år 2000.

Ingen af mine forældre havde det store overskud, og det var meget tydeligt for mig at de helst ville have været fri for at holde konfirmation. Festen blev planlagt fuldstændig hen over hovedet på mig, og jeg kunne hverken lide hovedretten eller desserten. Jeg havde spurgt om vi ikke kunne få islagkage til dessert. Det var min dessert-livret. Men i stedet blev der indkøbt ostebord og billig vaniljeis til børnene. Jeg var så skuffet.
Tøjet blev købt i al hast og jag, og bestod af en hvid nederdel og en hvid stroptop, begge dele i bomuld og købt på tilbud. Jeg drømte og plagede længe om en Lily-kjole, lige som de andre piger fra min klasse havde fået, men det var ifølge mine forældre "spild af penge for noget der kun skulle bruges den ene gang". Det lyder sikkert fjollet, men det gik mig utrolig meget på, at jeg på sådan en dag ikke kunne være lige så fin som mine klassekammerater. Jeg var et barn der arvede næsten alt mit tøj fra søskende, eller fra mine forældres venners børn, så jeg ville bare så gerne have en kjole der var ny og lige som jeg drømte om.

Selve dagen husker jeg som anstrengende. Jeg var frygteligt genert. Der var ingen taler, kun pligt-sange som var sådan nogle standard-sange hvor man bare indsætter konfirmandens navn. Selv havde jeg skrevet en sang, og jeg kan huske at jeg var ved at dø af generthed da den blev sunget :lol:

Jeg fik ikke rigtig nogen gaver, men til gengæld fik jeg rigtig mange penge. 12.000 kr. blev det vist til. Det var meget overvældende at stå med så mange penge i hænderne som 13-årig, kan jeg huske. Jeg fik penge af mine forældre, og jeg kan huske at jeg var rigtig ked af det. Jeg havde ønsket mig en cykel, og et gavekort til sådan en havde været helt fin. Det føltes bare så fladt kun at få penge, og forstærkede egentligt bare følelsen af at ingen rigtig kendte mig eller interesserede sig for hvad jeg kunne lide. Pengene var i øvrigt brugt, rub og stub, allerede et lille års tid senere :lol:

Der er mange år til mit ældste barn skal konfirmeres, men jeg er allerede nu begyndt at gøre mig nogle tanker om hvordan det skal foregå. Det betyder meget for mig at give ham en god dag.
2
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
MOGA
Indlæg: 4035
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7363

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf MOGA » 15. apr 2018, 12:19

Jeg blev konfirmeret den 3. maj 1996.

Jeg havde indflydelse på, at jeg ville konfirmeres (eller, det havde jeg nok reelt ikke, men jeg ville gerne, så det var fint). Mine forældre (min mor) bestemte hvor det skulle holdes, hvem der skulle med og hvad vi skulle have at spise. Kjolen blev købt i Magasin og valgt af min mor ud fra hvad hun syntes jeg kunne bære (i hendes øjne har jeg været tyk fra jeg var ca. 8 år, men jeg var altså et helt normaltvægtigt barn). Kjolen havde korte ærmer, gik til anklerne og lignede mere en natkjole end en konfirmationskjole. Jeg fik ikke tøj til blå mandag.

Jeg kan ikke rigtig huske noget fra selve festen, udover den sædvanlige følelse af, at jeg hader/hadede at være i centrum. Vi var vist ca. 25 i alt, og jeg fik en halskæde med brillanter af min mormor, kan jeg huske, et fjernsyn og en del kontanter. Jeg aner ikke hvad pengene blev brugt på.

Jeg forestiller mig, at mine egne børns konfirmationer skal tilrettelægges på en noget anden måde.
1
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Pjeps » 15. apr 2018, 12:56

Jeg blev konfirmeret i 86, og der var vild diskussion om hvorvidt jeg skulle have kjole eller bukser på. Det endte med at jeg til sidst nægtede at blive konfirmeret hvis der var kjoletvang. Og til det meste af min families store forargelse blev jeg konfirmeret i et pænt silke/satin jakkesæt.

Mit 2. Dags tøj valgte jeg også selv.

Festen var uden børn under 18 undtagen min bror og jeg, og min brors kæreste. Så det var en voksen fest, ret kedeligt i mine øjne. Så min unge moster på 19, min fætter på 20 og min bror, hans kæreste og jeg, vi holdt vores egen fest , hvor vi hyggede med vodkasjusser og cigaretter.

Jeg har formentlig ikke haft den store indflydelse på noget som helst ang. Mad, lokale osv. Men husker at jeg dog fik en anden forret en resten fordi jeg ikke kan lide varm fisk.

Det jeg husker mest, var da der skulle laves bordplan, det var første gang jeg fik øjnene op for de intriger der var i familien, og hvor svært det var ar placere folk, x skulle sidde så hun ikke kunne se y, og z langt væk fra hans kone så hun ikke hakkede på ham hele aftene, ø og å skulle sidde ved de kedelige, fordi de kunne skabe fest og stemning med en hver. Osv.
2
:ninja:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Honningprut » 15. apr 2018, 13:03

Jeg blev konfirmeret i 2003. Jeg valgte selv min kjole, og at jeg vil have mit hår afbleget (Det blev pisgul). Det var vidst det.

Vi afholdte min konfirmation derhjemme. Vi var vel omkring 20-25 samlet. Husker det hele var sådan lidt "suppe-steg-is" artigt.

Jeg fik en blå cykel, så jeg kunne passe min avisrute.
2
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Spjaerten » 15. apr 2018, 13:05

Konfirmeret 10. Maj 1992.
Fik den fineste kjole fra Lily.
Fest middag holdt på en kro, vi altid bruge i familien.
Kaffe og skrubaf mad hos mine forældre.

2. Dags tøj valgte jeg også selv.
Fik faktisk en masse dele der men kombineres.

Fik selv lov at bestemme/ha indflydelse på det meste.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf milisa » 15. apr 2018, 14:01

Bededag i 94. Valgte selv kjole (:tie:, men dengang knuselskede jeg den... ) og 2. dags tøj. Valgte selv menuen, men kun fordi mine forslag var ok. Havde ingen indflydelse på resten. Ingen makeup eller lignende. Det interesserede mig ikke, og havde det gjort det, havde jeg fået absolut forbud.....!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Spjaerten » 15. apr 2018, 14:15

Nuttegris skrev:Mit 2.dagstøj fik jeg selv lov at vælge. Og jeg kan tydeligt huske det endnu. Jeg var topsmart synes jeg selv :lol: Jeg havde en stram lysegrøn turtleneck på og cowboybukser i samme farve. Og så en råhvid halvlang tynd strik over. Sådan en med "store" huller i så man kunne se den grønne farve igennem. Og et par brune spidse sko med et stort guldspænde på.
Og en lysegrøn jakke med pastelfarvede striber indeni.


Samme årgang ;)
Mit tøj var pastel gul jakke og jeans (lærredsbukser) pastel grøn cardigan/jakke. Toppen indenunder var råhvid med orange, gule og grønne blomster. Fik også en råhvid kort plisseret nederdel og pastelgrønne overknee strømper. Skoene var pastelfarvede blomsterede Converse wannabe.

Kæft jeg var yndig :lol:
2
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Juki » 15. apr 2018, 14:50

Planten skrev:Jeg fik et stereoanlæg af mine forældre i gave. Jeg havde håbet/gættet på det, så jeg havde i forvejen købt et nummer af bladet mix, hvor der var en blandet cd med. Mine brødre gav mig en Cut n' move cd, og min yngste bror brugte aftenen efter festen med at ligge i min røde sækkestol og høre et nummer på repeat. :rock:

Der er altså noget fantastisk nostalgisk over ovenstående :lol:

Jeg kan godt huske de Mix blade(var det ikke også dem der hvert år lavede en vennebog hvor man kunne få sine venner til at svare på spørgsmål?) Jeg havde også jeg vef ikke hvor mange cd'er med 5-6 numre der oftest var i en remixet udgave. Jeg kan egentlig ikke huske hvor jeg havde dem fra. Om jeg selv havde købt dem, om de var arvet eller begge dele :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Neenah » 15. apr 2018, 15:04

Jeg blev konfirmeret i 2002. Jeg havde ikke indflydelse på hvor eller hvordan festen skulle holdes eller hvilke gæster der skulle med. Men jeg var med til at planlægge menuen og valgte selv mit konfirmationstøj.

Jeg havde været ude med min mor og købe en kjole, men jeg hadede den fordi den var gennemsigtig og ikke så flatterende, så i hemmelighed faldt jeg over en smuk kjole i en genbrugsbutik - den købte jeg, og det tog mig flere måneder at fortælle mine forældre det fordi jeg var bange for de blev sure. Mine sko var i øvrigt også fra genbrug, og sjalet dertil også. Tror hele ensemblet løb op i 100-150 kr. eller sådan noget :lol: Min tante satte mit hår - makeup havde jeg ikke på. Jeg interesserede mig ikke for det, så det var slet ikke en overvejelse.

Festen var suppe, steg og is, og jeg kan huske at jeg kedede mig ret meget - det var ikke for børn, og de eneste der var med på min egen alder var mine kusiner og mine brødre. Alle andre var over 30.

Jeg fik en ny cykel og 5000 kr. i gave - et af de laveste beløb i min klasse. En enkelt i klassen havde vist fået over 30.000. Det var ret vildt.

Det der står klarest for mig er en tale som nogle naboer holdt, hvor de bl.a. som joke gav mig en pakke kondomer og en pakke "p-piller" (tic-tacs) i alle vores gæsters påsyn - jeg var dødflov, og kunne have gravet mig ned. Jeg tænkte end ikke på den slags, og jeg nægtede at snakke med dem i meget lang tid derefter fordi det var så pinligt.
2
Selma156
Indlæg: 2346
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6810

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Selma156 » 15. apr 2018, 15:37

Jeg blev konfirmeret i 2006. Var og er ikke troende, så det var mest for festens skyld. Jeg syntes dog det var sjovt at få syet tøj af min mors veninde. Jeg var 'punk' og blev konfirmeret i et kæmpe tylskørt og sløjfer i håret med dødningehoveder på.

Vi holdt fest i en slags konferencelokale i et feriecenter. Jeg tror vi var lige over 30 personer. Der var et par taler, særligt en fin en fra min mor, og et par sange. Efter middagen havde jeg fået lov til at invitere nogle flere venner, og så gik vi ellers semi-amok i minibaren. Jeg var dog stadig ædru da jeg holdt en lille takketale, og min far overraskede mig med en kage med printede billeder af mig på - det var ret nyt dengang :D Min gudmor havde arrangeret at sætte et lærred op, hvor folk kunne male/skrive små hilsner. Også ret hyggeligt.

Det var en rigtig god dag, som jeg husker det. Godt vejr også. Jeg fik blandt andet min første bærbare computer, et spejlreflekskamera og omkring 5.000 kroner. Jeg synes det var rigtig meget, og jeg fatter slet ikke gavernes omfang i dag. Jeg kunne heller ikke være mere ligeglad med, om jeg blev kørt i en smart bil eller fik dyrt tøj til blå mandag.

Vores blå mandag var i øvrigt lige efter bogen - vi fik om formiddagen en fra klassens storebror til at købe sprut for os. Så blev vi hentet i bus og kørt til Bakken (ca. en times kørsel). Allerede da vi kom ud fra bussen var folk fulde. Min veninde gik totalt kold og lå og sov på en bænk. Det var en sjov dag.
1
Pityt
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 26. aug 2015, 13:43
Kort karma: 529
Geografisk sted: Sofaen, selvfølgelig!
Likede indlæg: 5055

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Pityt » 15. apr 2018, 15:47

Jeg blev konfirmeret d. 3/10 1982 :fløjt:
Festen blev holdt hjemme og jeg var med til at bestemme menuen, som bestod af tarteletter, rødt kød med tilbehør og chokoladeskåle med ananasfromage :lol:
Kjolen var min kusines aflagte, der i dagens anledning var forlænget med en feston, da min kusine var noget lavere end mig. (Ville helst have arvet min søsters kjole fra året før, men da jeg var noget bredere over ryggen end hende, kunne jeg ikke være i den :whine: :-D )
Mit andendagstøj valgte jeg selv og specielt de lidt pirat-agtige støvler med lædersnører bagpå var :love:
2
What's done in the dark will be brought to the light
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Hvordan var din konfirmation?

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. apr 2018, 16:34

Jeg blev konfirmeret i sidste halvdel af 00'erne. Jeg fik selv lov til at vælge kjole, den blev købt i en lokal brudebutik. Inden da havde jeg været på nettet og tjekke den årlige kollektion af kjoler, hvor jeg med det samme vidste, hvilken jeg ville have. Da vi stod i butikken, ville jeg kun prøve den ene, min mor fik mig dog overtalt til at prøve den i 2 størrelser. Lige dér var min mor meget glad for mig. For det første var den ikke voldsomt dyr og for det andet gik det meget hurtigt - der var en pige i butikken samtidig med mig, der havde taget hele familien med, som skulle prøve alle kjoler i hele butikken. Stakkels familie.

Håret var glattet og ingen make-up.

Festen blev afholdt for 50 personer på en restaurant i dyrehaven. Mine forældre valgte stedet, jeg havde medindflydelse på maden. Det var fantastisk at blive fejret, af alle dem jeg holder af. Jeg fik min første computer, et skrivebord og en sækkestol af den nærmeste familie.

Blå-mandag-tøjet blev der ikke gjort noget ud af, valgte noget fra skabet og fik et par nye sko af mine forældre.
0
Vir prudens non contra ventum mingit

Tilbage til "Livets forhold"