Tragikomiske situationer..

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Tragikomiske situationer..

Indlægaf Juki » 21. apr 2018, 10:19

Jeg har overvejet denne her tråd i noget tid, men uden jeg lige har fået det gjort..

Men nu er den her, tråden til at dele tragikomiske historier! :D

:popkorn:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Juki » 21. apr 2018, 10:27

Jeg har gang i den helt store oprydning/sortering og rengøring og det kørte bare!

.. Indtil jeg lige ville støvsuge noget spindelvæv væk ovenpå et lille skab i gangen. Der plejer at stå sådan et lige fuglehus med en fugl i en nøglering. Jeg ved ikke lige hvad jeg regnede med, men jeg tænkte mig i hvert fald ikke om, så nu sidder fuglen fast i støvsugerrøret og jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre :genert:

Jeg har lyst til at græde i frustration over at jeg måske er nødt til at anskaffe mig et nyt støvsugerrør, eller den der slange. Jeg ved slet ikke om de kan købes separat eller om jeg må have mig en ny støvsuger.. Hold kæft det er åndssvagt :whine: :lol:

Der var dog heldigvis ingen nøgler i..
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Flora » 21. apr 2018, 10:43

Juki skrev:Jeg har gang i den helt store oprydning/sortering og rengøring og det kørte bare!

.. Indtil jeg lige ville støvsuge noget spindelvæv væk ovenpå et lille skab i gangen. Der plejer at stå sådan et lige fuglehus med en fugl i en nøglering. Jeg ved ikke lige hvad jeg regnede med, men jeg tænkte mig i hvert fald ikke om, så nu sidder fuglen fast i støvsugerrøret og jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre :genert:

Jeg har lyst til at græde i frustration over at jeg måske er nødt til at anskaffe mig et nyt støvsugerrør, eller den der slange. Jeg ved slet ikke om de kan købes separat eller om jeg må have mig en ny støvsuger.. Hold kæft det er åndssvagt :whine: :lol:

Der var dog heldigvis ingen nøgler i..


Har du ikke en lang, tynd genstand du kan stikke ned i røret og skubbe fuglen fri med? En strikkepind, en grydeske med et langt skaft eller lignende. Ellers prøv at slå røret hårdt ned i gulvet for at få den til at falde ud (oven på et tæppe eller håndklæde, så du ikke skader gulvet og eventuelle underboer ikke bliver sure).

(Fremgår det, at du ikke er den første til at suge sære ting op i støvsugerrøret? :genert:)
2
Neverkont
Indlæg: 1891
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Neverkont » 21. apr 2018, 13:44

Når noget har sat sig fast i min støvsugerslange har jeg haft held med, at smide en møtrik af en vis størrelse ned gennem slangen.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Juki » 21. apr 2018, 15:39

Fuglesvinet sad fast ved det knæk der i den hårde plastikdel, i modsat ende af selve støvsugeren, så det er ikke muligt at putte et kosteskift eller lignende igennem der. Men med lidt magt og slag på røret for at slå den løs var det muligt at få fat i metalringen så den kunne blive hevet ud.

Både røret og fuglesvinet overlevede nogenlunde, næsten uden synlige mærker, flænger og skrammer :santa2:

Jeg nåede dog kun en hurtig og "overfladisk" støvsugning inden jeg skulle hente gæster, så en grundigere hovedrengøringen har jeg stadig til gode, men tak for støtten! :lol2:
5
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. apr 2018, 17:25

Da jeg skulle foretage en simpel hotelreservation, og alt bøvlede.

Hotellet, jeg oprindelig havde set på, viste sig at være uden sengetøj. Så fandt jeg et andet til samme pris, men det var uden morgenmad. Så fandt jeg et tredje med både sengetøj og morgenmad, men der kunne man ikke indløse sin rabatkode. Så fandt jeg et fjerde, hvor alle tre ting var i orden, så det skyndte jeg mig at reservere, men så stod der pludselig, at morgenmaden ikke var inkluderet og kostede 125 kr. pr. person!!! Så måtte jeg ringe til hotels.com og sidde i telefonkø i tyve minutter.

På den positive side: Morgenmaden var med i prisen :D
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf vibbsen » 22. apr 2018, 19:03

No1 skrev:Af uransagelige siger mente jeg, at det var en god idé at vaske mit lammeuldstæppe sammen med resten af tøjet. Nu lugter alt mit tøj af får. Ommer! :lol:


Det gode ved det scenarie er at man kun gør den slags en gang.....

Jeg havde sådan et lammeskind fra Ikea da min datter var lille. Det fik jeg også den fremragende ide at vaske.....Først da jeg smed det ud i skraldespanden holdt vores hus om med at lugte af vådt beskidt får......
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Hewlett » 22. apr 2018, 20:12

No1 skrev:Af uransagelige siger mente jeg, at det var en god idé at vaske mit lammeuldstæppe sammen med resten af tøjet. Nu lugter alt mit tøj af får. Ommer! :lol:


Man må ikke vaske uld med almindeligt vaskemiddel :panik:
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Flora » 22. apr 2018, 20:24

Hewlett skrev:
Man må ikke vaske uld med almindeligt vaskemiddel :panik:


Jeg købte for nylig en uldundertrøje, hvor der stod, at den skulle håndvaskes i lunkent vand med uldvaskemiddel. Ved en fejl røg den i vaskemaskinen ved 40 grader og helt almindeligt vaskemiddel og der skete absolut intet andet, end at den blev ren. Jeg er ikke helt klar over, hvad det var meningen der skulle ske af frygtelige ting, men det skete i hvert fald ikke. Så jeg tror, man skal tage de der anvisninger med et gran salt :D
1
Neverkont
Indlæg: 1891
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Neverkont » 22. apr 2018, 20:53

Flora skrev:
Hewlett skrev:
Man må ikke vaske uld med almindeligt vaskemiddel :panik:


Jeg købte for nylig en uldundertrøje, hvor der stod, at den skulle håndvaskes i lunkent vand med uldvaskemiddel. Ved en fejl røg den i vaskemaskinen ved 40 grader og helt almindeligt vaskemiddel og der skete absolut intet andet, end at den blev ren. Jeg er ikke helt klar over, hvad det var meningen der skulle ske af frygtelige ting, men det skete i hvert fald ikke. Så jeg tror, man skal tage de der anvisninger med et gran salt :D


Der er nogle enzymer i almindelig vaskemiddel, som "æder" nogle fibre i ulden.

Da min søn var lille (han bliver snart 18) købte jeg undertrøjer til ham i Tøj og Sko, det var sådan nogen hvor der var uld yderst og bomuld inderst. Jeg kan ikke huske, om de kun måtte vaskes i hånden, men der stod ikke noget om hvilket vaskemiddel de måtte vaskes med.
Når han havde fået den sidste rene på, så lagde jeg resten i blød i en spand, med helt almindeligt vaskemiddel. Og efter få ganges vask var der små huller i, så man skulle tro der havde været møl i dem.
Jeg henvendte mig i forretningen og fik nye undertrøjer.

Da jeg fortalte min mor om hullerne i undertrøjerne forklarede hun mig hvordan det hang sammen. :fløjt:

Så hvis du fortsætter med, at vaske din uld-undertrøje i almindelig vaskemiddel, så er der altså en risiko for, at der pludselig er små huller i den.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Flora » 22. apr 2018, 21:01

Ellin skrev:
Flora skrev:
Hewlett skrev:
Man må ikke vaske uld med almindeligt vaskemiddel :panik:


Jeg købte for nylig en uldundertrøje, hvor der stod, at den skulle håndvaskes i lunkent vand med uldvaskemiddel. Ved en fejl røg den i vaskemaskinen ved 40 grader og helt almindeligt vaskemiddel og der skete absolut intet andet, end at den blev ren. Jeg er ikke helt klar over, hvad det var meningen der skulle ske af frygtelige ting, men det skete i hvert fald ikke. Så jeg tror, man skal tage de der anvisninger med et gran salt :D


Over tid hår tøjet i stykker, får huller eller lignende da vaskemidlet nedbryder fibrene i f.eks uld:

“Enzymerne i traditionelle vaskemidler kan nedbryde fibrene i uld og silke. Derfor anbefales specialvaskemidler, som ikke indeholder disse enzymer.”


Sakset herfra; https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/h ... -hvad-skal

Jeg har to uldundertrøjer, som ved en fejl røg med i almindelig vask ved 30 grader og de er mærkbart stivere og mere ru i det, end de uldundertrøjer, som er vasket i finvaskemiddel.
Neverkont skrev:
Flora skrev:
Hewlett skrev:
Man må ikke vaske uld med almindeligt vaskemiddel :panik:


Jeg købte for nylig en uldundertrøje, hvor der stod, at den skulle håndvaskes i lunkent vand med uldvaskemiddel. Ved en fejl røg den i vaskemaskinen ved 40 grader og helt almindeligt vaskemiddel og der skete absolut intet andet, end at den blev ren. Jeg er ikke helt klar over, hvad det var meningen der skulle ske af frygtelige ting, men det skete i hvert fald ikke. Så jeg tror, man skal tage de der anvisninger med et gran salt :D


Der er nogle enzymer i almindelig vaskemiddel, som "æder" nogle fibre i ulden.

Da min søn var lille (han bliver snart 18) købte jeg undertrøjer til ham i Tøj og Sko, det var sådan nogen hvor der var uld yderst og bomuld inderst. Jeg kan ikke huske, om de kun måtte vaskes i hånden, men der stod ikke noget om hvilket vaskemiddel de måtte vaskes med.
Når han havde fået den sidste rene på, så lagde jeg resten i blød i en spand, med helt almindeligt vaskemiddel. Og efter få ganges vask var der små huller i, så man skulle tro der havde været møl i dem.
Jeg henvendte mig i forretningen og fik nye undertrøjer.

Da jeg fortalte min mor om hullerne i undertrøjerne forklarede hun mig hvordan det hang sammen. :fløjt:

Så hvis du fortsætter med, at vaske din uld-undertrøje i almindelig vaskemiddel, så er der altså en risiko for, at der pludselig er små huller i den.


Hmm, øv. Nu troede jeg lige, det kunne være så dejligt nemt, når der ingenting skete :rulle:

Men tak for forklaringen, begge. Så må jeg nok hellere bruge uldvaskemiddel fremover :gogo:
1
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Hewlett » 22. apr 2018, 22:01

Flora skrev:Hmm, øv. Nu troede jeg lige, det kunne være så dejligt nemt, når der ingenting skete :rulle:

Men tak for forklaringen, begge. Så må jeg nok hellere bruge uldvaskemiddel fremover :gogo:


Jeg ved ikke om det er årsag til huller, men det er rigtigt at det er enzymer der er synderen. Enzymer nedbryder fedt, hvilket er effektivt når vi skal vaske vores tøj rent. Problemet er bare, at uld har et naturligt fedtlag som bl.a. også er årsagen til dets isolerende og varmende egenskaber. Enzymer fjerner fedtet og ødelægger på den måde ulden. Det samme gælder i øvrigt silke og dun.
1
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Lumin » 24. apr 2018, 12:00

Min gamle kat som blev i mine forældres hus sa jeg flyttede hjemmefra, endte desværre med at blive kørt over.
I årenes løb endte den som delekat mellem mine forældre og genboen. Det passede med at vi alle kunne mødes til en kop kaffe og begrave katten i baghaven en sen vinter aften.
Det var derfor kulsort udenfor og en enkelt havefakkel hjalp ikke meget. Mine forældres hund kunne så åbenbart heller intet se, for da den døde kat var lagt i graven og vi alle lige stod og hulkede lidt som de katte elskere vi nu er, så faldt hunden ned i graven og landede på katten. Hvorefter han var lige ved at springe op i den tændte havefakkel.
Vi endte derfor heldigvis med at stå og grine, og fik en hyggelig aften efter.
6
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2946
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8315

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. apr 2018, 12:18

Flora skrev:
Hewlett skrev:
Man må ikke vaske uld med almindeligt vaskemiddel :panik:


Jeg købte for nylig en uldundertrøje, hvor der stod, at den skulle håndvaskes i lunkent vand med uldvaskemiddel. Ved en fejl røg den i vaskemaskinen ved 40 grader og helt almindeligt vaskemiddel og der skete absolut intet andet, end at den blev ren. Jeg er ikke helt klar over, hvad det var meningen der skulle ske af frygtelige ting, men det skete i hvert fald ikke. Så jeg tror, man skal tage de der anvisninger med et gran salt :D


Jeg fældede en enkelt tåre, da jeg for nyligt lavede det stunt med mit meget fine (og dyre) Helly Hansen skiundertøj :trist: Selvom det godt kan bruges med små huller i, kan jeg tydeligt mærke, at det er blevet mere porøst :boo: ÆV!

Jeg plejer ellers også at tage de vaskeanvisninger med en gran salt. Jeg har fået respekt for uldvask efter denne "fornøjelse".
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tragikomiske situationer..

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. apr 2018, 12:53

Min venindes forældres tiårs bryllupsdag var tragikomisk.
Først skulle de have været på fin restaurant, og jeg skulle derfor hentes tidligere, end jeg plejede. Nå, men det viste sig så, at restauranten var lukket, da de ville ringe og bestille bord, så i stedet blev planen, at vi alle fire skulle ned i den lokale havn og spise der, men da vi kom ind på spisestedet, blev vi mødt af langborde og bægerklang og vist også høj schlagermusik, i det der var et eller andet Oktoberfest-inspireret arrangement i gang. Det gad vi ikke lige...
Enden på det hele blev, at vi satte os ned i familiens båd og spiste hotdogs og burgere, som faderen og vi børn kørte hen og hentede.
Min veninde og jeg havde en fest. Jeg ved ikke lige med forældrene.
1

Tilbage til "Livets forhold"