Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Pax Romana » 16. maj 2018, 10:18

Jeg syntes efterhånden at unge mennesker har svært ved at vise empati.

https://www.bt.dk/danmark/pige-ydmyget- ... nsekvensen
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Raenil » 16. maj 2018, 10:30

Det kunne sikkert være fint at få på skemaet. Men mængden af psykopater vil nok være den samme som den altid har været.
Jeg har ikke indtryk af at ungdommen var sødere for 30 år siden. Dengang var der også mobbeofre.
1
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf HerErJeg » 16. maj 2018, 10:47

Pax Romana skrev:Jeg syntes efterhånden at unge mennesker har svært ved at vise empati.

https://www.bt.dk/danmark/pige-ydmyget- ... nsekvensen


Spørgsmålet er om det vil hjælpe noget.
Verden i dag er sexfikseret i en helt utrolig grad, så selvfølgelig er eneste form for mulig underholdning alt hvad der sker af seksuel karakter.
Så vil det have direkte afsmitning på sådan et show, hvor seksuelt indhold vil være oplagt første valg, måske også selv der er andre oplagte pinligheder.
Men ja, de unge mennesker magter ikke at tænke sig om, og det er 100 gange værre end for 20 år siden. Det kan godt være at jeg selv gik over grænsen, men så har jeg helt sikkert være bevidst om, at det var på egen risiko, hvis nogen blev stødt over at jeg var for nærgående.
I dag slår man ud med armene: "hvor skulle vi vide det fra, det var jo kun for sjov"
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13979

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf RavenClaw » 16. maj 2018, 10:52

Jeg synes ikke kun, det præger ungdommen, at folks privatliv er blevet allemandseje. Det popper op alle vegne både på sociale medier, anerkendte tidsskrifter m.m. Der er ikke noget at sige til, at unge mennesker i højere grad finder det acceptabelt at dele detaljer om hinanden, som ikke kommer "offentligheden" ved.

Vi havde også et skoleblad på mit gymnasium, hvor der var sladdersider i. Det var vist alt lige fra "A blev så fuld i lørdags, at han væltede ind i en busk" til "X har kysset med Y til sidste fest" og "Z forsvandt lige pludselig midt i festlighederne og fik efter sigende Q med på slæb. Hvad mon det lige gik ud på?". Sladderdelen var sammen med månedens citater de mest populære dele af bladet. Der var også nævnt navne og klasser på folk.
Det er på ingen måde for at forsvare bladets indhold, men jeg synes virkelig, det går for vidt, når man hiver folk op på en scene og fortæller sladderhistorierne om dem til fuld skue eller deler videoer med hinanden, ift. at nævne deres fornavn og klassetrin i et blad, som bliver trykt i 100 eksemplarer og er væk fra skolens område dagen efter.

Når det er sagt, så synes jeg dog, det ville være på sin plads, at man fra starten gjorde folk (og ungdommen) opmærksomme på, at det kan have personlige konsekvenser at dele private ting om hinanden uden tilladelse. Jeg ved dog ikke, om det vil have den store effekt, når man tænker tilbage på fx videodelingssagen, hvor forældre og andre personer begyndte at forsvare gerningsmændene.

Vi er vist i højere grad kommet til en tid, hvor victim blaming er blevet legalt.
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7368

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Neenah » 16. maj 2018, 11:03

Confucius skrev:
Pax Romana skrev:Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?



Det vil jeg nu mene at vi allerede har, bare fordelt ud over nogle andre fag. Men vi kan jo starte med at indføre noget reel konsekvenspædagogik i skolerne, hvor der er frihed under ansvar, og hvor man til gengæld får lov at tage konsekvenserne for éns handlinger. De fleste lærere forekommer mig noget slatne på det punkt. For mange af dem er "konsekvens" et fyord.

For mange gymnasier er taxameter et ord man har stor respekt for, nærmere.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf dgd2007 » 16. maj 2018, 11:23

Raenil skrev:Det kunne sikkert være fint at få på skemaet. Men mængden af psykopater vil nok være den samme som den altid har været.
Jeg har ikke indtryk af at ungdommen var sødere for 30 år siden. Dengang var der også mobbeofre.

Jeg har faktisk ikke rigtig styr på hvilke fag man har i de små klasser for tiden, eller om det kunne være smart at have sådan noget som selvstændigt fag. :gruble:

Men to associationer fik jeg til diskussionen foreløbig:
1) Jeg kender et par stykker, som har undervist de helt små i mange år. De har i hvert fald snakket om at ideen om at tage hensyn til andre end én selv har været i tilbagegang år for år. Om det så er dem der er blevet mere grumpy med alderen, tør jeg selvfølgelig ikke sige. Men de har givet en del eksempler på det.
2) I begyndelsen af 60'erne, da jeg gik i skole :gammel: brugte lærerne faktisk mobning i stor stil som styringsmiddel. At tage en til tavlen og få hele klassen til at grine af vedkommende, fx.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Rapfisk » 16. maj 2018, 11:31

Jeg kunne forestille mig, at det også ville være en god idé at ansætte flere i børnehaver og vuggestuer. Børn, der er i institution så mange timer, som det er tilfældet med de fleste, har brug for voksne at spejle sig i (og til at sætte grænser) for at udvikle empati og mange andre mellemmenneskelige kompetencer.

Med sådan en prægning i de tidlige år er moral og etik i skolen et ringe plaster. Siger jeg, der har en videregående uddannelse i bl.a. etik.

Derudover synes jeg bestemt, at både undervisning i etik og psykologi ville være en fremragende idé både i de små og store klasser i skolen. Det kan bare ikke stå alene, hvis fundamentet ikke er der.
8
Livslinjen: 70 201 201
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 11:51

Tjah, måske. Men empati var nu heller ikke det de fleste led af, da jeg gik i gymnasiet for 20 år siden. 3.g'erne lavede en sort liste hvert år med 1. og 2.g'ere på og den var dælme heller ikke altid særlig flink. Så jeg tror ikke det som sådan er noget nyt, at unge mennesker på den måde ydmyger hinanden, men de sociale medier har helt klart gjort det lettere.

Det er også muligt, at det er blevet sværere at sige fra. Da jeg selv var 3.g'er og skulle være med til at lave den sorte liste fik jeg stoppet en af udnævnelserne, fordi jeg vidste, at pigen var blevet mobbet massivt i folkeskolen og det hun skulle ikke føle, at det bare fortsatte i gymnasiet. Men jeg er ikke sikker på, at der bliver sagt fra på samme måde i dag
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Myth
Indlæg: 565
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:10
Kort karma: 15
Likede indlæg: 730

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Myth » 16. maj 2018, 12:00

Ved ikke om det skal på skoleskemaet. Det er vel i ligeså høj grad forældrenes ansvar at deres poder opfører sig ordentligt og det er jo så igen opdragelsen man skal ind at se på og det er mit indtryk at den halter det kraftigt med. I dag skal man jo helst have villa, volvo og vovse inden man er 25 og så er der altså ikke megen tid i overskud til de stakkels poder som nærmest er mere tid i institution end sammen med forældrene.

Hvorfor få de børn, hvis man ikke har tid til dem alligevel ??? Det forstår jeg ikke. Jeg valgte da at gå hjemme med min datter de første 3 år, derefter halvdagsbørnehave og jeg var faktisk først på arbejdsmarkedet igen da hun begyndte i skole. Jeg tror helt klart, at jeg har givet hende nogle værdier som mange andre børn ikke har fået og jeg har fået oplevelser der ikke kan gøres op i penge, ( de første ord, de første skridt og i det hele taget udviklingen de første år).
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Pax Romana » 16. maj 2018, 12:06

Rapfisk skrev:Jeg kunne forestille mig, at det også ville være en god idé at ansætte flere i børnehaver og vuggestuer. Børn, der er i institution så mange timer, som det er tilfældet med de fleste, har brug for voksne at spejle sig i (og til at sætte grænser) for at udvikle empati og mange andre mellemmenneskelige kompetencer.

Med sådan en prægning i de tidlige år er moral og etik i skolen et ringe plaster. Siger jeg, der har en videregående uddannelse i bl.a. etik.

Derudover synes jeg bestemt, at både undervisning i etik og psykologi ville være en fremragende idé både i de små og store klasser i skolen. Det kan bare ikke stå alene, hvis fundamentet ikke er der.
Jeg har et familiemedlem som er pædagog og at høre fra hende hvordan børn fra 3 års alderen opfører sig. I guder :nej: Men når jeg så hører hvordan forældrene opfører sig overfor de selvsamme pædagoger – ja så tager jeg sgu hatten for alle jer pædagoger derude. :gogo:

Nu arbejder jeg bl.a. med unge mellem ca. 18 og 28 år.
Moral og etik er også en stor del af deres uddannelse her hos os.
Det er faktisk lidt sjovt at se hvordan deres opfattelse af verden omkring dem ændres, når de pludselig opdager at der er konsekvenser ved deres handlinger. ”Det var bare for sjov” er ikke en gangbar undskyldning i vores verden.
5
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf dgd2007 » 16. maj 2018, 12:22

Pax Romana skrev:[...]
Men når jeg så hører hvordan forældrene opfører sig overfor de selvsamme pædagoger – ja så tager jeg sgu hatten for alle jer pædagoger derude. :gogo:
[...]

Jeg så en vittighedstegning for et stykke tid siden, som der vist var en vis sandhed i:

Forældresamtale, hvor læreren fortæller forældrene at der er probemer med deres pode ....
- For 50 år siden: forældrene skælder barnet ud.
- Nu: forældrene skælder læreren ud. ;)
3
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf Pax Romana » 16. maj 2018, 12:28

dgd2007 skrev:
Pax Romana skrev:[...]
Men når jeg så hører hvordan forældrene opfører sig overfor de selvsamme pædagoger – ja så tager jeg sgu hatten for alle jer pædagoger derude. :gogo:
[...]

Jeg så en vittighedstegning for et stykke tid siden, som der vist var en vis sandhed i:

Forældresamtale, hvor læreren fortæller forældrene at der er probemer med deres pode ....
- For 50 år siden: forældrene skælder barnet ud.
- Nu: forældrene skælder læreren ud. ;)
Hvad folkeskolen trænger til, er flere Rita´er. ;)
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13979

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf RavenClaw » 16. maj 2018, 12:52

Pax Romana skrev:
dgd2007 skrev:
Pax Romana skrev:[...]
Men når jeg så hører hvordan forældrene opfører sig overfor de selvsamme pædagoger – ja så tager jeg sgu hatten for alle jer pædagoger derude. :gogo:
[...]

Jeg så en vittighedstegning for et stykke tid siden, som der vist var en vis sandhed i:

Forældresamtale, hvor læreren fortæller forældrene at der er problemer med deres pode ....
- For 50 år siden: forældrene skælder barnet ud.
- Nu: forældrene skælder læreren ud. ;)
Hvad folkeskolen trænger til, er flere Rita´er. ;)


Hvis ikke forældrene så begynder at klage til ledelsen over de her Rita'er og kræver dem fyret. Yes, det sker jævnligt. Så tag dog ansvar for jeres eget afkom!
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf dgd2007 » 16. maj 2018, 13:05

Hvem er Rita? :)
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13979

Re: Skal moral og etik være tvunget fag i folkeskolen?

Indlægaf RavenClaw » 16. maj 2018, 13:08

dgd2007 skrev:Hvem er Rita? :)


Skolelæreren fra tv-serien af samme navn :)
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Livets forhold"