Sidste skoledag der blev aflyst

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 246
Likede indlæg: 8064

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf fisken80 » 24. maj 2018, 18:43

Dikus skrev:
fisken80 skrev:
Dikus skrev:
Zinde skrev:Jeg har ikke rigtig en holdning til rektors valg. Hende om det.

Men jeg er ikke enig i, at det er blevet værre. Da jeg gik på gymnasiet for 20 år siden, var det ganske udbredt at komme bagstiv i skole om fredagen.

Men de var jo ikke bagstive? De drak, festede og dansede på oppyntede borde. Jeg tør slet ikke tænke på min rektors reaktion ved sådan en opførsel.

Ham truede i 97 med at aflyse sidste skoledag, fordi nogle ville stå og danse i gården midt i undervisningstiden, så alle kunne se, de havde sidste skoledag dagen efter

Tjah, de omtalte 3.gere i mit første indlæg stod både på borde og stole og trampede løs. Og det var i 98.
Så jeg tror simpelthen ikke på, at det er blevet værre. Det kommer bare i medierne nu.

Og pinligt nok må jeg indrømme, at jeg også har været med til at efterlade flasker og skrald efter en drukeftermiddag i en offentlig park. Undskyld.

De ødelagde også oppyntede borde og mødte fulde til undervisningen, som de afbrød for andre?

Det kan jeg jo ikke argumentere mod - men ikke om jeg fatter, I fik lov. Det er fuldstændig uacceptabel opførsel.

Det gjorde de jo heller ikke, året efter var juleafslutningen, som de fleste var rigtig glade for, aflyst.
Og egentlig var mit indlæg mest for at påpege, at det ikke er et nyt fænomen som TS mente. Det foregik også for 20 år siden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
Summer
Kort karma: 8
Likede indlæg: 282

Indlægaf Summer » 24. maj 2018, 20:57

Tamara skrev:
Summer skrev:Jeg synes at rektor har gjort det helt rigtige. Eleverne havde fået en advarsel om hvilke konsekvenser det ville medføre hvis de brød reglerne. Rigtig ærgerligt at det kommer til at gå udover de elever som ikke har gjort noget, men det synes jeg kun de kam blame deres medstuderende for.
Derudover synes jeg det er fint at lære de unge, at nogle valg altså kan have konsekvenser, og at de får de konsekvenser at mærke.

Jeg tror, at de er bedøvende ligeglade med at have ødelagt det for de andre elever. Og derfor har jeg ikke fidus til kollektiv straf.

Det tror jeg sagtens du kan have ret. Jeg synes dog stadig det er bedre at deres opførsel og handlinger har fået en konsekvens for dem, i stedet for ingenting at gøre ved det.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 349
Likede indlæg: 3614

Indlægaf Zinde » 24. maj 2018, 21:04

Dikus skrev:
Zinde skrev:Jeg har ikke rigtig en holdning til rektors valg. Hende om det.

Men jeg er ikke enig i, at det er blevet værre. Da jeg gik på gymnasiet for 20 år siden, var det ganske udbredt at komme bagstiv i skole om fredagen.

Men de var jo ikke bagstive? De drak, festede og dansede på oppyntede borde. Jeg tør slet ikke tænke på min rektors reaktion ved sådan en opførsel.

Ham truede i 97 med at aflyse sidste skoledag, fordi nogle ville stå og danse i gården midt i undervisningstiden, så alle kunne se, de havde sidste skoledag dagen efter

De var stadig fulde fra dagen før - er det ikke definitionen af bagstiv?
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 781
Likede indlæg: 14717

Indlægaf Juki » 24. maj 2018, 21:51

Egentlig mærkeligt at de overhovedet har kunne nå at feste :gruble:

250 elever fylder og larmer alligevel en del, og der har vel været lærere og andre medarbejdere til både at lukke dem ind eller stoppe det, før det greb om sig.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 249
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 3941

Indlægaf Tanten » 24. maj 2018, 23:45

Det her er nok et af de grovere tilfælde, fordi der var så mange, og de var udførligt advaret, men sådan generelt tror jeg ikke, de unge er mere ustyrlige i dag, end de var for 30 år siden.

Altså, på mit gymnasium var der en, der på sidste skoledag pissede i springvandet, som var placeret i atriumgården lige i centrum af gymnasiet, så alle, incl. rektor kunne se det - eleven var med garanti ikke ædru.

Flere gange er det sket, at toiletterne blev smadret til skolefesterne, og det var ikke unormalt, at nogen røg til udpumpning.

Folk mødte ofte bagstive op til undervisning om fredagen, hvis de overhovedet mødte op, fordi det var billigt at drikke i byen om torsdagen - dette gjaldt i øvrigt også på de videregående uddannelser.

Og det var i midten f 80'erne. Jeg har selv sønner, der har gået på hhv. gymnasiet og HF indenfor de seneste 5 år, og jeg kan garantere jer, at de ikke er værre mht. alkoholindtag og skandaler, end vi var for 30 år siden.

Dét, der er blevet værre, er stofferne. Vi drak og røg hash og nogle få havde også prøvet andre ting - dem, der jævnligt tog andet, gik som regel ikke på gym. I især min yngste søns omgangskreds, som har gået på både "ghetto-gymnasier" og de fine gymnasier, har der været et kraftig forbrug af MDMA, speed, coke og LSD. Og her taler vi om unge fra såkaldt velfungerende familier. Her et par år efter gymnasiet er fårene blevet skilt fra bukkene; de fleste har skåret kraftigt ned på forbruget, flere er stoppet helt - men der er desværre også nogen, der er blevet regulære junkier.

Når det er sagt, så forstår jeg udmærket rektor, der havde advaret om konsekvenserne. De advarsler blev siddet overhørig, og så hakker spætten.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 149
Likede indlæg: 2816

Indlægaf BlueBunny » 25. maj 2018, 01:25

Jeg synes det er en fin konsekvens rektor har lavet.

Da jeg gik i niende måtte vores klasse ikke være på skolen og være udklædte eller kaste karameller. Fordi sidste skoledag året tidligere var gået over gevind. Det synes jeg var en unfair konsekvens. Her er det den rigtige årgang som får konsekvensen.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 275
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 4796

Indlægaf Purple Haze » 25. maj 2018, 04:56

Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.
Og når de ‘ordentlige nye mennesker’ så måske går på en videregående uddannelse eller arbejder et sted hvor en gruppe planlægger “et eller andet” som de kan regne ud sandsynligvis ender med at gå over gevind, så kan det være de har lært at sige fra.
Det synes jeg er en god ting at lære.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 275
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 4796

Indlægaf Purple Haze » 25. maj 2018, 05:43

Tamara skrev:
Purple Haze skrev:Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.
Og når de ‘ordentlige nye mennesker’ så måske går på en videregående uddannelse eller arbejder et sted hvor en gruppe planlægger “et eller andet” som de kan regne ud sandsynligvis ender med at gå over gevind, så kan det være de har lært at sige fra.

Hvad kan de lære, dem som i forvejen har opført sig ordentligt? Lære at sige fra?

Indirekte siger man jo så, at de fornuftige elever skulle have hindret deres klassekammerater i at opføre sig eledigt. Hf eleverne var ikke engang tilstede. De fornuftige elever har da ikke fået noget ud at følge reglerne. Sådan er det jo med kollektiv straf. Jeg undrer mig lidt.

Jeg mener at det er en god ting at lære at sige fra overfor andre der opfører sig skidt. Og generelt lære at de ting vi vælger at lukke øjnene for og ikke reagere på de har nogengange også konsekvenser for os selv.

Fx det er fint nok man selv smider sit affald ud, men hvis dem man er sammen med efterlader alt deres lort når de forlader et sted - så er det lidt ligegyldigt.
Eller at når ens klassekammerater planlægger en drukfest der ødelægger det for alle andre, så har det desværre også konsekvenser for dig.

Eller hvis gamle Sonja ovenpå vælter rundt i affald fordi hun ikke kan gå ned af trappen, så kan man vælge at prøve at gøre noget ved det (hjælpe hende med affaldet, ringe til kommunen eller hvad der nu er af muligheder), eller også kan man tænke at det ikke er ens ansvar hvordan hun opfører sig og leve med konsekvenserne i form af fx skadedyr.

Ikke at vi skal rende rundt og opdrage på hinanden. Men synes det er fint hvis folk lære at se længere en til deres eget.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1271
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 11968

Indlægaf Fru Sunshine » 25. maj 2018, 06:17

Jeg synes, det er helt fint.

Vi kunne også godt være vilde til festerne, men der var ingen, der drak videre på skolen. Nok var vi bagstive efter at have festet hele natten, men der er altså forskel på bagstiv og så at bælle videre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1253
Likede indlæg: 23911

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. maj 2018, 06:31

Hvis det var majoriteten, som opførte sig forkert, er det en ok løsning, for så er der stor sandsynlighed for, at balladen har været udtryk for en kultur på stedet, og at nogle af dem, der ikke var til stede, potentielt godt kunne have deltaget eller sympatiserer med de andre.

Vi har haft en sag på mit arbejde, dog ikke alkoholrelateret, hvor ca. 10 elever overlagt brød reglerne, enten som aktive eller medløbere, og både pga. det lave antal, og fordi ugerningen ikke kunne siges at være et generelt udtryk for vores elevers væremåde og tankegang, blev der straffet individuelt. På et tidspunkt hed det sig, at hvis der blev begået flere regelbrud, ville hammeren falde kollektivt, men det blev heldigvis trukket tilbage.
Jeg er ikke tilhænger af, at udenforstående elever på den måde aktivt skal gøres ansvarlige for enkeltes umodenhed og dårlige moral. Ballademagerne ved da godt, at de fleste synes, at de er på gale veje, og det er de så bedøvende ligeglade med. Hvis ikke de faktisk bevidst søger at stå i opposition til fællesskabet.
Til gengæld gik alvoren op for de fleste af dem, da deres forældre blev kontaktet og kaldt til møde på skolen.
2
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 154
Likede indlæg: 2978

Indlægaf Confucius » 25. maj 2018, 06:44

De var ikke kun bagstive. De var fulde, og de drak alkohol samme formiddag.

https://www.bt.dk/danmark/19-aarige-dan ... k-det-amok
0
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Jeg har solgt min brevdue på E-bay - for 22. gang.
Akehurst2
Kort karma: 566
Likede indlæg: 11914

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2018, 06:55

Purple Haze skrev:
Tamara skrev:
Purple Haze skrev:Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.

Hvad kan de lære, dem som i forvejen har opført sig ordentligt? Lære at sige fra?

Indirekte siger man jo så, at de fornuftige elever skulle have hindret deres klassekammerater i at opføre sig eledigt. Hf eleverne var ikke engang tilstede. De fornuftige elever har da ikke fået noget ud at følge reglerne. Sådan er det jo med kollektiv straf. Jeg undrer mig lidt.

Jeg mener at det er en god ting at lære at sige fra overfor andre der opfører sig skidt. Og generelt lære at de ting vi vælger at lukke øjnene for og ikke reagere på de har nogengange også konsekvenser for os selv.

(...)

Ikke at vi skal rende rundt og opdrage på hinanden. Men synes det er fint hvis folk lære at se længere en til deres eget.

Men der var fire hele klasser - HF-eleverne - der ikke var på skolen den dag, fordi de havde skrivedag. Hvad skulle de helt konkret skulle have gjort for at undgå at gymnasieeleverne holdt fest på den måde?
4
Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 154
Likede indlæg: 2978

Indlægaf Confucius » 25. maj 2018, 07:04

Akehurst2 skrev:
Men der var fire hele klasser - HF-eleverne - der ikke var på skolen den dag, fordi de havde skrivedag. Hvad skulle de helt konkret skulle have gjort for at undgå at gymnasieeleverne holdt fest på den måde?

De har haft et år siden sidste episode, til at forsøge at lave noget selvjustits og påvirke de andre til en holdningsændring ift. druk på netop lige den ene dag.
2
Der findes to slags mennesker:
1) Dem der kan ekstrapolere fra ufuldstændige data.

Jeg har solgt min brevdue på E-bay - for 22. gang.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1212
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 19859

Indlægaf LadyFox » 25. maj 2018, 07:13

Tamara skrev:

Jeg tænker også en del af problemet med kollektiv afstraffelse er at dem der bliver straffet for at opfører sig ordentligt lærer at en anden gang kan de da lige så godt deltage i det "sjove", for de bliver jo straffet for det alligevel.

- Da jeg gik i folkeskole så vi tit at det skete, for der blev kollektiv straf brugt en del, og det viste jo bare en del af de elever der ellers ville opfører sig pænt at det kunne ikke betale sig.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1253
Likede indlæg: 23911

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. maj 2018, 07:17

Mht. HFerne synes jeg, at det spiller en stor rolle, i hvilken grad de to afdelinger har noget med hinanden at gøre til daglig.
Nogle steder er studieretningerne nærmest flere skoler på samme skole, og der ville jeg ikke finde det i orden med kollektiv straf, medmindre man havde konkrete eksempler på samme kultur alle steder.
1

Tilbage til "Livets forhold"