Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf A 7 » 3. jun 2018, 09:04

S-togets cykelvogn i en nøddeskal er, at en masse mennesker uden cykler absolut skal ind af indgangen til cykelvognen. For så efterfølgende at skulle mase sig forbi cyklerne og deres ejere.
4
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Delfin » 3. jun 2018, 09:17

TinaW skrev:
paint skrev:Der er en stigende tendens til, at folk ikke er opmærksomme på deres egen tilstedeværelse i 'det offentlige rum'. Mange, især (nærmest kun) yngre mennesker, er i mange tilfælde fuldkommen blottet for bevidsthed om dette.

Dagligt, er jeg ved at vade ind i cykler, som parkeres på tværs af fortovet. Eksempel: en (typisk) ung person, kommer cyklende og skal ind i en forretning. Vedkommende standser og forlader cyklen midt på fortovet - ofte på skrå eller direkte på tværs, så andre mennesker skal 'kringle' sig uden om. Noget så simpelt som at stille cyklen ind ved muren, så den ikke står i vejen er åbenbart helt uden for rækkevidde.

Et andet eksempel: Man skal ud af f.eks en stillekupé i S-toget. Man åbner døren, og lige uden for står så en person, med sin cykel på tværs, og pladrer løs i sin smartphone. Man (jeg) siger HALLO, må jeg komme ud? Vedkommende glor uforstående på een. Og så må man forklare vedkommende, som ikke selv kan regne det ud, at de står og spærrer foran døren.Svaret er som regel 'jamen, du kunne da bare sige noget'. Okay, så siger jeg noget: 'Fjern dig fjols', der er otte ledige cykelpladser, og surprise surprise, de er beregnet til cykler.

Et tredje eksempel: en person standser op, midt i døråbningen/udgangen fra et supermarked, fordi én eller anden har ringet til dem. Og hér står de så og pludrer løs, mens folk maser rundt for at komme forbi dem.

Hvorfor er 20-25-årige mennesker, født uden fornemmelse for at de optager plads i landskabet, ligesom alle andre? :forvirret: :cuss:

Billede


Særligt den der med at stoppe op i ind-/udgangen af supermarkeder synes jeg nu også ældre mennesker er rigtigt "gode" til. Det er så oftest fordi de møder en de kender. Og af samme årsag fylder de tit hele gangarealet i selvsamme supermarked, så man ikke kan komme forbi.
Så læg da jeres indkøb, mens vi andre er på arbejde!


Jeg får en ubændig trang til at stille mig hen til dem og begynde at snakke med, men jeg er deværre ikke flabet nok :lol:
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Purple Haze » 3. jun 2018, 09:21

A 7 skrev:S-togets cykelvogn i en nøddeskal er, at en masse mennesker uden cykler absolut skal ind af indgangen til cykelvognen. For så efterfølgende at skulle mase sig forbi cyklerne og deres ejere.



Det er først rigtig sjovt når de insistere på at sidde på/ved sæderne, der hvor cyklerne skal stå.
Tror dog aldrig jeg har oplevet nogen der ikke flytter sig når jeg med en meget høj og "livstræt" men bydende stemme siger

'MÅ JEG KOMME TIL HER', mens jeg stille og roligt begynder at nærme mig med mine beskidte cykelhjul.
Uden at tage mine høretelefoner ud, for gider ikke tale med dem/ høre på brok.

Hvis de mod forventning ikke skulle fjerne sig, så læner jeg bare cyklen op af dem - ikke mit problem at de bliver beskidte.
Det har jeg dog kun oplevet én gang, hvor en nydelig forretningsmand havde sat sig til rette i en rimelig proppet cykelvogn, hvor der skam var plads i resten af toget og han ikke var gangbesværet (og alle mulige andre gode grunde til at han absolut skulle være lige der), der kørte jeg cyklen ind, som kom til at holde med siden til han og jævnligt faldt ind i hans ben, så han irreteret og højlydt børstede buksebenet af, mens han sendte mig onde øjne. Jeg kikkede interesseret på mens jeg prøvede at holde balancen og undrede mig over hvorfor han dog ikke gik over i den anden vogn i stedet.
Men så fik vi da 15 min til at gå med det.
Og jeg fik tørret mit cykelhjul af i hans bukser -win win :-p

Men generelt så synes jeg cykler i S-togene fungere fint, pendler med cykel hver dag ofte både frem og tilbage.
Dem der ikke kan finde ud af at begå sig i cykelvognene er folk uden cykel og dem der ikke har den med normalt, som gerne stiller sig op midt i det hele.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf A 7 » 3. jun 2018, 09:25

Purple Haze skrev:
A 7 skrev:S-togets cykelvogn i en nøddeskal er, at en masse mennesker uden cykler absolut skal ind af indgangen til cykelvognen. For så efterfølgende at skulle mase sig forbi cyklerne og deres ejere.



Det er først rigtig sjovt når de insistere på at sidde på/ved sæderne, der hvor cyklerne skal stå.
Tror dog aldrig jeg har oplevet nogen der ikke flytter sig når jeg med en meget høj og "livstræt" men bydende stemme siger

'MÅ JEG KOMME TIL HER', mens jeg stille og roligt begynder at nærme mig med mine beskidte cykelhjul.
Uden at tage mine høretelefoner ud, for gider ikke tale med dem/ høre på brok.

Hvis de mod forventning ikke skulle fjerne sig, så læner jeg bare cyklen op af dem - ikke mit problem at de bliver beskidte.
Det har jeg dog kun oplevet én gang, hvor en nydelig forretningsmand havde sat sig til rette i en rimelig proppet cykelvogn, hvor der skam var plads i resten af toget og han ikke var gangbesværet (og alle mulige andre gode grunde til at han absolut skulle være lige der), der kørte jeg cyklen ind, som kom til at holde med siden til han og jævnligt faldt ind i hans ben, så han irreteret og højlydt børstede buksebenet af, mens han sendte mig onde øjne. Jeg kikkede interesseret på mens jeg prøvede at holde balancen og undrede mig over hvorfor han dog ikke gik over i den anden vogn i stedet.
Men så fik vi da 15 min til at gå med det.
Og jeg fik tørret mit cykelhjul af i hans bukser -win win :-p

Men generelt så synes jeg cykler i S-togene fungere fint, pendler med cykel hver dag ofte både frem og tilbage.
Dem der ikke kan finde ud af at begå sig i cykelvognene er folk uden cykel og dem der ikke har den med normalt, som gerne stiller sig op midt i det hele.


Det lyder ekstremt. Har han mon en lidelse, der gør, at han kun må tage med i et transportmiddel, hvis han kan sidde sidelæns i forhold til kørselsretningen.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jun 2018, 09:33

Lige nu oplever jeg konsekvensen af naboens lorteteenager og hans lortevenner, der holdt fest til klokken lort med HØJ lortemusik i deres lortehave.

Og jo, jeg kunne godt have sagt noget, men min mand blev pludselig konfliktsky, og syntes det var en dårlig idé at bede dem lukke røven og trampe på deres lortehøjttaler.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Purple Haze » 3. jun 2018, 09:34

A 7 skrev:
Purple Haze skrev:
A 7 skrev:S-togets cykelvogn i en nøddeskal er, at en masse mennesker uden cykler absolut skal ind af indgangen til cykelvognen. For så efterfølgende at skulle mase sig forbi cyklerne og deres ejere.



Det er først rigtig sjovt når de insistere på at sidde på/ved sæderne, der hvor cyklerne skal stå.
Tror dog aldrig jeg har oplevet nogen der ikke flytter sig når jeg med en meget høj og "livstræt" men bydende stemme siger

'MÅ JEG KOMME TIL HER', mens jeg stille og roligt begynder at nærme mig med mine beskidte cykelhjul.
Uden at tage mine høretelefoner ud, for gider ikke tale med dem/ høre på brok.

Hvis de mod forventning ikke skulle fjerne sig, så læner jeg bare cyklen op af dem - ikke mit problem at de bliver beskidte.
Det har jeg dog kun oplevet én gang, hvor en nydelig forretningsmand havde sat sig til rette i en rimelig proppet cykelvogn, hvor der skam var plads i resten af toget og han ikke var gangbesværet (og alle mulige andre gode grunde til at han absolut skulle være lige der), der kørte jeg cyklen ind, som kom til at holde med siden til han og jævnligt faldt ind i hans ben, så han irreteret og højlydt børstede buksebenet af, mens han sendte mig onde øjne. Jeg kikkede interesseret på mens jeg prøvede at holde balancen og undrede mig over hvorfor han dog ikke gik over i den anden vogn i stedet.
Men så fik vi da 15 min til at gå med det.
Og jeg fik tørret mit cykelhjul af i hans bukser -win win :-p

Men generelt så synes jeg cykler i S-togene fungere fint, pendler med cykel hver dag ofte både frem og tilbage.
Dem der ikke kan finde ud af at begå sig i cykelvognene er folk uden cykel og dem der ikke har den med normalt, som gerne stiller sig op midt i det hele.


Det lyder ekstremt. Har han mon en lidelse, der gør, at han kun må tage med i et transportmiddel, hvis han kan sidde sidelæns i forhold til kørselsretningen.


Ja den mulighed havde jeg slet ikke overvejet - så ER det jo mig den er gal med :nerve:
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf RavenClaw » 3. jun 2018, 15:02

Fru Sunshine skrev:Lige nu oplever jeg konsekvensen af naboens lorteteenager og hans lortevenner, der holdt fest til klokken lort med HØJ lortemusik i deres lortehave.

Og jo, jeg kunne godt have sagt noget, men min mand blev pludselig konfliktsky, og syntes det var en dårlig idé at bede dem lukke røven og trampe på deres lortehøjttaler.


Man skulle tro, vi var naboer. Vores naboknægt har holdt teenagefest i nat med 50 mennesker. Der var endda forældreopsyn, men de nægtede at skrue ned selv efter hele 3 klager. De endte med at fyre krudt af ind mod vores lejligheder kl. 2.30! Forbandede møgunger og forældre!
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jun 2018, 15:07

RavenClaw skrev:
Fru Sunshine skrev:Lige nu oplever jeg konsekvensen af naboens lorteteenager og hans lortevenner, der holdt fest til klokken lort med HØJ lortemusik i deres lortehave.

Og jo, jeg kunne godt have sagt noget, men min mand blev pludselig konfliktsky, og syntes det var en dårlig idé at bede dem lukke røven og trampe på deres lortehøjttaler.


Man skulle tro, vi var naboer. Vores naboknægt har holdt teenagefest i nat med 50 mennesker. Der var endda forældreopsyn, men de nægtede at skrue ned selv efter hele 3 klager. De endte med at fyre krudt af ind mod vores lejligheder kl. 2.30! Forbandede møgunger og forældre!

Her var de kun nogle stykker, men deres have vender ind mod vores, og teenagepiger skriger godt nok højt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17190
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41796

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf LaMariposa » 3. jun 2018, 20:02

RavenClaw skrev:
Fru Sunshine skrev:Lige nu oplever jeg konsekvensen af naboens lorteteenager og hans lortevenner, der holdt fest til klokken lort med HØJ lortemusik i deres lortehave.

Og jo, jeg kunne godt have sagt noget, men min mand blev pludselig konfliktsky, og syntes det var en dårlig idé at bede dem lukke røven og trampe på deres lortehøjttaler.


Man skulle tro, vi var naboer. Vores naboknægt har holdt teenagefest i nat med 50 mennesker. Der var endda forældreopsyn, men de nægtede at skrue ned selv efter hele 3 klager. De endte med at fyre krudt af ind mod vores lejligheder kl. 2.30! Forbandede møgunger og forældre!


I vores gamle etageejendom var der hver sommer en større gruppe teenagere, der holdt fest til efter midnat nede i gården hver aften i deres sommerferie. Forældrene gjorde ikke en skid, men vi andre var ved at blive vanvittige over manglende søvn. Jeg var nede og skælde ud flere gange uden effekt. Og så var der hende, der åbnede vinduet en aften og kaldte dem nogle uopdragne møgunger uden forståelse for andre.

Jeeeez, hvor ville det have klædt de forældre at tage ansvar for deres yngel. Men nej nej, "for vi skal jo allesammen være her" :rulle:
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. jun 2018, 20:52

LaMariposa skrev:
RavenClaw skrev:
Fru Sunshine skrev:Lige nu oplever jeg konsekvensen af naboens lorteteenager og hans lortevenner, der holdt fest til klokken lort med HØJ lortemusik i deres lortehave.

Og jo, jeg kunne godt have sagt noget, men min mand blev pludselig konfliktsky, og syntes det var en dårlig idé at bede dem lukke røven og trampe på deres lortehøjttaler.


Man skulle tro, vi var naboer. Vores naboknægt har holdt teenagefest i nat med 50 mennesker. Der var endda forældreopsyn, men de nægtede at skrue ned selv efter hele 3 klager. De endte med at fyre krudt af ind mod vores lejligheder kl. 2.30! Forbandede møgunger og forældre!


I vores gamle etageejendom var der hver sommer en større gruppe teenagere, der holdt fest til efter midnat nede i gården hver aften i deres sommerferie. Forældrene gjorde ikke en skid, men vi andre var ved at blive vanvittige over manglende søvn. Jeg var nede og skælde ud flere gange uden effekt. Og så var der hende, der åbnede vinduet en aften og kaldte dem nogle uopdragne møgunger uden forståelse for andre.

Jeeeez, hvor ville det have klædt de forældre at tage ansvar for deres yngel. Men nej nej, "for vi skal jo allesammen være her" :rulle:

Jeg er ret sikker på, at hans mor ikke var hjemme. Jeg er så ikke sikker på, at det havde gjort den store forskel. Det er nemlig hende, der fyrer for vildt op for Modern Talking, når hun skal sidde i haven, så den der med manglende hensyn, har hendes drenge ikke fra fremmede.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
gro71
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3261

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf gro71 » 4. jun 2018, 11:18

Lige nu. Kæresten er i gang med, og skal de næste 10 års tid afdrage på et ret stort tab, som kom ud af et boligsalg i forbindelse med hans skilsmisse. Det betyder, at han stort set ikke kan bidrage til vores fælles husholdning - heller ikke hvad angår husleje eller andre faste udgifter. Jeg har været sammen med ham i 7 år, så jeg vidste godt, at det ville være sådan, og jeg har også accepteret det.

For det meste.

Men indimellem kan jeg mærke bitterheden komme snigende. Især lige nu, hvor jeg egentlig bare gerne ville sælge lejligheden (som jeg ejer) og flytte til et lille hus med lidt have til - mest fordi jeg savner det der med at have lidt udenomsareal, som man kan gøre med, hvad man har lyst til. Men et evt. huskøb ville 100% blive bundet op på min økonomi (som er normal og på ingen måde fantastisk), hvilket allerede der sætter begrænsninger på prisen på det eventuelle hus. Jeg ville igen skulle stå som eneejer og være den, der 100% skulle betale alle faste udgifter i de næste 10 år. Og - alt andet lige - er der altså flere vedligeholdelsesudgifter ved et hus end ved en lejlighed.

Så kunne man selvfølgelig kigge på lejeboliger. Men huslejerne på private udlejninger er latterligt høje i mit område - også selvom jeg udvider radius og pendlerafstand til jobbet. Almene lejeboliger med egen have er næsten en utopi.

Så ja... Lige nu er jeg bitter. Og jeg hader at være det. Men sådan er det.
0
gro71
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3261

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf gro71 » 4. jun 2018, 13:06

Maanii skrev:
Det lyder voldsomt. De må ha købt på et virkelig uheldigt tidspunkt.

Kan han ikke prøve at forlænge tilbagebetalings perioden eller et eller andet? Kan da næsten ikke passe at han ikke skal have penge tilbage at leve for.


Hvis jeg får en tagsten i hovedet i morgen, er han fucked. Og det mener jeg helt seriøst. Manden ville ikke have råd til at bo for sig selv.

De der realkreditforeninger er ikke voldsomt samarbejdsvillige, når de ikke har nogen sikkerhed for de penge, de har lånt ud til folk, så en løbetid på omkring 12 år var det bedste, han kunne forhandle sig frem til.

Jeg er af samme grund holdt op med at se programmer som "Luksusfælden". Det kan pisse mig helt sindssygt meget af, at man ved at lade stå til i et par år kan opnå 0-renter og store nedslag i restgælden, men hvis man passer sin gæld og betaler som man skal, er der ikke en skid at komme efter.
2
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Faceless » 4. jun 2018, 14:10

Den mand, som havde fået frakendt sit kørekort/erhvervskort men stadig mente at han da godt liiige kunne tage en hurtig tur når nu det var hans taxaselskab, med den konsekvens at han kørte mig og min familie ned, og slog mine forældre ihjel m.m.

Den cykellist som undervurdere hvor hurtigt jeg kom cyklende, og derfor godt mente hun kunne trække ud, med den konsekvens at jeg styrede og i dag har en hjerneskade.
0
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf thomassneum » 4. jun 2018, 14:41

Jeg er så træt af at vi har en flok mennesker som åbenbart er så bange for fremmede, at jeg nu skal have en "årsag" til at iklæde mig et julemandskostume i februar, ellers er jeg kriminel. *sigh*

Ellers alle de trivielle
- Fjerne nu din taske fra sædet.
- Ryd op efter dig på McDonalds.
- Fjern dog dine popcorn og sodvandsbærger efter filmen.
- Gå tilbage.
- Hold nu tilbage når bussen åbner døren.
- Nej vi gider ikke høre din musik, eller samtale.
- Slå nu bare brættet ned, og clean lige kummen hva´
- Fjern din kaffekop fra mit bord.
- Nej.. når der åbnes en ny kasse, så er det ikke "først til mølle".
- Smid dog selv din bananskrald ud.. det er jo din unge der har spist den i butikken.
- Gå hjem med ungerne, og så handle efter. (Lav en plan hvis det er svært)
- Paker nu den cykel i cykelstativet.
- Ja Batmand, vi holder tilbage for mennesker på vej ud.
- Kære cyklist.. giv nu tegn.
- Kære bilist, jeg ved du har blinde vinkler, men det ved du også, så lad dog være med at drøne rundt i svinget.
- Luk skabet efter dig.
- Sæt nu en ny rulle på - og smid den brugte ud. NEJ!.. den ER brugt selvom der hænger ét stykke tilbage på rullen.
- Nej.. den skraber er ikke til kvindeben.
- Neeeeeej... du kunne jo selv have bestilt fritter.
- Jow.. mine popcorn feder også.
- Naturligvis betaler jeg min licens.
7
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Hvor mærker du konsekvenserne af andres handlinger?

Indlægaf Mangoness » 28. nov 2021, 09:24

(Disclaimer: Jeg ved, at det er en gammel tråd)

De unge mennesker som den anden dag gik ud før mig i Normal. De stillede sig lige midt i døren og stod og snakkede, så på deres mobiler osv. Vi taler en flok på ca. 6-7 teenagere.

Så la' da vær' og gå væk fra indgangen.
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Livets forhold"