Lærer-historier

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1387

Lærer-historier

Indlægaf Lathyrus » 15. jun 2018, 06:10

Inspireret af de historier der er kommet i “Del noget om dig selv” tråden, kommer her en særskilt tråd til minder, anekdoter og historier om vores oplevelser med lærerne vi har haft i vores skole og/eller studietid.

Det kan både være grimme minder, underlige anekdoter og gode historier om en fantastisk lærer.

Fortæl fortæl :)
0
bluetof1
Kort karma: 675
Likede indlæg: 4330

Re: Lærer-historier

Indlægaf bluetof1 » 15. jun 2018, 06:54

Min skoletid var lidt mindre end helt fantastisk, men vi havde EN rigtig god lærer: vores engelsklærer. Hun var skøn.
Hun var en ret stor dame og da vi fik engelsk i 5. klasse var vi en meget urolig og temmelig træls klasse. Hun håndterede larm og uro dels ved at slå roligt og venligt ned på det (en generel mangelvare hos vores andre lærere), dels ved at give en sidste advarsel og sige "hvis du ikke kan være stille så sætter jeg mig på dig". Og det gjorde hun så. Ved en enkelt mindeværdig lejlighed tilbragte hun 10 minutter siddende på Casper, der igen ikke kunne lade være med at snakke med sidemanden eller råbe tværs over klassen til andre. Casper var og er aldeles normaltfungerende. Han var bare en møgunge.
Klassen, Casper inkl., var flad af grin (see what I did there?) :lol:
Den var nok ikke gået i dag.
11
Har lige barberet ben for første gang i meget, meget lang tid. Min bodyoil kunne ikke længere fugte min hud. Til gengæld havde jeg virkelig blank pels.
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1387

Indlægaf Lathyrus » 15. jun 2018, 06:59

I folkeskolen havde jeg “fornøjelsen” af en kvindelig lærer som jeg bestemt ikke brød mig om.
Hun underviste mig i håndarbejde og idræt i 5-7 klasse og min 4 år yngre bror havde ligeledes “fornøjelsen” af hende da hans klasse nåede op på 5-7 klassetrin.

Hun var ca 45-50 år, tæt bygget, med meget kort gråt strithår (maskinklip) grov stemme og sådan en brovten facon.

Hun yndede at tage opstilling ved bruserne efter idræt og stå der og kigge meget intenst på os piger, mens vi badede og tørrede os.
Hun var også altid meget interesseret i vores tøj, især undertøj og yndede at røre ved stoffet, stroppen på en undertrøje eller en blondekant - altid med påskud om at hun lige skulle se hvordan det var syet, hvilken blonde osv i forhold til håndarbejdsfaget.

Hvis man var hurtigt færdig med en given opgave i håndarbejde, hev hun ALT ned fra hylder, skabe og skuffer - smed det på gulvet og bad os om at rydde det op og lægge pænt på plads. Det var virkelig demotiverende!

Hjemme brokkede jeg mig over det med oprydningen, men nævnte aldrig mit ubehag ved bade/omklædnings situationen. Jeg har vel tænkt at det var hendes ret at være sådan, men husker et tydeligt ubehag, trods at jeg ellers ikke var blufærdig i forhold til mine klassekammerater eller i svømmehallen med andre voksne kvinder.

Som voksen har jeg talt med min bror om hende og han fortæller at pigerne i hans klasse heller ikke brød sig om hende og at en af de mere modige/ligefremme piger engang havde råbt til hende “Lad vær med at glo på mig din klamme lebbe” hvilket dog kun havde hjulpet kortvarigt.

Jeg havde dengang ingen tanker at om at nogen voksne var tiltrukket af børn/unge og da slet ikke at en kvinde kunne være det. Men i dag tror jeg hun tændte på at kigge på os og røre ved vores undertøj. Heldigvis gik hun aldrig videre end det, så vidt jeg ved.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 517
Likede indlæg: 11411

Indlægaf Sangius » 15. jun 2018, 07:06

Min dansklærer i 4. klasse. Han var et røvhul.

Jeg havde lige mistet min far i et meget hurtigt og voldsomt sygdomsforløb. Før han blev syg havde han givet mig en rød hue, og den hue ville jeg så af en eller anden grund ikke skilles med. Sov med den om natten i en lang periode, og ville ikke tage den af i skolen.

Min klasselære og alle andre lærere ignorede det, og ingen af de andre børn i klassen sagde noget. Min dansklærer skældte mig ud, gang på gang, og sendte mig ud af klasselokalet i hver dansktime. Han kontaktede aldrig min mor omkring det, og jeg tog aldrig huen af. Så jeg sad uden for døren til hver dansktime i flere uger, inden min klasselærer opdagede det.

Til skolehjem-samtalen prøvede min mor at snakke med ham om det, og der syntes han så det var passende at kalde hende hysterisk - her 2 måneder efter hendes mands død og foran hendes datter.

Jeg synes måske han håndterede en 11årig piges sorg ret elendigt.
6
computermus
Kort karma: 75
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 1496

Indlægaf computermus » 15. jun 2018, 10:59

Da jeg startede i 1. klasse, fik vi en helt nyuddannet lærer. Han viste sig at have et helt fantastisk tag på børn, i stor modsætning til vores matematiklærer, som absolut ikke var god til vores klasse.
Hvis vores klasselærer kom ind af døren og vi sad på bordene eller i vindueskarmen, så sagde han ingenting , men gik bare lige så roligt op til sin plads, satte sin taske, kiggede rundt og sagde : " Skal vi ikke lige finde danskbøgerne nu,og når så vi er færdige med dagens opgaver , så er det muligt at vi tager et spil rundbold det sidste kvarter ".
Så sad vi med det samme på vores plads .
I modsætning til dette var førnævnte matematiklærer, som da jeg havde gået 1 måned i første klasse, sagde til mig : " Du kan ikke finde ud af at regne ". Det blev sagt foran hele klassen , bare flot .
Hun kunne desuden heller ikke holde ro i klassen, for når hun kom ind og der så var lidt gang i løjerne i lokalet, så lagde hun ud med at hæve stemmen,så larmede vi mere, så hævede hun stemmen endnu mere, og åbenbart var det ikke kun i vores klasse hun gjorde sådan.
Hun havde åbenbart et eller andet imod mig, følte jeg, for uanset hvor meget umage jeg gjorde mig med at have orden i mine afleveringer, da vi kom op i 7. - 9. klasse, så var min standpunktskarakter altid et 6-tal. Nogen gange havde hun sågar skrevet i en afleveringsopgave,hvordan jeg var nået frem til facit, selvom de tal jeg havde brugt, var skrevet i parentes, for at vise at det var de tal som jeg have brugt .Jeg fulgte den orden hun sagde hun ville have i vores opgaver, men blev aldrig belønnet for den.
Nej, jeg var aldrig gode venner med hende, og selv i dag aner jeg ikke hvorfor hun siger til en knap 7 år gammel 1. klasses elev at hun ikke kan regne.
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 40
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 713

Indlægaf Anlewi » 15. jun 2018, 13:18

Jeg havde verdens bedste klasselærer fra 4-7 klasse og senere da hun stoppede som klasselærer forblev hun en fortrolig voksen for mig på min skole.

Hun var det mest inkluderende menneske jeg har oplevet igennem min skoletid. Hun kunne skabe et tillid og er miljø der gjorde at der var plads til alle - også os der indimellem udfordrende og var lidt krøllede oven i hovedet.

Hun havde en dybtfølt tro på at vi alle kunne blive til noget stort i vores eget liv og hun stoppede aldrig med at have stærke ambitioner på vores vegne.

Jeg sender hende ofte en kærlig tanke, for uden hende havde jeg nok ikke været der hvor jeg er i dag.

Da jeg nogle år efter jeg var gået ud af skolen var ved at dø af minigitis kom hun på hospitalet og vågede over mig, så mine forældre kunne få sovet lidt. Og da jeg mod alle odds overlevede kom hun og besøgte mig et par gange.
12
:love: lige børn leger godt - skæve børn har det sjovere :love:
IrmaPigen
Kort karma: 359
Likede indlæg: 4402

Indlægaf IrmaPigen » 15. jun 2018, 13:51

Vi havde en tysk lærer, der hed Krogh.

Han var af den gamle skole. Havde altid et gråt jakkesæt på, der lugtede af hans sure cigar.

Han var også hidsig, og havde ingen pædagogisk sans. I dag var han nok blevet vippet ud pga for mange konflikter.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1315

Indlægaf RavenClaw » 15. jun 2018, 16:19

Da jeg gik i gymnasiet, havde vores klasse en oldtidskundskabs- og religionslærer, som var helt sort. Virkelig. Mange forstod ikke, hvad han spurgte om, hvilket resulterede i, at bøgerne fra bogkælderen var fyldt med streger og overstregninger, så man gav svarene videre gennem årgangene. Han startede altid sin undervisning med at spørge, om der var spørgsmål til dagens tekst, men uddybede aldrig, når der kom et spørgsmål. Jeg husker en dag, hvor han brugte hele timen på at tale om sin sofa, han havde købt hos en ung kvinde i det lokale designcenter. Han var meget glad for den sofa. Tilmed gik han altid i pastelfarver og havde sådan nogle ægte læder cowboy boots på. Han gik på pension for 4 år siden, men alle på skolen kender stadig hans navn og ry.
1
ajnaM
Kort karma: 289
Likede indlæg: 6029

Indlægaf ajnaM » 15. jun 2018, 17:25

Jeg har haft mange lærere, der har gjort en enorm forskel. Min klasselærer frem til 6. klasse især, som var fantastisk til at se og give rum til den enkelte elev, og til at fremme kreativitet og kritisk tænkning. Jeg var meget bogligt fremme, og det var aldrig et problem.

Hun formåede hver dag at inspirere og udfordre mig. Blandt andet havde jeg en ugentlig stil, hvor jeg virkelig rykkede skriftligt. Hun var altid klar med sparring og rettelser, gav mig mulighed for at fremlægge mine historier - og sørgede for, at jeg fik bøger og opgaver, der passede til mig.

Mange af mine andre lærere havde noget af det samme. Jeg tænkte aldrig, at jeg var hverken specielt dygtig eller kedede mig - undervisningen passede bare til mig. Først da jeg skiftede skole i 7. klasse, gik det op for mig, at det var noget særligt. I udskolingen kedede jeg mig helt vanvittigt og brugte det meste af min tid på at lave ballader, tegne på bordene og finde på nye måder at provokere mine lærere på. :devil:
0
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 118
Likede indlæg: 2002

Indlægaf Chatsy » 17. jun 2018, 09:03

Foruden den matematiklærer, jeg nævnte i den anden tråd, så havde jeg en klasselærer, som var strid på sin egen måde.
Modsat matematiklæreren kunne klasselæreren godt unde mig ros, når jeg var foran de andre eller lavede mine opgaver til UG.
Men hun havde et kæmpe problem med, at jeg var overvægtig. Hun kritiserede højlydt mine madpakker, for de kunne godt være sundere (en leverpostejmad med agurk er jo meget usundt, når det nu burde være salat efter hendes mening) og det kunne jo ikke overraske, at der var en grund til, at jeg var overvægtig. Fordi hun kritiserede det så åbent og i de andre i klassens nærvær, blev det grønt lys til at åbent kritisere min kost for alle. Jeg endte med at få det rigtig skidt med at spise noget i andres nærvær, hvilket blev et problem jeg den dag i dag stadig kæmper med - jeg mister ganske enkelt appetitten, når jeg er omgivet af andre mennesker. Så siden 5. klasse og frem smed jeg min madpakke ud og spiste ikke fra jeg tog hjemmefra om morgenen og til jeg kom hjem fra skole.
Det var også denne klasselærer, der, da jeg var i konfirmationsalderen, brugte en en-til-en-samtale omkring en stil, vi skulle skrive, til at snakke om, hvorvidt jeg overhovedet kunne finde en konfirmationskjole, jeg kunne passe.
0
Brugeravatar
Myresluger
Kort karma: 27
Likede indlæg: 1199

Indlægaf Myresluger » 17. jun 2018, 09:10

Jeg havde en fysiklærer der i timerne flere gange sagde at piger ikke kunne finde ud af fysik - og at jeg var undtagelsen der bekræftede reglen. Virkelig fedt i en klasse hvor det var kikset at få gode karakterer. Derudover flippede denne lærer indimellem fuldstændig skråt på elever der ikke kunne svare han råbte og skreg dem ind i ansigtet med spyttet flyvende. Jo, jo han var en hyggelig mand, der nok skulle være gået på pension..
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1275
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21191

Indlægaf LadyFox » 17. jun 2018, 09:30

Jeg har haft nogle ret specielle lærere.

Den ene ville gerne have smidt mig ud fordi jeg havde tabt et stykke peberfrugt i hjemkundskab. Hun mente min motivation var at den var tabt tilpas tæt på komfuret så jeg nok havde satset på en klassekammerat havde trådt i den, gledet og slået hovedet ned i den gryde med kogene vand jeg havde stående på komfuret :gruble: :shock: :nerve: Var jeg sådan en der normalt prøvede at skade mine klassekammerater? Nej. Jeg havde det fint med dem, om end jeg ikke ligefrem gad at hænge ud med de fleste af dem i min fritid - men det handlede mere om forskellige interesser end modvilje mod deres person.

En anden lære som flere forældregrupper havde prøvet at få fyret fordi han dels kunne blive voldelig, og dels fordi han kunne finde på at kalde eleverne for ting som "kællinger" og den de få muslimske piger Vi havde for "perker kællinger", sad til en skole/hjem-samtale i 8. klasse og sagde til min mor foran mig at han ikke forstod hvorfor at jeg fik der, for jeg burde ikke omgås andre mennesker, faktisk burde jeg bare låses ind i et rum uden kontakt til andre mennesker, det ville være bedst for alle. Så skred jeg, og min mor sad tilbage helt paf og kom ned og fortalte mig at ind til Jeg skulle på efterskole et halvt år efter behøvede jeg ikke at gå i skole mere.
Igen, jeg var altså ikke en eller anden psycho der prøvede at overtage verdensherredømmet, selvom jeg da godt kunne være lidt tung at danse med på nogle punkter.

På efterskolen havde jeg dog en mega cool engelsk lære der virkelig rummede mig, og fik langt for at jeg havde rum til at deale med mine udfordringer og som faktisk forstod mig rigtig godt. På efterskolen var der ingen lærere der anså mere problematisk end uengageret og et barn der havde det svært og kæmpede med nogle ting.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1275
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21191

Indlægaf LadyFox » 17. jun 2018, 09:42

Nå ja, min folkeskole fik på et tidspunkt nogle kvaje-sedler hvor der allerede var noget tekst og så kunne læren bare udfylde dem hvis nogen havde lavet noget ballade og så skulle forældrene skrive under på at de havde set den, i stedet for at bruge kontaktbogen - de var vældig smarte synes vores matematiklærer, og dem gjorde han flittigt brug af i starten - lidt for flittigt vil nogle mene.
Man fik sådan en seddel med hjem for ALT, intet var for småt til at bruges på sådan en seddel. Han gav de der sedler til flere hver dag, ofte nærmest hele klassen, nogen var kommet for sent, nogle havde afbrudt, nogle havde glemt gymnastik tøj, nogle gik på toilettet på et forkert tidspunkt, nogle havde glemt at tømme skraldespand, nogen havde misforstået en besked, alt kommunikation forgik pludselig igennem de sedler, og det resulterede i at forældrende blev ret trætte af de sedler og ingen tog dem alvorligt, de mistede ret hurtigt sin værdi.
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1379
Likede indlæg: 24927

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. jun 2018, 09:54

Chatsy skrev:Foruden den matematiklærer, jeg nævnte i den anden tråd, så havde jeg en klasselærer, som var strid på sin egen måde.
Modsat matematiklæreren kunne klasselæreren godt unde mig ros, når jeg var foran de andre eller lavede mine opgaver til UG.
Men hun havde et kæmpe problem med, at jeg var overvægtig. Hun kritiserede højlydt mine madpakker, for de kunne godt være sundere (en leverpostejmad med agurk er jo meget usundt, når det nu burde være salat efter hendes mening) og det kunne jo ikke overraske, at der var en grund til, at jeg var overvægtig. Fordi hun kritiserede det så åbent og i de andre i klassens nærvær, blev det grønt lys til at åbent kritisere min kost for alle. Jeg endte med at få det rigtig skidt med at spise noget i andres nærvær, hvilket blev et problem jeg den dag i dag stadig kæmper med - jeg mister ganske enkelt appetitten, når jeg er omgivet af andre mennesker. Så siden 5. klasse og frem smed jeg min madpakke ud og spiste ikke fra jeg tog hjemmefra om morgenen og til jeg kom hjem fra skole.
Det var også denne klasselærer, der, da jeg var i konfirmationsalderen, brugte en en-til-en-samtale omkring en stil, vi skulle skrive, til at snakke om, hvorvidt jeg overhovedet kunne finde en konfirmationskjole, jeg kunne passe.

Jeg havde en lærer, der ikke troede på, at en far til en pige fra klassen var "hendes rigtige far" (aka den biologiske).
Hun var mulat og ret mørk med en hvid far og en meget mørk mor.
For det første var der næppe noget om snakken, for det andet (vigtigst) skulle han selvfølgelig have holdt sin kæft.
Han var i det hele taget ofte efter elever med udenlandsk baggrund, bortset fra en pige, hvis familie han kendte, og så mig, hvor han godt vidste, at baglandet ville reagere, hvis han prøvede på noget. Så han blev noget overrasket, da han en aften havde min mor i røret til en snak om, hvad hun havde hørt om hans måde at tale til mine klassekammerater på.

Jeg har et særlig sort punkt for lærere (og andre), der tager sig friheder, fordi de ved, at forældrene ikke kan eller vil gøre noget.
2
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 759
Likede indlæg: 10091

Indlægaf vibbsen » 17. jun 2018, 10:25

Da jeg gik på handelsskolen havde vi en engelsk lærer som ikke fandt sig i noget som helst.

Der var hos nogen en tendens til at man ikke lige var så godt til at være i klasselokalet i tide til timerne. Men istedet kom dryssende 5-10 minutter ind i undervisningen. Det fik han lynhurtigt aflivet i hans timer. Når klokken havde ringet så satte han sit stopur på 2 minutter. Derpå låste han døren. Dem som ikke var i klasseværelset blev noteret som fraværende. En uge inde i skoleåret var alle på deres plads til hans timer når timen startede.

Og så vil jeg aldrig glemme hr.Posselt....Han kunne simpelthen bliver så vanvittig hidsig....Nogen af drengene kaldte ham engang PikPosselt, hvilket i den grad fik ham til at gå agurk....Han flåede dem i armene og råbte og skrev. Vi synes det var pisse-sjovt....

Der var også Fru Henriksen. Vores hjemmekundskabslærer....Hun var sådan mere "opgivende" over os....Vi var åbenbart den mest uduelige klasse hun nogensinde havde undervist i hjemkundskab....Det blev forholdet til en folk præ-teens naturligvis ikke bedre af....Tværtom. Især drengene gjorde meget ud af at være umulige i hendes timer.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Livets forhold"