Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Juki » 22. jun 2018, 17:09

Honningprut skrev:
Juki skrev:Så længe der er andre lækre og gode drikkevarer lyder det overhovedet ikke værd at gamble og sætte din kæreste i en træls situation der kan ødelægge jeres bryllupsdag! Det kan I "teste" på alle mulige andre tidspunkter i mere uforpligtende sammenhænge.

Om I skal skrive det i invitationen synes jeg afhænger af vanerne hos dem der kommer. Er det fx nogen der kunne finde på at tage egne drikkevarer med eller gå fra festen for lige at få en øl, ligesom når folk lige går ud for at ryge, strække benene og få noget frisk luft? Så undgår I det jo ikke ved at informere folk på forhånd.

Hvor skal I holde festen? Hvis det er et sted med egen restaurant fx så kan I jo rådføre jer med dem om alkoholfrie drikkevarer til maden m.m.


Det er nok lidt typerne der godt kunne finde på at have en pose øl gemt i hækken eller bag i bilen, hvis man kan sige det på den måde :)

Vi skal holde det i et forsamlingshus, vi bor tæt på grænsen til Tyskland, så vi skal selv stå for indkøb af drikkevare i forbindelse med brylluppet.

Det synes jeg egentlig lyder som et større problem end at der ikke bliver serveret alkohol og det er måske en god ting at have med i overvejelserne i forhold til invitationerne så jeres valg bliver respekteret.
6
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Zombie » 22. jun 2018, 17:46

Aragorn skrev:
Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.


Gud, en tåbelig kommentar om en tidligere alkoholiker. Hvad tror du egentlig, misbrug og afholdenhed går ud på? At man trylle trylle ikke længere har et problem og derfor ikke behøver tænke sig bare en smule om?

Jeebus.
23
aka Forbies

:gammel:
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Lykke » 22. jun 2018, 19:09

Men “problemet” er selvfølgelig, at man kunne risikere at folk medbragte alkohol ved at skrive det i invitationen.
Men jeg er klart også med på bare at flette det ind i invitationen. Det virker som det bedste.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Purple Haze » 22. jun 2018, 19:19

Lykke skrev:Men “problemet” er selvfølgelig, at man kunne risikere at folk medbragte alkohol ved at skrive det i invitationen.
Men jeg er klart også med på bare at flette det ind i invitationen. Det virker som det bedste.



Men også hvis man skriver det er alkoholfrit bryllup?
Det ved TS selvfølgelig bedst, jeg synes bare det ville være SÅ sært at mine gæster ikke respekterede det og gik ud og drak i smug.
8
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lykke
Indlæg: 6937
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Lykke » 22. jun 2018, 19:31

Purple Haze skrev:
Lykke skrev:Men “problemet” er selvfølgelig, at man kunne risikere at folk medbragte alkohol ved at skrive det i invitationen.
Men jeg er klart også med på bare at flette det ind i invitationen. Det virker som det bedste.



Men også hvis man skriver det er alkoholfrit bryllup?
Det ved TS selvfølgelig bedst, jeg synes bare det ville være SÅ sært at mine gæster ikke respekterede det og gik ud og drak i smug.


Altså jeg personligt ville ikke.
1
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Purple » 22. jun 2018, 19:46

Helt klart I skal køre med alkoholfri! Det er Jeres dag! :lun: - dem der ikke har forståelse for at alkohol ikke er en del af det, de bør bare blive hjemme :) - Jeg ville nævne det i invitation. Så kan folk selv køre til og fra + de lige er forberedt på det :banan: Jeg ville skrive, at arrangementet er alkoholfrit, Hvis du er bange for, at nogle kunne finde på at gemme noget i hækkene, så skriv noget ala: Brylluppet holdes alkoholfrit, for både brudepar og gæster. I behøver ikke uddybe hvorfor, tænker jeg. Med sådan en skrivelse, så er det helt normalt at tænke sig til, at der er en årsag til Jeres valg - og respektere det :gogo:
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Animi » 22. jun 2018, 19:51

Zinde skrev:
Zombie skrev:
Aragorn skrev:
Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.


Gud, en tåbelig kommentar om en tidligere alkoholiker. Hvad tror du egentlig, misbrug og afholdenhed går ud på? At man trylle trylle ikke længere har et problem og derfor ikke behøver tænke sig bare en smule om?

Jeebus.


Og hvad pokker skal TS bruge den kommentar til? Hvad er pointen, Aragorn?


Jeg vil bare lige gøre opmærksom på, at TS har frabedt sig en diskussion om emnet i denne her tråd :)
12
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Aragorn » 22. jun 2018, 20:59

Zinde skrev:
Zombie skrev:
Aragorn skrev:
Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.


Gud, en tåbelig kommentar om en tidligere alkoholiker. Hvad tror du egentlig, misbrug og afholdenhed går ud på? At man trylle trylle ikke længere har et problem og derfor ikke behøver tænke sig bare en smule om?

Jeebus.


Og hvad pokker skal TS bruge den kommentar til? Hvad er pointen, Aragorn?


Pointen er - som direkte svar på oplægget, hvor der spørges direkte om dette - at jeg synes det er en dårlig idé.

Det er en upopulær holdning, det forstår jeg, men her spørges om debattens holdning til oplægget, og min holdning er, at det er en dårlig idé fordi jeg finder det akavet. Folk bør kunne styre sig uden at få det forklaret.

Og jeg ved mere om misbrug end du gør, Zombie. Så klap hesten.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Æble » 22. jun 2018, 21:05

Jeg ville især nævne årsagen hvis der var typer der kunne finde på at smugle øl med. Det må være i tilfælde af at man ikke forstår alvoren, så det ville jeg gøre klart. Og i øvrigt en ven der kender til fortiden og til ønsket om ingen alkohol og som stadig medbringer alkohol er nok den ringeste ven jeg kan forestille mig.
3
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Pawnee_Waffle » 22. jun 2018, 21:27

For et par år siden deltog jeg selv i et 100% alkoholfrit bryllup, hvor der før brylluppet ikke var meldt ud at der ikke ville være alkohol. Jeg blev lidt skuffet da jeg opdagede at der ikke var vin til den lækre mad, men det gjorde mig egentligt ikke noget da det kom til stykket. Det eneste der ærgede mig var, at der kun blev serveret saft, vand og juice. Det var lidt tamt at sidde og drikke tyk frugtsaft til hovedretten, der ville jeg meget hellere have haft en sodavand eller en danskvand. Hvis der havde været cider havde jeg været mere end tilfreds :)

Det var en af de vildeste og mest larmende bryllupper jeg har været til, så det lagde bestemt ikke en dæmper på festlighederne at der ikke var alkohol. Jeg følte i hvert fald ikke at jeg manglede alkohol, og jeg plejer at være meget glad for vin til den slags større fester :)
2
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Neverkont » 22. jun 2018, 22:01

Jeg synes det er helt fint, at i vil holde jeres bryllup uden alkohol. :gogo:

Men jeg synes i skal skrive det i invitationen, og jeg synes endda i skal skrive noget om, at i håber det respekteres.

Da min yngste skulle døbes (han er lige blevet 18) havde vi sendt invitationer ud inden jeg kom i tanker om, at jeg ikke ville have rygning i festlokalet, fordi knægten havde kighoste som helt lille, og stadig fik nogle grimme hosteanfald.
Da alle gæster var ankommet bød jeg velkommen og forklarede, at jeg ikke ville have rygning indendørs, og hvorfor.
De fleste syntes det var helt fint, men en enkelt kvindelig gæst var tydeligvis meget utilfres med, at hun skulle stå ude i kulden når hun skulle ryge. Havde det stået i invitationen havde hun måske taget noget varmere overtøj med.

For nylig til knægtens fødselsdag havde jeg købt masser af vin og sodavand, men ingen øl (helt som de andre gange, hvor det har fungeret fint), men denne gang var det ene hold gæster en del forsinket, og så ville en gæst da lige gå i nærmeste forretning efter øl.

Så for at undgå kedelige situationer synes jeg, at i skal skrive det i invitationerne. :)

Jeg håber i får en rigtig god fest. :banan:
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Tanten » 22. jun 2018, 22:36

Min søn og svigerdatter skrev i bryllupsinvitationen, at der ikke var alkohol - men ikke hvorfor, hvilket jo heller ikke vedkommer gæsterne. Der var i øvrigt også kun vegansk mad.

Dels har min søn haft et misbrug (dog ikke af alkohol) og ønskede ikke, at rusmidler skulle være en del af hans bryllup, dels kommer min svigerdatter fra en anden trosretning, hvor man ikke drikker alkohol.

Det var ret sjovt at opleve, at både vegansk mad og sodavand gled ned hos samtlige 120 gæster uden problemer, og at der var vældig gang i både snak og dans alligevel.
5
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Annione » 22. jun 2018, 22:54

Jeg ville helt sikkert foretrække at være forberedt, hvis jeg skulle til et alkoholfrit bryllup.
3
Petrix
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3646

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Petrix » 23. jun 2018, 05:36

Jeg ville klart skrive det. På den måde er det en klar fejring af JER og den retning i nu styrer imod.
Stort Tillykke
1
27102021
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Allmost_Famous » 23. jun 2018, 06:38

Jeg ville skrive det, og sætte pris på at vide det på forhånd som gæst. Mest fordi jeg så ikke ville arrangere alternativ kørsel/hotel for så at finde ud af, at det ikke havde været nødvendigt. Det kan jo være dyrt at skulle booke hotel eller køre i taxa.
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Livets forhold"