Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf IrmaPigen » 23. jun 2018, 06:56

achillaxedprune skrev:Godt valg med alkoholfrit bryllup! :gogo:

Jeg ville nævne det i indbydelsen, men ikke forklare det. Den foreslåede sætning om, at man godt kan køre hjem i bil, da det er et alkoholfrit bryllup, synes jeg er rigtig god.

Og tillykke!


Enig.

Ville nævne det fordi alkohol er en ret indgroet vane for mange ved sociale lejligheder.

Så hellere forventningsafstemme inden, end skuffede miner på dagen.
2
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 23. jun 2018, 10:56

Aragorn skrev:
Zinde skrev:
Zombie skrev:
Aragorn skrev:
Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.


Gud, en tåbelig kommentar om en tidligere alkoholiker. Hvad tror du egentlig, misbrug og afholdenhed går ud på? At man trylle trylle ikke længere har et problem og derfor ikke behøver tænke sig bare en smule om?

Jeebus.


Og hvad pokker skal TS bruge den kommentar til? Hvad er pointen, Aragorn?


Pointen er - som direkte svar på oplægget, hvor der spørges direkte om dette - at jeg synes det er en dårlig idé.

Det er en upopulær holdning, det forstår jeg, men her spørges om debattens holdning til oplægget, og min holdning er, at det er en dårlig idé fordi jeg finder det akavet. Folk bør kunne styre sig uden at få det forklaret.

Og jeg ved mere om misbrug end du gør, Zombie. Så klap hesten.


Hvis det er det du får ud af mit indlæg, har du fuldstændig misforstået indlægget. Ydermere vælger du fuldstændig at overse, at jeg faktisk gør dig klar over, at jeg ikke ønsker at diskuterer min kærestes misbrug i denne her tråd på den måde, som du ønsker at diskuterer det.

Hvis du tror som Zombie er inde på at man fra den ene dag til den anden ikke længere er i misbrug, og efter 1½ år ikke er styret af trang, så ved du intet om misbrug. I misbrug kan man ikke snakke om, hvem der ved mest om misbrug - for misbrug er individuelt.

Ærligt så er du velkommen til at oprette din egen tråd om hvem der ved mest om misbrug, og hvornår man ikke længere burde være styret af sit misbrug, men jeg skal bede dig om at det ikke foregår i min tråd, der egentlig handler om en reel nok problemstilling, ikke din mening til misbrug.
19
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Modesty Blame
Indlæg: 4364
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 523
Likede indlæg: 9496

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Modesty Blame » 23. jun 2018, 12:36

Jeg er faktisk enig med Aragorn i, at det er at lade sig styre af alkoholen. Jeg er bare af den opfattelse, at det ikke betyder, at man skal lade være med at lade sig styre. Det er så vigtigt, at man tager sine forholdsregler som misbruger, at man endelig skal sikre sig selv på alle mulige måder. Det er trods alt et spørgsmål om liv eller død. Når man så en dag føler sig parat til at gøre tingene på en anden måde - så gør man jo bare det.

Ingen er trods alt nogensinde døde af ikke at servere alkohol til et arrangement. Men der er folk, der er døde af at tage tilbagefald.
10
Iforbifarten
Indlæg: 569
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 37
Likede indlæg: 993

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Iforbifarten » 23. jun 2018, 13:02

Jeg ville gøre opmærksom på det med "I kan køre hjem"-vi nklen og ville bare tænke "Nå ok", hvis jeg modtog sådan en indbydelse. Jeg er med på holdet der gerne vil have noget andet end cola og sødt til maden. Jeg kan varmt anbefale Lammsbräus alkoholfri øl. De er med 0,0% alkohol https://www.lammsbraeu.de/produkte?hsCt ... 5abcc46054 De koster en kvart arm herhjemme, men måske de er billigere i Tyskland hvis I alligevel skal proviantere der. Mener også Warsteiners er på 0,0 og den smager også rigtig godt.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Zombie » 23. jun 2018, 18:52

Jeg synes, det ville være vildt træls, hvis jeres bryllupsdag blev dagen, hvor din kæreste/mand fik et tilbagefald. Jeg synes, brylluppet skal være på jeres præmisser.

I øvrigt kan man Google og youtube alternativer til alkoholiske drikke, som står godt til diverse mad. Det har jeg bla fået til et muslimsk bryllup og det var lækkert og anderledes.
Bagefter var der alkoholfri bar, med en mojito der smagte ægte, selvom der ikke var rom i.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf milisa » 23. jun 2018, 20:33

Jeg elsker øl og vin. Og for mig er det en stor del af min livskvalitet. Vin og øl kan, efter min mening, fuldende og komplementere et måltid. Vand er neutralt og bidrager med intet, sodavand og de såkaldte saft/juice-menuer decideret ødelægger smagsoplevelsen.

Men.

Fuck, hvor synes jeg, det er trist, at det kan være et decideret dilemma, om man skal gøre opmærksom på, at man ikke serverer alkohol til sin fest. Gør vegetarer det samme? Skal man gøre opmærksom på, at man ikke har tænkt sig at servere dessert? Eller avecs? Eller velkomstdrink?

TS, det, man skal fortælle i en invitation, er de ting, som kan gøre, at folk kunne finde på at melde afbud, fordi de ikke kan leve op til "betingelserne" og/eller hvis det er så "aparte", at man er nødt til at advare om det. Fx, hvis nu, at der er total forbud mod parfume, eller, hvis der er totalt stringente dress code. Hvis folk helt seriøst kunne finde på at melde afbud pga der ikke serveres alkohol, så gider man seriøst da heller ikke have dem til sit bryllup.

Men når jeg nu har sagt alt dette, så må jeg da indrømme, at jeg selv ville have det meget aparte, hvis jeg ikke var blevet "advaret" mod det, når jeg nu har den holdning til alkohols indflydelse på mad, som jeg har. Men kære TS, jeg synes seriøst, det siger mere om mig, end det gør om dig. Så rent principielt, nej, gu skal du ikke nævne det i invitationen, hvis din mavefornemmelse byder dig imod.

Og hvis du endelig gerne vil, så synes jeg bare, du skal gøre det som et ps: "PS. Vi vil i øvrigt gerne informere de af jer, der har interesse i den slags, at der ikke vil blive serveret alkohol til festen - men vi lover, at I ikke kommer til at tørste!" - agtigt.
5
Tally-ho
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Fru Sunshine » 23. jun 2018, 21:00

Jeg ville som gæst sætte pris på, at det blev nævnt, så jeg kunne tage forholdsregler med transport.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf hotlips » 24. jun 2018, 04:08

Det er nok svært for andre at vurdere, hvis der virkelig er risiko for at folk gemmer øl i hækken eller lignende så ville jeg utvivlsomt lade være men det er vel mest et spørgsmål om hvad det er for nogle mennesker i inviterer og hvad de er vant til sammen med jer.

Jeg drikker ikke og serverer sjældent alkohol, ikke fordi jeg har noget imod at folk drikker vin til en middag men det fylder bare ikke så jeg tænker som regel ikke over det og så har folk jo efterhånden vænnet sig til at det er der ikke her.
Vi havde købt vin så folk kunne få et par glas til maden da vi holdt navngivning og jeg vidste også godt at det ville få nogen til at tage tidligt hjem for så er det jo ikke en rigtig fest i deres øjne men så der måtte de så om, vi var godt tilfredse med at der ikke sad en eneste og galede op eller svejede på vejen ud. Og jeg kunne snildt finde på at holde det helt uden hvis der skal holdes flere af den slags.

Uanset hvad så ville jeg ikke skrive grunden, det ville bare blive helt kort at vi har valgt ikke at servere alkohol flettet ind hvor det nu passede i teksten.
2
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf 1234 » 24. jun 2018, 04:54

milisa skrev:Jeg elsker øl og vin. Og for mig er det en stor del af min livskvalitet. Vin og øl kan, efter min mening, fuldende og komplementere et måltid. Vand er neutralt og bidrager med intet, sodavand og de såkaldte saft/juice-menuer decideret ødelægger smagsoplevelsen.

Men.

Fuck, hvor synes jeg, det er trist, at det kan være et decideret dilemma, om man skal gøre opmærksom på, at man ikke serverer alkohol til sin fest. Gør vegetarer det samme? Skal man gøre opmærksom på, at man ikke har tænkt sig at servere dessert? Eller avecs? Eller velkomstdrink?

TS, det, man skal fortælle i en invitation, er de ting, som kan gøre, at folk kunne finde på at melde afbud, fordi de ikke kan leve op til "betingelserne" og/eller hvis det er så "aparte", at man er nødt til at advare om det. Fx, hvis nu, at der er total forbud mod parfume, eller, hvis der er totalt stringente dress code. Hvis folk helt seriøst kunne finde på at melde afbud pga der ikke serveres alkohol, så gider man seriøst da heller ikke have dem til sit bryllup.

Men når jeg nu har sagt alt dette, så må jeg da indrømme, at jeg selv ville have det meget aparte, hvis jeg ikke var blevet "advaret" mod det, når jeg nu har den holdning til alkohols indflydelse på mad, som jeg har. Men kære TS, jeg synes seriøst, det siger mere om mig, end det gør om dig. Så rent principielt, nej, gu skal du ikke nævne det i invitationen, hvis din mavefornemmelse byder dig imod.

Og hvis du endelig gerne vil, så synes jeg bare, du skal gøre det som et ps: "PS. Vi vil i øvrigt gerne informere de af jer, der har interesse i den slags, at der ikke vil blive serveret alkohol til festen - men vi lover, at I ikke kommer til at tørste!" - agtigt.

Sorry for et sidespørgsmål, men du rent faktisk prøvet en saftmenu på en rigtig gourmetrestaurant for dem synes jeg godt nok supplere maden fantastisk, når de er gennemført. Men jeg så også typen der synes vin og øl er overvurderet til mad.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf milisa » 24. jun 2018, 06:18

1234 skrev:
milisa skrev:Jeg elsker øl og vin. Og for mig er det en stor del af min livskvalitet. Vin og øl kan, efter min mening, fuldende og komplementere et måltid. Vand er neutralt og bidrager med intet, sodavand og de såkaldte saft/juice-menuer decideret ødelægger smagsoplevelsen.

Men.

Fuck, hvor synes jeg, det er trist, at det kan være et decideret dilemma, om man skal gøre opmærksom på, at man ikke serverer alkohol til sin fest. Gør vegetarer det samme? Skal man gøre opmærksom på, at man ikke har tænkt sig at servere dessert? Eller avecs? Eller velkomstdrink?

TS, det, man skal fortælle i en invitation, er de ting, som kan gøre, at folk kunne finde på at melde afbud, fordi de ikke kan leve op til "betingelserne" og/eller hvis det er så "aparte", at man er nødt til at advare om det. Fx, hvis nu, at der er total forbud mod parfume, eller, hvis der er totalt stringente dress code. Hvis folk helt seriøst kunne finde på at melde afbud pga der ikke serveres alkohol, så gider man seriøst da heller ikke have dem til sit bryllup.

Men når jeg nu har sagt alt dette, så må jeg da indrømme, at jeg selv ville have det meget aparte, hvis jeg ikke var blevet "advaret" mod det, når jeg nu har den holdning til alkohols indflydelse på mad, som jeg har. Men kære TS, jeg synes seriøst, det siger mere om mig, end det gør om dig. Så rent principielt, nej, gu skal du ikke nævne det i invitationen, hvis din mavefornemmelse byder dig imod.

Og hvis du endelig gerne vil, så synes jeg bare, du skal gøre det som et ps: "PS. Vi vil i øvrigt gerne informere de af jer, der har interesse i den slags, at der ikke vil blive serveret alkohol til festen - men vi lover, at I ikke kommer til at tørste!" - agtigt.

Sorry for et sidespørgsmål, men du rent faktisk prøvet en saftmenu på en rigtig gourmetrestaurant for dem synes jeg godt nok supplere maden fantastisk, når de er gennemført. Men jeg så også typen der synes vin og øl er overvurderet til mad.


Sidespørg du løs! :) Ja, jeg har prøvet det mange gange på flere forskellige, og det er, efter min mening, et no-go. Men jeg synes jo så bestemt heller ikke, at vin og øl er overvurderet til mad!
1
Tally-ho
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Orchidea » 24. jun 2018, 06:28

Jeg må indrømme at jeg ville blive lidt skuffet over en bryllupsmiddag og fest uden alkohol, for jeg kan godt lide en lille buzz og et bryllup er perfekt til en happy buzz.

Når det er sagt, så kunne jeg ikke finde på at melde afbud på den baggrund, jeg ville ikke brokke mig over det og jeg ville bestemt ikke gemme et lager i hækken. Jeg ville selvfølgelig deltage med et stort smil og glæde mig over den lykkelige begivenhed.

Det er jeres fest og i beslutter hvordan i ønsker at gøre det. Det er kun mht transport at jeg tænker det vil være rart at vide på forhånd.
2
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf HerErJeg » 24. jun 2018, 06:35

Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.
Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 06:48

HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf 1234 » 24. jun 2018, 07:06

milisa skrev:
1234 skrev:
milisa skrev:Jeg elsker øl og vin. Og for mig er det en stor del af min livskvalitet. Vin og øl kan, efter min mening, fuldende og komplementere et måltid. Vand er neutralt og bidrager med intet, sodavand og de såkaldte saft/juice-menuer decideret ødelægger smagsoplevelsen.

Men.

Fuck, hvor synes jeg, det er trist, at det kan være et decideret dilemma, om man skal gøre opmærksom på, at man ikke serverer alkohol til sin fest. Gør vegetarer det samme? Skal man gøre opmærksom på, at man ikke har tænkt sig at servere dessert? Eller avecs? Eller velkomstdrink?

TS, det, man skal fortælle i en invitation, er de ting, som kan gøre, at folk kunne finde på at melde afbud, fordi de ikke kan leve op til "betingelserne" og/eller hvis det er så "aparte", at man er nødt til at advare om det. Fx, hvis nu, at der er total forbud mod parfume, eller, hvis der er totalt stringente dress code. Hvis folk helt seriøst kunne finde på at melde afbud pga der ikke serveres alkohol, så gider man seriøst da heller ikke have dem til sit bryllup.

Men når jeg nu har sagt alt dette, så må jeg da indrømme, at jeg selv ville have det meget aparte, hvis jeg ikke var blevet "advaret" mod det, når jeg nu har den holdning til alkohols indflydelse på mad, som jeg har. Men kære TS, jeg synes seriøst, det siger mere om mig, end det gør om dig. Så rent principielt, nej, gu skal du ikke nævne det i invitationen, hvis din mavefornemmelse byder dig imod.

Og hvis du endelig gerne vil, så synes jeg bare, du skal gøre det som et ps: "PS. Vi vil i øvrigt gerne informere de af jer, der har interesse i den slags, at der ikke vil blive serveret alkohol til festen - men vi lover, at I ikke kommer til at tørste!" - agtigt.

Sorry for et sidespørgsmål, men du rent faktisk prøvet en saftmenu på en rigtig gourmetrestaurant for dem synes jeg godt nok supplere maden fantastisk, når de er gennemført. Men jeg så også typen der synes vin og øl er overvurderet til mad.


Sidespørg du løs! :) Ja, jeg har prøvet det mange gange på flere forskellige, og det er, efter min mening, et no-go. Men jeg synes jo så bestemt heller ikke, at vin og øl er overvurderet til mad!


Jeg har det så ret omvendt jeg er træt af vinmenuer, fordi jeg oftest ikke kan lide de vine der bliver valgt. Jeg synes meget få vine smager godt. Så jeg er ovenud lykkelig når jeg kan få noget andet.

Til
0
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf HerErJeg » 24. jun 2018, 07:06

DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?

Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.
2

Tilbage til "Livets forhold"