Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Juki » 24. jun 2018, 07:23

HerErJeg skrev:
DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?

Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.

Det er også min oplevelse i nogle sammenhænge.

Jeg drikker sjældent alkohol mere fordi jeg får migræne af det. Som regel er det ikke et problem til familiesammenkomster og mindre arrangementer som fødselsdage, men hvor kunne det dog nogle gange være rart med nogle alternativer til vand og sodavand til de mere fasttømrede traditioner og større arrangementer som fx julefrokoster og fejringer.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 07:26

HerErJeg skrev:Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.


Jeg synes, det er fint at tænke over drikkevarerne, selvom de er alkoholfri, ligesom de fleste værter også gør det med øl og vin, men jeg mener omvendt ikke, at TS og hendes kæreste har nødigt at kompensere for den manglende alkohol ved at stille et kæmpe batteri af forskellige drikkevarer til rådighed.
3
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf HerErJeg » 24. jun 2018, 08:13

DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.


Jeg synes, det er fint at tænke over drikkevarerne, selvom de er alkoholfri, ligesom de fleste værter også gør det med øl og vin, men jeg mener omvendt ikke, at TS og hendes kæreste har nødigt at kompensere for den manglende alkohol ved at stille et kæmpe batteri af forskellige drikkevarer til rådighed.

Ja og nej. Så længe det er drikkevarer i dåser, så får man det nok drukket derhjemme før eller siden. Hvis det er shaked, blendet, dybfrosset og/eller forberedt gennem lang tid, så er det selvfølgelig et sats, for det kan ikke gemmes og ryger i kloakken bagefter.
Jeg ville nok vælge at være large, og så bare sige, skal der være fest, så lad der være fest.

Men det er skidesvært hvad der bliver drukket. Vi havde havefest da det var aller varmest, så der var en vis mængde lettere afkølet rødvin, en del kold hvidvin, en del dåseøl + rigtig mange dåsesodavand. Alt sammen noget hvor jeg havde brugt oceaner af tid på at få nedkølet og holdt koldt + at have plads til mad i køleskabet.
Rødvinen blev så drukket næsten med det samme, så jeg måtte ind og finde supplerende flasker. Hvidvinen var der ikke stor afsætning på, lidt øl senere på aftenen - og i forhold til varmen og antallet gæster, så forsvandt der utroligt få sodavand. Så det gik slet ikke som jeg havde forestillet mig på forhånd.
Men jeg kan godt lide at mine gæster får hvad de vil have, så må jeg gøre mit bedste for at opfylde de ønsker. At det så ikke passer med det som jeg tror og regner med, det er en udfordring som heldigvis kan løses i de fleste tilfælde.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 08:33

HerErJeg skrev:a og nej. Så længe det er drikkevarer i dåser, så får man det nok drukket derhjemme før eller siden. Hvis det er shaked, blendet, dybfrosset og/eller forberedt gennem lang tid, så er det selvfølgelig et sats, for det kan ikke gemmes og ryger i kloakken bagefter.
Jeg ville nok vælge at være large, og så bare sige, skal der være fest, så lad der være fest.

Men det er skidesvært hvad der bliver drukket. Vi havde havefest da det var aller varmest, så der var en vis mængde lettere afkølet rødvin, en del kold hvidvin, en del dåseøl + rigtig mange dåsesodavand. Alt sammen noget hvor jeg havde brugt oceaner af tid på at få nedkølet og holdt koldt + at have plads til mad i køleskabet.
Rødvinen blev så drukket næsten med det samme, så jeg måtte ind og finde supplerende flasker. Hvidvinen var der ikke stor afsætning på, lidt øl senere på aftenen - og i forhold til varmen og antallet gæster, så forsvandt der utroligt få sodavand. Så det gik slet ikke som jeg havde forestillet mig på forhånd.
Men jeg kan godt lide at mine gæster får hvad de vil have, så må jeg gøre mit bedste for at opfylde de ønsker. At det så ikke passer med det som jeg tror og regner med, det er en udfordring som heldigvis kan løses i de fleste tilfælde.


Det var også mere princippet i forskellen, jeg kommenterede på.
Hvis man normalt kører med en af hver slags indenfor vin og øl, mener jeg ikke, at man pludselig skal stille med alverdens forskellige sodavand, juicer og bowler for at råde bod på, at der ikke serveres alkohol. Er man derimod glad for at byde på en stor variation i drikkevarer, skal man da bare fortsætte med det.
Jeg vil gerne forkæle mine gæster og vise hensyn, men de har ikke krav på noget, og hvis man som gæst giver udtryk for utilfredshed med udvalget af drikkevarer, er man efter min mening i langt de fleste tilfælde, jeg kan forestille mig, bare dårligt opdraget
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Tux » 24. jun 2018, 08:59

HerErJeg skrev:
DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?

Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.

Er cola en moderne sodavand? Amen seriøst er du 120 år gammel eller hvad?

Kan ikke se argumentet for er kæmpe udvalg af alkoholfri drikke, ud over hvad der normalt ville være som alternativ til vin/øl.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5013

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf HerErJeg » 24. jun 2018, 09:25

Tux skrev:
HerErJeg skrev:
DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?

Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.

Er cola en moderne sodavand? Amen seriøst er du 120 år gammel eller hvad?

Kan ikke se argumentet for er kæmpe udvalg af alkoholfri drikke, ud over hvad der normalt ville være som alternativ til vin/øl.

Amen seriøst, er du en voksen person siden du kommer med sådanne udfald?
4
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Tux » 24. jun 2018, 10:05

HerErJeg skrev:
Tux skrev:
HerErJeg skrev:
DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?

Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.

Er cola en moderne sodavand? Amen seriøst er du 120 år gammel eller hvad?

Kan ikke se argumentet for er kæmpe udvalg af alkoholfri drikke, ud over hvad der normalt ville være som alternativ til vin/øl.

Amen seriøst, er du en voksen person siden du kommer med sådanne udfald?

Coca cola blev første gang produceret Danmark i 1935, hvordan kan det på nogen måde betegnes som en moderne drik ?
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Zonta » 24. jun 2018, 10:28

Tux skrev:
HerErJeg skrev:
Tux skrev:
HerErJeg skrev:
DetSorteCirkus skrev:
HerErJeg skrev:Hvis det skal være alkoholfrit, så skal der være et stort udvalg af andre drikke, så der er noget til enhver smag.
Hvis der er vin, så accepterer nærmest alle at der er rød/hvidvin, og kun 1 slags af hver.

Hvis det er sodavand og lignende, så er mange langt mere kræsne, man har egne præferencer, med eller uden sukker, Pepsi kontra Coca-Cola, Faxe Kondi eller 7-up osv.
Skal festen holdes på hotel eller under mere private former?


Er det en forskel, du bare konstaterer, eller noget du samtidig finder rimeligt?

Jeg ved bare, at hvis der i et selskab er nogen som ikke drikker vin, så har de tit et tyndbenet udvalg som alternativ. De ældre bryder sig sjældent om cola og moderne sodavand i det hele taget. Yngre vil gerne prøve de nye varianter.
En anden tilgang kunne også være at gå all in på alternativer til 'kun' sodavand. Bowler, drinks, shots, en øjenåbner ud i verden uden alkohol. Der er mange tilgangsvinkler, hvis alkohol ikke skal være en del af festen.

Er cola en moderne sodavand? Amen seriøst er du 120 år gammel eller hvad?

Kan ikke se argumentet for er kæmpe udvalg af alkoholfri drikke, ud over hvad der normalt ville være som alternativ til vin/øl.

Amen seriøst, er du en voksen person siden du kommer med sådanne udfald?

Coca cola blev første gang produceret Danmark i 1935, hvordan kan det på nogen måde betegnes som en moderne drik ?

Jeg kan godt se hvad HerErJeg mener - jeg tror mange ældre synes det er for sødt. Ingen ældre jeg kender eller har kendt, har ytret ønske om at få en cola. Det er mest en danskvand eller citron- eller appelsinvand :)
4
J, juli 2018.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Allmost_Famous » 24. jun 2018, 10:46

Ej, for pokker...

Der bliver spurgt til om man skal gøre opmærksom på at der er nul alkohol på forhånd - ikke andet. Lad nu være med at få det til at handle om alt andet end det, det handler om. TS har flere gange sagt det.

Jeez...
6
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Kakro05 » 24. jun 2018, 10:58

Hold dagen som i ønsker og find nogle lækre drikke uden alkohol.
Jeg synes af og til at jeg ser spændende ting lavet med kefir/komboucha, men jeg har ikke så meget forstand på det.
Jeg ville måske nævne at folk godt kan tage bilen (jeg ville nok selv blive lidt træls over at skulle betale taxa, hvis vi bare havde kunne køre selv), men udover det, så bare go go go go!!!
2
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Neverkont » 24. jun 2018, 11:16

Zonta skrev:Jeg kan godt se hvad HerErJeg mener - jeg tror mange ældre synes det er for sødt. Ingen ældre jeg kender eller har kendt, har ytret ønske om at få en cola. Det er mest en danskvand eller citron- eller appelsinvand :)


Af ikke-alkoholiske kolde drikke foretrækker min mor på 81 en cola. :D
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf LadyFox » 24. jun 2018, 12:22

Neverkont skrev:
Zonta skrev:Jeg kan godt se hvad HerErJeg mener - jeg tror mange ældre synes det er for sødt. Ingen ældre jeg kender eller har kendt, har ytret ønske om at få en cola. Det er mest en danskvand eller citron- eller appelsinvand :)


Af ikke-alkoholiske kolde drikke foretrækker min mor på 81 en cola. :D

Jeg kender også én del ældre der godt kan lide en cola.

Da sødt er den sidste smag vi mister burde man jo faktisk sætte mere pris på cola jo ældre man bliver :lol:
3
...
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4585
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 666
Likede indlæg: 21021

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf catnip » 24. jun 2018, 13:28

Jeres dag på jeres måde. Men jeg synes kun det er fair at gøre gæsterne opmærksom på, at der ikke vil være alkohol. Jeg ser det som en rigtig brugbar oplysning på niveau med "festen bliver holdt på en stor græsplæne, så tag fornuftigt fodtøj på". I forhold til ingen alkohol kan gæsterne køre selv, og skal ikke tænke på eventuel overnatning.

Vi holder selv tit nogle fester der falder lidt uden for....normen. I hvert fald hvis man spørger min familie. Vi gør altid opmærksom på festens rammer, og så kan folk vælge om de vil deltage eller ej. Der er sgu altid en sur tante der skal brokke sig alligevel...men hende om det, ikke? :)
5
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 24. jun 2018, 14:18

Tusind tak for alle jeres gode råd og svar, de har været meget brugbare.
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
DifferentGirl
Indlæg: 359
Tilmeldt: 20. jun 2016, 21:51
Kort karma: 42
Likede indlæg: 525

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf DifferentGirl » 24. jun 2018, 21:02

Kære Honningprut

Stort tillykke med det forestående bryllup. Jeg tror på, at de fleste mennesker tager med til bryllup for at fejre kærligheden og ikke for at spise og drikke. Men jeg ved også godt, at alkohol er fast inventar ved sociale begivenheder i Danmark. Jeg ville derfor skrive det ganske kort, så folk er indstillet på det.

Som muslim drikker jeg ikke alhokol og jeg ville fuldt ud tilfreds med sodavand til maden. Det må helt og holdent være jeres beslutning. Når det er sagt så findes der mange virgin versioner af de fleste drinks og de smager altså lækkert. Det kunne være at nogle af jeres gæster bliver positivt overrasket over de alkoholfri alternativer.

God fornøjelse.
0

Tilbage til "Livets forhold"