Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 22. jun 2018, 15:30

Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:
1
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Hunkat » 22. jun 2018, 15:36

Jeg synes bare I skal gå all-out. Det er jeres bryllup, om der skal være vin/øl er jeres valg på linje med om I skal ha' rejecocktail eller suppe til forret. Smid det ud af vinduet, det gør jer utilpas at være i nærheden af, dont do it.

I kan jo skrive noget i retning af at gæsterne sagtens kan tage bilen fordi det ikke bliver serveret alkohol. Jeg ville ikke nødvendigvis føle trang til at skrive det. Og jeg ville aldrig efterspørge det til en fest hvor der åbenlyst at taget et valg.
27
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2591
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3873

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Anlewi » 22. jun 2018, 15:37

Jeg ville ikke skrive noget om det i invitationen. Jeg tvivler på i inviteret nogle der ikke ved hvordan i har det med alkohol

Jeg ville aldrig vælge et bryllup fra på grund af manglende alkohol, kød, slik eller andet.

Jeg kommer til bryllup for at fejre brudeparret og deres kærlighed.
Senest rettet af Anlewi 22. jun 2018, 15:39, rettet i alt 1 gang.
10
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Æble » 22. jun 2018, 15:37

Det er jeres bryllup og i sætter reglerne. Og dette er jo en lidt alvorlig sag, så mon ikke de fleste er forstående?

Jeg drikker selv meget lidt og ville overhovedet ikke tænke dårligt om et alkoholfrit bryllup. Især ikke med jeres baggrund, så skulle man da være en dårlig kammerat. Min mand kan godt lide at drikke sig fuld så han ville nok synes det var ærgerligt, men stadig forstå.

Jeg ville helt klart skrive det i invitationen. Hvis i er åbne omkring jeres fortid og modige ville jeg bare skrive det som det er. Så appelerer i også til gæsternes forståelse og undgår dumme bemærkninger til selve brylluppet. Fx “Da vi som i ved ikke længer drikker og gerne vil blive ved med ikke at drikke vil der ikke blive serveret alkohol til brylluppet. Vi ved dog at I godt kan sætte gang i en god fest uden og det håber I at i vil gøre”.
11
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf LadyFox » 22. jun 2018, 15:40

Jeg tror egentlig ikke jeg havde skrevet det i jeres sted. Altså, folk kommer vel for at fejre jer, og ikke nødvendigvis for at drikke sig fulde.
Folk forventer da helt sikkert alkohol, da det i vores kultur er det normale til den slags arrangementer, men der sker vel næppe noget ved at ikke alt bliver som folk forventer det.
Men skulle det skrives ville jeg nok bare skrive det som en indskudt bemærkning uden videre forklaring - Jeg synes misbrug er lidt for tungt et emne til at det behøver presses ned i en invitation. Mon ikke jeres gæster godt kan regne ud hvorfor, hvis det bare står der? Ellers kan de vel spørge ved lejlighed.

Hvis jeg var jer ville jeg dog med den alkoholkultur vi har her i landet gå all in på at finde lækre ikke-hverdags-agtige drikkevarer så drikkevarerne stadig er en del af oplevelsen.
4
...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Mani » 22. jun 2018, 15:42

Hvis folk kender jer og jeres historie ville jeg højest nævne det kort i indbydelsen. Jeg ville finde det helt naturligt og bare nyde at fejre jeres kærlighed.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11498
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18522

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf PaleSeptember » 22. jun 2018, 15:43

LadyFox skrev:Hvis jeg var jer ville jeg dog med den alkoholkultur vi har her i landet gå all in på at finde lækre ikke-hverdags-agtige drikkevarer så drikkevarerne stadig er en del af oplevelsen.


Det er jeg enig i. Jeg synes, at god mad godt kan blive en flad oplevelse, hvis der bare serveres en cola til.
4
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23120

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Aragorn » 22. jun 2018, 15:44

Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 12177

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf achillaxedprune » 22. jun 2018, 15:47

Godt valg med alkoholfrit bryllup! :gogo:

Jeg ville nævne det i indbydelsen, men ikke forklare det. Den foreslåede sætning om, at man godt kan køre hjem i bil, da det er et alkoholfrit bryllup, synes jeg er rigtig god.

Og tillykke!
8
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 22. jun 2018, 15:49

Aragorn skrev:
Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.


Det er en diskussion som jeg gerne tager med dig i en anden tråd, der ikke omhandler mit bryllup ;)
31
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 22. jun 2018, 15:53

Tak for alle jeres svar. De gav lidt mere klarhed. Jeg er nemlig bekymret for selve drukkulturen, og om det evt. bliver for meget for min kæreste, hvis der er alkohol indblandet. Han har nogle psykiske følger efter det liv han har levet, og har generelt haft svært ved at komme ud af sit misbrug.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Slettet bruger » 22. jun 2018, 15:53

Jeg ville skrive det. Så er folk forberedt. Hvis jeg først fandt ud af det når jeg satte mig ned til maden, og fik serveret juice eller noget, ville det klart være et samtaleemne, og så tror jeg det ville komme til at fylde for meget til jeres fest. Når det står i invitationen, har folk knævret af om det hjemmefra.
18
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11498
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18522

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf PaleSeptember » 22. jun 2018, 15:54

Aragorn skrev:
Honningprut skrev:Nå men sagen er den at min kæreste og jeg begge er tidligere misbrugere. Jeg har ikke som sådan haft et alkohol-misbrug nogensinde, men min kæreste har været dybt afhængig af alkohol. Vi går begge i NA, og min kæreste går ligeledes i AA. Vi forsøger at leve vores liv så normalt som muligt, deltager i festlige begivenheder osv. Jeg drikker sjældent, det sker måske en gang hver 4 - 5 måned, og jeg har ikke som sådan noget behov for det. Når jeg drikker er det i forbindelse med en begivenhed af en art.

Jeg har været clean fra mit stofmisbrug i mange år efterhånden (3½ år) og min kæreste var været ædru og clean 1½ år.

Det ikke som sådan fordi vi er lukkede med vores fortid, men det er noget vi har lagt bag os. Vi har aldrig alkohol i huset, og vores nærmeste ved godt, at de ikke skal stille an med alkohol her.

Spørgsmålet er så om vi skal holde et alkoholfrit bryllup. Det er egentlig noget vi begge ønsker i en eller anden forstand i hvert fald, da alkohol ikke som sådan siger os noget, og min kæreste generalt får det dårligt, får trang til alkohol, får angst osv - når han er i forbindelse med fulde folk. En anden løsning er at vi holder alkohol på et minimum, altså at der er lidt champagne til velkomst og måske en Bailey til kaffen, men at alt andet er skåret fra.

Ville i skrive det i invitationen, hvis i var os? Altså at brylluppet ikke indeholder alkohol? Ville i skrive en grund? Og hvordan kan man evt. formulerer det, så vi ikke lyder som dødvægt og snerper. :genert:


Jeg ville tænke at alkohol stadigt styrede mit liv, hvis jeg havde det på den måde.


Men selvom det til en vis grad er sådan, så er det jo flot, at de tager et aktivt valg ud fra det og handler på det.
15
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14703
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf sigge » 22. jun 2018, 15:57

Jeg synes sagtens, I helt kan undlade alkohol. De mennesker, I ønsker at dele jeres store dag med, kender jer vel godt nok til at vide hvorfor eller i hvert fald respektere det, selvom de ikke kender jeres historie.
Der findes jo også så mange spændende og lækre alkoholfri drikke efterhånden, at I sagtens finder noget, som folk, der ikke gider drikke vand, kan nyde. Hjemmelavet lemonade blandet op med danskvand er f.eks. virkelig lækkert og forfriskende.

Jeg synes ikke nødvendigvis, I behøver at skrive det i invitationen, men hvis I gør, kan jeg godt lide Hunkats forslag. Hvis I har mod på det, kan I også bare sige det i en eventuel velkomsttale.
3
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8524
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15155

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Zonta » 22. jun 2018, 16:05

Jeg tror altså også jeg ville skrive det. Ikke som i "I kraft af vores tidligere misbrug...", men mere som nogle af de andre forslag der er kommet. Kender jeres gæster til jeres situationer? Hvis ikke, skal I jo nok indstille jer på, at folk måske spørger hvorfor, men jeg tror det er federe at have taget de spørgsmål på forhånd fremfor når gæsterne står og "leder" efter velkomstdrink osv. Jeg tror også det vil gøre jer mere afslappede på dagen. Jeg synes det er så fin en beslutning - det er jeres bryllup og det er jer, der bestemmer.

Måske kunne I finde noget alkoholfri øl/vin/cider, så jeres gæster stadig vil få smagen og oplevelsen, men at din kæreste ikke skal gå og være angst for fulde folk?
2
J, juli 2018.

Tilbage til "Livets forhold"