Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Purple Haze » 22. jun 2018, 16:09

Jeg ville selv som gæst sætte pris på at vide det på forhånd, så man ikke havner i en dum situation.

Som Zonta siger, det kan godt følels lidt akavet fx at bede om rødvin til maden, når der ikke er noget. Fordi de fleste nok bare går ud fra at det er der.

Ville bestemt ikke vælge et alkoholfrit arrangement fra, slet ikke. Men kan godt lide at være forberedt.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 22. jun 2018, 16:12

Zonta skrev:Jeg tror altså også jeg ville skrive det. Ikke som i "I kraft af vores tidligere misbrug...", men mere som nogle af de andre forslag der er kommet. Kender jeres gæster til jeres situationer? Hvis ikke, skal I jo nok indstille jer på, at folk måske spørger hvorfor, men jeg tror det er federe at have taget de spørgsmål på forhånd fremfor når gæsterne står og "leder" efter velkomstdrink osv. Jeg tror også det vil gøre jer mere afslappede på dagen. Jeg synes det er så fin en beslutning - det er jeres bryllup og det er jer, der bestemmer.

Måske kunne I finde noget alkoholfri øl/vin/cider, så jeres gæster stadig vil få smagen og oplevelsen, men at din kæreste ikke skal gå og være angst for fulde folk?


Vores gæster kender til vores situation, men de fleste af vores venner kender ikke så meget til selve vores misbrugsliv, da jeg tog et miljøskifte for 3 år siden, min kæreste har fornyeligt gjort det samme, da vi flyttede sammen. Så det der med at "forstå" og "erkende" det liv vi har levet, kan være rigtig svært for mange af vores venner, fordi vi begge to naturligvis ikke er de samme mennesker, som da vi var i misbrug. Giver det nogen mening? :)

Det er en rigtig god ide med alkoholfri øl, vin og cidere, det havde jeg ikke selv sænket en tanke.
3
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Juki » 22. jun 2018, 16:18

Så længe der er andre lækre og gode drikkevarer lyder det overhovedet ikke værd at gamble og sætte din kæreste i en træls situation der kan ødelægge jeres bryllupsdag! Det kan I "teste" på alle mulige andre tidspunkter i mere uforpligtende sammenhænge.

Om I skal skrive det i invitationen synes jeg afhænger af vanerne hos dem der kommer. Er det fx nogen der kunne finde på at tage egne drikkevarer med eller gå fra festen for lige at få en øl, ligesom når folk lige går ud for at ryge, strække benene og få noget frisk luft? Så undgår I det jo ikke ved at informere folk på forhånd.

Hvor skal I holde festen? Hvis det er et sted med egen restaurant fx så kan I jo rådføre jer med dem om alkoholfrie drikkevarer til maden m.m.
4
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Zonta » 22. jun 2018, 16:18

Honningprut skrev:
Zonta skrev:Jeg tror altså også jeg ville skrive det. Ikke som i "I kraft af vores tidligere misbrug...", men mere som nogle af de andre forslag der er kommet. Kender jeres gæster til jeres situationer? Hvis ikke, skal I jo nok indstille jer på, at folk måske spørger hvorfor, men jeg tror det er federe at have taget de spørgsmål på forhånd fremfor når gæsterne står og "leder" efter velkomstdrink osv. Jeg tror også det vil gøre jer mere afslappede på dagen. Jeg synes det er så fin en beslutning - det er jeres bryllup og det er jer, der bestemmer.

Måske kunne I finde noget alkoholfri øl/vin/cider, så jeres gæster stadig vil få smagen og oplevelsen, men at din kæreste ikke skal gå og være angst for fulde folk?


Vores gæster kender til vores situation, men de fleste af vores venner kender ikke så meget til selve vores misbrugsliv, da jeg tog et miljøskifte for 3 år siden, min kæreste har fornyeligt gjort det samme, da vi flyttede vi sammen. Så det der med at "forstå" og "erkende" det liv vi har levet, kan være rigtig svært for mange af vores venner, fordi vi begge to naturligvis ikke er de samme mennesker, som da vi var i misbrug. Giver det nogen mening? :)

Det er en rigtig god ide med alkoholfri øl, vin og cidere, det havde jeg ikke selv sænket en tanke.

Det giver rigtig god mening :) I så fald tror jeg også det vil være rart for jer, at have tilkendegivet det på forhånd. Netop fordi alkoholkulturen i Danmark er så fasttømret. Jeg tror, hvis det var min fest og jeg først sagde det i en velkomsttale, at jeg ville gå og være opmærksom på, om folk snakkede om det og om jeg nu skulle til at stå og forklare om et tidligere misbrug til en lykkelig begivenhed. Hvis I fortæller det i invitationen, så kan folk spørge på forhånd, måske i forbindelse med, at de melder tilbage om de kommer eller ej. Tror i øvrigt ikke I får nogen afbud på dén baggrund.

Jeg tænkte bare, at selvom man kan lave mange alternativer, så kan det godt være, at nogen kunne tænke sig et glas vin eller en øl og så må de jo selv finde ud af om de vil have det alkoholfri :D
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Sangius » 22. jun 2018, 16:20

Man kan få rigtig gode alkoholfrie øl, vine og ciders.

Jeg drikker Nordic Gyldenbryg som er alkiholfri (0,5%), den er rigtig god.

Man kan købe nogle fancy ciders, elæer købe karafler og hælde op i.

Personligt ville jeg være død ligeglad med, om der var alkohol til brylluppet. Og havde nok bare nævnt det i invitationen uden videre forklaring. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Honningprut » 22. jun 2018, 16:28

Juki skrev:Så længe der er andre lækre og gode drikkevarer lyder det overhovedet ikke værd at gamble og sætte din kæreste i en træls situation der kan ødelægge jeres bryllupsdag! Det kan I "teste" på alle mulige andre tidspunkter i mere uforpligtende sammenhænge.

Om I skal skrive det i invitationen synes jeg afhænger af vanerne hos dem der kommer. Er det fx nogen der kunne finde på at tage egne drikkevarer med eller gå fra festen for lige at få en øl, ligesom når folk lige går ud for at ryge, strække benene og få noget frisk luft? Så undgår I det jo ikke ved at informere folk på forhånd.

Hvor skal I holde festen? Hvis det er et sted med egen restaurant fx så kan I jo rådføre jer med dem om alkoholfrie drikkevarer til maden m.m.


Det er nok lidt typerne der godt kunne finde på at have en pose øl gemt i hækken eller bag i bilen, hvis man kan sige det på den måde :)

Vi skal holde det i et forsamlingshus, vi bor tæt på grænsen til Tyskland, så vi skal selv stå for indkøb af drikkevare i forbindelse med brylluppet.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Sophies-mor » 22. jun 2018, 16:32

Honningprut skrev:
Zonta skrev:Jeg tror altså også jeg ville skrive det. Ikke som i "I kraft af vores tidligere misbrug...", men mere som nogle af de andre forslag der er kommet. Kender jeres gæster til jeres situationer? Hvis ikke, skal I jo nok indstille jer på, at folk måske spørger hvorfor, men jeg tror det er federe at have taget de spørgsmål på forhånd fremfor når gæsterne står og "leder" efter velkomstdrink osv. Jeg tror også det vil gøre jer mere afslappede på dagen. Jeg synes det er så fin en beslutning - det er jeres bryllup og det er jer, der bestemmer.

Måske kunne I finde noget alkoholfri øl/vin/cider, så jeres gæster stadig vil få smagen og oplevelsen, men at din kæreste ikke skal gå og være angst for fulde folk?


Vores gæster kender til vores situation, men de fleste af vores venner kender ikke så meget til selve vores misbrugsliv, da jeg tog et miljøskifte for 3 år siden, min kæreste har fornyeligt gjort det samme, da vi flyttede sammen. Så det der med at "forstå" og "erkende" det liv vi har levet, kan være rigtig svært for mange af vores venner, fordi vi begge to naturligvis ikke er de samme mennesker, som da vi var i misbrug. Giver det nogen mening? :)

Det er en rigtig god ide med alkoholfri øl, vin og cidere, det havde jeg ikke selv sænket en tanke.

Jeg er så en lille bitte smule modsat her med alkoholfri øl, vin og cidere.
Og det er jeg, fordi det ikke er alkoholFRIT - i hvert fald for vinenes vedkommende. Men DE-alkoholiseret. Dvs. der er stadig en rest alkohol i, som jeg fik det forklaret. Ikke nok til at blive fuld og hu hej, hvor det går. Men det kan være nok til at trigge en alkoholiker iflg. den misbrugskonsulent, jeg talte med i anledning af min mors alkoholisering.
Og samtidig, så tænker jeg signalværdi ...
(men det er nok OT, så jeg fortæller kun, hvad jeg tænker, hvis jeg direkte bliver spurgt)

Og tillykke med brylluppet :)
Jeg ville skrive noget i stil med vi inviterer ... alkoholfrit bryllup... ish.

Og så gå all in på lækre alkoholfri cocktails, drinks til maden osv.
7
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Filipai » 22. jun 2018, 16:37

Jeg elsker selv at fulde mig, og ville nok være lidt spørgende om hvor alkoholen var, hvis i ikke nævnte noget. Jeg ville dog aldrig nogensinde se ned på, og da slet ikke fravælge et alkoholfri bryllup, eller fest for den sags skyld. Skriv som hunkat at man kan tage bilen da det bliver uden alkohol, men andre lækre drikkevarer. Og så fyr op på masse lækre safter, og alkoholfrie bobler.
5
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15156

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Zonta » 22. jun 2018, 16:40

Sophies-mor skrev:
Honningprut skrev:
Zonta skrev:Jeg tror altså også jeg ville skrive det. Ikke som i "I kraft af vores tidligere misbrug...", men mere som nogle af de andre forslag der er kommet. Kender jeres gæster til jeres situationer? Hvis ikke, skal I jo nok indstille jer på, at folk måske spørger hvorfor, men jeg tror det er federe at have taget de spørgsmål på forhånd fremfor når gæsterne står og "leder" efter velkomstdrink osv. Jeg tror også det vil gøre jer mere afslappede på dagen. Jeg synes det er så fin en beslutning - det er jeres bryllup og det er jer, der bestemmer.

Måske kunne I finde noget alkoholfri øl/vin/cider, så jeres gæster stadig vil få smagen og oplevelsen, men at din kæreste ikke skal gå og være angst for fulde folk?


Vores gæster kender til vores situation, men de fleste af vores venner kender ikke så meget til selve vores misbrugsliv, da jeg tog et miljøskifte for 3 år siden, min kæreste har fornyeligt gjort det samme, da vi flyttede sammen. Så det der med at "forstå" og "erkende" det liv vi har levet, kan være rigtig svært for mange af vores venner, fordi vi begge to naturligvis ikke er de samme mennesker, som da vi var i misbrug. Giver det nogen mening? :)

Det er en rigtig god ide med alkoholfri øl, vin og cidere, det havde jeg ikke selv sænket en tanke.

Jeg er så en lille bitte smule modsat her med alkoholfri øl, vin og cidere.
Og det er jeg, fordi det ikke er alkoholFRIT - i hvert fald for vinenes vedkommende. Men DE-alkoholiseret. Dvs. der er stadig en rest alkohol i, som jeg fik det forklaret. Ikke nok til at blive fuld og hu hej, hvor det går. Men det kan være nok til at trigge en alkoholiker iflg. den misbrugskonsulent, jeg talte med i anledning af min mors alkoholisering.
Og samtidig, så tænker jeg signalværdi ...
(men det er nok OT, så jeg fortæller kun, hvad jeg tænker, hvis jeg direkte bliver spurgt)

Og tillykke med brylluppet :)
Jeg ville skrive noget i stil med vi inviterer ... alkoholfrit bryllup... ish.

Og så gå all in på lækre alkoholfri cocktails, drinks til maden osv.

Det har du helt ret i - jeg ved godt, at mange af de ting ikke er alkoholfri, men måske har en alkoholprocent på 0,2-0,5 eller noget i den dur. Jeg læser det dog ikke som at TS' kæreste har svært ved at håndtere selve alkoholen og at holde sig fra den, men mere andres reaktion på alkohol, fulde folk osv. Derfor tænkte jeg, at det kunne være en idé til de gæster, der gerne vil have smagen af øl/vin/cider uden at kæresten skal være nervøs for at gæsterne bliver fulde :)

Men jeg har aldrig haft en misbruger tæt inde på livet, så jeg ved ikke noget om triggere osv. i den forbindelse. Men tak for input :)
1
J, juli 2018.
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Modesty Blame » 22. jun 2018, 16:46

Jeg ville nok i hvert fald tage en lille snak med dem, der kunne finde på at gemme en pose i hækken (hvad er det? Halbal 1992?). Jeg forstår jer godt, mens jeg samtidigt tog et bevidst valg om, der var mindre mængder alkohol, sidst jeg holdt en større ting. Det betød så bare, at mine forældre slap for at købe øl og vin i lang tid derefter, for de færreste drak noget særligt.

Nu er et bryllup lidt anderledes, så hvis det er vigtigt - så sig det.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Sophies-mor » 22. jun 2018, 16:48

Zonta skrev:
Sophies-mor skrev:
Honningprut skrev:
Zonta skrev:Jeg tror altså også jeg ville skrive det. Ikke som i "I kraft af vores tidligere misbrug...", men mere som nogle af de andre forslag der er kommet. Kender jeres gæster til jeres situationer? Hvis ikke, skal I jo nok indstille jer på, at folk måske spørger hvorfor, men jeg tror det er federe at have taget de spørgsmål på forhånd fremfor når gæsterne står og "leder" efter velkomstdrink osv. Jeg tror også det vil gøre jer mere afslappede på dagen. Jeg synes det er så fin en beslutning - det er jeres bryllup og det er jer, der bestemmer.

Måske kunne I finde noget alkoholfri øl/vin/cider, så jeres gæster stadig vil få smagen og oplevelsen, men at din kæreste ikke skal gå og være angst for fulde folk?


Vores gæster kender til vores situation, men de fleste af vores venner kender ikke så meget til selve vores misbrugsliv, da jeg tog et miljøskifte for 3 år siden, min kæreste har fornyeligt gjort det samme, da vi flyttede sammen. Så det der med at "forstå" og "erkende" det liv vi har levet, kan være rigtig svært for mange af vores venner, fordi vi begge to naturligvis ikke er de samme mennesker, som da vi var i misbrug. Giver det nogen mening? :)

Det er en rigtig god ide med alkoholfri øl, vin og cidere, det havde jeg ikke selv sænket en tanke.

Jeg er så en lille bitte smule modsat her med alkoholfri øl, vin og cidere.
Og det er jeg, fordi det ikke er alkoholFRIT - i hvert fald for vinenes vedkommende. Men DE-alkoholiseret. Dvs. der er stadig en rest alkohol i, som jeg fik det forklaret. Ikke nok til at blive fuld og hu hej, hvor det går. Men det kan være nok til at trigge en alkoholiker iflg. den misbrugskonsulent, jeg talte med i anledning af min mors alkoholisering.
Og samtidig, så tænker jeg signalværdi ...
(men det er nok OT, så jeg fortæller kun, hvad jeg tænker, hvis jeg direkte bliver spurgt)

Og tillykke med brylluppet :)
Jeg ville skrive noget i stil med vi inviterer ... alkoholfrit bryllup... ish.

Og så gå all in på lækre alkoholfri cocktails, drinks til maden osv.

Det har du helt ret i - jeg ved godt, at mange af de ting ikke er alkoholfri, men måske har en alkoholprocent på 0,2-0,5 eller noget i den dur. Jeg læser det dog ikke som at TS' kæreste har svært ved at håndtere selve alkoholen og at holde sig fra den, men mere andres reaktion på alkohol, fulde folk osv. Derfor tænkte jeg, at det kunne være en idé til de gæster, der gerne vil have smagen af øl/vin/cider uden at kæresten skal være nervøs for at gæsterne bliver fulde :)
:)
Men jeg har aldrig haft en misbruger tæt inde på livet, så jeg ved ikke noget om triggere osv. i den forbindelse. Men tak for input :)

Nu tænkte jeg primært, hvis nogle af gæsterne har den slags issues også.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Tibbler » 22. jun 2018, 16:52

Jeg ville sætte pris på at vide, at vi selv ville kunne køre hjem, og ikke skulle finde alternativ transport.

Så ville jeg finde noget sodavand eller juice, som ikke bare er coca cola eller pepsi, men fra danske mikrobryggerier eller lign.
5
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 414
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Flisseline » 22. jun 2018, 16:57

Tibbler skrev:Jeg ville sætte pris på at vide, at vi selv ville kunne køre hjem, og ikke skulle finde alternativ transport.

Så ville jeg finde noget sodavand eller juice, som ikke bare er coca cola eller pepsi, men fra danske mikrobryggerier eller lign.


Enig. Vi ville undlade at tage bilen og leve med besværet med offentlig transport for at kunne drikke vin til maden begge to. Og så ville det være ret så ærgerligt til festen at finde ud af at vi sagtens kunne have taget bilen og nydt den luksus i stedet :)

Jeg ville skrive "vi gør opmærksom på at festen er alkoholfri". Ingen forklaring.
9
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Giraffie » 22. jun 2018, 16:59

Hvis jeres gæster er klar over jeres fortid, kunne i måske sætte sådan et sticker her i invitationen https://www.etsy.com/listing/265828383/ ... r-stickers
Så slipper man for at finde den rigtige formulering.

Hvis jeg kom til et bryllup og der ikke blev serveret alkohol, ville jeg tænke "det er da mærkeligt" de 2 første minutter. Og så ellers glemme det resten af tiden.
Men et godt forslag med forskellige alkohol fri øl og cider.
3
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Alkoholfrit bryllup - Ville i gøre gæsterne det klart i invitationen?

Indlægaf Grissebassen » 22. jun 2018, 17:08

Jeg er enig i, at det er en god idé at nævne, så folk er forberedte. Både i forhold til at undgå akavede spørgsmål, at folk lader bilen stå hjemme osv. Men jeg kommer også til at tænke på en af mine gode veninder, som lider af social angst. En af hendes coping-metoder er, at alkohol dulmer angsten ved et sådan arrangement, og får det sociale til at glide lettere. For folk, der enten lider af angst, eller bare ikke lige er så gode til større arrangementer, kan det være rart at være mentalt forberedte på, hvad det er for et slags arrangement.
3

Tilbage til "Livets forhold"