Dilemma - søster og veninde

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 14. aug 2015, 07:44

Nå men så starter vi lige ud på denne her debat med et lille dilemma...

Jeg har den her veninde, som jeg har kendt i ca. 20 år. Vi har mest vores fortid til fælles i dag, da hun er enlig mor til to børn, og jeg er kronisk single uden børn. Hun er ikke en man vil kategorisere som "værende gang i" og kan måske være lidt kedelig/tilbageholdende, men vi har som regel en del fine samtaler, når vi er sammen, og en sjælden gang i mellem slår hun sig også løs på en bytur. Vi har gennem tiden ofte været på festival og til koncert sammen.

Så har jeg den her søster, som jeg først har mødt som voksen for 8 år siden. Vi er ret forskellige som mennesker, men har dog en del til fælles alligevel på interessesiden. Hun er vokset op som enebarn, og jeg er vokset op med mindre søskende. Vi bruger tid sammen på koncerter, biografen og festivaler og mødes også jævnligt til en øl eller en film på Netflix.

Min veninde og min søster har mødt hinanden mange gange i forbindelse med koncerter eller på festival, og når jeg har holdt gilde - vi har endda boet en uge sammen i telt på festival. Min søster har flere gange givet udtryk for, at hun synes min veninde er kedelig og ikke har noget at snakke med hende om, hvis jeg forlader lokalet. Hun har ikke noget dårligt at sige om hende, udover at hun er kedelig.

Nu er situationen den, at jeg sammen med ovenstående søster (søster1) og min anden søster (søster2) har planlagt at tage til et musikarrangement sammen. Søster1 har en stor omgangskreds i forbindelse med en sportsgren, som også skal med, så hun har valgt at invitere alle via facebook til brunch hos hende først. I sidste uge fortæller min veninde mig, at hun nu også har købt billet til arrangementet, hvilket jeg siger til søster1.

Og her udbryder hun så: "Øøøøøøv, skal hun med!? Hun kan altså ikke komme til brunch hos mig, jeg gider simpelthen ikke have hende med, hun er så kedelig." Og det er hun jo i sin gode ret til. Jeg melder ud, at jeg synes det er lidt mærkeligt, når hun ukritisk har inviteret alle mulige andre+kærester, men at det jo er hendes valg, og at jeg så nok dropper brunchen for at følges med veninden, så hun ikke skal tage alene afsted. Og her melder søster1 så ud, at det kan jeg ikke, for jeg har allerede meldt mig til på FB og det ville være dårlig stil at melde afbud. Her bliver vores samtale afbrudt, og så er vi ikke vendt tilbage til det siden.

Jeg taler så med søster2 om det her den anden dag, som bliver ret chokeret over søster1's udmelding, da vi alle 4 efter hendes mening ofte har hygget os sammen. Søster2 melder ud til mig, at hun helt klart dropper brunchen og mødes med veninden i stedet, hvis det skal være på den måde.

Og her kommer spørgsmålet så - hvem er urimelig? Søster1 for kategorisk at afvise veninden og samtidig kræve, at jeg møder op? Eller mig for at ville aflyse en allerede indgået aftale, fordi min veninde efterfølgende støder til?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 07:51

Jeg synes, du er urimelig.

Man kan ikke takke ja til er arrangement og så takke nej efterfølgende, fordi man ikke må få lov at medbringe en ekstra person.

Hvis din søster havde givet dug liv til at medbringe andre veninder, en kæreste eller sådan, kan jeg dog godt forstå, at du synes, det er irriterende, din veninde ikke må komme med, men det er nu engang din søsters valg som vært.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf icelady » 14. aug 2015, 07:58

Din søster bestemmer egenrådigt, hvem hun vil have med til brunch.

Dernæst; jeg synes sagtens du kan tillade dig at melde afbud til brunchen, af sympati for din veninde.

Men hvis din søster 1 har inviteret en pæn stor del, så burde hun være så large at hun kunne se igennem med veninden er der. Der kommer vel så mange, at hun højst behøver sige "Hej" til veninden.

Edit: Jeg synes som sådan ikke man kan snakke om at være urimelig; jeg synes din søster 1 virker smålig.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Anigav » 14. aug 2015, 08:11

Jeg havde også hoppet fra den brunch, for at følges med veninden. Din søster er i sin gode ret, til at bestemme hvem hun vil have med, men jeg synes godt nok det er en mærkelig grund, at veninden er kedelig!? Bevares, det er da altid sjovest hvis selskabet er på samme niveau, men det er en brunch, med mange andre gæster. Hun kan da heller ikke afstemme humøret på alle inden de kommer, for at være sikker på at de er tilpas i "hopla" den dag. Jeg synes virkelig det er mystisk :genert:

Så ja, jeg havde taget afsted med veninden. Man kan jo sige, at din søster har hele hendes brunch-selskab at hygge sig med inden, hvor din veninde "kun" har dig, og måske? din anden søster. Hvis din søster1 ikke forstår det, så burde hun virkelig hive hovedet ud af r*ven, og tænke lidt på andre.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 14. aug 2015, 08:17

Hmm, lidt blandede bolcher - men tak for tilbagemeldingerne.

En af grundene til, at søster2 og jeg nok bliver så overrasket over at hun afviser veninden, er, at vi jo altid før har fulgtes alle sammen. Der har forskellen bare været, at vi alle andre gange er mødtes hos mig før et arrangement. Men lige denne gang er arrangementet stort set i søster1's baghave, og derfor mødes vi hos hende denne gang. Så det var bare aldrig faldet mig ind, at veninden ikke skulle være selvskrevet til denne brunch, hvis hun besluttede sig for at købe billet. Og det er så måske min fejl, for jeg vidste jo godt, at min søster mener, at hun er kedelig. Men ja, der kommer 15 personer til brunch, så man skulle mene, at hun kunne overskue at ignorere hende...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 14. aug 2015, 08:23

Yvooonne skrev:
Anigav skrev:Jeg havde også hoppet fra den brunch, for at følges med veninden. Din søster er i sin gode ret, til at bestemme hvem hun vil have med, men jeg synes godt nok det er en mærkelig grund, at veninden er kedelig!? Bevares, det er da altid sjovest hvis selskabet er på samme niveau, men det er en brunch, med mange andre gæster. Hun kan da heller ikke afstemme humøret på alle inden de kommer, for at være sikker på at de er tilpas i "hopla" den dag. Jeg synes virkelig det er mystisk :genert:

Så ja, jeg havde taget afsted med veninden. Man kan jo sige, at din søster har hele hendes brunch-selskab at hygge sig med inden, hvor din veninde "kun" har dig, og måske? din anden søster. Hvis din søster1 ikke forstår det, så burde hun virkelig hive hovedet ud af r*ven, og tænke lidt på andre.



Jeg tænker også at hvis man er en flok, så er det vel lige meget om en af gæsterne er kedelig? Så længe personen er sød og rar, så er kedelig vel ligemeget når man er mange sammen - tænker jeg.


Præcis det samme tænker jeg. Og der er vitterligt intet ondt i denne pige, hun er bare ret tilbageholdende og siger ikke så meget i større forsamlinger.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf thomassneum » 14. aug 2015, 08:29

Havde ikke tænkt to gange over at tage med venninden.
Din søster har naturligvis ret til at gøre som hun vil, men jeg ser hende som en som sætter forhindringer op.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Anigav
Indlæg: 103
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:55
Kort karma: 22
Likede indlæg: 177

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Anigav » 14. aug 2015, 09:11

Jeg forstår det altså ikke. Din søster virker ikke som en særlig sympatisk person. Selvfølgelig bestemmer hun selv hvem hun vil have med, uanset hvor åndsvag man så kan mene grunden er. Men at hun så ingen forståelse har for, at du ikke bare vil lade veninden "sejle sin egen sø" :tie:

Her kan folk også få et nej, til at tage bestemte personer med, men det er hvis det er et lille selskab. Jeg forsøger selv at invitere så folk matcher hinanden nogenlunde. Hvis det er større selskaber, er jeg fuldstændig ligeglad, så længe folk opfører sig ordentligt. Min erfaring siger mig, at de "kedelige" alligevel nok skal finde de andre "kedelige" og så får alle som regel en god aften.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf hotlips » 14. aug 2015, 10:18

har din søster så også kunnet ta venner med stort set som hun ville de andre gange når det har været hos dig?

jeg synes det virker småligt,jeg kan godt forstå man ikke bare vil tvangsindlægges til at folk slæber alle mulige med man ikke kan fordrage eller tar folk med uinviteret og uden at give besked,det er ikke så længe siden jeg selv fik et føl på tværs fordi nogen gjorde det her..men med 15 mennesker og når din veninde nu ikke har generet nogen synes jeg ikke det er spor sympatisk,jeg synes det er rigtig fint din anden søster og du tager afsted med veninden,din søster har jo rigeligt selskab og det betyder vel også mere for jer at dele det med jeres egen veninde end med alle mulige af din søsters bekendte.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 11:02

Jeg synes nu stadig, det er lidt tyndt at melde sig til et arrangement og så bare droppe det, fordi man vil følges med en veninde.

Selvfølgelig med forbehold for, at det er en større brunch, hvor veninden jo ikke vil dominere noget, og for, hvis søsteren altid har kunnet tage venner med hos TS. Men det der med: "Nå, nu har min veninde også købt billet, så nu dropper jeg brunchen med dig", synes jeg ikke er okay.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 14. aug 2015, 11:58

hotlips skrev:har din søster så også kunnet ta venner med stort set som hun ville de andre gange når det har været hos dig?


Det er altid meldingen her hos mig - i hvert fald hvis det drejer sig om "forfest" før et arrangement. Så kan man jo ligeså godt følges, hvis man skal samme sted hen. Og hun har da også før haft nogle med, som jeg ikke har mødt før.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Xeen-ia
Indlæg: 115
Tilmeldt: 14. aug 2015, 09:17
Kort karma: 24
Likede indlæg: 265

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Xeen-ia » 14. aug 2015, 13:09

Mi55y skrev:
hotlips skrev:har din søster så også kunnet ta venner med stort set som hun ville de andre gange når det har været hos dig?


Det er altid meldingen her hos mig - i hvert fald hvis det drejer sig om "forfest" før et arrangement. Så kan man jo ligeså godt følges, hvis man skal samme sted hen. Og hun har da også før haft nogle med, som jeg ikke har mødt før.


I så tilfælde synes jeg egentlig din søster er på grænsen til uforskammet.
Der er jo ingen der har bedt hende om at underholde din veninde til den brunch, så hvis hun synes hun er kedelig kan hun jo konversere med sine andre gæster.
Jeg havde gjort det samme som dig.
1
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Skralde » 14. aug 2015, 18:52

Mi55y skrev:
hotlips skrev:har din søster så også kunnet ta venner med stort set som hun ville de andre gange når det har været hos dig?


Det er altid meldingen her hos mig - i hvert fald hvis det drejer sig om "forfest" før et arrangement. Så kan man jo ligeså godt følges, hvis man skal samme sted hen. Og hun har da også før haft nogle med, som jeg ikke har mødt før.


Jeg synes bestemt at du er en god veninde og at din søster opfører sig urimeligt. Der går jo absolut intet af hende, ved at invitere din veninde med også til sådan et stort arrangement - et arrangement som hun tilmed under normale omstændigheder ville være inviteret med til. hvis det blot var holdt andetsteds.
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Nurse
Indlæg: 53
Tilmeldt: 14. aug 2015, 17:37
Kort karma: 2
Likede indlæg: 48

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Nurse » 14. aug 2015, 19:01

Kan du ikke prøve at snakke med din søster igen for at høre, om din veninde ikke kan komme med? Hun burde jo let kunne undgå hende, når hun har inviteret 15 andre mennesker.
Ellers synes jeg ikke, at du rigtig kan tillade dig at droppe den aftale, du allerede har, fordi din veninde pludselig har købt en billet til samme arrangement. Der går vel heller intet i vejen for, at i mødes til arrangementet?
0
Brugeravatar
Slowpoke
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. aug 2015, 16:51
Kort karma: 22
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 105
Kontakt:

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Slowpoke » 14. aug 2015, 19:54

Så er det vist heller ikke værre at melde afbud til en brunch i forvejen, sådan rent lavpraktisk hvad angår mad og sædearrangement. Jeg havde hygget med veninden i stedet.
0
Jeg gik muligvis under brugernavnet cosgrove før i tiden... muligvis.

Tilbage til "Livets forhold"