Er 30års-krise en ting?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Wizzze » 24. jun 2018, 21:57

Inspireret af denne artikel om en ny dansk mini serie om livet omkring de 30, så melder spørgsmålet sig er 30års krise en ting?

https://www.bt.dk/film-og-tv/klar-til-j ... len-bliver

»Der er en grund til, at der er et fænomen, der hedder 30 års-krisen. Halvdelen bliver gravide og halvdelen går fra deres kærester. Man gør ligesom status i slutningen af 20’erne. Jeg havde ikke noget før det, hvor jeg tænkte: Det skal jeg have nået. Men jeg havde altid tænkt, jeg var noget bestemt, når jeg nåede de 30. For rigtig mange er man bare sjældent der, hvor man troede, man ville være, og det er måske også okay,«

Er det rigtigt?

Omtalte serie er i øvrigt på YT




https://mustsee.yousee.dk/comedy/29
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Kattefjæs » 24. jun 2018, 22:02

Det ved jeg ikke rigtig. Jeg blev 31 sidst. Da jeg fyldte 30 var der alle mulige andre som havde en mening om hvad jeg skulle tænke og føle om dét, men jeg kan ikke se hvorfor eller hvordan det skulle være så anderledes. Altså jeg vågner jo stadig op hver morgen og er mig? Sååå...

Men jeg har så heller ikke haft nogen ideer om at jeg skulle nå noget bestemt inden år x, eller sådan noget.

Min sidste rigtig alvorlige krise var da jeg var arbejdsløs, og det faldt tilfældigvis da jeg var i slut 20'erne, men det havde jo ikke noget med min alder at gøre. Jeg havde haft den samme krise på hvis det var sket på et andet tidspunkt.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Wizzze » 24. jun 2018, 22:02

Her passer det påfaldende godt :genert:
Det var omkring de 30 der blev gjort status, og jeg opdagede at nok var der styr på karriere, lejlighed osv. men at det sejlede på det personlige og følelsesmæssige/kærlige plan. Og lige så nemt jeg synes det arbejdsmæssige og materielle var, lige så svært var den anden del. Det tog godt nok mange år af 30´erne før der skete noget på den front :tie:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Kattefjæs » 24. jun 2018, 22:10

Wizzze skrev:Her passer det påfaldende godt :genert:
Det var omkring de 30 der blev gjort status, og jeg opdagede at nok var der styr på karriere, lejlighed osv. men at det sejlede på det personlige og følelsesmæssige/kærlige plan. Og lige så nemt jeg synes det arbejdsmæssige og materielle var, lige så svært var den anden del. Det tog godt nok mange år af 30´erne før der skete noget på den front :tie:


Hvis jeg skal gøre status på den måde, så er det nok omvendt her. Jeg har haft fint styr på det personlige og følelsesmæssige længe, men på det mere materielle plan, og når det kommer til at gøre karriere, så har jeg ikke haft ret meget held i sprøjten. :lol: Men jeg har aldrig tænkt at jeg skulle opnå x på y tidspunkt, eller på anden vis haft bestemte milepæle jeg ville nå, så det er ikke noget som har generet mig som sådan.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 22:28

Kattefjæs skrev:Det ved jeg ikke rigtig. Jeg blev 31 sidst. Da jeg fyldte 30 var der alle mulige andre som havde en mening om hvad jeg skulle tænke og føle om dét, men jeg kan ikke se hvorfor eller hvordan det skulle være så anderledes. Altså jeg vågner jo stadig op hver morgen og er mig? Sååå...

Men jeg har så heller ikke haft nogen ideer om at jeg skulle nå noget bestemt inden år x, eller sådan noget.

Min sidste rigtig alvorlige krise var da jeg var arbejdsløs, og det faldt tilfældigvis da jeg var i slut 20'erne, men det havde jo ikke noget med min alder at gøre. Jeg havde haft den samme krise på hvis det var sket på et andet tidspunkt.


Jeg var på vej ind for at skrive noget af det samme.
At hvis folk ikke har en krise, skal de i hvert fald i en hel del tilfælde nok få det pga. omgivelsernes tilgang til det at blive 30. Eller, for den sags skyld, noget andet rundt.

Personligt kan jeg ikke relatere til ideen. Jeg har altid (de første mange år lidt ubevidst) opfattet mit liv som mange små kredsløb med hver deres proces og mening, så jeg har aldrig stræbt efter at nå et vist sted hen og blive "sat". Da jeg blev 30, havde jeg faktisk, på godt og ondt, oplevet rigtig meget af det, jeg som barn og ung havde ønsket og forestillet mig, samtidig med at jeg absolut ikke havde følelsen af at være i mål, uden at det nødvendigvis skal forstås i en videre ambitiøs betydning. Det er mere noget med, at jeg er kronisk nysgerrig og ikke føler, at et eller andet er spildt, fordi det ender med "kun" at fylde i en periode. Ret ofte dukker erfaringen op i helt nye og anderledes sammenhænge og viser sig alligevel brugbar.
Senest rettet af DetSorteCirkus 24. jun 2018, 22:34, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf LaScrooge » 24. jun 2018, 22:36

Jeg har aldrig haft krise over min alder. Faktisk har jeg siden jeg var omkring de 30 haft problemer med at huske præcis hvor gammel jeg er, hvilket siger lidt om hvor lidt tallet i sig selv betyder for mig. Ofte er jeg nødt til at regne min alder ud fra årstallet for at huske om jeg er 35, 36, 37 eller 38.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Wizzze » 24. jun 2018, 22:39

Confucius skrev:
Wizzze skrev:Inspireret af denne artikel om en ny dansk mini serie om livet omkring de 30, så melder spørgsmålet sig er 30års krise en ting?


Jeg synes runde fødselsdage er en fin og naturlig lejlighed til at gøre status over sit liv, og det bør man gøre jævnligt.

Men jeg kan ikke rigtigt tage det seriøst, når folk får "krise" over runde fødselsdage eller det at blive ældre. Jeg kan ikke se hvad der skulle være at frygte ved at blive ældre eller ved at stå ved sin alder. Især når kvinder bliver spurgt om sin alder, og hun begynder at blive coy. Det er helt ulideligt.

Personligt elsker jeg at blive ældre, og især at tage hul på et nyt årti! Godt man nærmer sig de 40.


Men 30års krise har vel ikke så meget med den fysiske alder at gør, som at man ikke føler man lever op til egne eller samfundsdefinerede forventninger/mål? :gruble:

Det er selvfølgelig fjollet at sætte livet på formel og opstille den slags mål/forventninger, men mennesket er et fjollet væsen der gør fjollede ting, og de kan hurtigt blive meget store og fylde meget på øverste etage, hvis man ikke tager godt fat i nakkeskindet på selv selv.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2018, 22:55

Wizzze skrev:Men 30års krise har vel ikke så meget med den fysiske alder at gør, som at man ikke føler man lever op til egne eller samfundsdefinerede forventninger/mål? :gruble:

Det er selvfølgelig fjollet at sætte livet på formel og opstille den slags mål/forventninger, men mennesket er et fjollet væsen der gør fjollede ting, og de kan hurtigt blive meget store og fylde meget på øverste etage, hvis man ikke tager godt fat i nakkeskindet på selv selv.


Følelser kan være rigtig svære at styre, tæmme og afvise, men det burde være mere lige til at tage sig selv i nakkeskindet og ændre på den måde, man behandler andre på. Som Kattefjæs skriver, har rigtig mange travlt med at mene, hvordan livet omkring de 30 skal være, for ALLE, samt hvordan man derfor bør have det med sin runde fødselsdag, og ligesom fx. en masse kropslig selvkritik og (og/eller overdrevne komplimenter til andre for den sags skyld) kan skabe et usundt stort fokus på ydre fremtoning i en vennekreds og skade dem, der måske allerede roder med usikkerhed, er man også selv med til at præge, om 30års-krisen skal være en ting der, hvor man færdes
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Juki » 24. jun 2018, 23:05

Jeg har haft/været i kriser, men ikke noget større der har været direkte relateret til min alder eller en deadline pga. min alder.

Jeg har da været i situationer hvor jeg "pludselig" har følt mig for gammel/udenfor eller på anden måde har været begrænset eller forbeholdende pga. min alder. Ikke fordi jeg lader mig diktere af andres meninger om hvordan man fx bør se ud eller gå klædt når man er 30 år, men mere fordi der er nogle ting man ikke så godt kan tillade sig eller undskylde med sin alder som 30-årig fordi man burde vide bedre :genert:

Jeg har i mange år haft drømmen om en klassisk kernefamilie med mand, 2-3 børn, en Berlingo, en travl hverdag osv. Der har dog været andre og vigtigere ting at fokusere på end at opnå den drøm. Derfor har den i perioder været sat på standby og jeg har opnået andre ting i stedet, men det har da været hårdt i perioder og føltes som en sorg og et nederlag. Men det havde nok været det samme hvis jeg havde været 20 år i stedet.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Juki » 24. jun 2018, 23:11

Confucius skrev:
Wizzze skrev:Inspireret af denne artikel om en ny dansk mini serie om livet omkring de 30, så melder spørgsmålet sig er 30års krise en ting?


Jeg synes runde fødselsdage er en fin og naturlig lejlighed til at gøre status over sit liv, og det bør man gøre jævnligt.

Men jeg kan ikke rigtigt tage det seriøst, når folk får "krise" over runde fødselsdage eller det at blive ældre. Jeg kan ikke se hvad der skulle være at frygte ved at blive ældre eller ved at stå ved sin alder. Især når kvinder bliver spurgt om sin alder, og hun begynder at blive coy. Det er helt ulideligt.

Personligt elsker jeg at blive ældre, og især at tage hul på et nyt årti! Godt man nærmer sig de 40.

Ellers kan du altid blive lyvogtyve, uanset dit fødselsår, hvis det skulle ændre sig.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3755
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Anilara » 25. jun 2018, 05:12

Det er helt sikkert en ting. Det kan jeg tydeligt høre på mit arbejde.
Nu er jeg 29, men har aldrig som sådan spekuleret over alder. Det forventer jeg ikke ændrer sig, før jeg formentligt har levet længere end jeg (forhåbentligt) har tid tilbage.

Edit: Ved nærmere eftertanke tænker jeg over alder - for jeg elsker at blive ældre. Sikkert fordi jeg er 70 indeni :-D
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Lys » 25. jun 2018, 05:34

Jeg synes ikke, at det var særligt sjovt at blive 30. Ikke at jeg definerede det som en krise og det var som sådan heller ikke så meget alderen i sig selv, men snarere det forhold at jeg end ikke havde udsigt til at kunne stifte familie, der udløste de negative følelser. Jeg har aldrig haft et eller andet mål om at jeg skulle have børn, inden en bestemt alder, men hvis man havde spurgt mig som 20-årig, ville jeg da have troet, at jeg i hvert fald havde en fast kæreste som 30-årig. Jeg var samtidig ved at brække mig over især ældre kolleger, der havde vildt travlt med at fortælle mig, hvor ung jeg var, når det mere var mine livsomstændigheder end alderen, der “generede” mig.
0
Brugeravatar
Minionine
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:28
Kort karma: 207
Likede indlæg: 3302

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Minionine » 25. jun 2018, 05:50

Min krise føltes større da jeg blev 25, end 30. Jeg var så også højgravid da jeg rundede de 30, så jeg følte ligesom at jeg havde opnået et eller andet. Jeg indrømmer blankt at jeg ville have oplevet det som en lettere krise, hvis ikke det var tilfældet. Jeg har et par veninder, der lige er rundet de 30 uden kæreste eller barn. Og ja, de har krise over det, og jeg forstår det godt.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Animi » 25. jun 2018, 06:07

Jeg tror helt klart der er mange, der har en krise m, når de nærmer sig de 30. Fordi mange ser 30, som overgangen fra ungvoksen, til “rigtig” voksen.
Jeg havde selv krise som 25-årig, og jeg kan godt forestille mig, at jeg får det igen om 3 år
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9823
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Er 30års-krise en ting?

Indlægaf Spjaerten » 25. jun 2018, 06:08

Ja.
Og den blir ikke mindre når 40 banker på, og man ikke har nået det i 30’erne man ikke havde nået ved de 30.

Nå det er åbenbart bare ikke i kortene for mig med mand og barn/børn :/
1
Tryk på * :slem:

Tilbage til "Livets forhold"