Fejl, dine forældre begik

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Lys
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3677

Re: Fejl, dine forældre begik

Indlægaf Lys » 27. jun 2018, 06:17

Kaffe skrev:Lys: Jeg ved ikke, om nogen i tråden dvæler ved fortiden. Det kan jeg ikke vide.
Jeg skriver i øvrigt også, at det kan blive en hvilepude og kan flytte ansvaret væk fra een selv, og det betyder at det ikke altid er sådan. Den detalje er med i mit indlæg, og jeg fremhæver den med ordet 'kan'.

Men hvorfor er det så, at du i en tråd som denne, lige skal påpege, at man ikke skal dvæle ved fortiden og det, man (ikke) har fået med hjemmefra? Hvis du ikke engang oplever nogen, der gør det? Jeg tror ikke, at jeg forstår formålet med den løftede pegefinger, så.
10
Kaffe
Kort karma: 98
Likede indlæg: 1150

Indlægaf Kaffe » 27. jun 2018, 06:28

Lys skrev:
Kaffe skrev:Lys: Jeg ved ikke, om nogen i tråden dvæler ved fortiden. Det kan jeg ikke vide.
Jeg skriver i øvrigt også, at det kan blive en hvilepude og kan flytte ansvaret væk fra een selv, og det betyder at det ikke altid er sådan. Den detalje er med i mit indlæg, og jeg fremhæver den med ordet 'kan'.

Men hvorfor er det så, at du i en tråd som denne, lige skal påpege, at man ikke skal dvæle ved fortiden og det, man (ikke) har fået med hjemmefra? Hvis du ikke engang oplever nogen, der gør det? Jeg tror ikke, at jeg forstår formålet med den løftede pegefinger, så.

Jeg beklager, hvis mit indlæg har stødt dig. Mit ærinde er ikke at påpege hvad man skal og ikke skal. Jeg skal nok lige slette det, hvis jeg kan finde ud af det.
0
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 27. jun 2018, 06:30

Jeg kan vist ikke også slette det, som andre har citeret. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er ked af, hvis tråden kommer ud på et sidespor, så måske kan man blot overse de ting, jeg har skrevet og lukke den der.
0
Lys
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3677

Indlægaf Lys » 27. jun 2018, 07:24

Kaffe skrev:
Lys skrev:

Jeg beklager, hvis mit indlæg har stødt dig. Mit ærinde er ikke at påpege hvad man skal og ikke skal. Jeg skal nok lige slette det, hvis jeg kan finde ud af det.

Jeg er skam ikke stødt - der skal trods alt lidt mere til ;). Jeg tillader mig bare at udfordre dit indlæg og formålet med det. Du skal da ikke slette noget for min skyld - jeg ville da hellere høre nærmere om dit synspunkt og hvorfor du mener, det er relevant?
2
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1589

Indlægaf Lathyrus » 27. jun 2018, 07:35

Jeg ved ikke om det var en fejl, for det kunne nok ikk ha været så meget anderledes. Men min far arbejdede fra 8-17 hver dag som selvstændig og min mor startede på en ny uddannelse i en anden by, så hun var også væk fra 05.30-17 hver dag i de perioder hvor hun var på skole. Når hun var på lærepladsen, var hun væk 9-16.30

Så vi to børn var rigtig meget i institution og passede senere os selv om eftermiddagene, da vi blev lidt ældre.
Jeg var ofte misundelig på de andre børn på vejen hvis forældre var tidligere hjemme.

Mine forældre var jo nødt til at gøre som de gjorde for at få tingene til at hænge sammen, men jeg havde rigtig meget ansvar (for meget) for husholdningen og for min yngre bror, samtidig med at jeg ikke så mine forældre ret meget i hverdagene.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 554
Likede indlæg: 9420

Indlægaf Lemonella » 27. jun 2018, 08:13

Kaffe skrev:Jeg kan vist ikke også slette det, som andre har citeret. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er ked af, hvis tråden kommer ud på et sidespor, så måske kan man blot overse de ting, jeg har skrevet og lukke den der.

Du behøver nu heller ikke slette for min skyld. :)

Jeg har det bare lidt som Lys og vil rigtig gerne vide, hvorfor du mener det er relevant, lige at påpege at det ikke altid er godt at kigge tilbage og reflektere over det man, nu som voksen, ved gik galt.
Du mener nogen bruger det som "sovepude". Forstår jeg dig ret, når du med det mener, de mennesker der igen og igen, påpeger at de er som de er og handler som de gør, fordi de havde en dårlig barndom?
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 27. jun 2018, 08:21

Lemonella skrev:
Kaffe skrev:Jeg kan vist ikke også slette det, som andre har citeret. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er ked af, hvis tråden kommer ud på et sidespor, så måske kan man blot overse de ting, jeg har skrevet og lukke den der.

Jeg har det bare lidt som Lys og vil rigtig gerne vide, hvorfor du mener det er relevant, lige at påpege at det ikke altid er godt at kigge tilbage og reflektere over det man, nu som voksen, ved gik galt.
Du mener nogen bruger det som "sovepude". Forstår jeg dig ret, når du med det mener, de mennesker der igen og igen, påpeger at de er som de er og handler som de gør, fordi de havde en dårlig barndom?

EDIT: Du kunne måske oprette en tråd om det. Gerne i det lukkede forum, hvis du mener, den diskussion ikke er relevant her i tråden. :)
Jeg synes det kunne være spændende at høre, hvorfor du mener som du gør og så kan vi andre jo komme med vores indput. :)
1
I'm supposed to be me.
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13033

Indlægaf Akehurst2 » 27. jun 2018, 08:26

Artem skrev:De røg som en skorsten mens vi børn var i nærheden.

Det har jeg også oplevet, men jeg betragter det ikke rigtig som en fejl - så skulle det også være en fejl, at vi ikke sad i autostole og ikke cyklede med cykelhjelm og sådan.
2
Akehurst2
Kort karma: 597
Likede indlæg: 13033

Indlægaf Akehurst2 » 27. jun 2018, 08:27

TomKah skrev:Jeg synes ikke mine forældre har gjort noget forkert. Jeg kommer fra et kærligt og stabilt hjem.

Samme. Og hvor er man egentlig heldig, når man sammenligner med tråden her.
4
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 188
Likede indlæg: 2640

Indlægaf Stitch » 27. jun 2018, 10:24

Perfektionisme. Intet var godt nok nogensinde. Jeg fik gode karakterer i skolen og altid ros, men skulle altid gøre det endnu bedre eller holde det høje niveau.Det gjaldt så også alt muligt andet.
Der skal derfor ikke meget til den dag i dag, før at jeg føler, jeg ikke er god nok.

Sexisme. Min lillebror har måttet alt før mig, kun i kraft af sit køn. Vi havde bl.a. samme sengetid i maaaange år på trods af stor aldersforskel. Dette gav og giver stadig udslag på mange områder.

Udover det har de være ganske gode forældre.
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 205
Likede indlæg: 2673

Indlægaf dykkersild » 27. jun 2018, 10:52

Brok skrev:Den eneste fejl jeg begik, var at få børn for se og hør, hvor utilfredse livet kan leves.
Smil og verden smiler til dig.

Nostalgien kan ikke bruges til noget.

Du har simpelt hen fået børn på vegne af Se & Hør - det var ligegodt satans som man siger!
4
Kaffe

Indlægaf Kaffe » 27. jun 2018, 13:21

Lemonella skrev:
Lemonella skrev:

EDIT: Du kunne måske oprette en tråd om det. Gerne i det lukkede forum, hvis du mener, den diskussion ikke er relevant her i tråden. :)
Jeg synes det kunne være spændende at høre, hvorfor du mener som du gør og så kan vi andre jo komme med vores indput. :)

Faktisk synes jeg, det er et vigtigt emne. Men tråden her viser, at det nok ikke er muligt at have en reel og behagelig meningsudveksling om det.
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 27. jun 2018, 13:29

Kaffe skrev:
Lemonella skrev:
Lemonella skrev:

Faktisk synes jeg, det er et vigtigt emne. Men tråden her viser, at det nok ikke er muligt at have en reel og behagelig meningsudveksling om det.

Nu ser jeg så ikke at vi har været ligefrem ubehagelige, omkring dine indlæg i tråden. Emnet kan være ubehageligt for nogle af os, ikke alle, men nogle.
5
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1320
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22197

Indlægaf LadyFox » 27. jun 2018, 13:40

Nå ja. Så er der min far. Men jeg har svært ved at beslutte mig for om han har fejlet eller om han har gjort mig en tjeneste.

Jeg kender ikke min far, fordi han er lad og initiativløs og min mor holdt op med at gide at lave aftaler med ham som han ikke overholdt. Så jeg har ikke set ham siden jeg var en baby. Jeg ved at han ville have været en dårlig far hvis han havde været der, som helt sikkert ville have skabt nogle problemer for mig. Problemet er at det også har skadet mig at han ikke har været der. Dels har jeg haft behov for at undskylde ham, "det er jo bare fordi han har det svært", "han kan jo bare ikke finde ud af det" og "det er også synd for ham" fordi det har været lettere at leve med at du ikke var nogens skyld - fordi var det ikke hans skyld, så var der heller ikke skyld der pegede mod mig. Problemet er at jeg et blevet rigtig god til at finde på undskyldninger for folk, og jeg er derfor for tilgivende. Derudover så har jeg altid givet mig selv lidt skylden alligevel - Jeg var ikke en god nok baby til ikke at blive forladt :stoned: Jeg har altid haft en grundlæggende frygt for at folk ikke er mit liv af de rigtige grunde, og at jeg er sådan en man bare kan gå fra uden den mindste dårlige samvittighed hvis man pludselig hellere vil noget andet - derfor overkompensere jeg også, og prøver at gøre mig uundværlig. Og det er ærlig talt spild af liv.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 259
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 4248

Indlægaf Tanten » 27. jun 2018, 13:42

Mavis skrev:Nå ja. Min mor er relativt venstreorienteret og min far relativt højreorienteret. De har aldrig rigtigt snakket sammen om det når jeg har hørt det, og de blev skilt da jeg var 3. Jeg var som ret lille interesseret i politik og samfundet og for at gøre det simplere for en 9-årig har der været nogle ret latterlige statements om modsatte fløj -eller jeg troede det var for at gøre det simplere for en 9-årig. De kommer stadigvæk, og det har gjort mig lidt intolerant og bossy på nogle punkter.

Min mor diskuterer på måden, hvor man til sidst giver hende ret for at slippe for at høre på hende. Hun har skrevet en del debatindlæg og åbent fortalt mig at man skal spille på følelser og ikke fakta og statistik, når man debatterer, og en del lignende ting. Det synes jeg er ret nederen og har som tidligere skrevet lidt givet mig et billede af, at en diskussion er noget over-emotionelt noget, som kloge mennesker undgår.

Jeg må sige, at du ikke har arvet din mors debatstil. Du er, din unge alder til trods, en dygtig debattør, der formulerer dig roligt og sobert og holder fokus på emnet langt bedre end mange voksne herinde.
16

Tilbage til "Livets forhold"