Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 15:57

Inspireret af Mavis tråd om "Fejl dine forældre begik"..

Så, hvad gjorde dine forældre rigtigt? Hvilke gode ting har du taget med videre?
1
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2018, 16:18

Jeg er opvokset i et meget gæstfrit hjem, hvor folk altid var velkomne. Derudover havde vi også jævnt venner, bekendte og familie boende i kortere perioder hvis de i en periode havde brug for tag over hovedet.
Min mor og stedfar har altid haft alle mulige slags venner, af farverige personligheder i forskellige klasser af samfundet som er kommet i hjemmet. Og det tror jeg har påvirket mig rigtig positivt i min personlighed, både i form af selv at have rum til at eksperimenter meget med både stil og overbevisninger, men også gjort jeg den dag i dag er meget rummende og åben overfor alle mulige slags mennesker.

På trods af at have en del udfordringer og være lidt et problembarn så har jeg altid været meget omsorgsfuld fordi jeg kan lide det, og det har jeg altid fået lov til at dyrke, både i form af kæledyr, bruge omkring 6 timer om dagen i stalden, og tage mig af min lillesøster i langt større omfang end jeg behøvede. Den dag i dag er jeg stadig meget omsorgsfuld og føler et stort ansvar for andre mennesker og dyr.

Jeg er opvokset med at man kommer ikke for sent når man har en aftale med andre mennesker, heller ikke 2 minutter. Det er ca. Det mest uhøflige man kan byde folk omkring sig. Det har jeg måske taget for meget til mig, men det er dog ikke mig der ikke kommer til tiden.

Jeg har aldrig været i tvivl om at jeg var elsket, uanset om det i en lang periode ikke var gengældt har min mor aldrig ladet mig glemme at hun elsker mig og jeg altid har min ryg, uanset hvor meget jeg fucker up.
4
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Sangius » 25. jun 2018, 16:48

Åbenhed for andre mennesker.

En stor paratviden inde for naturvidenskab.

En rolig tilgang til "det korrekte", f.eks. i forhold hvad man skal arbejde med, hvad tøj man må gå i, om man må have tatoveringer eller ej - really, jeg er røv ligeglad.

Videnssøgende.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf 1234 » 25. jun 2018, 16:48

Jeg har fået gode stabile vestjyde dyder som at være pligtopfyldende, sparsommelig, struktureret og arbejdsom. Det kan lyde gammeldags, men det virkelig været en kæmpe fordel i mit liv.
Senest rettet af 1234 25. jun 2018, 18:37, rettet i alt 1 gang.
8
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Artem » 25. jun 2018, 18:20

1234 skrev:Jeg har fået god stabil vestjyde dyder som at være pligtopfyldende, sparsommelig, struktureret og arbejdsom. Det kan lyde gammeldags, men det virkelig været en kæmpe fordel i mit liv.

:gogo: Alt sammen ting jeg kan genkende.

Ud over det er jeg blevet opdraget med at man skal være god ved dyr og andre mennesker.
Specielt min far har ladet mig prøve alt, og har virkelig lært mig meget håndværk, som har gjort at jeg var en stor handyman inden jeg blev voksen.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Panton » 25. jun 2018, 18:50

Intet!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf kidkomb » 25. jun 2018, 19:02

Gode manerer.
Økonomisk mådehold. Aldrig kviklån. Det havde jeg forstået allerede som barn.
Sunde madvaner (at min anorektiske mor så kaldte mig fed og smadrede mit forhold til mad fuldstændig er en anden sag)
Hjælpsomhed og gæstfrihed.
Gør-det-selv-kompetencer.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf superboa » 25. jun 2018, 19:19

At jeg skal være mig selv tro og vælge de ting til i livet, som gør netop mig glad - pyt med hvad "det normale" er, jeg lærte tidligt at mærke efter hvad jeg i virkeligheden ønskede.

At jeg skulle have en uddannelse (som hvad var ikke vigtigt, men en uddannelse skulle jeg have).

At sætte spørgsmålstegn ved ting og ikke bare godtage et "fordi det siger jeg" eller "fordi sådanne gør man".

Økonomisk overblik og vigtigheden af dette.

Sunde madvaner.

Vigtigheden af at passe på Jorden og dens ressourcer.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf billiebean » 25. jun 2018, 19:31

Et godt selvværd.
Tolerance.
Omsorg og empati.
Gavmildhed/generøsitet.
Evnen til at tale om alt og være åben og ærlig og have tillid.
Evnen til at planlægge og udføre planer.
Kritisk sans og øje for kvalitet.
Almen dannelse og kulturhistorie.
Et problemfrit forhold til mad/krop/udseende.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Pax Romana » 25. jun 2018, 19:33

Holde fast i mine egne værdier og det som gør mig glad.

Altid drømme "stort" og stræbe efter at gøre mit bedste. Ikke lade hindringer stå i vejen for mine mål.

Aldrig give op, der er altid en udvej.

Altid respekterer mig selv og alle andre.

Altid vise barmhjertighed og venlighed mod andre mennesker og behandle dem på en måde, som jeg ønsker at blive behandlet.

Det er vigtigt at fortælle sandheden og indrømme sine fejltrin.

Tag altid de svage i forsvar.

Men vigtigst af alt, de lærte mig at elske mig selv og hvordan kærligheden gives til et andet menneske.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf ajnaM » 25. jun 2018, 19:37

Masser af ideologi, stædighed og venstreorienterede værdier, kombineret med et godt akademisk udgangspunkt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Selma156
Indlæg: 2351
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6819

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Selma156 » 25. jun 2018, 19:49

Empati, økonomisk sans, humor, medmenneskelighed, vigtigheden af en uddannelse, videbegærlighed, interesse for sport/bevægelse, at komme til tiden, respekt for andre mennesker, ydmyghed, ambitioner og mål, til dels selvtillid (selvværdet fulgte dog først mange år efter), viden om sund kost, kulturelle interesser, udlængsel, nysgerrighed, hjælpsomhed.

Det meste af ovenstående tager min mor dog æren for.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf LaScrooge » 25. jun 2018, 20:04

En kritisk, forstået som undersøgende, tilgang til alt. Normer, idéer, tingenes tilstand. Alt kunne rejses tvivl om, alt blev undersøgt, alt blev diskuteret fra alle vinkler og man havde aldrig nogle darlings. Det handlede om at præsentere det bedste argument, men den position man indtog kunne skifte fra gang til gang, fra forsvar til opposition og derfra til helt nye vinkler og positioner. Jeg har lært at tænke og jeg har lært at diskutere og undersøge uden at have mit eget ego på spil i det. Diskuterer ikke for at vinde, diskuterer for at afprøve om en idé holder, på hvilke præmisser den holder, blive mere nuanceret og strække de mentale vinger.

Det har hun med fra sin egen familie og det er noget vi gør generelt. Det er måske den største og vigtigste gave jeg har fået, for det har gjort mig kløgtig, kvik og humoristisk i diskussioner, relativt behagelig fordi jeg ikke bliver sur selvom jeg bliver modsagt, omend måske intimiderende fordi jeg hurtigt kan bevæge mig rundt i ræsonnementer, og måske svær at forholde sig til for mere dogmatisk tænkende mennesker. Måske svær for nogle, fordi jeg insisterer på nuancer og gerne undersøger hvordan selv horrible ting giver mening for dem som siger og gør dem.

Så med det faktisk også en stor nysgerrighed i forhold til andre mennesker og bevidstedstilstande, hvordan de tænker og hvorfor, hvordan det føles at være dem. Jeg vil hellere undersøge hvorfor noget er end dømme om det.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Pjeps » 25. jun 2018, 21:34

Sådan sat på spidsen, så lærte jeg Hvordan jeg ikke skulle opføre mig.
0
:ninja:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Gode ting du har fået med fra dine forældre:

Indlægaf Rapfisk » 26. jun 2018, 11:09

"Det nytter ikke noget". Alle de situationer, hvor man er opgivende eller har det svært, der har jeg lært at holde hovedet højt og bare køre videre. Jeg har også lært, at det ikke nytter noget at bevare familiehemmeligheder som jeg ser mange andre steder. Jeg kommer fra en god og stolt familie, men der har aldrig været lagt skjul på misbrug, selvmord og andre dårligdomme, familien også har kæmpet med gennem generationerne.

Derudover har jeg lært at gøre mit bedste og at tænke på andres ve og vel. Min mor er fx glad for at glæde andre med betænksomme gaver og god mad.

Min far har lært mig at opleve verden og være på udkig over for de chancer, som byder sig.

Og endelig ansvarligheden, både økonomisk og over for mig selv og andre.
5
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Livets forhold"